تستهای روانشناسی

آیا در جمع احساس راحتی می‌کنید؟

تفکر مثبت

به خودتان بگویید من می‌توانم به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنم‎

 

در این آزمون باید تصور کنید که در جمعی حضور دارید که می‌خواهید با فردی آشنا شوید، قبل، بعد و در حین این ارتباط شما با خودتان چه فکرهایی می‌کنید؟ هر مورد را با دقت بخوانید، در طول این ارتباط تا چه حد افکاری مشابه آن‌چه در این آزمون آمده به ذهن شما خطور می‌کند؟

 

برای تعیین امتیازتان از راهنمای زیر استفاده کنید: 

۱= هرگز، ۲= گاهی، ۳= معمولا، ۴= بیشتر اوقات، ۵= همیشه

 

۱- زمانی که نمی‌توانم موضوعی برای صحبت کردن بیابم مضطرب می‌شوم.

۲- در جمع‌های مختلف معمولا می‌توانم به خوبی صحبت کنم.

۳- امیدوارم خودم را فرد نادانی جلوه ندهم.

۴- در جمع بیش از هنگامی که تنها هستم احساس راحتی می‌کنم.

۵- از این‌که دیگران در مورد من چه فکری می‌کنند می‌ترسم.

۶- حضور در جمع، ترس، اضطراب و نگرانی ندارد.

۷- در حد مرگ از حضور در جمع افراد ناشناخته می‌ترسم.

۸- غریبه‌هایی که در جمع مرا می‌بینند از من خوششان می‌آید.

۹- من با صحبت‌ها و رفتارم می‌توانم روی دیگران را هم باز کنم.

۱۰-به جای نگرانی می‌توانم بهتر با دیگران آشنا شوم.

۱۱-از دیدن افراد غریبه خوشحال نمی‌شوم، شاید اوضاع خیلی خوب پیش نرود.

۱۲-بدترین اتفاق ممکن این است که افراد حاضر در جمع از من خوششان نیاید.

۱۳-شاید دیگران هم بخواهند بیشتر با من آشنا شوند.

۱۴-این آشنایی فرصت‌های خوبی برای من ایجاد خواهد کرد.

۱۵-اگر نتوانم به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنم اعتمادبه‌نفسم را از دست می‌دهم.

۱۶-هر حرفی که بر زبان بیاورم احمقانه خواهد بود.

۱۷-اگر نتوانم با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنم، مگر چه چیزی را از دست می‌دهم؟ ارزش امتحان کردن را دارد.

۱۸-شاید موقعیت دشواری باشد اما من از پس آن برمی‌آیم.

۱۹-وای نه، من نمی‌توانم در این جمع حاضر شوم.

۲۰-فاجعه است که نتوانم با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنم.

۲۱-یا باید تاثیر خوبی بر دیگران بگذارم یا احساس خیلی بدی پیدا خواهم کرد.

۲۲-من سرخورده شده‌ام.

۲۳-بالاخره یک روز منفجر می‌شوم.

۲۴-هر مساله‌ای را می‌توانم کنترل کنم.

۲۵-حتی اگر کارها به خوبی پیش نروند فاجعه‌ای رخ نمی‌دهد.

۲۶-احساس می‌کنم دست و پا چلفتی هستم، کسی به من توجه نمی‌کند.

۲۷-سعی می‌کنم با کسانی که در جمع هستند نقاط مشترکی پیدا کنم.

۲۸-شاید در این جمع بتوانم با کسی ارتباط دوستانه برقرار کنم.

۲۹-ای کاش می‌توانستم در این جمع حاضر نشوم.

۳۰-هر اتفاقی بیفتد اصلا مهم نیست.

 

در این تست به تفکرات مثبت و منفی که هنگام حضور در جمع به ذهن افراد خطور می‌کند اشاره شده است. امتیازات این آزمون نیز در دو دسته تفکر مثبت و تفکر منفی ارزیابی می‌شوند. شماره جملاتی که در مورد تفکرات مثبت و منفی هستند در ادامه آمده است، برای محاسبه امتیازات‌تان فقط کافی است امتیازات مربوط به هر دسته را با یکدیگر جمع بزنید.

 

تفکر مثبت: ۲، ۴، ۶، ۸، ۹، ۱۰، ۱۳، ۱۴، ۱۷، ۱۸، ۲۴، ۲۵، ۲۷، ۲۸، ۳۰

تفکر منفی: ۱،۳، ۵، ۷، ۱۱، ۱۲،۱۵، ۱۶، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۶، ۲۹

 

حد میانه امتیازات در این آزمون برای زنان و مردان کمی با یکدیگر متفاوت است. حد میانه برای تفکرات مثبت در مورد مردان ۴۷ و در مورد زنان ۵۲ است و در مورد تفکرات منفی حد میانه برای مردان ۴۴ و برای زنان ۳۸ است.

 

“بهتر است ساکت بمانم و فردی متفکر به نظر برسم تا این‌که صحبت کنم و تمام تردیدها را از بین ببرم.” اگر شما در بخش تفکرات منفی این آزمون امتیازی بالاتر از حد میانه به دست آورده‌اید احتمالا با این جمله موافق هستید. معمولا کسانی که در بخش تفکرات منفی امتیاز بالایی کسب می‌کنند در موقعیت‌های اجتماعی و هنگام حضور در جمع‌های مختلف مضطرب می‌شوند و این اضطراب را با جملات منفی که دایم به خود می‌گویند نیز بیشتر می‌کنند. این افراد خود را سرکوب می‌کنند و کم‌کم به این باور می‌رسند که هیچ جذابیتی برای دیگران ندارند و حتما در هر جمعی که حاضر شوند از طرف دیگران رانده خواهند شد و امیدی به موفقیت در جمع‌های مختلف ندارند.

 

کسانی که در بخش تفکرات مثبت امتیاز بالایی به دست آورده‌اند نقطه مقابل افراد گروه اول هستند، آنها با اشتیاق در جمع‌های مختلف حاضر می‌شوند و باور دارند به راحتی در هر جمعی که حاضر شوند پذیرفته خواهند شد. آنها به خودشان می‌گویند دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، حتی اگر از طرف افراد حاضر در جمع به خوبی پذیرفته نشوند این دلیل ناتوانی و نالایقی آنها نیست و همواره حضور در جمع‌های مختلف را به عنوان یک فرصت و موقعیت جالب می‌بینند و به خود می‌گویند هیچ موقعیت ترسناک و دشواری وجود ندارد برای چه باید نگران باشم. هنگام مواجه شدن با غریبه‌ها اگر بتوانیم این گونه بیندیشیم کار برایمان بسیار ساده‌تر می‌شود و کمتر مضطرب می‌شویم به این ترتیب دیگر حضور در جمع‌های مختلف به‌خصوص جمع غریبه‌ها برایمان به یک کابوس مبدل نمی‌شود.

 

امتیازات این آزمون برای زنان و مردان متفاوت است و دلیل آن این است که اضطراب و احساس خجالت در مورد زنان و مردان متفاوت است و آنها را به گونه متفاوتی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در بررسی‌های انجام شده روان‌شناسان دریافته‌اند که میزان حضور زنان خجالتی در جمع‌های مختلف خیلی کمتر از زنان اجتماعی نیست و آنها در بسیاری از جمع‌ها حاضر می‌شوند، اما این مساله در مورد مردان کاملا متفاوت است. مردان خجالتی معمولا کنار گذاشته می‌شوند به همین دلیل بیشتر از زنان احساس تنهایی و ناراحتی می‌کنند. این مساله مردان را هنگام موقعیت‌هایی از جمله ازدواج با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو می‌کند چون آنها باید اولین قدم را بردارند. آنها مدام با خود می‌گویند نمی‌توانند نظر کسی را جلب کنند و جذاب نیستند پس برداشتن اولین قدم برای آنها به یک کابوس تبدیل می‌شود و گاهی از این کار صرف‌نظر می‌کنند. اما زنان شرایط بهتری دارند چون می‌توانند منتظر بمانند تا مرد مناسبی برای ازدواج با آنها بیاید و آنها نیاز چندانی به تلاش کردن ندارند.

 

به این ترتیب مردان خجالتی در موقعیت‌های اجتماعی با مشکلات و سختی‌های بیشتری مواجه می‌شوند. در بخش تفکرات منفی زنانی که امتیاز آنها بالاتر از ۵۹ و مردانی که امتیاز آنها بالاتر از ۵۴ باشد معمولا نمی‌توانند از زندگی خود لذت ببرند، بیشتر اوقات احساس ترس و اضطراب دارند و به خودشان اعتماد و باور ندارند. همین امر آنها را از دیگران دورتر می‌کند. این افراد معمولا ترجیح می‌دهند در منزل بمانند اما در جمعی که ممکن است طرد شوند حضور نداشته باشند. این روش مسلما نمی‌تواند زندگی رضایت‌بخشی را برای افراد ایجاد کند در نتیجه این افراد خیلی خوشحال و پرانرژی نیستند.

 

اگر شما از این دسته افراد هستید خبر خوبی برایتان داریم، این مشکل به خوبی به روش‌های درمانی پاسخ می‌دهد. شما می‌توانید با ترتیب دادن برنامه‌ای منظم این مشکل را به خوبی برطرف کنید تا بتوانید احساس آرامش بیشتری داشته و با دیگران ارتباط بهتری برقرار کنید. در اولین قدم دیگر هرگز نباید خودتان را سرکوب کنید، به خودتان اجازه ندهید که جملات منفی به خود بگویید و منفی‌بافی کنید. در ابتدا قدم‌های کوچک بردارید، در این مطلب یک برنامه پنج مرحله‌ای برایتان ترتیب داده‌ایم، شما می‌توانید متناسب با شرایط خودتان به این برنامه مراحل دیگری نیز بیفزایید:

 

تفکرات مثبت

با دیگران کمی مهربان‌تر از قبل باشید‎

 

مرحله اول: در دو هفته اول تنها کاری که باید انجام دهید این است که هرگاه در موقعیت مناسب با کسی ارتباط چشمی پیدا کردید، لبخند بزنید. حتما تا به حال برایتان بسیار اتفاق افتاده که در مترو نگاهتان با نگاه فرد دیگری برخورد می‌کند و چند لحظه در همین وضعیت باقی می‌مانید از این به بعد در موقعیت‌های مشابه لبخند بزنید. اگر دانشجو هستید زمانی که وارد کلاس می‌شوید به همکلاسی‌هایتان سلام کنید و هنگام صحبت کردن لبخند بر لب داشته باشید. در محل کار هنگامی که با چند نفر دیگر از همکاران وارد آسانسور می‌شوید لبخند بزنید و سلام کنید. همین رفتار را با فروشنده‌ای که می‌خواهید از او خرید کنید یا همسایه و دوست دوستانتان نیز داشته باشید. شما همواره منتظر بوده‌اید که بتوانید با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنید و دایره دوستانتان را گسترش دهید این کار شما را سریع‌تر به هدف می‌رساند. مسلما زمانی که وارد جمعی می‌شوید می‌خواهید با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنید اما دیگران نمی‌توانند متوجه این خواسته شما شوند چون چهره و رفتار شما این امر را نشان نمی‌دهد، شما ارتباط را شروع نمی‌کنید چون نگرانید که مبادا کسی شما را طرد کند، اما کسی که شما را می‌بیند احساس می‌کند در برابر هر ارتباطی گارد گرفته اید و پذیرای کسی نیستید. هرگز اجازه ندهید ترس از طرد شدن شما را از موقعیت خوبی که در انتظارتان است دور کند. جمله مثبتی بسازید و آن را دایم با خودتان تکرار کنید مثلا به خودتان بگویید: “من می‌توانم به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنم” یا “من می‌توانم نظر دیگران را به خودم جلب کنم”. از همین امروز تمرین را شروع کنید بدون شک از نتیجه‌ای که یک لبخند ساده برایتان به ارمغان خواهد آورد متعجب می‌شوید.

 

مرحله دوم: در دو هفته دوم سعی کنید در صحبت‌ای کوتاه مهارت‌تان را بالا ببرید. زمانی که در صف نانوایی ایستاده‌اید یا منتظر اتوبوس هستید با دیگر افرادی که منتظر ایستاده‌اند در مورد آب و هوا صحبت کنید. زمانی که برای خرید به سوپر محله‌تان می‌روید بعد از سلام با او احوالپرسی کنید، بپرسید اوضاع خوب است؟ این آشنایی‌های کوچک تاثیرات بزرگی دربردارند، اگر تا به حال نتوانسته‌اید ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنید به دلیل جملات منفی و بازدارنده‌ای بوده که دایم به خودتان می‌گفتید. شاید استثناهایی وجود داشته باشد اما بیشتر افراد به برخوردهای دوستانه واکنش مثبتی نشان می‌دهند و باید همواره این مساله را به یاد داشته باشید که بیشتر افراد خوب هستند و با شما ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. زمانی که ارتباط بهتری با دیگران داشته باشید دنیا برایتان زیباتر می‌شود.

 

مرحله سوم: در مرحله سوم باید سعی کنید با دیگران کمی مهربان‌تر از قبل باشید، از نقاط مثبت دیگران تعریف کنید و مثبت باشید. به همکارتان بگویید که لباس جدیدش به او می‌آید، به همکلاسی‌تان بگویید که امروز سرحال‌تر از قبل به نظر می‌رسد. یکی از اساسی‌ترین اصول در روابط انسانی این است که ما کسانی را که دوستمان دارند و به ما توجه می‌کنند بیشتر دوست داریم. معمولا مردم زمانی که می‌بینند شما در مورد آنها و تغییراتشان نظری نمی‌دهید احساس می‌کنند شما به آنها علاقه و توجهی ندارید و کمتر کسی سکوت شما را دلیل خجالتی بودن شما می‌داند.

 

مرحله چهارم: در مرحله چهارم باید ارتباطات خود را گسترده‌‌تر کنید. اگر به مهمانی دعوت شدید از آن استقبال کنید. با پشت سر گذاشتن سه مرحله قبلی می‌توانید در جمع‌ها با اعتمادبه‌نفس بیشتری حاضر شوید و راحت‌تر باشید. بهتر می‌توانید با غریبه‌های حاضر در جمع ارتباط برقرار کنید، اکنون بهتر می‌توانید دوستان تازه‌ای بیابید. از همکارتان بخواهید ناهار را با هم بخورید، از همسایه‌تان بخواهید بعدازظهر برای صرف چای به منزل شما بیاید، از همکلاسی‌تان بخواهید با هم به سینما بروید. همه کسانی که به آنها این پیشنهادها را می‌دهید به شما پاسخ مثبت نمی‌دهند چون همه افراد شما را دوست ندارند اما این امر بهانه‌ای برای تنها ماندن و تلاش نکردن نیست. همان‌طور که شما از همه خوشتان نمی‌آید طبیعی است که گاهی کسانی باشند که از شما خوششان نیاید اما اگر رفتار خوب و دوستانه‌ای داشته باشید بیشتر افراد از برقراری ارتباط با شما استقبال می‌کنند و کمتر با شکست مواجه می‌شوید. به یاد داشته باشید این‌که کسی پیشنهاد دوستانه شما را نپذیرد خطری برایتان ندارد، پس نترسید.

 

مرحله پنجم: اکنون که آموختید در گروه‌های کوچک حاضر شده و برای دوستی پیشقدم شوید می‌توانید در گروه‌های بزرگ‌تر نیز حاضر شوید و دایره دوستانتان را گسترده‌تر کنید. برای این کار باید تمرین کنید پس گروهی را که مناسب باشد بیابید و در آن حاضر شوید. بسیاری از برنامه‌های آموزشی و کلاس‌های فوق‌برنامه فرصت‌های خوبی در اختیارتان می‌گذارند. اگر از چنین برنامه‌هایی خبر دارید فرصت را از دست ندهید اگر این موقعیت‌ها برایتان فراهم نشده خودتان سعی کنید که گروهی از همکاران و همکلاسی‌ها را به بهانه‌های مختلف با هم جمع کنید. خودتان یک مهمانی ترتیب دهید و میزبان باشید. زمانی که خودتان میزبان باشید برقراری ارتباط برایتان ساده‌تر از زمانی است که مهمان هستید. شاید در ابتدای کار زمانی که می‌خواهید صحبت کنید یا برای برقراری ارتباط پیشقدم شوید کمی مضطرب شوید، اما نگران نباشید این حالت کاملا طبیعی است و همه چیز به زودی برایتان عادی می‌شود. خیلی زود متوجه می‌شوید که ناخودآگاه به یک مجلس‌گرم‌کن واقعی تبدیل شده‌اید که ارتباطات گسترده و موفقی دارد.

 

کسانی که در بخش افکار منفی امتیاز بالایی کسب کرده‌اند معمولا به شدت نگران هستند که مبادا دیگران در مورد آنها بد فکر کنند. به یاد داشته باشید هرچه بیشتر نگران این موضوع باشید و به آن فکر کنید مساله برایتان بزرگ‌تر و ترسناک‌تر می‌شود و شما را از دیگران دورتر می‌کند.

 

موفق باشید، آن‌قدر تلاش کنید تا امتیازتان در بخش تفکر مثبت به بیش از ۴۵ (برای زنان) و بیش از ۵۴ (برای مردان) برسد. این اعداد امتیازی ایده‌آل هستند که بدون شک با قدری تلاش به زودی آن را به دست می‌آورید.

 

منبع: موفقیت

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا