دکوراسیون

معرفی کامل انواع نورگیر ساختمان سقفی و دیواری

انواع نورگیر ساختمان در تامین نور مورد نیاز محیط به صورت طبیعی کاربرد دارند. نورگیرها باعث می شوند بدون نیاز به سیستم های تابش نور مصنوعی، محیط ساختمان در طول روز روشن باشد. این ابزار به وسیله بلوک های شیشه ای، نور را به داخل محیط منعکس کرده و باعث روشن شدن فضای داخلی خواهند شد. تکنسین ها این نورگیرها را با توجه به مقررات ملی ساختمان در جای مناسب نصب می کنند، چراکه تامین نور کافی در سازه بر کیفیت زندگی ساکنین می افزاید.

اگر تکنسین هستید و می خواهید در زمینه نصب نورگیر و معماری ساختمان ماهر شوید، باید با دانلود کتاب های مهندسی عمران و استفاده از منابع مختلف، کار خود را شروع کنید. این ابزارها انواع مختلفی دارند که شما باید بشناسید تا بر اساس طرح و مدل هر ساختمان، نورگیر مناسبی را در سازه مورد نظر به کار ببرید.

کاربرد نورگیر ساختمان چیست؟

بعضی از مهم ترین کاربردهای انواع نورگیر ساختمان شامل موارد زیر می باشد.

  • این ابزارها باعث افزایش نور طبیعی در محیط شده و نیاز به استفاده از ابزارهای مصنوعی مثل لامپ را کاهش می دهند، بنابراین تاثیر زیادی در کاهش مصرف برق دارند.
  • نورگیرها سیستم های تهویه عالی هستند که باعث جریان هوای آزاد در داخل محیط ساختمان می شوند.
  • این ابزار ویتامین دی مورد نیاز بدن انسان را که یکی از حیاتی ترین ویتامین ها است از طریق نور خورشید تامین می کنند.
  • نورگیرها از منتشر شدن گازهای گلخانه ای در محیط ساختمان جلوگیری می کنند.

نورگیر ساختمان چه معایبی دارد؟

قبل از این که بخواهید از انواع نورگیر ساختمان برای روشن کردن محیط منزل یا محل کارتان استفاده کنید، بد نیست از عیب ها و مشکلاتی که این ابزار دارند، آگاه باشید. اما این معایب چه هستند؟

  • امکان کنترل میزان نور توسط نورگیر وجود ندارد. بنابراین اگر بیش از حد در داخل محیط ساختمان نور تابیده شود، نمی توانید جلوی آن را بگیرید.
  • روی این ابزار معمولا گرد و غبار می نشیند، برای همین نیاز به تمیزکاری دوره ای دارد. چون نورگیرها معمولا روی پشت بام هم نصب می شوند، تمیز کردنشان کاری سخت و دشوار است.
  • این ابزار در روزهای تابستانی محیط خانه را گرم تر می کنند. نورگیرها در روزهای زمستانی نیز به دلیل نفوذ سرما باعث تغییر دمای داخل ساختمان می شوند.

انواع نورگیر ساختمان دیواری

نورگیرهای ساختمانی دیواری انواع مختلفی دارند و علاوه بر تامین روشنایی، باعث زیبا شدن محیط هم می شوند. در ادامه انواع این نورگیرها را معرفی می کنیم:

درب و پنجره مشبک

پنجره های مشبک با ایجاد تعادل در نور داخل و خارج از محیط، باعث اذیت شدن چشم ساکنین ساختمان نخواهند شد. این پنجره ها امکان مشاهده منظره بیرون از ساختمان را به ساکنین می دهند و باعث جریان هوا در محیط نیز می شوند.

روزن

روزن ها در کنار درب های داخل محوطه ساختمان نصب می شوند و برای تامین روشنایی کاربرد دارند. از این ابزار برای تهویه هوای داخل ساختمان نیز استفاده می کنند.

بهترین محل برای نصب روزن ها، بالای درب ها یا دو طرف آن هاست. این پنجره های کوچک بیشتر شبیه به سوراخ هایی هستند که که در شانه طاق ها یا کلاله ها نصب می شوند.

ارسی

یکی از انواع پنجره های مشبک، ارسی ها هستند که معمارها آن ها را در ساختمان های سردسیری و در قسمت رواق، کوشک یا پیشخان نصب می کنند. این نورگیرها شباهت زیادی به روزن های چوبی نیز دارند.

گلجام

معمارها گلجام ها را در بالاترین قسمت طاق ها و در دیوارهای گچی نصب می کنند. گلجام ها تاثیر زیادی در تامین نور مورد نیاز ساختمان ها دارند و به خاطر ابعاد کوچک و ظاهر رنگی شان، از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.

انواع نورگیر ساختمان سقفی

نورگیرهای سقفی به منظور تامین نور مورد نیاز تمام محوطه داخلی ساختمان یا بخشی از آن استفاده می شوند. این نورگیرها با انتشار نور از بالا به پایین، باعث روشنایی کامل محیط می شوند. مزیت نورگیرهای سقفی در این است که نور را به صورت یکنواخت و یکسان در تمام محیط منتشر می کنند و حتی اگر کوچک باشند، باز هم نسبت به نورگیرهای عمودی، نور بیشتری را داخل ساختمان وارد خواهند کرد.

در ادامه شما را با انواع نورگیرهای سقفی آشنا می کنیم:

نورگیر هرمی

به نورگیرهایی که ظاهری شبیه به هرم دارند، نورگیر هرمی می گویند. تولیدکنندگان این ابزار را در یک چارچوب با سطح های شیب دار و در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می کنند.

نورگیر تهویه ای

از نورگیرهای تهویه ای به منظور روشن کردن محیط و تهویه هوای داخل ساختمان استفاده می شود. معمارها این نوع نورگیرها را معمولا در آشپزخانه ها یا سرویس های بهداشتی نصب کرده و موجب جریان هوای تازه در آن جا خواهند شد.

 نورگیر لوله ای

اگر بام ساختمان تان کوچک است یا به هر دلیلی نمی توانید از انواع نورگیرهای ثابت یا تهویه ای در آن جا استفاده کنید، پیشنهاد بیشتر معمارها استفاده از نورگیرهای لوله ای است.

نورگیر ثابت

این نورگیرها که با سقف یکپارچه می شوند، تنها کاربردشان در تامین نور مورد نیاز ساختمان است و نمی توانند هوای داخل محیط را تهویه کنند.

نورگیر اختصاصی

نورگیرهای اختصاصی بر اساس شرایط طراحی بام ساختمان ها تولید می شوند. در واقع تولیدکنندگان این نوع از نورگیرها را برای ساختمان هایی تولید می کنند که شرایط خاصی دارند یا زیبایی ظاهری شان در اولویت است. اگر نمی توانید انواع نورگیرهای دیگر را در پشت بام تان نصب کنید، این ابزار بهترین گزینه برای شما هستند.

نورگیر طاقی

نورگیرهای طاقی بیشتر در ساختمان های غیر مسکونی کاربرد دارند و به دلیل سطح بزرگ شان موجب از بین رفتن حریم خصوصی خواهند شد.

نورگیر پلیمری محدب

نورگیرهای پلیمری محدب که از جنس پلاستیک و مواد پلیمری هستند، به صورت گنبدی ساخته می شوند. این نورگیرها امکان انتشار نور در تمام فضای محیط را دارند، چون ظاهرشان گنبدی بوده و نور با عبور از آن ها در یک نقطه مشخص متمرکز نمی شود.

اگر می خواهید بیشتر روشنایی محیط داخلی ساختمان را با نور طبیعی تامین کنید، این نورگیرها بهترین گزینه برای شما هستند؛ چون با نور خیلی کم هم می توانند باعث روشنایی محیط شوند.

نورگیرهای راه دور ساختمان

یکی دیگر از انواع نورگیر ساختمان، نورگیرهای راه دور هستند. این ابزار امکان انتشار نور طبیعی در قسمت های بی نور ساختمان را دارند و به وسیله بازتابنده های فیبر نوری یا شلجمی کار می کنند.

در این نورگیرها از دیش های توزیع کننده و جمع کننده نور در کنار خورشید لوله استفاده می شود. دیش های جمع کننده خورشید را در آسمان دنبال می کنند تا نور بازتاب شده از آن ها به بیشترین حد ممکن برسد. خورشید لوله ها نیز فیبرهای نوری هستند که نور را از دیش های جمع کننده به دیش های توزیع کننده منتقل خواهند کرد.

در آخر؛ انواع نورگیر ساختمان، نویدبخش روشنایی!

انواع نورگیر ساختمان، روشنایی طبیعی را برای فضاهای داخلی به ارمغان می آورند. از کاربردهای نصب نورگیر می توان به کاهش مصرف انرژی برای روشنایی در روز و استفاده به عنوان دریچه تهویه هوا در ساختمان اشاره نمود. مدل های مختلف نورگیر به صورت سقفی، دیواری و راه دور هستند که از هر کدام با توجه به طراحی ساختمان، در جای مناسب استفاده می شود.

 

به این مطلب امتیاز دهید

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا