آموزش انواع غذاها

طرز تهیه سرکه سیب خانگی

 

طرز تهیه سرکه سیب,انداختن سرکه سیب

با خوردن سرکه سیب جلوی فین فین‌ تان را بگیرید

 

سرکه سیب غیر از همه خواصی که برای زیبایی و سلامت پوست و مو دارد، می‌تواند به‌عنوان یک آنتی‌هیستامین علائم آلرژی را کم‌رنگ کند. به گزارش هلث، اگر دچار آلرژی فصلی هستید، می‌توانید با خوردن روزانه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب با یک لیوان آب و یک قاشق غذاخوری عسل، بهتر نفس بکشید و از شر آبریزش بینی خلاص شوید.

این معجون ضدآلرژی را می‌توانید تا سه بار در روز بنوشید. اما متخصصان معتقدند بهترین سرکه سیب نوع خانگی آن است. اگر دل‌تان می‌خواهد با سیب‌های زرد زمستان سرکه سیب درست کنید، از این دستور تهیه پیروی کنید.

طرز تهیه
برای تهیه سرکه سیب باید از سیب های شیرین استفاده نمود .از میوه نارس و ترش سرکه درست نمیشه و معمولا برای میوه هایی که خیلی شیرین نیستند در فرآیند تهیه سرکه شکر یا عسل اضافه میکنند .سیب های فصل پاییز و زمستان قند بیشتری دارند و سرکه بهتر و بیشتری میدهند .

هر یک کیلو سیب نیم کیلو سرکه میدهد . برخی سیب را خرد میکنند و برخی رنده میکنند و برخی آبشو میگیرند که فقط در زمان تخمیر تاثیر داره . در برخی روش ها به محتویات ظرف آب اضافه و در برخی اضافه نمیکنند.
ابتدا سیب ها را شسته به چند قسمت برش زده و یا با چرخگوشت چرخ کنید تا سریع تر بپوسند و فرایند تهیه سرکه تسریع شود.

سیب چرخ کرده را داخل بشکه تمیز و خشک بریزید تا بعد از مدتی له و نرم شود.
بشکه حاوی سیب چرخ کرده باید حدود یک چهارم سرخالی باشد تا کف ایجاد شده بر اثر فعل و انفعالات مربوطه سرریز نشود. در ظرف را باید به صورتی روی ظرف بذارید که مانع ورود جریان هوا نشود . چون در مراحل تبدیل به سرکه، عمل تخمیر نیاز به هوا دارد، نباید درب ظرف کیپ باشه تا جریان هوا وارد بشه .

عمل تبدیل قند به الکل و بعد تبدیل الکل به سرکه طی دو مرحله انجام میشه که نیاز به عامل اکسیژن و دمای مناسب دارد .

بعد از چند روز که در محیطی حدود ۲۵ الی ۳۰ درجه قرار میدید تبدیل کم کم صورت میگیره و پشه ها پدیدار میشوند که خود کمک موثری برای تبدیل سیب به سرکه هستند . البته دمای کمتر و بیشتر از این پشه ها رو فراری میدهد . این مرحله تخمیر حدود سه تا چهار هفته طول دارد و سیب ها در حال جوشش اند و هراز گاهی باید در طی چند روز یکی دو بار هم زد .

وقتی سطح تفاله ها رو کپک و کف گرفت با تنظیف کاملا صاف میکنند و در ادامه منتظر فعل و انفعالات مرحله دوم میشوند که تبدیل به سرکه ست . ظرف باید سفال یا شیشه باشد . در ظرف کیپ نباشد . حدودا و کم‌و بیش سه هفته برای تبدیل زمان نیاز دارد که به دمای محیط بستگی دارد . سرکه سیب معمولا خیلی شفاف نیست .
تذکر بسیار مهم : هرگز در مراحل تولید سرکه نباید درب ظرف یا بشکه را کاملاً به صورت کیپ بگذارید چون در نبود جریان نبودن هوا، سیب ها سرکه نخواهند شد !
نکته :
سیب خیلی آبدار و شیرین هر یک کیلو سیب حدود ۷۰۰ گرم سرکه می دهد اما در حالت معمولی هر یک کیلو سیب حدود نیم کیلو سرکه می دهد.
اگر داخل ظرف آب اضافه شود تبدیل سرکه کمی طولانی تر شده و سرکه دیرتر عمل می آید. و مقدار آب یک و‌ نیم الی دو لیتر برای هر کیلو سیب است .

 

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

۵/۵ - (۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا