دکوراسیون

کابینت نئوکلاسیک؛ بهترین انتخاب برای آشپزخانه های ایرانی

کابینت نئوکلاسیک، یک انتخاب استثنایی برای آشپزخانه‌های ایرانی است که در طراحی آن، به طور همزمان می‌توانید اصالتِ فرهنگ ایرانی و زیبایی سبک مدرن را ترکیب کنید. در واقع سبک بی‌نظیر نئوکلاسیک، دارای نمایی جذاب از تلفیق عناصر کلاسیک و مدرن است که در آن جزئیات، به صورت ظریف و بسیار زیبا اجرا می‌شوند. در کابینت‌های نئوکلاسیک علاوه بر ظاهر زیبا، فضاها بهینه‌سازی شده‌اند تا کاربرد بیشتری داشته باشند و در عین حال، به آشپزخانه جلوه‌ای از سادگی و شکوه ببخشند.

پس اگر به دنبال یک تغییر ماندگار و با شکوه در آشپزخانه‌تان هستید، کابینت‌های نئوکلاسیک تصمیمی هوشمندانه برای شما و خانواده‌تان هستند. برای شناخت کابینت نئوکلاسیک جدید و ویژگی‌های آن، ادامه مطلب را دنبال نمایید.

ویژگی‌های اصلی کابینت نئوکلاسیک چیست؟

کابینت نئوکلاسیک که ویژگی‌های هر دو سبک طراحی مدرن و کلاسیک را دارد، یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای آشپزخانه‌های ایرانی است. این کابینت‌ها دارای ویژگی‌هایی منحصر به فردی هستند که آن‌ها را از دیگر سبک‌های کابینت متمایز می‌کنند. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های کابینت سبک نئوکلاسیک را در این قسمت بررسی می‌کنیم.

  • داشتن قاب ساده در اطراف درب‌ها: اصلی‌ترین ویژگی ظاهری اغلب کابینت‌های نئوکلاسیک، داشتن یک قاب ساده در چهار طرف درب‌های این کابینت است.
  • طراحی زیبا و کاربردی: طراحی زیبا، بهینه و دلباز، از ویژگی‌های مهم سبک نئوکلاسیک هستند. این طراحی‌ها باعث می‌شوند که فضا بزرگ‌تر، کاربردی‌تر و دلبازتر به نظر بیاید. برای مثال کابینت‌های نئوکلاسیک را معمولا تا سقف می‌سازند.
  • رنگ‌های ملایم و سرد: کابینت‌های نئوکلاسیک را معمولا با رنگ‌های ملایم، سرد و خنثی می‌سازند. در این بین، سفید و طوسی جزو پرطرفدارترین رنگ‌های کابینت نئوکلاسیک هستند.
  • درب‌های شیشه‌ای: معمولا در ساخت کابینت نئوکلاسیک، از درب‌های شیشه‌ای که نقش ویترین را هم دارند، استفاده می‌کنند. این درب‌ها به نمای کابینت زیبایی زیادی می‌بخشند و امکان نمایش ظروف و لوازم آشپزخانه را فراهم می‌کنند.
  • استفاده از جنس‌های با کیفیت: کابینت‌های نئوکلاسیک را معمولا از متریال‌های با کیفیت بالایی همچون چوب، روکش چوب و … می‌سازند. این موضوع باعث ماندگاری و دوام بالای این سبک کابینت‌ها می‌شود.
  • حفظ اصالت فرهنگی: کابینت‌های نئوکلاسیک علاوه بر اینکه از ویژگی‌های سبک مدرن برخوردار هستند، معمولاً از اصول و طراحی‌های کلاسیک فرهنگ‌های مختلف هم الهام‌گیری می‌کنند و این اصالت فرهنگی را در طراحی خود حفظ می‌کنند.
  • جزئیات ظریف: استفاده از جزئیات منحصر به فرد، مانند دستگیره‌های خاص و طراحی کابینت با استفاده از خطوط ساده صاف و دایره‌ای، کابینت نئوکلاسیک را بی‌نظیر می‌کنند. منتهی این جزئیات باید در نهایت ظرافت، پیاده سازی شوند.
  • طراحی متقارن: تقارن که یکی از ویژگی‌های بارز سبک کلاسیک است، در بخش‌های مختلف کابینت نئوکلاسیک هم به خوبی به اجرا می‌شود.
  • صفحه کابینت سنگی: معمولا در ساخت کابینت‌های نئوکلاسیک، از صفحه کابینت‌های زیبایی همچون صفحات سنگ مصنوعی و طبیعی استفاده می‌کنند. کانترهای سنگی، زیبایی و جلوه بیشتری به فضا می‌بخشند.

با ترکیب این ویژگی‌ها، کابینت‌های نئوکلاسیک یک انتخاب شگفت‌آور برای آشپزخانه‌هایی هستند که به دنبال تلفیق بین زیبایی سبک کلاسیک و مدرن در آن‌ها هستید.

بهترین متریال‌های ساخت کابینت نئوکلاسیک کدام‌اند؟

هنگام ساخت کابینت نئوکلاسیک، انتخاب متریال مناسب بسیار حیاتی است. زیرا جنس کابینت، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده کیفیت و طول عمر کابینت نئوکلاسیک شماست. رایج‌ترین متریال‌های ساخت کابینت نئوکلاسیک به شرح زیر هستند:

  • متریال چوب
  • متریال روکش چوب
  • متریال ممبران
  • متریال پلی اورتان
  • متریال پولیشی (انزو)

در ادامه به شما می‌گوییم که چرا هر کدام از این متریال‌ها، برای ساخت کابینت نئوکلاسیک مناسب هستند.

کابینت نئوکلاسیک چوب

کابینت نئوکلاسیک تمام چوب طبیعی، به فضای آشپزخانه حس گرما، دلنشینی و طبیعت را اضافه می‌کند و باعث می‌شود که آشپزخانه به مکانی دلچسب برای تجمع اعضای خانواده تبدیل شود. کابینت چوبی به خوبی قابلیت اجرای جزئیاتی مثل کنده‌کاری‌ها و طراحی‌های ظریف سبک نئوکلاسیک را دارد. بنابراین این کابینت، یک انتخاب شگفت‌آور برای آشپزخانه‌هایی است که به دنبال تلفیق زیبایی سبک مدرن و اصالت فرهنگی سبک کلاسیک هستند. تنها ایراد کابینت چوب طبیعی، قیمت بالای آن است. این کابینت گران‌ترین کابینت نئوکلاسیک در بازار است.

کابینت چوب طبیعی دارای دوام بالایی است و می‌تواند به مدت سال‌ها یا حتی دهه‌ها، در شرایط استفاده روزانه ماندگاری داشته باشد. پس اگر از کابینت چوبی به خوبی نگهداری کنید، این کابینت می‌تواند به میراث خانه شما تبدیل شود. درضمن چوب‌های با کیفیت مانند چوب گردو یا چوب بلوط، از جمله گزینه‌های برتر برای این سبک هستند. این چوب‌ها با دوام بالا و زیبایی طبیعی خود، فضایی جذاب و دوستانه ایجاد می‌کنند.

کابینت نئوکلاسیک روکش چوب

کابینت نئوکلاسیک روکش چوب را از ام دی اف پوشانده شده با روکش‌های طبیعی چوب درختان می‌سازند، بنابراین این کابینت، ظاهری کاملا مشابه به کابینت تمام چوب طبیعی دارد. در کابینت روکش چوب، از چوب طبیعی کمتری نسبت به کابینت چوبی استفاده می‌کنند، بنابراین قیمت آن نسبت به کابینت تمام چوب ارزان‌تر است. با این حال این کابینت، باز هم جزو کابینت‌های نئوکلاسیک گران قیمت محسوب می‌شود.

کابینت‌های روکش چوب، به خوبی قابلیت ابزار خوری و اجرای منبت کاری‌های روی درب‌های کابینت نئوکلاسیک را دارند. منتهی موقع خرید کابینت روکش چوب نئوکلاسیک، باید دقت داشته باشید که کیفیت روکش چوب طبیعی بالا باشد، در غیر این صورت روکش کابینت به مرور زمان تغییر رنگ می‌دهد و زرد می‌شود.

کابینت نئوکلاسیک ممبران

کابینت نئوکلاسیک ممبران را از پوشاندن ورق ام دی اف به کمک یک لایه ورق پی وی سی ضد آب می‌سازند. در واقع پس از اجرای ظریف کاری‌های سبک نئوکلاسیک روی ورق ام دی اف، لایه پی وی سی را روی ام دی اف پرس (وکیوم) می‌کنند. طراحی کابینت ممبران انعطاف بالایی دارد، یعنی شما می‌توانید کابینت‌های نئوکلاسیک ممبران را در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی طراحی کنید تا با فضای آشپزخانه شما هماهنگ شوند.

کابینت نئوکلاسیک ممبران، یک انتخاب کاملا مقرون به صرفه است که نسبت به سایر کابینت‌های نئوکلاسیک، قیمت ارزان‌تری دارد. با این حال این موضوع، چیزی از زیبایی کابینت ممبران کم نمی‌کند. تنها ایراد کابینت ممبران، وابستگی زیاد کیفیت اجرای روکش این کابینت به مهارت کابینت ساز است.

کابینت نئوکلاسیک پلی اورتان

در طراحی کابینت نئوکلاسیک پلی‌اورتان، از نوعی مواد پلیمری به نام پلی‌اورتان، به عنوان روکش سطحی روی قسمت‌های اصلی کابینت استفاده می‌کند. در واقع پلی‌اورتان یک نوع پلاستیک مقاوم و با کیفیت بالا است که به شکل روکش‌های رنگی، روی بدنه کابینت‌های مختلف از جمله چوب یا MDF (مغزی ام دی اف) رنگ آمیزی می‌شود. رنگ‌های پلی اورتان تنوع رنگی بسیار بالایی دارند و طراحی‌های ظریف سبک نئوکلاسیک را موقع رنگ آمیزی به خوبی می‌پوشانند. قیمت کابینت‌های پلی اورتان معمولا بیشتر از کابینت ممبران و کمتر از کابینت چوبی است.

لایه رنگ روی کابینت‌های پلی اورتان، همانند یک لایه محافظ عمل می‌کند و مقاومت این کابینت‌ها را در برابر ضربه و فشار افزایش می‌دهد. به طور کلی، کابینت نئوکلاسیک پلی‌اورتان به دلیل ظاهر شیک و لوکس، سطح صاف و یکدست، طراحی متنوع و تمیزکاری آسان، یک گزینه عالی برای کابینت‌های سبک نئوکلاسیک محسوب می‌شود. سبک نئوکلاسیک کابینت پلی اورتان، به فضای آشپزخانه شما زیبایی زیادی می‌بخشد.

کابینت نئوکلاسیک پولیشی (انزو)

کابینت‌های پولیشی را از رنگ آمیزی ام دی اف CNC کاری شده با رنگ‌های پولیشی مخصوص می‌سازند. در واقع ابتدا طراحی‌ها و جزئیات سبک نئوکلاسیک را به کمک دستگاه سی ان سی، روی ام دی اف حکاکی می‌کنند و سپس کابینت را رنگ آمیزی می‌کنند. کابینت‌های نئوکلاسیک پولیشی ظاهر بسیار براقی دارند و همین موضوع باعث می‌شود طراحی‌های ظریف سبک نئوکلاسیک، بیش از هر زمان دیگری به چشم بیایند. کابینت پولیشی نئوکلاسیک، معمولا قیمت بیشتری نسبت به کابینت پلی اورتان دارد. تنها ایراد این کابینت محدودیت در رنگ آن است. کابینت نئوکلاسیک پولیشی را بیشتر با رنگ سفید می‌سازند.

گاهی اوقات در بازار به کابینت‌های پولیشی با سبک نئوکلاسیک، کابینت انزو هم می‌گویند. پس اگر این نام را جایی شنیدید تعجب نکنید. انزو در واقع نام شرکت تولید کننده نوعی کابینت است که کابینت‌های آن دارای یک قاب ساده در چهار طرف درب‌ها هستند که این دقیقا همان ویژگی بارز کابینت‌های نئوکلاسیک است.

برای شناخت دقیق‌تر هر کدام از متریال‌های ساخت کابینت نئوکلاسیک، می‌توانید با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید. اما برای شناخت تزئینات سبک نئوکلاسیک، می‌توانید به مطلبی که در ادامه می‌آوریم بسنده نمایید.

تزئینات کابینت نئوکلاسیک چگونه هستند؟

برای زیباسازی کابینت نئوکلاسیک و ایجاد یک ظاهر زیبا و لوکس که هم مدرن باشد و هم کلاسیک، می‌توانید از تزئینات و عناصر جانبی زیبایی استفاده کنید. در ادامه، تعدادی از تزئینات و المان‌های جانبی معمول برای کابینت‌های نئوکلاسیک را معرفی می‌کنیم.

تاج و پاخور کابینت نئوکلاسیک

در کابینت‌های سبک نئوکلاسیک، طراحی به گونه‌ای است که کابینت‌ها از سطح زمین تا سقف ادامه دارند؛ در نتیجه برای پر کردن بخش بالای کابینت‌ها و بخش پایین آن‌ها، به ترتیب می‌توانید از تزئیناتی مثل تاج و پاخور استفاده کنید.

  • تاج چیست؟ تاج به عنوان قسمت بالایی کابینت‌ها نصب می‌شود و به آن‌ها ارتفاع و جلال می‌بخشد. تاج کابینت نئوکلاسیک نه تنها ظاهر شیک و مجللی ایجاد می‌کند، بلکه عیوب معمول در اتصال کابینت به سقف را نیز مخفی می‌کند.
  • پاخور چیست؟ پاخور قسمت پایین کابینت‌ها است که از زمین تا آن‌ها ادامه دارد و ارتفاع زمینی ایجاد می‌کند. پاخورها اجزاء ساده‌تر از تاج هستند و بیشتر به منظور پنهان کردن نقص‌هایی مانند کثیفی‌های زیر کابینت و پر کردن فضای خالی زیر آن‌ها اجرا می‌شوند.

تاج و پاخور را در کابینت‌های نئوکلاسیک، اغلب باید ساده و هم‌رنگ با طراحی سایر بخش‌های کابینت انتخاب کنید. همچنین باید بدون طرح‌ها و نقوش پیچیده سبک کلاسیک طراحی شوند تا رنگ و بویی شیک و مدرن هم به فضا بدهند و به فضای آشپزخانه شکوه و تنوع بیفزایند.

ستون و سرستون نئوکلاسیک

ستون و سرستون در کابینت‌های نئوکلاسیک، اجزایی تزئینی و ساختاری هستند که در این سبک باید در کمترین مقدار ممکن از آن‌ها استفاده کنید. در واقع کابینت‌های نئوکلاسیک تلاش می‌کنند ظاهر میانه‌رویی بین سبک‌های مدرن و کلاسیک داشته باشند. در نتیجه باید ستون و سرستون را در این سبک، به طور ساده‌تری نسبت به سبک کلاسیک طراحی کنید تا به شیوه‌ای متعادل و شیک، به کابینت‌ها زیبایی ببخشید.

به طور کلی ستون‌ها و سرستون‌ها را می‌توانید به عنوان جزئیات تزئینی و نه به عنوان بخش اصلی، در ساختار کابینت نئوکلاسیک استفاده کنید. معمولا استفاده از سرستون روی بخش‌های مختلف کابینت جزیره نئوکلاسیک، زیبایی زیادی به این بخش از کابینت نئوکلاسیک می‌بخشد.

درب‌های شیشه‌ای نئوکلاسیک

درب‌های شیشه‌ای یکی از ویژگی‌های برجسته و زیبایی هستند که به کمک آن‌ها می‌توانید کابینت‌های نئوکلاسیک را تزئین کنید. این درب‌ها عمدتاً به عنوان «ویترین» شناخته می‌شوند و نقش مهمی در زیبایی و کاربری کابینت دارند. از ویترین‌ها در کابینت‌های نئوکلاسیک، می‌توانید به عنوان مکانی برای نمایش و نگهداری دکوریجات، ظروف زیبا و یا سایر وسایل تزئینی استفاده کنید. درب‌های شیشه‌ای نئوکلاسیک، معمولاً دارای شیشه‌های مات یا شفاف با درجه‌های مختلف شفافیت هستند تا بتوانید محتویات داخل کابینت‌ها را به طور زیبا به نمایش بگذارید.

علاوه بر این در کابینت‌های نئوکلاسیک، شیشه‌ها اغلب با طرح‌های معماری یا تزئینات خاصی تزئین می‌شوند. این طرح‌ها معمولاً الهام گرفته از عناصر کلاسیک مانند نقوش خاص و یا طرح‌های هنری هستند. منتهی باید توجه کنید که این طرح‌ها نباید از حد معمول بیشتر شوند و حتما باید حال و هوای سبک مدرن را هم داشته باشند.

دستگیره‌های خاص نئوکلاسیک

دستگیره‌های کابینت نئوکلاسیک، از جمله تزئینات اصلی در طراحی آشپزخانه‌های این سبک به حساب می‌آیند. این دستگیره‌ها معمولاً ساده هستند و به شکل نقطه‌ای یا خطی به کابینت‌ها اضافه می‌شوند. دستگیره‌های کابینت نئوکلاسیک را با جنس‌های متنوعی مانند فلز، استیل، و سرامیک می‌توانید تهیه کنید. انتخاب دستگیره‌ها باید با جنس و رنگ کابینت همخوانی داشته باشد.

در ضمن استفاده از دستگیره‌های برنزی یا طلایی برای کابینت‌های نئوکلاسیک با رنگ‌های متضاد، جلوه خاصی به طراحی داخلی می‌بخشد‌. به طور کلی دستگیره‌های کابینت نئوکلاسیک نه تنها عملکرد کابینت را بهبود می‌بخشند، بلکه جزئیات تزئینی زیبا را به آشپزخانه می‌افزایند و باعث تکمیل ظاهر نئوکلاسیک و لوکس کابینت‌ها می‌شوند.

کاور هود نئوکلاسیک

برخلاف سبک‌های مدرن که هود را به صورت نمایان در آشپزخانه ارائه می‌دهند و یا آن را داخل فضای کابینت‌ها پنهان می‌کنند، سبک نئوکلاسیک یک حالت میانی دارد. به این معنا که هود در کابینت‌های نئوکلاسیک به صورت نمایان حضور دارد، اما با یک کاور تزئینی زیبا پوشیده می‌شود. این کاورها معمولاً دارای جزئیات تزئینی و تراش‌های زیبای سبک نئوکلاسیک هستند.

کاورهای هود علاوه بر پنهان کردن هود، به عنوان یک نقطه کانونی زیبا در میان کابینت‌های نئوکلاسیک عمل می‌کنند و به آشپزخانه‌های ساده و مدرن، نمایی کلاسیک و لوکس می‌بخشند. درنتیجه این ترکیب زیبا می‌تواند به هماهنگی کلی طراحی نئوکلاسیک کمک کند و فضای آشپزخانه شما را به یک اثر هنری خارق العاده تبدیل نماید.

نورپردازی نئوکلاسیک

در طراحی کابینت نئوکلاسیک، نورپردازی یکی از جنبه‌های مهم و جذاب است. در آشپزخانه‌های نئوکلاسیک معمولاً بهتر است از یک لوستر نسبتاً ساده استفاده کنید که اگر دارای کریستال باشد، فضا را لوکس‌تر جلوه می‌دهد. این لوسترها یک نقطه تمرکز بصری در میان فضای کابینت‌های نئوکلاسیک به حساب می‌آیند و جلوه‌ای شگفت‌انگیز ایجاد می‌کنند.

علاوه بر لوستر، برای نورپردازی کابینت نئوکلاسیک می‌توانید از نورهای زیرکابینتی و یا LED‌های داخل ویترین‌ها هم بهره ببرید. این نورها به آشپزخانه زیبایی می‌بخشند و به نمایش شیک‌تر وسایل و ظروف داخل ویترین‌ها کمک می‌کنند. علاوه بر این‌ها، از نورهای مخفی داخل سقف هم می‌توانید برای افزایش روشنایی آشپزخانه‌هایی با کابینت‌های نئوکلاسیک کمک بگیرید.

از آنجایی که با انتخاب رنگ مناسب برای کابینت نئوکلاسیک می‌توانید جلوه نمایی تزئینات این سبک را افزایش دهید، در ادامه به سراغ شناخت رنگ‌های رایج در سبک نئوکلاسیک می‌رویم. با انتخاب رنگ مناسب برای کابینت نئوکلاسیک، می‌توانید زیبایی کابینت را چندین برابر کنید.

رنگ‌های مناسب کابینت نئوکلاسیک را بشناسید

از آن‌جا که گستره رنگ کابینت نئوکلاسیک به‌خاطر رنگ‌های پلی‌اورتان و پلی‌استری که در پوشش این کابینت‌ها استفاده می‌شود زیاد است، تنوع طرح و رنگ این سبک هم بیشتر از سایر سبک‌ها است. البته کابینت‌های نئوکلاسیک را اغلب از رنگ‌هایی با تناژهای ملایم، سرد و خنثی می‌سازند. برخی از رنگ‌های محبوبِ کابینت‌های سبک نئوکلاسیک عبارت‌اند از:

  • سفید: سفید یکی از رنگ‌های معمول در کابینت‌های نئوکلاسیک است. این رنگ باعث تاکید بر نقطه‌های معماری و تزئینات می‌شود و فضایی پاک و ساده ایجاد می‌کند.
  • طوسی: انواع رنگ طوسی روشن و تیره در کابینت‌های نئوکلاسیک بسیار محبوب هستند. این رنگ‌ها به خوبی با تمام بخش‌های آشپزخانه انطباق می‌یابند و به فضا زیبایی زیادی می‌بخشند.
  • کرمی: رنگ کرمی آرامش را به آشپزخانه اضافه می‌کند و معمولاً با تزئیناتی از جنس چوب طبیعی که ترکیب می‌شود، زیبایی خارق العاده‌ای را اضافه می‌کند.
  • سبز تیره و آبی تیره: این رنگ‌ها به طراحی نئوکلاسیک طراوت می‌بخشند و معمولاً با رنگ‌های دیگر مانند سفید و طوسی ترکیب می‌شوند.

با این حال باید توجه داشته باشید که رنگ‌هایی مانند قهوه‌ای، قرمز و زرد هم، در تناژهای روشن‌تر در کابینت‌های نئوکلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی از رنگ مشکی هم می‌توانید به تنهایی یا برای تزئینات و دستگیره‌ها، در کابینت‌های نئوکلاسیک استفاده کنید. این تنوع در انتخاب رنگ‌ها، به شما این امکان را می‌دهد که با توجه سلیقه خودتان و سایر رنگ‌های موجود در محیط آشپزخانه، بهترین رنگ کابینت نئوکلاسیک را انتخاب کنید.

برخلاف کابینت‌های نئوکلاسیک که معمولا در رنگ‌های سرد ساخته می‌شوند، کابینت‌های کلاسیک را معمولا با رنگ‌های گرم مثل قهوه‌ای می‌سازند. در مورد سایر تفاوت‌های بین کابینت نئوکلاسیک و کلاسیک، در ادامه صحبت می‌کنیم.

تفاوت کابینت نئوکلاسیک و کلاسیک چیست؟

مقایسه کابینت نئوکلاسیک و کلاسیک نشان می‌دهد که این دو سبک کابینت، دارای تفاوت‌های مهمی در ظاهر و مشخصات فنی هستند. برخی تفاوت‌های بین کابینت نئوکلاسیک و کلاسیک، مربوط به موارد زیر هستند:

  • شکل ظاهری: کابینت نئوکلاسیک دارای طراحی ساده‌تر و جزئیات کمتر نسبت به کابینت کلاسیک است. در واقع جزئیات کابینت کلاسیک ازجمله منبت‌کاری‌ها و ستون‌ها، در سبک نئوکلاسیک خیلی کمتر به چشم می‌خورند.
  • ابعاد آشپزخانه: سبک نئوکلاسیک به دلیل سادگی در طراحی، برای فضاهای کوچک مناسب‌تر است. در مقابل، سبک کلاسیک در فضاهای کوچک ممکن است ایجاد شلوغی و ازدحام کند.
  • سرعت اجرا: طراحی ساده‌تر کابینت‌های نئوکلاسیک، باعث می‌شود تا روند ساخت آن‌ها سریع‌تر از کابینت‌های کلاسیک باشد.
  • جنس کابینت: کابینت‌های کلاسیک را بیشتر از متریال چوب و یا روکش چوب می‌سازند، درنتیجه این کابینت‌ها معمولاً تزئینات و منبت‌کاری‌های دست‌ساز زیادی دارند که قیمت آن‌ها را افزایش می‌دهد. در حالی که کابینت نئوکلاسیک را معمولاً از MDF خامی می‌سازند که با روکش‌های مختلف ممبران یا رنگ پوشانده شده است. این موضوع باعث قیمت مناسب‌تر کابینت نئوکلاسیک هم می‌شود.
  • نگهداری و تمیز کردن: کابینت نئوکلاسیک را به دلیل طراحی ساده‌تر و جزئیات کمتر آن، به راحتی می‌توانید تمیز کنید. این در حالی است که تمیز کردن گرد و غبار از لابلای منبت کاری‌های کابینت کلاسیک، امری بسیار سخت‌تر است، به خصوص در آشپزخانه که گرد و غبار و چربی‌ها بیشتر هستند، موضوع تمیزکاری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
  • کاربردی بودن: کابینت سبک نئوکلاسیک با طراحی ترکیبی سبک کلاسیک و مدرن، به عنوان یک گزینه به‌روزتر و کاربردی‌تر نسبت به کابینت کلاسیک شناخته می‌شود. این کابینت با ترکیب عناصر سنتی سبک کلاسیک و امکانات کاربردی سبک مدرن، مزایای بیشتری را نسبت به کابینت کلاسیک در اختیار شما قرار می‌دهد.

بعد از مطالعه تفاوت‌های بین کابینت‌های کلاسیک و نئوکلاسیک، حالا وارد دنیای دیگری می‌شویم که در آن تضادهای بین کابینت‌های مدرن و نئوکلاسیک را بررسی می‌کنیم.

تفاوت کابینت نئوکلاسیک و مدرن چیست؟

وقتی به طراحی آشپزخانه فکر می‌کنید، انتخاب بین دو سبک کابینت رایج و پرکاربرد مدرن و نئوکلاسیک، یکی از تصمیمات مهمی است که باید بگیرید. در این بخش، ما به مقایسه این دو سبک کابینت براساس ۴ آیتم مختلف می‌پردازیم تا به شما کمک کنیم که تصمیم بهتری در مورد انتخاب بهترین سبک برای آشپزخانه‌تان بگیرید.

  • شکل ظاهری: کابینت‌های مدرن دارای طراحی ساده و بدون جزئیات هستند و حتی گاهی دستگیره‌ها هم در این سبک کابینت حذف می‌شوند. بنابراین این کابینت‌ها برای فضاهای کوچک بسیار مناسب هستند و ظاهر مینیمالیستی را به فضا می‌دهند. اما کابینت‌های نئوکلاسیک، کمی پیچیدگی‌های سبک کلاسیک را دارند و به سادگی سبک مدرن نیستند.
  • تمیزکاری و نگهداری: نگهداری و تمیز کردن کابینت‌های مدرن، به دلیل نداشتن جزئیات و داشتن سطح صاف و یکدست، آسان‌تر است. اما با توجه به براق بودن سطوح برخی کابینت‌های مدرن مثل کابینت هایگلاس، این کابینت‌ها لکه‌پذیری بیشتری دارند.
  • جنس کابینت: کابینت‌های مدرن را معمولاً از جنس MDF و یا هایگلاس می‌سازند. اما در ساخت کابینت‌های نئوکلاسیک از متریال‌های گران‌تری مثل چوب طبیعی و یا ام دی اف‌های خام روکش شده با پی وی سی، چوب و یا رنگ‌ها مختلف استفاده می‌کنند.
  • قیمت: قیمت کابینت مدرن به دلیل متریال ارزان‌تر و ساخت ساده‌تر و سریع‌تر، ارزان‌تر از کابینت نئوکلاسیک است.

در نهایت، تفاوت‌هایی که بین کابینت نئوکلاسیک و مدرن وجود دارد، به نیاز‌ها و سلیقه شما بستگی دارد. هر دو سبک دارای زیبایی و مزایای خاص خود هستند و انتخاب نهایی باید با توجه به محیط و سلیقه شما صورت بگیرد. در ادامه مزایای کابینت نئوکلاسیک را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

مزایای استفاده از کابینت نئوکلاسیک آشپزخانه چیست؟

اگرچه تا اینجا کم و بیش با مزایای کابینت‌های نئوکلاسیک آشنا شده‌اید، اما در این قسمت به طور جداگانه به بررسی این موضوع مهم می‌پردازیم. کابینت‌های نئوکلاسیک دارای مزایای فراوانی هستند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

تلفیقی از سبک‌ها

یکی از بزرگ‌ترین مزایای کابینت نئوکلاسیک، توانایی تلفیق بین سبک کلاسیک و مدرن است. این کابینت‌ها، هم ظاهر زیبای سبک کلاسیک را دارند و هم از سادگی و کاربردی بودن سبک مدرن بهره می‌برند. این ویژگی، آن‌ها را برای افرادی که میانه رو هستند و سادگی سبک مدرن را در کنار کمی شلوغی سبک کلاسیک دوست دارند، مناسب می‌کند.

قیمت مقرون به صرفه

کابینت‌های نئوکلاسیک، از لحاظ هزینه معمولاً ارزان‌تر از کابینت‌های کلاسیک هستند. دلیل این موضوع، طراحی ساده و نداشتن پیچیدگی‌های سبک کلاسیک است. از این رو افراد می‌توانند با هزینه کمتر، کابینت‌هایی با ظاهر مشابه به کابینت‌های گران قیمت کلاسیک داشته باشند.

تنوع در رنگ و طرح

کابینت‌های نئوکلاسیک را از متریال‌های متنوعی می‌سازند. این متریال‌ها با روکش‌های مختلفی از جمله PVC، رنگ‌های پلی‌استر و پلی‌اورتان و یا رنگ‌های پولیشی پوشانده می‌شوند. درنتیجه این تنوع در روکش کابینت، باعث می‌شود تا کابینت‌های نئوکلاسیک از طرح و رنگ‌های متنوعی برخوردار باشند. این موضوع به مشتریان این امکان را می‌دهد تا طبق سلیقه خود، یک کابینت منحصربه‌فرد انتخاب کنند.

دوام و طول عمر بالا

با توجه به استفاده از مواد با کیفیت در ساخت کابینت‌های نئوکلاسیک، دوام و مقاومت آن‌ها بسیار بالا است. اغلبِ کابینت‌های نئوکلاسیک را با روکش‌های PVC و یا روکش‌های رنگی مختلفِ مقاوم به آب و رطوبت می‌سازند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که کابینت‌های نئوکلاسیک، مقاومت خوبی در برابر شرایط محیطی مانند رطوبت داشته باشند. در ضمن مقاومت کابینت‌های نئوکلاسیک چوبی و روکش رنگ، در برابر حرارت بسیار بالا است.

تمیزی و نگهداری آسان

کابینت‌های نئوکلاسیک با روکش‌های پلی‌اورتان و پولیشی، به راحتی قابل تمیز کردن هستند. این ویژگی مهمی است زیرا آشپزخانه مکانی است که نیاز به تمیزکاری و مرتب کردن دائمی دارد.

بنابراین کابینت نئوکلاسیک با تلفیق ویژگی‌های مثبت سبک کلاسیک و مدرن، فضایی زیبا و ماندگار را در آشپزخانه شما خلق می‌کند. این کابینت می‌تواند یک گزینه زیبا و کاربردی برای آشپزخانه شما باشد. در ادامه می‌خواهیم معایب کابینت نئوکلاسیک را هم با شما مرور کنیم.

چالش‌ها و مشکلات موجود در استفاده از کابینت نئوکلاسیک چیست؟

کابینت نئوکلاسیک با زیبایی و جذابیت خاص خود، یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها در طراحی آشپزخانه است. اما همچون هر محصول یا سبک دیگری، چالش‌ها و مشکلاتی نیز دارد. در ادامه به بررسی نقاط ضعف کابینت نئوکلاسیک می‌پردازیم.

هزینه بالا

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در استفاده از کابینت نئوکلاسیک، هزینه بالای آن است. از آنجایی که این نوع کابینت‌ها از مواد با کیفیت و با طراحی دارای جزئیات دقیق ساخته می‌شوند، هزینه تهیه و نصب آن‌ها نیز بالا است. البته با این حال نسبت به کابینت‌های کلاسیک ارزان‌تر هستند.

نگهداری و تعمیر سخت

یکی از معایب کابینت‌های نئوکلاسیک این است که آن‌ها نسبت به آسیب‌هایی مانند ضربه‌ها یا خراش‌ها حساس هستند. این حساسیت به علت طراحی درب‌های آن‌ها است. متأسفانه در صورت آسیب دیدن، امکان ترمیم آسیب یا رنگ‌آمیزی مجدد در بعضی موارد وجود ندارد و نتیجه آن این می‌شود که کابینت باید به طور کامل تعویض شود. این امر ممکن است هزینه و زمان بیشتری را به همراه داشته باشد و برای مالکان خانه، نیاز به دقت در حفظ و نگهداری از کابینت‌های نئوکلاسیک را پر اهمیت کند.

وابستگی کیفیت به مهارت سازنده و شرایط ساخت

در تولید کابینت‌های نئوکلاسیک، از دستگاه CNC برای برشکاری‌ها و اجرای طرح‌های پیچیده استفاده می‌کنند. بنابراین اگر دستگاه CNC مناسب نباشد و یا مجری سازنده کار خودش را خوب انجام ندهد، کیفیت کابینت‌ها ممکن است پایین بیاید. در ضمن در کابینت‌های روکش رنگ هم اگر محل رنگ آمیزی ایزوله نباشد، رنگ کابینت صاف و یکدست در نمی‌آید.

حالا که مزایا و معایب کابینت نئوکلاسیک را می‌دانید، خیلی راحت‌تر می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا این کابینت برای آشپرخانه شما مناسب است یا نه. پس اگر همچنان به کابینت سبک نئوکلاسیک علاقه دارید، در بخش‌های انتهایی مطلب همراه ما باشید.

معرفی ۴ الگوی جدید در طراحی کابینت سبک نئوکلاسیک

طراحی کابینت نئوکلاسیک علی‌رغم اصالت و الهام گرفتن از سبک‌های تاریخی، همچنان تحت تأثیر تغییرات و روندهای مدرن در دنیای طراحی داخلی و معماری قرار دارد. بنابراین می‌توانید در طراحی کابینت‌های نئوکلاسیک، الگوها و جزئیات جدیدی را مشاهده کنید. در زیر، به برخی از الگوها و جزئیات جدید در طراحی کابینت نئوکلاسیک اشاره می‌کنیم.

  • کابینت پنتری (Pantry Cabinet)

کابینت پنتری نئوکلاسیک، یک نوع کابینت مجهز به قفسه‌ها و اجزای ذخیره‌سازی است که به عنوان آشپزخانه اضافی، جهت ذخیره مواد خشک و مخصوصاً غذاها و لوازم آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابینت‌ها در نقاط مختلف آشپزخانه یا حتی در خارج از آشپزخانه قرار می‌گیرند. طراحی و رنگ کابینت پنتری، باید متناسب با سایر کابینت‌های نئوکلاسیک باشد.

کابینت جزیره (Kitchen Island Cabinet)

کابینت جزیره یک واحد کابینتی متمرکز در وسط آشپزخانه است که اغلب دارای پیشخوان‌ها و سطوح کاری بزرگ است. این کابینت‌ها برای ایجاد فضایی برای تهیه غذا، نشستن برای صرف وعده غذایی و یا نگهداری از لوازم آشپزی استفاده می‌شوند. طراحی نئوکلاسیک کابینت جزیره شامل سرستون‌هایی ساده و زیبا است.

کابینت‌های با درب‌های شیشه‌ای (Glass Front Cabinets)

در این نوع کابینت‌ها، برخی از درب‌ها با شیشه شفاف یا شیشه مات پوشانده شده‌اند تا اجازه نمایش لوازم داخل کابینت‌ها را بدهند. ترکیب کابینت‌های شیشه‌ای با سبک نئوکلاسیک، به ظرافت سبک نئوکلاسیک اضافه می‌کند و فضایی بسیار لوکس و مجلل را ایجاد می‌کند.

کابینت‌های کف تا سقف (Floor-to-Ceiling Cabinets)

این کابینت‌ها از کف تا سقف آشپزخانه امتداد دارند و فضای ذخیره‌سازی بیشتری را فراهم می‌کنند. این موضوع کاربردی بودن سبک نئوکلاسیک را تقویت می‌کند. طراحی نئوکلاسیک این کابینت‌ها شامل تزئیناتی در ارتفاعات بالای کابینت می‌شود.

انواع طراحی کابینت نئوکلاسیک که در این بخش گفتیم، نمونه‌هایی از آثار سبک مدرن هستند که با اصول و جزئیات سبک کلاسیک ترکیب شده‌اند و کابینت نئوکلاسیک را به وجود آورده‌اند. هدف اصلی این تغییرات، بهبود کارایی و افزایش جذابیت ظاهری کابینت‌های نئوکلاسیک است.

۳ نکته مهم که در هنگام خرید کابینت نئوکلاسیک باید به آن‌ها توجه کنید

هنگامی که به دنبال خرید کابینت نئوکلاسیک هستید، باید به چند نکته مهم توجه کنید. این نکات به شما کمک می‌کنند تا کابینت نئوکلاسیک را با کیفیت بالا و قیمت بهتر، خریداری نمایید.

کیفیت درب‌ها

ابتدا به متریال درب‌های کابینت نئوکلاسیک توجه کنید. بیشتر کابینت‌های نئوکلاسیک را از ام دی اف می‌سازند. اطمینان حاصل کنید که کابینت ساز، از ام دی اف با کیفیت و مقاومی برای ساخت کابینت استفاده می‌کند. همچنین، درب‌ها باید با دقت ساخته شده و بدون ترک و خط باشند.

انتخاب رنگ مناسب

در هنگام خرید کابینت نئوکلاسیک، به کیفیت رنگ‌های انتخاب شده برای رنگ آمیزی کابینت خیلی توجه کنید. رنگ‌های بی کیفیت، پوشش دهی مناسبی ندارند و به سرعت خراب می‌شوند. پس به کیفیت فرآیند رنگ‌آمیزی و کیفیت رنگ‌ها توجه کنید تا کابینت شما، ظاهری زیبا و جذاب داشته باشد.

قیمت و بودجه

حتما قبل از خرید، قیمت کابینت نئوکلاسیک را از چندین تولیدکننده مختلف بگیرید. سپس برای پیدا کردن بهترین کابینت ساز، همزمان قیمت‌ها را با کیفیت و سایر ویژگی‌های محصول مقایسه کنید. همچنین، بودجه خود را مشخص کنید و در آن محدودیت‌ها را رعایت کنید. در ضمن، قیمت کابینت نئوکلاسیک را به صورت دقیق و تمام شده از کابینت ساز دریافت کنید و به قیمت‌گیری متری و حدودی کابینت که در بازار رایج است، اکتفا نکنید. برای قیمت گیری دقیق باید از کابینت ساز بخواهید که به منزل شما بیاید و قیمت نهایی را به شما اعلام کند.

با در نظر گرفتن این نکات، شما می‌توانید کابینت نئوکلاسیک باکیفیتی را برای آشپزخانه خودتان انتخاب کنید که هم طول عمر بالایی داشته باشد و هم از زیبایی و قیمت مناسبی برخوردار باشد.

جمع بندی و سوالات متداول در مورد کابینت نئوکلاسیک

کابینت نئوکلاسیک همانقدر که مدرن و زیباست، همچنان بازتابی ظریف از زمینه‌های سبک کلاسیک را هم دارد. این تلفیق شگفت‌انگیز از سادگی، جزئیات ظریف و طراحی زیبا، آشپزخانه‌ای شیک و کاربردی را برای شما ایجاد می‌کند. هنگام خرید کابینت نئوکلاسیک، حتما مزایا و معایب این کابینت را در نظر بگیرید و سپس اقدام به خرید نمایید. ما هم در انتها به برخی از سوالات متداول شما در مورد کابینت نئوکلاسیک پاسخ می‌دهیم.

  1. کابینت نئوکلاسیک چیست؟
    • نئوکلاسیک یک سبک طراحی است که الهام گرفته از هنر و فرهنگ یونان و روم باستان است. کابینت‌های نئوکلاسیک با تلفیقی ار عناصر مدرن و کلاسیک، یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها در طراحی آشپزخانه هستند.
  2. آیا کابینت نئوکلاسیک برای هر نوع آشپزخانه‌ای مناسب است؟
    • این کابینت‌ها به خصوص برای آشپزخانه‌های بزرگ و با فضای باز مناسب‌تر هستند. اما با توجه به طراحی انعطاف پذیر و رنگ‌های مختلف موجود، می‌توانید از آن‌ها در انواع مختلف آشپزخانه استفاده کنید.
  3. چگونه می‌توانم کابینت نئوکلاسیک را تمیز کنم؟
    • استفاده از پارچه نرم و مرطوب برای پاک کردن سطح کابینت و سپس خشک کردن با یک پارچه خشک، بهترین روش برای نگهداری است.
  4. آیا کابینت نئوکلاسیک با سایر سبک‌های دکوراسیون تطابق دارد؟
    • بله، از آنجایی که کابینت نئوکلاسیک ترکیبی از ویژگی‌های کلاسیک و مدرن را دارد، می‌تواند با بسیاری از سبک‌های دکوراسیون داخلی تطابق پیدا کنند، اما بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.
  5. کابینت نئوکلاسیک چقدر ماندگار است؟
    • با نگهداری مناسب، این نوع کابینت‌ها می‌توانند به مدت طولانی ماندگار باشند. متریال با کیفیت و طراحی منحصر به فرد کابینت‌های نئوکلاسیک، باعث می‌شود که دوام بالایی داشته باشند.

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا