بیماریها و راه درمان

دندان قروچه | علت و درمان دندان قروچه در خواب چیست

بیماریها و راه درمان آنها ، علت و بررسی بیماری دندون قروچه و راه های درمان آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

علت دندان قروچه کودکان

درمان دارویی دندان قروچه , دندان قروچه

 

 

دندان قروچه چه بلایی بر سر دندانهای شما می آورد؟

بروکسیم یا دندان قروچه چیست؟دندان قروچه

به هم ساییدن و فشار دادن دندان ها به هم به صورت ارادی یا غیرارادی را بروکسیم یا دندان قروچه می گویند .بروکسیم ،دندان ها را خم یا خرد می کند، اکثر مردم نمی دانند که این کار را انجام می دهند چرا که برخی افراد دندان هایشان را فقط در طول خواب بهم می سایند که این مورد را “بروکسیم شبانه” یا “بروکسیم در طول خواب” می نامند ، دیگران نیز دندان های خود را در طول روز دچار سایش می کنند، اینگونه تصور می شود که اینکار مربوط به استرس یا اضطراب میباشد.

استرس می تواند به دلایل بسیاری رخ دهد، از جمله وقایع غم انگیز و دردناک مانند مرگ یک دوست و یا از دست دادن یک شغل ؛ همچنین می تواند از وقایع شاد مانند کار جدید یا تولد یک کودک نیز رخ دهد اینها مقدمه ای بود برای آغاز بحثی در مورد علت ، نشانه و راههای درمان و جلوگیری از بروکسیم یا همان دندان قروچه که در ادامه بخش بهداشت دهان و دندان نمناک به آن خواهیم پرداخت.

علائم و نشانه هایی که می گویند شما بروکسیم یا دندان قروچه دارید

 

اگر علائم زیر را در خود دیدید، ممکن است در معرض بروکسیسم باشید:

انقباضات ریتمیک عضلات فک

صدای کشیدن دندان ها روی هم در طول شب،که ممکن است کسی را که با شما در یک اتاق می خوابید، اذیت کند

عضلات فک که تنگ و یا دردناک هستند

دردهای طولانی مدت ،در صورت

وجود دندان های آسیب دیده، شکافته شدن دندان های پر شده و صدمه بر لثه ها

سردرد

تورم (گاهی اوقات) در طرف فک پایین که به علت فشارهای دندان ها روی هم ایجاد میشود.

 

 علت بروکسیم یا دندان قروچه

بروکسیسم می تواند علل مختلفی داشته باشد ، بعضی از کارشناسان بروکسیسم را به عنوان چیزی بیش از عادت نمیدانند این نیز می تواند نتیجه واکنش بدن، هنگامی که دندان ها روی هم قرار نمیگیرند باشد. بعضی از کارشناسان، بروکسیم را یک نوع عادت می دانند، در حالی که دیگران آن را به علت یکی از موارد زیر می دانند:

 

استرس، اضطراب، سرخوردگی و خشم

یک ضعف کوچک، یا زمانی که دندان ها و فک ها به درستی روی هم قرار نداشته باشند

علامت بیماری های نادر اعصاب و عضلات صورت

در مواردی نادر، ممکن است یکی از عوارض جانبی برخی داروهای افسردگی باشد که شامل پروزاک (فلوکستین)، زولوفت (سرترالین) و پاکسیل (پاروکستین) است.

یکی از عوارض بیماری های هانتینگتون یا پارکینسون

برکسیسم همچنین می تواند نشانه ای از بیماری های نادر خاصی از اعصاب و عضلات

 

عوارض بروکسیم یا دندان قروچه

افراد مبتلا به بروکسیم شدید می توانند مواد پر شده دندانپزشکی را بشکنند و یا به دندان هایشان آسیب برسانند.

کشیدن دندان ها روی هم می تواند لایه های بیرونی مینای دندان را ازبین ببرد و آنها را در معرض عاج دندان قرار دهد. که این می تواند به حساسیت دندان منجر شود.

بعضی از موارد اختلال فکی، همچنین سردرد ناشی از اختلالات تمپوروماندیبولار (tmd) را هنگامی که از صبح بیدار می شوید، نامعلوم میشود.

 

تشخیص بروکسیم یا دندان قروچه

اگر هر یک از این علائم و نشانه ها را تجربه کرده اید، به دندانپزشک مراجعه کنید، او می تواند تشخیص دهد که آیا شما یک بروکسر هستید یا نه و بهترین درمان ممکن را به شما خواهد داد. دندانپزشک شما درباره سلامت عمومی دندان هایتان سوال هایی خواهد کرد، چه منابع استرسی ای در زندگی شما وجود دارد و از چه داروهایی استفاده میکنید. اگر اتاق خواب خود را با کسی مشترک هستید، دندانپزشک ممکن است بخواهد با آن فرد نیز صحبت کند ، دندانپزشک در مورد عادات خوابتان، به ویژه در مورد هر گونه صدای غیر معمول در طول شب سوال خواهد کرد و شما را مورد بررسی قرار می دهد، توجه ویژه ای به عضلات داخل و اطراف فک شما می کند.

دندانپزشک همچنین دندان های شما را برای شواهد کشیدگی روی هم نگاه خواهد کرد در طول این آزمایش، دندانپزشک ،عضلات فک و مفصل های فکرتان را نیز بررسی خواهد کرد. او همچنین دندان های شکسته، دندان های کشیده شده، و دندان های ترمیم شده تان را بررسی خواهد کرد.اگر متقاعد شود که بروکسیسم شما مربوط به مشکلات دندان است، معاینه دقیق تری را انجام خواهد داد.

علاوه بر این، به بررسی دندان “نیش” خواهد پرداخت (اینکه چطور دندان های بالایی و پایین تر شما روی هم می آیند) .دندانپزشک دندان ها و لثه ها را برای آسیب های ناشی از بروکسیم یا دندان قروچه بررسی می کند و همچنین ممکن است از دندان ها و فک شما عکس اشعه ایکس را تجویز کند.

 

آماری نگران کننده از بروکسیم یا دندان قروچه

حدود ۳۰ هزار کودک دندان هایشان را به واسطه سایش و قروچه خرد می کنند این میزان در کودکان زیر ۵ سال بیشتر است. اگر فرزند شما دندان هایش را خرد و به هم می کشد، با دندان پزشک خانواده خود درمیان بگذارید اکثر کودکان در نهایت بروکسیسم را از بین می برند و به دندان هایشان آسیب دائمی نمی زنند.

 

طول مدت درمان برای بروکسیم یا دندان قروچه

از بین بچه هایی که بین ۳ تا ۱۰ سال سن دارند، بیش از نیمی از آنها تا ۱۳ سالگی بروکسیسم خود را متوقف می کنند ، در نوجوانی و بزرگسالان، مدت زمانی که بروکسیسم طول می کشد، بستگی به علت آن دارد.به عنوان مثال، بروکسیسم می تواند برای سال های بسیاری ادامه یابد، اگر به استرس مربوط شود که البته استرس هیچ وقت از بین نمی رود با این حال، اگر برکسیسم به علت مشکل دندان ایجاد شود، باید در زمانی که دندان ها اصلاح و ترمیم شدند، متوقف شود. این اغلب در چند دفعه ویزیت دندانپزشک اتفاق می افتد و تمام میشود.

 

راههای پیشگیری و رفع بروکسیم یا دندان قروچه

اگر بروکسیسم شما به استرس مربوط باشد، مشاوره حرفه ای ممکن است کمکتان کند.شما همچنین می توانید استراتژی هایی را امتحان کنید تا به شما آرامش ببخشد. ممکن است کافئین ها به کاهش محرک ها کمک کنند.در کودکان و بزرگسالان، آسیب دندان مرتبط با بروکسیسم می تواند جلوگیری شود روش معمول، این است که صفحه و پلاک پاز گرفتنی مربوطه را بخرید (یک وسیله دندانی که در شب میگذارید تا مانع شود). گذاشتن صفحه گاز گرفتنی نیز می تواند به کاهش فشار روی عضلات صورت و مفصل فک کمک کند. گذاشتن کمپرس داغ روی عضلات صورت ممکن است به کاهش برخی از دردهای ناشی از فشار بروکسیسم کمک کند.

 

درمان برکسیسم بسته به علت آن، متنوع است:

استرس

اگر برکسیسم شما مربوط به استرس باشد، دندانپزشک یا پزشک شما ممکن است مشاوره حرفه ای، روان درمانی، تمرینات زیست شناختی یا استراتژی های دیگری به شما دهند تا شما را آرام کند.

دندانپزشک شما ممکن است داروهایی مانند دیازپام (والیم) تجویز کند که برای استفاده کوتاه مدت، معمولا یک هفته یا بیشتر خواهد بود. قرص ها را باید قبل خواب بخورید تا دندان کشیدگیتان در طول خواب کاهش پیدا کند ؛ همچنین ممکن است برای شما داروهای آرامبخش عضلانی تجویز شود ،تا به طور موقت باعث کاهش اسپاسم در فک شما شود. شما همچنین می توانید یک صفحه گاز سفارشی در دهانتان نصب کنید .اگر این کمک نکرد، دندانپزشک شما ممکن است شما را به یک جراح دهان یا دندانپزشکی که آموزش پیشرفته در درد سر و گردن را ارائه کرده است، ارجاع دهد.

 

مشکلات دندان

اگر بروکسیسم شما با مشکلات دندان مرتبط است، دندانپزشکتان احتمالا اصلاح دندان هایتان را توصیه میکند. در موارد شدید ،دندانپزشک ممکن است نیاز به استفاده از تکیه یا تاج روی دندان ها داشته باشد، تا از خراب شدن آنها جلوگیری کند و ممکن است گارد دهان یا دندان را که متناسب با دهان و دندان شما باشد، تجویز کند این به جلوگیری از آسیب بیشتر دندان ها کمک خواهد کرد در برخی موارد ،ممکن است دندان ها و عضلات شما را به هم بریزد.

 

داروها

اگر شما بروکسیسم پیشرفته دارید که به واسطه عارضه جانبی از داروهای ضد افسردگی ایجاد شده، شما چند گزینه دارید پزشک شما ممکن است شما را به یک داروی متفاوت تغییر دهد یا دارو دیگری برای مقابله با برکسیسم را به شما ارائه دهد.

 

چه زمانی با یک متخصص تماس بگیریم:

اگر در معرض علائم بروکسیسم هستید، یا اگر به شما درباره ابتلا به آن در حالی که در خواب هستید ،چیزی گفته شد، یا دندان هایتان را خرد می کنید، پزشک یا دندانپزشک خود را مطلع کنید. دندانپزشک خود را بلافاصله پس از شکستن دندان، از بین رفتن پر شدگی، و یا شل و لق شدن دندان هایتان، مطلع سازید.

 

 

علت دندان قروچه بزرگسالان در خواب

درمان دندان قروچه استاد خیراندیش

 

 

دلیل و درمان دندان قروچه

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به طور معمول صبح ها با سردرد یا دندان درد یا درد فک بیدار می شوید، احتمال دارد در طول شب مشغول دندان قروچه بوده اید و خودتان بی خبر مانده اید. یک راهکار درمانی مهم، کم کردن اضطراب و استرس قبل از خواب است…

در مورد دندان قروچه دو نظریه وجود دارد؛ یکی اینکه می تواند در طولانی مدت به دندان ها آسیب برساند و دوم اینکه می تواند زندگی را به جهنم تبدیل کند. البته نه فقط برای فردی که دندان قروچه دارد بلکه مشکل اصلی متوجه کسی است که می خواهد در کنار چنین شخصی بخوابد.

محققان علم پزشکی معتقدند، حدود ۲۰ درصد افراد، حین خواب، دندان ها را روی هم فشار می دهند یا آنها را روی هم می سایند. یکی از دلایلی که باعث شده این معضل علاقه مندان زیادی را در میان جوامع پزشکی پیدا کند، این است که هنوز درمانی برای آن پیدا نشده و کسی هم علت دقیق آن را درنیافته است. البته در مورد علت های آن نظریه های مختلف و زیادی وجود دارد. عده ای معتقدند که این مساله ارثی است. هرچند هنوز ژنی در رابطه با آن پیدا نشده است.

از آنجا که دندان قروچه معمولا حین خواب رخ می دهد، بسیاری از افراد در مورد آن آگاهی ندارند. فقط ممکن است بعضی صبح ها از درد فکین یا دندان ها شکایت داشته باشند. دندان قروچه ای که هنگام خواب رخ می دهد معمولا به صورت فشاردادن دندان ها روی هم یا ساییدن آنها به هم است اما گاهی دندان قروچه در طول روز و هنگام بیداری رخ می دهد که معمولا واکنشی به یک تحریک خاص است مثلا موقع حرص خوردن. در این نوع دندان قروچه معمولا فرد دندان ها را روی هم فشار می دهد اما ساییدن آنها کمتر دیده می شود. در هر حال اگر شما هم جزو افرادی هستید که به طور معمول صبح ها با سردرد یا درد فک ها بیدار می شوید، احتمال دارد که در طول شب دندان قروچه داشته باشید. این مشکل در حدود ۲۰ ۱۰ درصد افراد دیده می شود و در بسیاری موارد هیچ گونه علامتی ندارد و فرد متوجه آن نمی شود و همسر وی آن را کشف می کند اما در بعضی موارد، وضعیت شدیدتر می شود و زندگی را برای فرد دشوار خواهد کرد.

 

  • علایم دندان قروچه

همان طور که گفته شد، دندان قروچه معمولا علامت مشخصی ندارد اما ممکن است فشار دندان ها به همدیگر به حدی باشد که بر سطح دندان ها اثر بگذارد و مینای دندان را از بین ببرد. از بین بردن مینای دندان، باعث افزایش حساسیت دندان ها، ترک خوردن دندان ها و حتی شکستگی آنها می شود. در دندان های عقبی هم گاهی باعث از بین رفتن برجستگی های روی سطح دندان ها می شود. البته در بعضی مواقع علایم دیگری هم دیده شوند مثلا سردرد، دندان درد، لق شدن دندان ها، تحلیل لثه، درد گردن، بی خوابی، زخم یا درد در قسمت گونه، گوش درد، صدا هنگام باز و بسته کردن فک، حساسیت شدید دندان ها و دندانه دارشدن زبان به خصوص در قسمت های کنار هم گاهی به چشم می خورند.

 

  • انواع دندان قروچه

در کل دو نوع دندان قروچه وجود دارد:

▪ نوع اولیه: زمانی که علت مشخص پزشکی برای بروز آن وجود ندارد.

▪ نوع ثانویه: زمانی که دندان قروچه با اختلالاتی مانند اختلالات روانی (اضطراب و افسردگی)، مصرف داروها (مانند داروهای ضدافسردگی) یا بعضی بیماری ها (مانند پارکینسون) یا آپنه تنفسی (اختلال در تنفس هنگام خواب) همراه است. در نوع ثانویه معمولا با درمان اختلال زمینه ای مشکل دندان قروچه هم حل می شود. البته در بعضی موارد، دندان قروچه به یک عادت تبدیل می شود و در این حالت با درمان و رفع مشکل زمینه ای باز هم این عادت از بین نخواهد رفت.

 

  • علت ها و عوامل مداخله گر

با وجودی که علت دقیق دندان قروچه هنوز مشخص نشده اما عوامل زیادی در رابطه با آن پیدا شده است:

▪ اختلالات خواب مانند آپنه تنفسی: قوی ترین ارتباطی که در رابطه با علت دندان قروچه پیدا شده، آپنه تنفسی حین خواب (OSA) است. این افراد در خواب، تنفس سختی دارند و خواب آنها معمولا با خروپف شدید، حرف زدن درخواب و قروچه دندان ها همراه است.

▪ اضطراب و استرس زیاد: در اغلب موارد از استرس شدید به عنوان عامل بروز دندان قروچه نام می برند که البته گاهی همراه با علت های دیگر است. مشخص شده افرادی که ناخن می جوند و عصبی هستند، بیشتر از دیگران در معرض بروز دندان قروچه هستند

▪ علل دیگر: مصرف نوشابه های حاوی کافئین مانند کولاها، قهوه و شکلات، مصرف الکل زیاد، مصرف مواد مخدر یا روان گردان، سیگارکشیدن، بعضی بیماری ها مانند پارکینسون، وجود کرمک (در بچه ها).

 

  • دندان قروچه در کودکان

دندان قروچه در سنین ۴۰ ۲۰ سال بیشتر دیده می شود اما این مشکل فقط مختص بزرگسالان نیست. مشخص شده حدود ۲۰ ۱۵ درصد کودکان هم دندان قروچه دارند. البته این تخمین ها کاملا حدودی هستند چون در بسیاری موارد توسط والدین کشف نمی شوند. دندان قروچه در کودکان معمولا در دو دوره زمانی بیشتر دیده می شود؛ در زمان رویش دندان های شیری و زمان رویش دندان های دایمی. اغلب کودکان بعد از این دو دوره عادت دندان قروچه را از دست می دهند. در کودکان نیز همانند بزرگسالان، دندان قروچه بیشتر در موقع خواب دیده می شود و علت اصلی آن هم هنوز مشخص نیست اما در کودکان عواملی مانند تنفس دهانی، بزرگی لوزه، ابتلا به برخی بیماری ها، کمبود موادغذایی، آلرژی، کرمک، اختلالات غدد و عوامل روانی مانند اضطراب را دخیل می دانند. در یک تحقیق جالب مشخص شد که دندان قروچه در کودکان با افسردگی مادران آنها در دوره بارداری مرتبط است. یکی از مشخص ترین ارتباط ها، میان دندان قروچه و انسداد راه های هوایی فوقانی پیدا شده است. در کودکانی که لوزه های بزرگ دارند این لوزه ها با مسدودکردن راه های هوایی باعث اختلالات خواب و تنفس دهانی و بروز دندان قروچه می شود. در مطالعه ای که به تازگی انجام شده، شیوع دندان قروچه را قبل و بعد از درآوردن لوزه سوم در میان کودکان مقایسه کردند و مشخص شد که دندان قروچه به طور مشخص بعد از عمل لوزه کاهش می یابد.

 

  • درمان

اگر دندان قروچه زود تشخیص داده شود، می توان با یافتن علت اولیه و رفع آن، این مساله را نیز درمان کرد اما اگر دیر شده باشد، دندان قروچه به صورت یک عادت درخواهد آمد و حالا باید آن را با روش های اصلاح عادتی، درمان کرد، اما در اینجا به چند روش درمانی اشاره می کنیم:

▪ محافظ (گارد) دهانی: گارد دهانی، وسیله ای پلاستیکی است و توسط دندان پزشک ساخته می شود. این وسیله پلاستیکی روی دندان ها قرار می گیرد و از آنها در مقابل سایش محافظت می کند. بیشتر موارد دندان قروچه توسط همین محافظ ها رفع می شوند. البته آنها وضعیت را درمان نمی کنند بلکه فقط از صدمه به دندان ها و مفصل گیجگاهی – فکی جلوگیری می کنند. این گاردها را باید هنگام خواب شب در دهان قرار داد تا دندان ها حفظ شوند.

▪ بیوفیدبک: این دستگاه که در سال ۲۰۰۱ میلادی ساخته شد وسیله ای باتری دار است که روی سر قرار می گیرد و با حس کردن انقباض عضلات صورت هنگام دندان قروچه صدایی ایجاد می کند. این صدا از درجه های کمتر شروع می شود و به تدریج افزایش می یابد تا زمانی که دندان قروچه از بین برود. قصد آن این است که فرد بدون اینکه از خواب بیدار شود، دندان قروچه خود را متوقف کند. تحقیقات نشان داده، حدود ۸۰ درصد افراد بعد از چندبار استفاده از آن تا حدود زیادی کاهش دندان قروچه داشته اند.

▪ تحریک حس چشایی: در این روش، بسته های ریزی را پر از ماده بی ضرر اما تلخ می کنند و آن را توسط وسیله ای شبیه دستگاه های ارتودنسی در میان دندان های عقب قرار می دهند. اگر فرد بخواهد در طول شب دندان هایش را به هم نزدیک کند، این بسته پاره و فرد هوشیار می شود. سازندگان آن معتقدند استفاده از آن کمتر از وسایل صدادار است و با خواب افراد تداخل می کند.

▪ بوتاکس: سم بوتولونیم یا بوتاکس در اصل برای درمان لوچی (چپ چشمی) به کار می رفت اما طی آزمایش ها، آثار آن در مورد چروک های اطراف چشم مشخص شد که اکنون هم استفاده های زیبایی زیادی دارد. دندان قروچه اختلالی است که با انقباض غیرارادی عضله همراه است. در درمان آن، نوع رقیقی از سم بوتولونیم برای فلج موقتی عضلات به کار می رود و بوتاکس عضله را به قدری ضعیف می کند که اثرات دندان قروچه را کاهش می دهد اما به حدی نیست که مانع استفاده درست از عضله شود. در درمان معمولا ۶ ۵ تزریق در عضله انجام می شود و روز بعد آثار آن ظاهر خواهند شد. این تزریق ها معمولا سالی یکبار تکرار می شوند و مقدار بوتاکس تزریق شده با توجه به قدرت عضلات افراد، متفاوت است.

▪ مکمل های غذایی: نظریه های متعددی است که مصرف بعضی مکمل ها را برای رفع دندان قروچه توصیه می کنند از جمله منیزیم و کلسیم.

▪ بازسازی صدمه ها: دندان های صدمه دیده را می توان با روکش بازسازی کرد. البته برای محافظت از این روکش ها بهتر است یک گارد (محافظ) را در طول خواب روی دندان ها قرار داد.

▪ کنترل و درمان اضطراب: همان طور که ذکر شد یکی از علت های مهم در بروز دندان قروچه اضطراب است بنابراین یک راهکار درمانی مهم، کم کردن استرس و اضطراب قبل از خواب است. انجام بعضی کارها مانند گوش دادن به موسیقی ملایم یا دوش آب گرم یا قراردادن یک حوله گرم روی گونه در جلوی گوش برای آرام کردن عضلات فک، موثر هستند. در مورد کودکان نیز می توان با ماساژ، خواندن قصه یا موسیقی ملایم آنها را آرام کرد. به علاوه باید مطمئن شوید که در رژیم غذایی کودک، آب کافی وجود داشته باشد چون کم آبی بدن هم می تواند با دندان قروچه در ارتباط باشد.

▪ راه های کمکی دیگر: گاهی شل کننده های عضلانی که توسط پزشک تجویز می شوند می توانند موثر باشند. به علاوه بعضی تغییرات در رژیم غذایی و نحوه زندگی لازم است. مثلا از خوردن و نوشیدن غذاهای حاوی کافئین و مصرف الکل و سیگار تا حد امکان خودداری شود. راهکار دیگر این است که مداد یا خودکار را در دهانتان نگذارید و آن را فشار ندهید. حتی جویدن آدامس را هم کنار بگذارید چون همه این کارها به عضلات فک اجازه می دهند که به فشاردادن عادت کنند. به علاوه سعی کنید به خود آموزش دهید حتی در طول روز هم دندان ها را روی هم فشار ندهید. در طول روز سعی کنید زبان را میان دندان هایتان بگذارید. این تمرین به عضلات فک اجازه می دهد که در وضعیت آرام قرار بگیرند.

 

 

دندان قروچه کودک در بیداری

نکاتی درباره دندون قروچه

 

دندان قروچه | علت و درمان دندان قروچه در خواب چیست

منبع:salamat.ir / نمناک / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا