آموزش انواع غذاها

طرز تهیه انواع کله جوش محلی

دستور تهیه کله جوش

امروز با آموزش طرز تهیه ی کله جوش اومدیم امیدوارم این غذای خوشمزه رو در منزل تهیه کنید و لذت ببرید .. کله جوش از غذاهای خوشمزه و برطرفدار هستش یه همچین غذایی به این خوشمزگی وجود داشت و ما غافل بودیم ازش .اما شما ازش غافل نشین . دنبال غذای کم کالری میگشتم یاد کله جوش افتادم  یه غذای سبک و شام خوشمزه … از اونجایی که به شدت در جستجوی کلسیم هستم درنگ نکردم، خیلی هم راحته و سریع درست میشه. من توی مدتی که این غذا رو درست میکنم همش خاطرات مجید و بی بی و کله جوش جلوی چشمام میاد.شما هم بعد خوندن رسبی ها نظرات خودتون رو برامون بفرستین.

دستور تهیه  کوردن بلو را هم بخوانید

طرز تهیه کله جوش با ماست

آش کله جوش با آق پنجر

طرز تهیه

این اش حتمآ سبزی کوهی که اسمش ( آق پنجر )هست میخواد سبزی خشک هست اول خیس میکنیم چند بار ابشو عوض میکنیم میزاریم جدا ده دقیقه بجوشه ابش رو عوض میکنیم میزاریم کنار
سبزیش خیلی سفت سه چهار ساعت زمان میبره بپزه
پیاز رو نگینی خرد کرده و درون قابلمه با مقداری روغن تفت میدیم تا کمی سبک شود، خیلی سرخ نشود
سپس بلغور شسته شده و سبزی و یه پارچ اب جوش میریزیم و روی حرارت متوسط قرار میدیم تا بپزد در قابلمه بهتر است نیمه باز باشد و گاهی آش را هم میزنیم ته نگیره موادی که نیم پز شد نخود پخته شده و سیر له شده و آب قلم اضافه میکنیم اندازه هاش به سبزیتون بستگی داره سبزی که پخت با دست کشیدنی باز میشه یعنی کشدار نرم میشه شروع به جا افتادن کرد عدس پخته شده و کشک رو تو آبجوش حل میکنیم اضافه میکنیم هم میزنیم میزاریم بیست دقیقه با شعله ی کم بپزه موقع سرو روش پیاز داغ فراوان میریزیم

کله جوش با گوشت چرخ کرده

مواد لازم

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
گردو ۵ عدد
کشک ۲۰۰ گرم آرد ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد
نعناع خشک ۲ قاشق غذاخوری
آب ۴ لیوان
زردچوبه.نمک.فلفل مقدار لازم

طرز تهیه

کله جوش غذایی بسیار خوشمزه و سرشار از کلسیم و پروتئین است و اغلب در همدان ، اصفهان ، سیستان و بلوچستان بعنوان غذای اصلی طبخ میشود.
پیازها را پوست بکنید و خلالی خرد کنید ، داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید و پیازهای خرد شده را درون روغن تفت دهید تا طلایی و نرم شود.
مغز گردوها را خرد کنید و به پیاز داغ اضافه نمائید ، کمی تفت دهید تا گردوها نیز نرم شوند.
گوشت چرخ کرده را درون کاسه ای بریزید و نمک و فلفل اضافه کنید ، کمی گوشت را ورز دهید و با دست گلوله های کوچکی از گوشت درست کنید سپس گوشت های قلقلی را در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید.
قابلمه ای را روی حرارت متوسط قرار دهید و درون ان ۴ لیوان آب ، آرد ، مقداری زردچوبه ، نمک و فلفل بریزید و بگذارید به جوش بیاید ، پس از اینکه به جوش امد کشک را نیز اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط نمائید.
پس از ۱۰ دقیقه که مواد جوشید میتوانید پیاز داغ ، مغز گردوها و گوشت های قلقلی سرخ شده را اضافه کنید ، در انتها نیز نعنا را بریزید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دیگر نیز مواد بجوشند سپس کله جوش را از روی حرارت بردارید و در ظرف مناسبی بریزید و بهمراه نان سرو کنید.
نکته ها : میتوانید از مقداری سیر نیز استفاده کنید ، مقدار کشک را میتوانید بنابر سلیقه تان کمتر یا بیشتر کنید ، استفاده از گوشت در این غذا اختیاری میباشد.

طرز تهیه کله جوش ترکی

کله جوش با کشک

طرز تهیه

اول یه دونه پیاز درشت خرد کرده و زرد چوبه بزنید و تفت داده ( کره یا روغن حیوانی بریزین خوشمزه تره اما من روغن کنجد ریختم).
تقریبا ۵۰ گرم گردو نگینی خرد شده اضافه کردم برای هر نفر ( میشه آسیاب هم کرد اما نگینی خرد بشه خوشمزه تره).
یک لیوان کشک را که با سه لیوان آب سرد حل کرده بودم بهش اضافه کردم .
از کناره ها ی قابلمه که شروع به قل زدن کرد نعناع خشک کفساب را افزوده ( برای هر نفر یک قاشق سرصاف).
.میشه نعناع داغ هم ربخت اما اینجوری رنگ سبز نعناع حفظ میشه. .البته ما نون اصفهان نداشتیم از همین نون های شویدی تهرونی اما خیلی خوشمزه شد .

از قدیم تو شهر ما رسم بوده که شب چهارشنبه سوری کله جوش درست میکردن.حالا من نمیدونم اسمش یه چیز دیگه بود و ما کله جوش میگیم یا کلا دستورشو عوض کردیم.به هر حال من تا حالا درست نکرده بودم و امشب به خاطر مهمونام (پدر و مادرم)به سبک خودم☺️درست کردم.
گوشت رو ریز(نگینی )خرد کردم و با پیاز و کره تفت دادم .آب ریختم و گذاشتم تا بپزه.یک دوم پیمانه برنج و یک دوم پیمانه لپه خیس شده رو بهش اضافه کردم.وقتی مواد پخت ،کشک رو ریختم و در آخر نعناع خشک رو اضافه کردم،بعد از چند جوش آماده شد.

طرز تهیه کله جوش

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا