بدانیم تا سالم بمانیم

کره از نوع گیاهی چربی‌های غیر سالم هم داراست؟

کره گیاهی یا مارگارین که اولین بار در سال ۱۸۶۰ تولید شد، جایگزین بسیار مناسبی برای کره حیوانی است. برای تولید کره حیوانی همانطور که از نامش پیداست از ترکیبات پروتئینی حیوانی استفاده می‌شود، اما کره‌ گیاهی منبعی متفاوت داشته و در آن از شیر و پروتئین حیوانی استفاده نمی‌شود. اما آیا می‌دانید کره گیاهی از چه موادی تولید می‌شود؟

روغن، کره و خامه جزو موادی هستند که بدن ما به آن‌ها نیاز دارد، چرا که این محصولات پُرچگالی‌ترین منابع چربی مورد نیاز بدن هستند. بدون وجود چربی، بدن ما قادر به تأمین تمامی انرژی مورد نیاز روزانه خود نبوده و از طرفی جذب ویتامین‌های محلول در چربی نیز با مشکل روبرو خواهد شد. کره گیاهی به دلیل اینکه از منابع لبنی تولید نمی‌شود، میزان اسیدهای چرب اشباع پایین‌تری در مقایسه با کره حیوانی یا کره لبنی دارد. اما آیا می دانید کره گیاهی چیست و مواد تشکیل‌دهنده آن چیست؟

کره-گیاهی-چیست

کره گیاهی چیست؟

کره گیاهی یا مارگارین در مقایسه با کره حیوانی کمترین سطح اسیدهای چرب اشباع را داشته و عملاً بدون کلسترول است. جالب است بدانید که طعم این کره تفاوت آنچنانی با کره حیوانی ندارد و بنابراین اگر به دنبال بهبود طعم غذا هستید و برای این کار همیشه از کره حیوانی استفاده می‌کردید، پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش کلسترول، کاهش جذب چربی‌های اشباع و همین‌طور تهیه غذاهای کم کالری، از کره گیاهی استفاده کنید.

کره حیوانی و کره گیاهی مارگارین هر دو حاوی ۸۵% چربی و ۱۶% آب هستند، اما یک تفاوت عمده در این میان وجود دارد. چربی کره حیوانی از نوع چربی موجود در شیر بوده اما چربی کره گیاهی از نوع چربی روغن‌های گیاهی است. کره گیاهی می‌تواند ترکیبی از دو یا چند روغن گیاهی مانند روغن ذرت، سویا، نارگیل، آفتابگردان و روغن زیتون باشد. از دیگر مواد اصلی در تولید کره گیاهی می‌توان به آب، بتاکاروتن به‌عنوان یک رنگ‌دهنده طبیعی، امولسیفایر و نمک اشاره کرد.

کره گیاهی در درصدهای چربی متفاوتی تولید می‌شود که در این مورد نوع روغن گیاهی، روی میزان درصد چربی محصول نهایی تأثیرگذار خواهد بود. به‌عنوان مثال اگر در تولید کره گیاهی از روغن نارگیل استفاده شود، محصول نهایی مقادیر بیشتری از چربی‌های اشباع را خواهد داشت. اما اگر از روغن زیتون به عنوان روغن پایه در تولید کره گیاهی استفاده شود، محصول نهایی حاوی مقادیر بیشتری از اسیدهای چرب غیراشباع خواهد بود. به‌این‌ترتیب، خواص و ارزش غذایی کره گیاهی وابسته به روغن گیاهی مصرفی در تولید این محصول خواهد بود.

همان‌طور که می‌دانید اسیدهای چرب اشباع مهمترین عامل افزایش سطح کلسترول بد خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی هستند. زمانی‌که سطح اسیدهای چرب اشباع کره گیاهی تولید شده پایین‌تر باشد، قاعدتاً خطرات کمتری را برای سلامتی فرد به همراه خواهد داشت.

غذاهای-کم-کالری

خواص کره گیاهی چیست؟

ماده اولیه اصلی تولید کره گیاهی روغن‌های گیاهی بوده و روغن‌های گیاهی نیز سرشار از اسیدهای چرب ضروری، ویتامین E و برخی مواد معدنی هستند. بنابراین محصولی مانند کره گیاهی، دارای خواصی چون خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد سرطانی، کاهش کلسترول بد خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی است.

اسیدهای چرب ضروری موجود در کره گیاهی با کاهش التهابات بدن، مانع از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان و دیابت خواهند شد. روغن‌های گیاهی معمولاً حاوی ویتامین‌هایی چون ویتامین‌های گروه B ، E، K، D و A هستند. در نتیجه روغن مارگارین نیز حاوی این ویتامین‌ها بوده، مصرف آن می‌تواند بخشی از نیاز روزانه بدن به ویتامین‌های مفید را تأمین کند.

ویتامین E موجود در کره گیاهی به عنوان یک آنتی‌اکسیدان بسیارقوی علاوه‌بر کاهش چین‌وچروک و افزایش سلامت پوست و مو، باعث بهبود رشد سلولی و همین‌طور تسریع ترمیم سلول‌ها و بافت آسیب دیده خواهد شد. خواص آنتی‌اکسیدانی منجر به تقویت سیستم‌ایمنی بدن می‌شود چون اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E اثر رادیکال‌های آزاد را خنثی خواهند کرد.

در پاسخ به سوال اصلی این مقاله یعنی، “آیا کره گیاهی حاوی چربی‌های غیر سالم است؟” باید اشاره کنیم که نوع فرآیند و نوع روغن گیاهی که برای تولید کره گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در میزان اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع این محصول تأثیر فراوانی دارد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، اگر از روغن نارگیل برای تهیه کره گیاهی استفاده شود، به دلیل ماهیت روغن نارگیل که دارای درصد بالاتری از اسیدهای چرب اشباع است، محصول نهایی یعنی کره گیاهی، میزان اسیدهای چرب اشباع بیشتری خواهد داشت. اما اگر از روغن سالم‌تری مانند روغن زیتون استفاده شود که دارای درصد بسیار بالاتری از اسیدهای چرب ضروری تک‌غیراشباع و چندغیراشباع بوده و اسیدهای چرب اشباع بسیار پایین‌تری دارد، کره گیاهی تولید شده محصول سالم‌تری با میزان اسیدهای چرب اشباع بسیار پایین‌تر خواهد بود.

خرید-روغن-خوراکی

کره گیاهی در ایران بیشتر با روغن‌هایی گیاهی چون ذرت و آفتابگردان تولید می‌شود که در آن روغن آفتابگردان به دلیل اینکه دارای سطح مناسبی از اسیدهای ‌چرب‌ ضروری و همین‌طور سطح پایینی از اسیدهای ‌چرب ‌اشباع است، محصول نهایی حاوی اسیدهای چرب‌نیمه‌اشباع خواهد بود.

کره گیاهی تفاوت آن‌چنانی از لحاظ طعم و مزه با کره حیوانی ندارد، اما خواص بی‌نظیر آن علاوه‌بر حفظ سلامتی، باعث بهبود طعم غذا خواهد شد. در نتیجه نه تنها غذایی که آماده می‌کنید از لحاظ طعم و مزه بهتر خواهد بود، بلکه توانسته‌اید یک رژیم غذایی کم کالری را نیز تجربه کنید.

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد و منشاء گیاهی برای تولید کره گیاهی، پیشنهاد می‌کنیم این‌بار که برای خرید روغن خوراکی به فروشگاه رفتید، به جای کره حیوانی، کره گیاهی را انتخاب کنید و از طعم متفاوت و خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا