اخبار

میرکاظمی چند میلیون دلار به صنعت نفت خسارت زد؟

اخبار,اخبار اقتصادی, توقف سوآپ نفت

اخبار اقتصادی – در گفتگوی یک مقام مسئول وزارت نفت مطرح شد؛
میرکاظمی چند میلیون دلار به صنعت نفت خسارت زد؟/ توقف سوآپ نفت، ایران را از ۸۷۹ میلیون دلار درآمد محروم کرد

تابستان امسال پرونده سوآپ نفت با ورود بازرسی کل و دیوان محاسبات وارد مرحله جدیدی شد و قاضی این پرونده همچنان مشغول رسیدگی به آن است. به نظر می رسد که مسعود میرکاظمی در آینده باید خود در مقام متهم ردیف اول این پرونده پاسخگوی دادگاهی باشد که اطلاعات آن را وزارت نفت تحت مدیریت زنگنه تکمیل کرده است.

یک مقام مسئول در وزارت نفت خبر داد به جز کاهش درآمدهای نفتی ایران به دلیل توقف سوآپ نفت، تاکنون شرکت هایی که در زمان مسئولیت مسعود میرکاظمی در این وزارتخانه با ایران قرارداد امضا کرده اند، خواستار دریافت بیش از ۹۷ میلیون دلار خسارت از این وزارتخانه شده اند.

به گزارش پیام نو، این روزها نماینده ای در مجلس جلودار کشاندن زنگنه به بهارستان به بهانه پرونده کرسنت است که خود در جریان موضوع توقف سوآپ نفت و خسارت های ناشی از آن در نظر منتقدانش در مقام متهم قرار دارد. مسعود میر کاظمی که در دولت اول محمود احمدی نژاد مسئولیت وزارت نفت را بر عهده داشت، این روزها بیژن زنگنه را مکررا متهم به ضرر زدن به کشور و صنعت نفت کرده است.

قرار است با رهبری مسعود میر کاظمی، وزیر نفت برای پاسخ به سوالات نمایندگان راهی مجلس شود، سوالاتی که گفته شده احتمال دارد طرح استیضاح وزیر نیز به دنبال آن مطرح شود.

هر چند نمایندگان منتقد وزارت نفت که عمدتا از نزدیکان جبهه پایداری هستند طرح استیضاح بیژن زنگنه را جدی نشان می دهند اما یک مقام مسئول در وزارت نفت درباره نگرانی های وزارت نفت از این تقابل و رودر رویی به پیام نو گفت: «نمایندگان طبق حق خود سوال می کنند و ما هم طبق حق و وظیفه خود جواب می دهیم. این هیچ نگرانی ندارد چرا که حساب وزارت نفت و شخص وزیر پاک است و بیمی از محاسبه نداریم».

موضوع قرارداد کرسنت در حالی توسط طیف های تندروی مجلس مطرح شده است که پیش از آن بحث توقف سوآپ نفت در دوران تصدی مسعود میرکاظمی در وزارت نفت و ضررها و خسارات ناشی از آن مطرح بود، موضوعی که به نظر می رسید با جنجال کرسنت به فراموشی سپرده شد. برای وزارت نفت اما اینگونه نیست.

مقام مسئول وزارت نفت که نخواست نامش فاش شود به پیام نو توضیح داد که ارزیابی این وزارتخانه از خسارت های ناشی از توقف سوآپ نفت هنوز پایان نیافته است و به محض اتمام کار آن، نتایج این ارزیابی ها اعلام خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، تا اینجای کار در یک مورد مشخص درباره پرونده سوآپ نفت، فقط شرکت هایی که آقای میرکاظمی با آنها قرارداد امضا کرده است ادعای دریافت ۹۷ میلیون دلار خسارت را مطرح کرده اند.

این فرد به پیام نو توضیح داد که این مورد جدای از بحث تجهیزاتی است که در جریان همین موضوع سوآپ نفت تهیه شد و الان چند سال است که بلا استفاده مانده و در حال تخریب هستند. از جمله این تجهیزات معطل ماندن ظرفیت خط لوله نکا-ری، و به مرور فرسوده شدن آن است، خط لوله و تاسیساتی که ۱۶۸ میلیون دلار هزینه آن شده است. اتفاقا این هزینه، از محل سود سوآپ، توسط شرکت نیکو به نیابت از شرکت ملی نفت ایران پرداخت شده است.

وی همچنین توضیح داد که در جریان همین موضوع مواردی هم در خصوص پول های دریافت نشده مطرح است که بررسی روی آن ادامه دارد.

کارشناسان برآورد کرده اند که توقف سوآپ نفت سالانه ایران را از درآمدی تا مرز  ۸۷۹ میلیون دلار محروم کرده است.

تابستان سال جاری پرونده سوآپ نفت با ورود بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات وارد مرحله جدیدی شد و قاضی این پرونده همچنان مشغول رسیدگی به آن است. به نظر می رسد که مسعود میرکاظمی در آینده باید خود در مقام متهم ردیف اول این پرونده پاسخگوی دادگاهی باشد که اطلاعات آن را وزارت نفت تحت مدیریت زنگنه تکمیل کرده است. میر کاظمی قبلا گفته بود که سوآپ نفت خیانت به کشور بوده است.

مقام مسئول وزارت نفت اما به پیام نو می گوید خدمت یا خیانت این جریان بعد از تکمیل شدن اطلاعات مربوط به آن مشخص خواهد شد که چندی دیگر به پایان می رسد.
 اخبار اقتصادی – پیام نو

 

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا