گردشگری

تعطیلات نوروز در باکو یا تفلیس؟!

سفر در نوروز به باکو یا تفلیس انتخابی چالش برانگیزی است که هریک از این مقاصد توریستی پرطرفدار با جذابیت‌های منحصربه‌فرد خودشان گردشگران را به دنیایی از فرهنگ و زیبایی می‌برند. باکو در آذربایجان با ساختمان‌های لوکس، سواحل دریای خزر و آثار تاریخی در نوروز یک مقصد جذاب برای گردشگران ایرانی است. از سوی دیگر تفلیس با بازارهای پر هیاهو و شلوغ، خیابان‌های پر جنب‌وجوش و کلیساهای تاریخی متنوع برای تجربه لحظات شاد مقصد بسیار مناسبی به شمار می‌رود. خوشبختانه در این دو شهر زیبا می‌توانید تجربیات جالب و فراموش‌نشدنی را در آغاز سال نو داشته باشید.

C:\Users\User\Documents\baku-azerbaijan.jpg Top of Form

معرفی دو شهر تفلیس و باکو برای تعطیلات نوروز امسال

تفلیس پایتخت گرجستان در منطقه قفقاز با زیبایی‌های فراوان یک مقصد فرهنگی و تاریخی بی‌نظیر است. این شهر با خیابان‌های سنگ‌فرش شده و عمارت‌های قدیمی شیب‌دار توانسته یک تلفیق منحصربه‌فرد از تاریخ، فرهنگ و زیبایی طبیعت را در معرض دید همگان قرار دهد. همچنین، وجود کلیساهای جذاب، قلعه‌ها و بازارهای محلی این مقصد، گردشگران را ترغیب به سفر با تور تفلیس نوروز می‌کند.

از طرفی شهر باکو پایتخت آذربایجان با معماری مدرن و برج‌های فوق‌العاده یک شهر لوکس و پیشرفته در نزدیکی ایران است که جذابیت‌هایی همچون ساحل دریای خزر، بازارهای سنتی شلوغ و مناطق تفریحی متنوع، باکو را به یک مقصد ایدئال برای گردشگران تبدیل کرده است.

مقایسه آب و هوای باکو و تفلیس در نوروز

شهرهای باکو و تفلیس به لحاظ آب‌وهوایی وضعیت مشابهی دارند، فقط باکو کمی از تفلیس گرم‌تر است؛ آن هم در حد سه یا چهار درجه سانتیگراد. در ایام عید نوروز، آب‌وهوای باکو معمولاً ملایم و خنک می‌شود؛ به‌طوری‌که دمای هوای باکو معمولاً در بازه ۱۰-۱۵ درجه سانتی‌گراد متغیر است. این شهر به دلیل وجود دریای خزر و موقعیت جغرافیایی خود، اغلب بهارهای خنکی را تجربه می‌کند که برای گردشگران اقلیم مطلوبی به‌حساب می‌آید.

در تفلیس نیز آب‌وهوای فصل بهار، نسبتاً ملایم است؛ به‌صورت کلی بهار در تفلیس با زیبایی و رنگارنگی گل‌ها و طبیعت منحصر به فردش، جذابیت خاصی به شهر می‌بخشد. همچنین، این شهر با دلیل وجود کوهستان‌هایش، اقلیمی معتدل و دلنشین را برای گردشگران خلق می‌کند.

به‌طورکلی هر دو شهر باکو و تفلیس در نوروز به گردشگران فرصتی برای لذت‌بردن از طبیعت زیبا و بازدید از جاذبه‌های دیدنی را ارائه می‌دهند؛ ولی اگر سرمایی هستید، باکو در نوروز کمی گرم‌تر است و شاید برای سفر در این فصل برای شما مناسب‌تر باشد.

C:\Users\User\Documents\Tbilisi.jpg Top of Form

سفر به باکو آسان‌تر است یا تفلیس؟

ازآنجایی‌که آذربایجان و گرجستان در همسایگی ایران واقع شده‌اند، گردشگران ایرانی می‌توانند به‌راحتی به این دو مقصد به‌صورت زمینی یا هوایی سفر کنند. مسافرت شهر تهران تا باکو حدود ۷۸۴ کیلومتر و مسافرت تهران تا تفلیس چیزی بالغ بر ۱۱۱۵ کیلومتر است؛ مسافران تورهای نوروزی این دو مقصد محبوب برای اینکه در وقتشان صرفه‌جویی شود، عموماً سفر هوایی را به‌عنوان گزینه اصلی مدنظر قرار می‌دهند.

بااین‌حال سفر زمینی نیز از طریق مسیرها و راه‌های ارتباطی موجود، جذابیت خاص خودش را دارد و تعداد زیادی از گردشگران ترجیح می‌دهند با خودرو یا اتوبوس به این دو شهر پرطرفدار سفر کنند. یادتان باشد اگر زمینی به تفلیس سفر کنید، از کشور ترکیه عبور می‌کنید و این کشور را هم در مسیر می‌بینید؛ ولی برای سفر زمینی به باکو مسیر کوتاه‌تر است و تنها از شهرهای ایران و آذربایجان عبور می‌کنید.

در مورد ویزای توریستی این دو کشور باید بگوییم که سفر به باکو نیاز به دریافت ویزا قبل از سفر دارد و دیگر نمی‌توانید مثل گذشته از ویزای فرودگاهی استفاده کنید؛ اما سفر به گرجستان برای گردشگران ایرانی نیاز به اخذ ویزا ندارند و همین موضوع باعث آسان‌تر شدن سفرهای نوروزی به تفلیس می‌شود.

باکو و تفلیس از نظر جاذبه‌های گردشگری

آذربایجان و گرجستان هر دو کشورهایی با قدمت تاریخی فراوان هستند و جاذبه‌های تاریخی زیادی هم دارند که بیشتر این جاذبه‌ها در پایتخت آنها یعنی باکو و تفلیس جمع شده‌اند. جاذبه‌های طبیعی و تفریحی این دو شهر هم کم نیستند؛ اما درعین‌حال تفاوت‌هایی هم وجود دارد و انتخاب اینکه کدام شهر جذاب‌تر است به سلیقه شما بستگی دارد.

باکو مرکز کشور آذربایجان است و به جز بافت قدیمی شهر، دیگر بخش‌های آن دارای فضاهای لوکس و مدرنی است که از امکانات خوبی برای گردشگران برخوردار است. بعضی از گردشگران به این مقصد لقب «دبی کوچک» را داده‌اند. با سفر به این شهر و گشت‌وگذار در خیابان‌های آن و همچنین استفاده از سواحل دریای خزر و تفریحات ساحلی می‌توانید تعطیلات لذت‌بخش را در نوروز سپری کنید. مهم‌ترین جاذبه‌های باکو شامل شهر ایچری، قصر شیروان شاهی، چشم باکو، برج‌های شعله و سواحل باکو می‌شود.

تفلیس هم که پایتخت گرجستان است و با کوچه‌های سنگ‌فرش شده تودرتو و کلیساهای تاریخی و باشکوهش گردشگران تور تفلیس نوروز ۱۴۰۳ را به وجد می‌آورد. این شهر تاریخی و زیبا در کنار رودخانه‌ای به نام «کورا» جای گرفته است که با ساختمان‌های مدرن و لوکس در کنار آثار باستانی از شهرهای توریستی محبوب در دنیا به شمار می‌رود. برجسته‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر تفلیس شامل کلیسای تثلیث، قلعه ناریکالا، کلیسای سیونی، بازار پل خشک و رود کورا می‌شود.

C:\Users\User\Documents\Tbilisi-in-night.jpg

در تعطیلات نوروز سفر به باکو ارزان‌تر است یا تفلیس؟

باکو و تفلیس هر دو از شهرهای ارزان و توریستی در بین گردشگران جهان شناخته می‌شوند. در این شهرها هزینه خوردوخوراک و حمل‌ونقل نسبتاً ارزان است؛ ولی از نظر هزینه اقامت تفاوت‌هایی بین این دو شهر وجود دارد. هتل‌ها و مهمان‌خانه‌های ارزان‌قیمت در تفلیس به‌وفور یافت می‌شود و در این شهر هزینه اقامت مقرون‌به‌صرفه است؛ اما باکو هتل‌های ارزان محدودتری دارد و بیشتر اقامتگاه‌های این شهر لوکس و گران هستند.

باوجودآنکه این دو شهر از ارزان‌ترین مقاصد توریستی دنیا به شمار می‌روند؛ ولی به دلیل ارزش ارز حتی این دو شهر هم برای گردشگران ایرانی چندان ارزان تمام نمی‌شود. ارزش پول آذربایجان کمی از گرجستان بیشتر است و در نتیجه هزینه سفر به باکو برای ما ایرانی‌ها کمی گران‌تر از سفر به تفلیس تمام می‌شود. همچنین اگر نمی‌دانید از کجا تور باکو را تهیه نمایید، می‌توانید به مقاله بهترین کارگزاری تور باکو سر بزنید.

مقایسه اجمالی باکو و تفلیس در سفرهای نوروزی

آذربایجان و گرجستان هر دو از کشورهای نزدیک به ایران و مقاصدی مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی برای سفر هستند. در این بخش مقایسه تیتروار این دو شهر در زمینه‌های مختلف را برای راحتی شما در انتخاب مقصد نوروزی بیان خواهیم کرد:

  • باکو و تفلیس فاصله چندانی با ایران ندارند و سفر به هر دو شهر از نظر هزینه بلیط هواپیما یا سفر زمینی یکسان است؛ ولی در نظر داشته باشید که سفر به تفلیس ویزا نمی‌خواهد؛ اما برای مسافرت به باکو باید قبل از سفر ویزا بگیرید.
  • حمل‌ونقل در شهرهای باکو و تفلیس ارزان است؛ ولی زیر ساخت‌های سیستم حمل‌ونقل باکو به‌عنوان شهری مدرن بهتر است.
  • ارزش پول آذربایجان کمی بالاتر از گرجستان است؛ پس هزینه‌های کلی سفر برای ما ایرانی‌ها در باکو بیشتر از تفلیس است.
  • آذربایجان و گرجستان هر دو در قفقاز هستند و شباهت‌های فرهنگی زیادی دارند؛ اما در زمینه مذهب بیشتر جمعیت گرجستان مسیحی هستند و در آذربایجان بیش از هشتاد درصد مردم مسلمان هستند. به‌طورکلی باکو به لحاظ مذهب و فرهنگ به ایران نزدیک‌تر است.
  • خرید یکی از لذت‌های سفر است و هر دو شهر برای خرید مناسب‌اند؛ اما خرید در تفلیس ارزان‌تر از باکو است.
  • جشن‌های نوروزی در هر دو شهر برگزار می‌شود؛ ولی برگزاری آیین‌های عید نوروز در باکو رونق بیشتری دارد.

Top of Form

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا