زیبایی

روش‌های مراقبت از پوست خشک را یک بار برای همیشه بیاموزید!

به دلیل افزایش عوامل آسیب‌زای محیطی، مشکلات پوستی روزبه‌روز رایج‌تر می‌شوند و افراد زیادی به‌صورت روزمره با این چالش‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند. خشکی پوست یکی از این مشکلات است اما علت بروز این پدیده چیست؟ مراقبت از پوست خشک چگونه است؟

این سوالات تنها برخی از پرسش‌هایی هستند که بسیاری از افراد به دنبال پاسخ آن‌ها می‌گردند تا این چالش را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند. به همین دلیل در این مقاله علاوه‌‎بر بررسی دلایل خشکی پوست و نحوه پیشگیری از آن، روش‌های مراقبت از پوست خشک و نکات مهم در این روند را مرور خواهیم کرد.

دلایل خشکی پوست (نحوه پیشگیری)

همانند هر مشکل دیگری، خشکی پوست هم دلایل مختلفی دارد و به‌طور معمول چندین عامل در کنار یکدیگر باعث کاهش رطوبت پوست و خشکی آن می‌شوند. آشنایی با این عوامل به شما کمک خواهد کرد تا تصمیمات آگاهانه‌تری را به‌منظور حل این مشکل یا کنترل آن بگیرید.

در ادامه به مهمترین دلایل خشکی پوست اشاره می‌کنیم:

  • افزایش سن: پوست ما با افزایش سن چربی کمتری تولید می‌کند و همین عامل، افزایش سن را به یکی از دلایل میانی خشکی پوست تبدیل کرده است.
  • شرایط اقلیمی: زندگی در آب‌وهوای خشک و سرد، شانس خشکی پوست را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.
  • بیماری‌های زمینه‌ای: ابتلا به بیماری‌هایی همچون اگزما، پسوریازیس یا دیابت می‌تواند منجر به کاهش چشمگیر رطوبت پوست شود.
  • مصرف دارو: یکی دیگر از دلایل ایجاد این مشکل مصرف داروهایی همانند رتینوئیدها، دیورتیک‌ها یا شیمی‌درمانی محسوب می‌شود.
  • استفاده از محصولات خشن پوستی: استفاده از صابون‌ها و دیگر محصولات پوستی خشن باعث از بین رفتن چربی پوست و در نتیجه خشک شدن آن خواهد شد.
  • اشعه‌های مضر خورشید: این اشعه‌های نه‌تنها می‌توانند باعث خشکی پوست شوند، بلکه خطراتی همچون آفتاب‌سوختگی یا سرطان پوست را نیز به همراه دارند.
  • حمام طولانی‌مدت: در صورتی که شما زمان زیادی را در حمام صرف کنید، پوست شما رطوبت بیشتری را از دست می‌دهد.

حالا که با مهمترین دلایل خشکی پوست آشنا شدیم، می‌توانیم با توجه به این نکات و مراقبت صحیح از پوست، از کاهش بیش‌ازحد رطوبت آن جلوگیری کنیم. به خاطر داشته باشید که پیشگیری از بروز این مشکل در مقایسه با تلاش برای رفع آن بسیار ساده‌تر است.

نحوه تشخیص خشکی پوست

بسیاری از افراد خشکی پوست خود را دیر شناسایی می‌کنند و همین عامل باعث افزایش وخامت این چالش می‌شود. آشنایی با علائم خشکی پوست به شما کمک خواهد کرد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این مشکل پوستی را شناسایی کنید و اقدامات لازم برای مدیریت آن را در نظر بگیرید.

برخی از مهم‌ترین علائم پوست خشک عبارتند از:

  • پوسته‌پوسته شدن نواحی مختلف پوست
  • ایجاد لکۀ پوستی همراه با خارش
  • کاهش حجم پوست و افتادگی آن
  • ایجاد تَرک روی پوست

در صورتی که شما این علائم را مشاهده کردید، حتما نظر تخصصی پزشک خود را جویا شوید و اقدامات لازم را در زمانی کوتاه در نظر بگیرید.

روش‌های درمان خشکی پوست (مراقبت از پوست خشک)

متاسفانه خشکی پوست درمان قطعی ندارد و شما باید این مشکل را به مرور زمان و با رعایت برخی از نکات مهم و مراقبت صحیح از پوست خود رفع کنید. در واقع اگر شما از پوست خشک خود به‌درستی مراقبت نکنید، این مشکل دوچندان خواهد شد.

تمیز کردن پوست

مهمترین مرحله روتین پوست خشک را می‌توان تمیز کردن منظم پوست دانست. شما برای داشتن پوستی لطیف و درخشان باید روزانه حداقل ۲ بار پوست خود را از آلودگی پاک کنید.

حمام‌های کوتاه روزانه و استفاده از پاک‌کننده‌های ملایم نیز در این روند به شما کمک خواهد کرد تا رطوبت پوست خود را از دست ندهید. البته توجه داشته باشید که حمام با آب داغ برای شما مناسب نیست و استفاده از آب گرم بهترین گزینه برای حمام محسوب می‌شود.

استفاده منظم از مرطوب‌کننده

پوست ما در طول روز رطوبت خود را به دلایل مختلفی از دست می‌دهد و مصرف منظم مرطوب‌کننده می‌تواند این مشکل را به‌خوبی مدیریت کند. بعد از حمام یکی از زمان‌هایی‌ست که شما باید حتما پوست خود را مرطوب کنید.

همچنین استفاده از مرطوب‌کننده‌های غلیظ قبل از خواب نیز کمک شگرفی به افزایش رطوبت پوست شما خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که در این راستا از مرطوب‌کننده‌های حاوی عطر و الکل استفاده نکنید. وازلین یکی از بهترین پیشنهادها برای افزایش رطوبت پوست است. برای خرید وازلین اصل باید به نام برند و مهر سازمان غذا و دارو روی بسته‌بندی آن توجه کنید.

مصرف آب کافی

یکی دیگر از عوامل کاهش خشکی پوست، هیدراته نگه داشتن بدن محسوب می‌شود و شما با نوشیدن آب کافی در طول روز می‌توانید میزان کاهش رطوبت پوست را تا حد زیادی کمتر کنید.

افزایش درخشندگی و لطافت پوست دیگر اثراتی هستند که نوشیدن آب کافی با خود به همراه خواهد داشت.

استفاده از مرطوب‌کننده هوا

جلوگیری از کاهش رطوبت محیط زندگی در بهبود خشکی پوست موثر است و شما با تنظیم رطوبت هوا می‌توانید چالش‌های خود را کاهش دهید.

بهترین گزینه برای تامین رطوبت محیط، قراردهی یک مرطوب‌کنندۀ هوا در خانه محسوب می‌شود و شما به این صورت می‌توانید پوست خشک خود را تسکین دهید.

لایه‌برداری پوست

لایه‌برداری منظم با حذف سلول‌های مردۀ پوست باعث پیدایش پوست سالم می‌شود و خشکی پوست را کنترل می‌کند. توصیه می‌کنیم که به این منظور تنها از لایه‌بردارهایی که برای پوست خشک طراحی و تولید شده‌اند بهره ببرید.

استفاده از ضد آفتاب

همان‌طور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم، اشعه‌های مضر خورشید از دلایل میانی خشکی پوست محسوب می‌شوند و شما با محافظت از پوست در برابر این اشعه‌ها می‌توانید خشکی پوست‌تان را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهید.

در این راستا قبل از خروج از خانه (حتی در هوای ابری) حتما برای پوست خود از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. به این منظور می‌توانید نظر پزشک خود را نیز جویا شوید.

برخی از دیگر نکاتی که به شما در درمان خشکی پوست کمک می‌کنند عبارتند از:

  • استفاده از سرم‌های مرطوب‌کننده مثل سرم هیالورونیک اسید
  • عدم استفاده از محصولات پوستی خشن
  • پرهیز از خاراندن پوست
  • استفاده از ماسک عسل
  • برنامۀ غذایی سالم و غیره

جمع‌بندی

خشکی پوست یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی محسوب می‌شود که افراد زیادی با آن مواجه هستند اما درمان پوست خشک چگونه است؟ متاسفانه خشکی پوست درمان قطعی ندارد و شما با مراقبت صحیح از پوست خود باید این مشکل را به مرور زمان از ببرید.

در این مقاله با بررسی نکات مهم مراقبت از پوست خشک، اطلاعات لازم برای مدیریت این شرایط را مرور کردیم تا شما با توجه به آن‌ها، این مشکل را به بهترین شکل ممکن از بین ببرید.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا