کیک و دسر و شیرینی

طرز تهیه باقلوا استانبولی خونگی

باقلوا ترکی

طرز تهیه باقلوا استامبولی

شش ورق از یوفکای ترک رو جدا میکنیم روی هر را کدام حسابی کره مالی میکنیم(کره آب شده می زنیم )
مواد میانی دلبخواهی مثل انواع مغزها، من از پسته و گردوی نیم کوب شده بمقدار هرکدام یک پیمانه ، یک ق غ پودر هل و یک ق غ پودر دارچین ، نصف پیمانه شکر البته من کمتر ریختم همه رو با هم مخلوط و کمی گلاب با هم مخلوط می کنیم تا خمیری نه چندان سفت بدست بیایدو کنار میزاریم

، حالا ورقه ها روی هم قرار میدیم و مواد میانی را در عرض خمیر قرار می دهیم و محکم رول میکنیم ، و در نهایت برش می دهیم و توی ظرف رو کمی با کره چرب میکنیم و باقلواها را میچینیم ، و روشو کمی کره می زنیم میزاریم توی فر که از قبل گرم کرده ایم بمدت بیست تا سی دقیقه با دمای ۱۸۰درجه.

در این فاصله شربت رو آماده میکنیم نصف پیمانه شکر با نصف پیمانه آب مخلوط میکنیم و روی حرارت میزاریم نصف پیمانه شیر عسلی رو بهش اضافه میکنیم کمی که جوشید خاموش میکنیم میتونیت یکم زعفرون هم بهش اضافه کرد .میزاریم سرد بشه و باقلوا رو که از فر در آوردیم روشو شربت می ریزیم
من شیرعسلی گیرم نیومد واستفاده نکردم

طرز تهیه باقلوا خونگی :

مواد لازم :

▫️خمیر ترکیه ای (مخصوص باقلوا): ۱ بسته،
▫️مغز گردو یا پسته( یا ترکیب هردو): ۱ پیمانه،
▫️ پودر قند: ۲ ق غ،
▫️ پودر هل: ۱ ق چ،
▫️کره: ۱۰۰ گرم،
▫️آب: ۱ پ،
▫️شکر: ۱ و نیم پ،
▫️گلاب: ۱ چهارم پ،
▫️زعفران دم شده: ۱ ق غ،
▫️آبلیمو: ۱ ق چ

طرز تهیه باقلوا خونگی

ابتدا شربت رو به این صورت آماده کرده و کنار میزاریم تا خنک بشه: شکر و آب رو روی حرارت ملایم قرار میدیم تا شکر ذوب بشه ، سپس گلاب و زعفران رو اضافه کرده و در آخر آبلیمو رو ریخته و شربت رو از روی حرارت برمیداریم تا خنک بشه.

مواد میانی باقلوا رو آماده میکنیم: مغزها رو که ریز خورد کردیم همراه پودر هل و پودر قند ، با هم مخلوط کرده و کنار میزاریم.
کف قالب مورد نظر رو کاغذ روغنی انداخته ، کره رو به روش بن ماری ذوب کرده ، کاغذ رو کمی چرب کرده سپس یکی یکی ورق ها رو هم با فرچه کره میمالیم. هر پنچ تا شش ورقی که روی هم میزاریم از مغزها روی اونها میریزیم سپس مجدد چهار ورق دیگر. سپس برش زده و در آخر روی لایه ی آخر کره همراه کمی زعفران میمالیم.

سپس داخل فر ۱۸۰ درجه قرار میدیم به مدت ۱۵ دقیقه که سه چهار دقیقه آخر باید گریل روشن بشه تا روی باقلواها طلایی بشه.
در آخر وقتی باقلوا رو از فر در آوردیم و خنک شدن شربت رو روی اون میریزیم و با پودر پسته تزیین میکنیم.

 

طرز تهیه باقلوا رولی

باقلوا ترکی شیرعسلی

موادِ لازم :

خمیرِ فیلو مخصوص باقلوا = ۱ بسته
کره = ۲۵۰ گرم
گردو نیم کوب شده = ۱۰۰ گرم
فندق نیم کوب شده = ۱۰۰ گرم
هل آسیاب شده = ۱ ق غ
دارچین = ۱ تا ۲ ق غ

برای شربت شیرعسلی باقلوا :
شکر = ۱ پیمانه
آب = ۱/۵ پیمانه
شیرعسل = ۴/۳یک قوطی
گلاب = ۳ ق غ

دستور تهیه باقلوا :

ابتدا شربت رو درست میکنیم، توی شیر جوش یا قابلمه ی کوچیک شکر، آب و شیرعسل رو با هم مخلوط میکنیم به محض اینکه شروع به جوشیدن کرد شعله رو کم میکنیم و کف روی شربت رو میگیریم حدود ۵ دقیقه میزاریم بجوشه و بعد از ۵ دقیقه گلاب رو اضافه میکنیم وقتی یکی دو جوش زد شعله رو خاموش میکنیم شربت باقلوا باید آبکی باشه، نکته مهم.

خمیرِ یوفکا رو از فریزر خارج میکنیم به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت توی یخچال میزاریم تا به آرامی از حالت انجماد در بیاد این نکته خیلی مهمه چون اگر خمیر یوفکارو بلافاصله از فریزر توی محیط آشپزخونه بزارید امکان داره خمیر یوفکا تَرَک برداره که در اینصورت کاملا شکسته میشه یا اینکه خمیر خیس میشه و لایه ها به هم میچسبه پس بنابراین خیلی مهمِ که توی یخچال گذاشته بشه تا به آرامی از حالت انجماد در بیاد و حتما برای باقلوا از خمیر فیلو مخصوص باقلوا استفاده بشه
ابتدا کره رو توی یک ظرف قرار میدیم و ظرف رو روی بخار کتری میزاریم (بن ماری) یا اینکه روی شعله ی ملایم گاز میزاریم تا به آرومی ذوب بشه بعد کف سینی باقلوا رو کاملا به کره آغشته میکنیم یک لایه از خمیر باقلوا رو روی میز کار پهن میکنیم و به کره آغشته میکنیم سپس لایه ی دوم خمیر را روی لایه ی اول قرار داده و روی خمیر گردو و فندق چرخ شده میپاشیم

سپس با یک سیخ چوبی یا یک نی بلند خمیر را رول میکنیم بعد دو طرف خمیر را به سمت مرکز خمیر فشرده میکنیم خمیر رو از سیخ خارج میکنیم و با کارد از وسط برش میزنیم دو طرف خمیر هم با کارد برش میزنیم تا یکدست بشه کف سینی باقلوا رو به کره آغشته میکنیم و باقلوا رو توی سینی یا قالب میچنیم و در آخر رو تمام باقلوا ها کره ی ذوب شده میریزیم طوریکه کف قالب و اطراف باقلوا کره دیده بشه و توی فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه قرار میدیم

وقتی باقلوا رنگش کاملا طلایی شد از فر خارج میکنیم و بلافاصله شربت گرم رو روی باقلوای داغ میریزیم ۶ تا ۸ساعت اجازه میدیم تا شربت به خورد باقلوا ها بره و مزه ها با هم ترکیب بشن و باقلوا کاملا نرم بشه در آخر روی باقلواها رو با پودر پسته تزئین میکنیم و با چای داغ نوش جان میکنیم.

 

خمیر باقلوا

باقلوای خانگی خوش طعم و راحت

 

مواد لازم(برای ۱۰ نفر):

▪ آرد ۱کیلوگرم،
▪ تخم مرغ ۴عدد،
▪ آب ۱لیوان،
▪ مغزگردوی آسیاب شده ۳لیوان
▪ نمک به مقدار لازم.
● مواد لازم برای شربت:
▪ شکر ۱/۵کیلوگرم،
▪ آب ۵لیوان
▪ آب یک عددلیمو ترش.

● طرز تهیه:

ابتدا شربت را تهیه می کنیم، به این ترتیب که شکر و آب را بجوشانید و زمانی که می خواهید شربت را از روی اجاق بردارید آبلیمو را اضافه کرده و بگذارید تا سرد شود. در ظرف دیگر آرد، تخم مرغ، آب و نمک را با هم مخلوط کرده و به شکل خمیر درآورید، سپس آن را ۱۲ قسمت کنید و آنها را با کمک وردنه بصورت خمیر خیلی نازک باز کرده و داخل سینی فر چرب شده ۶ عدد از این خمیرها را که لابه لایشان کره آب شده مالیده اید روی هم قرار دهید و روی لایه بالایی گردوی آسیاب شده بریزید.

کارهای فوق را در مورد ۶ خمیر دیگر نیز انجام دهید و روی آخرین لایه بقیه کره آب شده را بمالید. باقلوا را به شکل دلخواه برش داده در درجه حرارت ۱۸۰درجه سانتیگراد به مدت ۲۰دقیقه بپزید سپس رویش شربت ریخته و پس از آنکه شربت به داخل باقلوا نفوذ کرد آن را سرو کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا