نکته های خانه داری

معجزه مرتب کردن خانه به سبک ژاپنی ها!

کتاب “معجزه مرتب کردن خانه” زندگی بسیاری از افراد را تغییر داده است و انگیزه و راهنمای کسانی است که می خواهند یک بار برای همیشه خانه خود را تمیز کنند. کوندو دستورات و توصیه های زیادی می کند، اما سه اصل قابل توجه دارد که سازماندهی همه چیز را در خانه به طور اساسی تغییر می دهد.

ماری کوندو نویسنده ژاپنی کتابی با عنوان “معجزه مرتب کردن خانه” دارد که علت موفیقت و پیشرفت ژاپنی ها را بیان می کند. ماری در این کتاب یک جمله بسیار خوب دارد : یک بار برای همیشه از شر چیز هایی که برای شما کاربردی نیست خلاص شوید و با چیزهایی که برای شما شادی می آورد اطرافتان را احاطه کنید. در ادامه میخواهیم به کمک هم یک خانه مرتب تر داشته باشیم.

قدم اول: از شر وسایلی که فکر می کنید برای شما کاربردی ندارند خلاص شوید!

برای اینکه راحت بتوانید در مورد کنار گذاشتن وسایل تصمیم بگیرید، کافی است وسایل را تک به تک در دست گرفته و از خود بپرسید آیا این وسیله مرا راضی و خوشحال نگه می دارد؟ آیا این شی کاربردی برایم دارد و به من انرژی مثبت می دهد؟

و اگر متوجه این شدید که هر شئ ممکن است برای شما بی فایده شده باشد، در دور کردن آن از خود تامل نکنید. سپس اطرافتان را از وسایل کاربردی و اجسامی که به شما انرژی خوبی می دهند پر کنید. این وسایل می تواند لباس هایی که بیشتر از آن ها استفاده می کنید و یا حتی یک ظرف بسیار زیبا با انرژی مثبت بالا باشد. پس به خوبی انتحاب کنید که مهم ترین گام در مرتب سازی خانه، انتخاب صحیح اشیا است.

قدم دوم: وسایلتان را دسته بندی کنید

پس از اینکه وسایلتان را انتخاب کردید، بهترین کار دسته بندی آن ها در دسته های مختلف برای اینکه دوباره بتوانید از بین آن ها، چیز هایی را انتخاب کنید که برای شما کاربرد بیشتری دارد. پس به گفته ماری کوندو همه وسایلتان را طبقه بندی کرده و در یک دسته بندی جدا گانه قرار دهید. به طور مثال همه روسری ها را در کنار هم، کتاب ها در کنار هم، دکوری جات و….

به طور مثال در آشپزخانه می توانید از ظروف شیشه ای یک شکل برای ادویه های مختلف که به آن شیشه های ادویه مکارتی میگویند استفاده کنید تا آشپزخانه تان رنگ و بوی تازه ای به خود بگیرد.

قدم سوم: چیدمان به شکل عمودی

منظور از چیدمان عمودی قرار دادن وسایل به صورت پشت سرهم به گونه ای است که وسیله اول تا آخر همه قابل مشاهده باشند. این نوع چیدمان فضای کمی از شما گرفته و عمر وسایل شما را افزایش می دهد. بهترین روش برای چیدمان کشو های لباس همین روش عمودی است که مجبور نباشید لباس هارا از زیر هم پیدا کنید.

همچنین برای سهولت کار می توانید از نظم دهنده استفاده کرده تا همیشه کشو های مرتب داشته باشید. اگر می خواهید از نظم دهنده استفاده کنید حتما نوع عمودی آن را مثل نظم دهنده آویز طبقاتی از فروشگاه خلاق شاپ انتخاب کنید.

قدم چهارم: چیدمان لباس ها

بهترین نکته ای که درمورد آویز کردن لباس ها باید رعایت کنید، چیدمان لباس ها بر حسب رنگ در کنار یکدیگر است. این آپشن به شما کمک می کند از خرید لباس تکراری در رنگ هایی که دارید پرهیز و صرفه جویی کنید.

همچنین حتما لباس هارا از قد بلند به کوتاه مرتب کنید. این کار هم باعث هارمونی و نظم می شود و هم کمک می کند بتوانید از فضای زیر لباس های آویز شده استفاده و بهره کامل ببرید.

یکی از بهترین وسایلی که میتوانید برای نظم دهی به لباس هایتان استفاده کنید، باکس لباس است که پیشنهاد ایران بانو، فروشگاه خلاق شاپ است. برای مشاهده انواع نظم دهنده کمد لباس اینجا کلیک کنید.

قدم پنجم: چیدمان کیف ها

کیف هایتان را هرروز خالی کنید تا همیشه کیف شما برای روز بعد اماده باشد. برای مرتب کردن کیف ها می توانید آن ها را به ترتیب اندازه در داخل هم قرار دهید تا هم فضای کمتری بگیرد و هم عمر کیفتان زیاد شود. مشکلی که این راه حل دارد، پیدا کردن کیف در مواقع ضروری است که ممکن است تایم زیادی از شما بگیرد.

بهترین روش در مرتب کردن کیف ها استفاده از نظم دهنده کیف با تلق شفاف هست. این نظم دهنده ها هزینه آنچنانی ندارد ولی به شما در پیدا کردن سریع کیف هایتان کمک می کند و باعث می شود عمر کیف های شما زیاد شود.

اگر قصد خرید نظم دهنده داشتید، می توانید از مدلی استفاده کنید که هم چیدمان عمودی داشته باشد و هم قابلیت آویز شدن مثل کاور کیف آویز خلاق شاپ.

قدم ششم: نگهداری اسناد و مدارک اصلی

برای اینکه مدارک اصلی شما گم نشود، یک جهبه برای نگهداری اسناد اصلی داشته باشد. همچنین برای نگهداری کارت ها از جا کارتی استفاده کنید. این روش به شما کمک می کند که هیچ وقت کارت های اصلیتان را گم نکنید

قدم هفتم: چیدمان کفش ها

معمولا خانم ها آنقدر کفش مجلسی، دمپایی، پاپوش و جوراب های ضخیم دارند که همیشه فضا برای نگهداری آن ها کم است. به هیچ وجه کفش هایتان را در فضا بیرون از جا کفشی نگهداری نکنید. جاکفشی شما بهتر است در خانه باشد. شاید برایتان سوال شود چرا؟

پاسخ این است که سرد و گرم شدن هوا، رفت و آمد و عوامل مختلف زیادی در محیط بیرون می تواند عمر کفش های شما را کم کند. پس حتما این عادت را در خود ایجاد کنید که کفش های شما باید با خودتان وارد خانه شود.

اگر فضا برای قرار دادن جا کفشی نبود، می توانید از جاکفشی های پشت دری استفاده کنید. این محصولات قابلیت جاسازی برای انواع وسایل مثل کفش، لباس، روسری و… را دادند که بر حسب نیاز می توانید از آن ها در منزل استفاده کیند.

و محصولی که پیشنهاد میکنیم از آن برای دو برابر شدن فضای جاکفشی استفاده کنید : جا کفشی تاشو است.

قدم هشتم: مرتب کردن عکس ها

عکس ها هم از جمله شئ هایی محسوب می شوند که دارای انرژی مثبت بوده و برای احساس خوب درونی و دکور خانه بهترین گزینه هستند. حتما عکس ها را به صورت منظم در یک جای خاص بچسبانید. استفاده زیاد از عکس های مختلف در جاهای مختلف خانه فضای خانه را شلوغ می کند. پس یک جای مناسب برای تمامی عکس ها انتخاب کرده و باقی عکس ها را به آلبوم بازگردانید.

قدم نهم: مرتب کردن کتاب و پوشه

سعی کنید کتاب ها و پوشه هارا به صورت عمودی بچینید و برحسب اسمشان آن ها مرتب کنید تا در هنگام برداشتن کتاب به دنبال آن نگردید.

همچنین حتماً قبل از چیدمان به این نکته توجه داشته باشید که باید کتاب‌هایی را از قفسه کتاب‌های خود حذف کنید. این کتاب‌ها شامل دو دسته هستند.

۱.کتاب‌هایی که یک بار قبلاً آنها را خوانده‌اید و فراموش کرده‌اید.

۲. کتاب‌هایی که تا به حال نتوانستید آنها را بخوانید.

بردن کتاب‌ها از قفسه و خلوت کردن آن با کتاب‌هایی که در حال حاضر مورد نیاز شما است به شما کمک می‌کند که در آینده به سراغ کتاب‌هایی بروید که آنها را کنار گذاشته‌اید و همین امر باعث جذب شما برای خواندن کتاب‌هایی می شود که تا به حال نخوانده‌اید.

اگر کاغذ و یا اسنادی دارید حتماً پوشه‌بندی کنید و به صورت عمودی و بر حسب رنگ‌ها بچینید. همچنین حتماً روی پوشه‌ها نام اسنادی که در آن قرار می‌دهید را با یک برچسب بنویسید تا شما را در هنگام پیدا کردن اذیت نکند.

قدم دهم: تمیز نگه داشتن اتاق کار

مهمترین مکان برای تمیز نگه داشته شدن، محل کار شما و اتاق کار شما است. برای اینکه بتوانید اتاق کارتان را تمیز نگه دارید همیشه اسناد و پوشه‌ها را به صورت عمودی قرار داده و وسایلتان را دسته‌بندی کنید، برای این کار هم به شما استفاده از نظم دهنده های رومیزی خلاق شاپ را پیشنهاد میکنیم که با قرار دادن وسایل خرده ریز درون آنها از گم شدنشان را میگیرید و به سرعت موقع نیاز آن ها را پیدا میکنید.

کشوهای میزتان را با وسایل غیر ضروری و مواد خوراکی پر نکنید و اکثر مواقع آنها را خالی نگه دارید.

همیشه یک فضا برای آوردن اجناس جدید قرار دهید چون ممکن است وسیله یا شیئی را برای اتاق کارتان بیاورید که برای آن دسته‌بندی نداشته باشید و این کار باعث می‌شود که از شلوغ شدن اتاق شما جلوگیری شود.

سعی کنید همیشه کف اتاق را تمیز کرده و به هیچ وجه روی میزتان وسایل غیر ضروری و شلوغ قرار ندهید. بهترین چیز برای قرار دادن روی یک میز از جمله میز کاری، قرار دادن یک سیستم کار و یا یک گلدان بسیار کوچک برای معتدل کردن هوای محیط اطراف است.

این ۱۰ ترفند، زندگی شما را متحول می کند. شاید اوایل شروع احساس خستگی کنید و یا مدام با خود بگویید هیچ فایده ای ندارد، ولی شروع، پیشرفت را به دنبال خواهد داشت و کم کم احساس سرزنده بودن را بیشتر حس می کنید.

 

۱.۵/۵ - (۲ امتیاز)

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا