موفقیت

جلب احترام دیگران | راه هایی برای جلب احترام در افراد

روابط اجتماعی ، راه هایی برای جلب احترام دیگران در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

چیکار کنم همه بهم احترام بذارن

چگونه به خود احترام بگذاریم ، جلب احترام دیگران

 

 

چگونه احترام دیگران را جلب کنیم؟

همه افراد، در هر موقعیت اجتماعی که باشند، می خواهند که با احترام با آنها رفتار شود، مطمئنا شما هم همین گونه اید. اما چطور می شود که از دیگران احترام بیشتری دریافت کرد؟ در ادامه نکاتی را برایتان آورده ایم که با رعایت آنها بیش از پیش مورد احترام دیگران قرار خواهید گرفت.

 

مهربان باشید

همیشه با افرادی که در طول روز ملاقات می کنید، مهربان باشید، از همسرتان گرفته تا فرزند و همکار و حتی غریبه هایی که در مکان های مختلف ملاقات می کنید. اگر چه گفتن این موضوع راحت و عمل به آن سخت است، به خصوص زمانی که از دنده چپ بیدار شده اید یا این فکرتان به شدت درگیر است اما اگر می خواهید که دیگران با شما محترمانه رفتار کنند، اول از همه شما باید این احترام را به آنها بدهید. در واقع شما باید همان گونه که دوست دارید دیگران با شما رفتار کنند، با آنها رفتار کنید. به عنوان مثال در را برای همسر یا مادرتان باز کنید یا این که به مادری که بچه ای در بغل دارد اجازه دهید که زودتر از شما خریدش را انجام دهد. تحت هر شرایطی لبخند بزنید تا دیگران انرژی مثبت شما را بگیرند و در عوض به شما احترام دهند.

 

با احترام با دیگران برخورد کنید

به رفتارهایتان بیشتر دقت کنید، آیا همه رفتارهای شما از روی احترام است؟ ممکن است شما ناخوداگاهانه کاری کنید که برای طرف مقابل بی احترامی محسوب شود، به عنوان مثال هنگام صحبت طرف مقابل، به گوشی تان خیره شوید یا این که مدام به اطراف تان نگاه کنید. این رفتارها نه تنها بی احترامی به طرف مقابل اند بلکه به تدریج روی ارتباطات شما با دیگران نیز تاثیر منفی می گذارند. به عنوان مثال همین فردی که شما به او بی توجهی کردید، ترجیح می دهد که دیگر در مورد مسایل مهم با شما گفتگو نکند. بنابراین اگر می خواهید که احترام تان نزد دیگران حفظ شود، باید شنونده خوبی باشید. فردی که برای شما حرف می زند، شایسته توجه شماست، حتی اگر مخالف حرف های او باشید.

 

شنونده خوبی باشید

هنگام صحبت دیگران، شنونده خوبی باشید. در جواب صحبت های آنها عکس العمل نشان دهید، نظرات و پیشنهادتان را به زبان آورید تا طرف مقابل تان بفهمد که شما برای حرف های او ارزش قائل اید. به جای این که داستان خودتان را بگویید، از او سوال کنید تا به حرف زدن بیشتر با شما تشویق شود. زمانی که مهارت موثر گوش دادن به دیگران را با خود تمرین می کنید، از خود شخصیتی محترم در نظر دیگران می سازید. بنابراین حس مهم بودن را دیگران منتقل کنید تا آنها نیز با شما چنین رفتاری داشته باشند.

 

مفید باشید

مردم به افرادی که سعی می کنند برای اطرافیان شان مفید باشند، احترام می گذارند. اگر شما هم می خواهید که مورد احترام دیگران قرار گیرید، از هر فرصتی برای کمک به دیگران استفاده کنید یا بدون این که دیگران از شما بخواهند، مسئولیت کارها را عهده بگیرید و برای انجام شان پیش قدم شوید. آنوقت می بینید که در نظر دیگران چقدر مهم و مورد احترام خواهید بود.

 

بهانه نیاورید

عمل شما نتیجه تصمیم گیری هایتان است، بنابراین دلیلی برای بهانه گیری وجود ندارد. مسئولیت کارهایتان را به عهده بگیرید. به عنوان مثال اگر شما دیر به سر کار آمدید، برای این است که نتوانستید زمان تان را به درستی برنامه ریزی کنید یا اگر کارتان را تمام نکردید به خاطر عدم تمرکزتان بوده است. بنابراین به جای جنگیدن، اشتباهات تان را بپذیرید و به دنبال راهی برای جبران شان باشید. در غیر صورت مورد احترام دیگران قرار نخواهید گرفت.

 

عصبانیت تان را برطرف کنید

آیا کسی به افراد عصبی که زود از کوره در می روند و هر رفتار زشتی از خود نشان می دهند، احترام می گذارد؟ عصبانیت شما بیشتر از آنکه به دیگران آسیب بزند، به خود شما آسیب خواهد رساند. بنابراین بهتر است که برای آرام شدن تان هر چه سریع تر دست به کار شوید. هیچکس کامل نیست و هر کسی ممکن است عصبانی شود اما این که چقدر در آن وضعیت بمانید، کاملا بستگی به خودتان دارد. اگر شما بتوانید روی رفتارهایتان کنترل داشته باشید، نزد دیگران هم قابل احترام خواهید بود.

 

 

انواع احترام

چگونه رفتار کنیم که مورد احترام دیگران باشیم

 

 

انعطاف پذیر باشید

لجبازی شما را به هیچ جا نخواهد رساند. یادتان باشد که شما تنها زمانی رشد می کنید که قادر به ایجاد تغییرات مثبت در زندگی تان باشید و این موضوع تنها زمانی امکان پذیر است که انعطاف پذیری لازم را از خود نشان دهید. به دنبال راههایی برای رشد خود باشید مثلا مهارت های جدید بیاموزید، فعالیت های مختلف را امتحان کنید و روی رفتارهای تمرکز بیشتری داشته باشید.

 

چگونه احترام دیگران را جلب کنیم

احترام به معنای احساس ارزش و اعتبار برای کسی است و خود فرد آن را به دست می آورد. بااینکه همه ی انسانها شایسته احترام هستند، اما متاسفانه حقیقت این است که برخی از افراد قادر به کسب این احترام نیستند.

 

البته راه های مختلفی وجود دارد که شما می توانید خود را در موقعیت هایی قرار دهید که احترامی را که سزاوار آن هستید به دست آورید. مهمترین عوامل در این زمینه احترام گذاشتن به دیگران، احترام گذاشتن به خودتان، داشتن اعتماد به نفس، نترسیدن از تصمیم گیری، و خوب لباس پوشیدن است.

 

این عوامل به شما کمک می کند تا احترامی را که شایسته شماست کسب کنید. اگر انتظار دارید که دیگران با شما با احترام رفتار کنند، اولین قدم این است که با دیگران با احترام رفتار کنید. اگر رفتاری غیر محترمانه با دیگران دارید، برای آنها هم احترام گذاشتن به شما دشوار خواهد شد. احترام گذاشتن به دیگران نشانه این است که خود شما نیز شایسته احترامید.

 

اگر به دیگران احترام نگذارید، مردم شما را به چشم انسانی بی محبت نگاه می کنند که قادر به درک ارزش وجودی دیگران نیست. بعضی از رئیس ها و مدیران شرکت ها سعی می کنند با اعمال اقتدار خود بر زیر دستانشان احترام کسب کنند. با اینکه اقتدار خصوصیتی است که احترام می طلبد، اما اگر رئیس قادر به درک دستاوردهای کارمندان خود نباشد، کارمندان از او کینه به دل گرفته و هیچگاه احترامی که سزاوار آن باشد را به او عرضه نمی کنند. از طرف دیگر، رئیسی که علاوه بر اعمال اقتدار خود بر کارمندانش، از آنها دلجویی و حمایت می کند و به افکار و ایده های آنها گوش می دهد، خیلی راحت احترام زیردستانش را جلب میکند.

 

یکی دیگر از عوامل مهم در جلب احترام اطرافیان، احترام گذاشتن به خود است. احترام به خود یعنی درک ارزش وجودی خود و داشتن برخوردی مؤدبانه و محترمانه با خود. داشتن رفتار محترمانه با دیگران اهمیت زیادی دارد، اما نباید از داشتن رفتاری محترمانه با خود چشم پوشی کنید. ممکن است برای کنار آمدن با ناتوانی های خود، خود را تحقیر کنید، اما این نوع رفتار به دیگران نشان می دهد که شما ارزش احترام آنها را ندارید.

 

پس برای جلب احترام دیگران، اول باید خودتان به خودتان احترام بگذارید. داشتن اعتماد به نفس نیز در جلب احترام دیگران تاثیر گذار است. مطمئن از خود بودن، بدون حس تکبر و خودبینی نشان دهنده این است که شما از قابلیت ها و توانایی های خود آگاهید و قابل احترامید. اگر خودتان به توانایی های خود باور داشته باشید و اجازه بدهید که دیگران نیز از قابلیت های شما آگاه شوند، قادر خواهید بود که به راحتی احترام آنها را به خود جلب کنید.

 

اما به خاطر داشته باشید که اعتماد به نفس بیش از حد برعکس این عمل می کند و شما در نظر دیگران فردی خودخواه و از خود متشکر نشان خواهد داد و باعث می شود آنها هیچ احترامی برای شما قائل نشوند. داشتن قدرت تصمیم گیری یکی دیگر از جنبه های جلب احترام دیگران است. این عامل نیز با اعتماد به نفس رابطه ای نزدیک دارد، چرا که اگر شما از خودتان مطمئن باشید، برای گرفتن تصمیم درست در موقعیت های مختلف تردیدی به دل راه نمیدهید. اگر بتوانید با اطمینان و بدون هیچگونه تردید و دودلی تصمیم گیری کنید، باعث میشود اطرافیانتان به شما اعتماد پیدا کنند. با اینکه گرفتن مشورت و نظرخواهی از دیگران هم در این زمینه اهمیت دارد، اما در آخر این شما هستید که باید تصمیم بگیرید.

 

اگر بدون نشان دادن هیچگونه علائمی از تردید تصمیمات درست اتخاذ کنید، دیگران به این قابلیت و قدرت شما احترام خواهند گذاشت. نحوه لباس پوشیدن هم در جلب احترام اطرافیان تاثیر مستقیم دارد. با اینکه پوشیدن لباس های عادی و راحت در اکثر محیط های کاری قابل قبول است، اما خودتان شاهد هستید که افرادی که در شرکت یا محل کار سِمَت های بالاتری دارند معمولاً فراتر از حالت عادی لباس می پوشند.

 

بااینکه لباسهای شما نشان دهنده توانایی ها و قابلیت های شما نیست، اما اطرافیانتان معمولاً از روی لباس پوشیدن شما درموردتان قضاوت می کنند. از اینرو باید سعی کنید که همیشه برازنده و خوش لباس باشید. اینکار در جلب احترام دوستان و اطرافیانتان به شما کمک می کند. مهمترین مسئله ای که درمورد احترام باید بدانید این است که احترام چیزی نیست که دیگران به طور خودکار به شما عرضه کنند، بلکه خودتان باید آن را کسب کنید. میتوانید با احترام گذاشتن به خودتان و دیگران، داشتن اعتماد به نفس کافی، نشان دادن اقتدار در تصمیم گیری ها و همچنین خوب لباس پوشیدن احترام اطرافیانتان را جلب کنید .

 

احترام در اسلام

چگونه محترم باشیم؟

 

جلب احترام دیگران | راه هایی برای جلب احترام در افراد

 

 

منبع : تبیان / برترین ها

۳/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا