تناسب اندام

راههای افزایش سوخت و ساز بدن

افزایش سوخت و ساز بدن : شاید شما هم راه های زیادی از قبیل داروهای گیاهی و شیمیایی را برای افزایش سوخت و ساز بدن استفاده کرده باشید. در این بخش از سایت ایران بانو با روش های خانگی و بدون دردسر افزایش متابولیسم بدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

افزایش سوخت و ساز بدن در طب سنتی

قرص افزایش سوخت و ساز بدن

 

ترفندهایی طلایی برای افزایش متابولیسم بدن

میزان متابولیسم یا همان سرعت سوختن کالری به عوامل زیادی وابسته است:

ژنتیک: برخی افراد به طور ژنتیکی متابولیسم بالایی دارند.

جنسیت: جنسیت یکی دیگر از عوامل است. مثلا مردها نسبت به زن‌ها کالری بیشتری می‌سوزانند. حتی زمانی که شدت فعالیت در هر دو یکسان باشد. مثلا در خواب.

سن و سال: برای بیشتر افراد میزان سوخت و ساز بعد از ۴۰ سالگی به طور پیوسته شروع به کاهش می‌کند.

 

اما نگران نباشید. اگرچه ما قادر نیستیم سن و سال، جنسیت و ژنتیک خود را کنترل کنیم اما راه‌های دیگری هم برای افزایش سرعت سوخت و ساز وجود دارد. حدستان کاملا درست است مثل سایر موارد رژیم درمانی، برای رسیدن به هدف افزایش سوخت و ساز هم به ورزش و رژیم غذایی توجه می‌کنیم.

حتما شما هم شنیده‌اید بسیاری از روش‌ها هستند که ادعا می‌کنند فقط با تغییر رژیم غذایی و خوردن مواد غذایی بیشتر کالری بسوزانید. این روش‌ها در واقع می‌خواهند فقط یک بخش از سوخت و ساز را افزایش دهند. بخشی که گفتیم منجر به تجمع مواد غذایی مصرف شده در بدن می‌شود.

بله درست است. تجمع مواد غذایی در بدن هم نیازمند مصرف انرژی است اما انرژی که در این مرحله مصرف می‌شود همیشه کمتر از میزان کالری اضافی تجمع یافته در بدن در اثر پرخوری خواهد بود. پس توصیه می‌کنیم به این روش‌ها اعتماد نکنید.

 

داشتن رژیم غذایی می‌تواند متابولیسم بدن شما را پایین تر بیاورد:

زمانی که قصد دارید کالری‌های خود را کمتر کنید، سرعت سوخت و ساز بدن نیز پایین تر می آید. این موضوع اغلب بیشتر از آن چیزی است که شما فکرش را می‌کنید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که افراد چاق معمولا سه الی پنج درصد RMR پایین تری نسبت به افرادی دارند که نیازی به کاهش وزن در آن‌ها وجود ندارد.

چنین کاهش شدیدی اجتناب ناپذیر نیست. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که انجام تمرینات ورزشی می‌تواند چنین اثراتی را خنثی کند. داشتن یک استراتژی تدریجی برای کاهش وزن به شما کمک می‌کند سوخت و ساز بدن را در یک سطح متعادل نگه دارید.

مصرف کالری خود را بیشتر از ۵۰۰ کالری در روز کاهش ندهید. سعی کنید تعداد کالری‌های سوزانده شده را با ورزش کردن افزایش دهید.

 

استرس مزمن می‌تواند سوخت و ساز بدن را کاهش دهد:

مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد زمانی که استرس زیادی دارید متابولیسم شما کاهش پیدا می‌کند. استرس مزمن تولید بتاتروفین را تحریک می‌کند. همانطور که می‌دانید بتاتروفین پروتئینی است که مانع از انجام فعالیت آنزیم‌های مورد نیاز برای شکستن چربی می‌شود.

مطالعات دیگر نشان می‌دهد زنانی که رویدادهای استرس زا را یک روز قبل از خوردن وعده غذایی پرچربی تجربه کرده اند، ۱۰۴ کالری کمتر از سایر افراد می‌سوزانند.

همچنین زنانی که سطح استرس بالایی دارند سطح انسولین بیشتری نیز خواهند داشت و همین امر به ذخیره شدن چربی کمک می‌کند. این اثرات منجر به افزایش وزن در طول سال می‌شود.

 

روزه داری متناوب می‌تواند مفید باشد:

محققان نشان داده اند که روزه داری یک روز در میان که در آن یک روز بدون محدودیت غذا خورده می‌شود و سپس ۵۰۰ کالری در روز بعد مصرف می‌شود، قادر است وزن افراد را کاهش دهد. زنانی که از این برنامه به مدت هشت هفته پیروی کرده‌اند، توانسته‌اند وزن خود را حدود ۶ کیلوگرم کم کنند.

این تحقیق در دانشگاه شیکاگو انجام شده است. نویسنده این مطالعه دکتر کریستا وارادی در این باره می‌گوید: زمانی که تغییرات ایجاد شده در نرخ سوخت و ساز بدن در زمان استراحت این افراد را با افرادی که وزن خود را با کمتر کردن مصرف کالری خود در حدود ۲۵ درصد کاهش داده اند مقایسه کردیم، تفاوتی بین دو گروه مشاهده نشد.

 

بعد از چند روز اول، بیشتر زنانی که در گروه روزه داری یک روز در میان(متناوب) قرار داشتند هیچ حس گرسنگی را گزارش نکردند. اما دکتر هنسورد در این باره هشدار می‌دهد و معتقد است برای تعیین اثرات طولانی مدت چنین استراتژی‌هایی باید تحقیقات بیشتری انجام شود. اگر قصد دارید از چنین رویکردی استفاده کنید حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

 

کاهش وزن باید به روش مناسب انجام گیرد:

شکی نیست که آموزش‌های قدرتی بهترین روش برای مبارزه با کاهش متابولیسمی است که در اثر پیری رخ می‌دهد اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد زمانی که شما اضافه وزن پیدا می‌کنید، ایده آل ترین روش انجام آهسته و پایدار چنین تمریناتی است.

بعد از دو یا سه دقیقه بهتر است استراحتی داشته باشید. این موضوع می‌تواند رشد عضلات را بیشتر کند. مهم ترین نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که چنین تمریناتی را تنها هفته ای دو یا سه بار انجام دهید.

برای اینکه مزایای بیشتری دریافت کنید، آموزش‌های قدرتی خود را با تمرینات HIIT (High-Intensity Interval Training یا به اختصار HIITبه معنی تمرینات با شدت بالا در بازه‌های زمانی کوتاه می‌باشد) همراه کنید.

 

پروتئین یک موضوع کلیدی است:

حتما شما نیز شنیده‌اید که می‌گویند هرچقدر عضلات بیشتری داشته باشید، کالری بیشتری خواهید سوزاند. همانطور که می‌دانید پروتئین برای رشد عضلات ضروری است و از شکستن بافت‌های عضلانی جلوگیری می‌کند. بیشتر متخصصان بر این باورند که مصرف پروتئین‌ها باید به صورت منظم در طول روز توزیع شده باشد. شما می‌توانید تنها ۴ الی ۶ اونس پروتئین را همزمان میل کنید.

باید بدانید که اگر در یک زمان واحد، پروتئین بیشتری مصرف ‌کنید، مقدار اضافی به صورت چربی ذخیره خواهد شد. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد افرادی که در هر وعده غذایی ۳۰ گرم پروتئین مصرف کرده اند؛ ۲۵ درصد سنتز پروتئین بهتری نسبت به افرادی داشته اند که در هر وعده ۹۰ گرم پروتئین مصرف نموده اند.

شما می‌توانید پروتئین مورد نیاز بدن خود را از گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی، تخم مرغ، انواع آجیل و حبوبات به دست آورید

 

۱. عضله بسازید

بدن ما همواره کالری می‌سوزاند. حتی زمانی که ما هیچ فعالیتی نمی‌کنیم. این میزان سوخت و ساز که به آن سوخت و ساز استراحت هم می‌گویند همیشه در افرادی که توده عضلانی و ماهیچه بیشتری در بدن دارند بالاتر است. مصرف انرژی یک کیلوگرم توده عضلانی بدن ۳ برابر یک کیلوگرم توده چربی بدن است. به علاوه، بعد از یک جلسه ورزش سنگین و مقاومتی ماهیچه‌های کل بدن شما فعال خواهند شد و قطعا افزایش سوخت و ساز در این زمان بسیار چشمگیر خواهد بود.

 

۲. کمی هم راه بروید!

می‌دانید ایروبیک یعنی چه؟ یعنی هوازی. ورزش ایروبیک یعنی ورزشی که در طی انجام آن با سرعت بیشتری نفس می‌کشیم و هوای بیشتری وارد ریه‌ها می‌شود. دقیقا همان اتفاقی که در پیاده روی و دویدن می‌افتد. ورزش‌های هوازی مثل ورزش‌های مقاومتی و بدنسازی عضلات بزرگ نمی‌سازند. اما منجر به افزایش سوخت و ساز در ساعت‌های بعد ورزش می‌شوند.

اما مهم‌ترین نکته این است که بدانید: پیاده روی با سرعت کم برای زمان بیشتر بسیار تاثیرگذارتر از دویدن و یا پیاده روی تند برای مدت کوتاه است. پس سعی کنید روزانه حداقل ۴۰ دقیقه پیاده‌روی با سرعت ثابت و بدون استراحت داشته باشید. اگر رفتن به باشگاه و یا ورزش با تردمیل برای شما مقدور نیست پیاده‌روی در قسمتی از مسیر منزل تا محل کار که هنوز ممکن است!

معجون افزایش متابولیسم

افزاینده متابولیسم بدن در جدول

۳. با آب خوردن چربی بسوزانید

بدن ما برای سوخت و ساز و سوزاندن کالری به آب احتیاج دارد. اگر بدن حتی کم آبی خفیف را تجربه کند، سرعت متابولیسم کاهش پیدا می‌کند. مطالعه ای نشان داد که افرادی که در روز ۸ لیوان یا بیشتر آب خالص می‌نوشند سرعت سوختن کالری در آن‌ها بسیار بیشتر از افرادی است که ۴ لیوان آب می‌نوشند.

برای هیدراته بودن و تامین آب کافی برای بدن قبل از هر وعده غذایی یک لیوان آب خالص بنوشید و بعد از هر وعده هم یک لیوان دیگر. به علاوه سعی کنید میوه و سبزی تازه را وارد رژیم غذایی خود کنید. می‌دانستید این مواد غذایی سرشار از آب‌اند؟

 

۴. نوشیدنی‌های انرژی‌زا

برخی ترکیبات در نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز باعث افزایش سوخت و ساز می‌شوند. این نوشیدنی‌ها سرشار از کافئین‌اند که مصرف انرژی در بدن را افزایش می‌دهد. اما مصرف این انرژی‌زاها خیلی وقت‌ها هم باعث مشکلاتی مثل افزایش فشار خون، استرس، اضطراب و اختلالات خواب برای برخی افراد می‌شود. به همین خاطر مصرف این نوشیدنی‌ها خیلی توصیه نمی‌شوند.

 

۵. بیشتر بخورید اما کمتر بخورید

بله درست است بیشتر خوردن موجب کاهش وزن می‌شود. اما منظورمان بیشتر کردن دفعات غذا خوردن است. زمانی که شما وعده‌های غذایی پرحجم را در فواصل زمانی زیاد مصرف می‌کنید، سرعت سوخت و ساز مواد غذایی کمتر از زمانی است که حجم‌های غذایی کم ولی در ساعات مشخص و به طور مکرر مصرف کنید. پس سعی کنید روزانه ۳ وعده غذایی اصلی و ۳ یا ۴ میان‌وعده مصرف کنید. به طوری که هر ۲ تا ۳ ساعت یک بار یک مقدار غذا بخورید. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که روزانه ۳ تا ۴ میان‌وعده مصرف می‌کنند اشتهای کمتری برای وعده‌های اصلی داشته و کمتر پرخوریمی‌کنند.

 

متابولیسم بدن را با این راه‌ها افزایش دهید

همچنین، سرعت سوزاندن کالری‌های موجود در مواد غذایی مصرف شده توسط سلول‌های بدن، به نرخ متابولیکی بدن انسان مرتبط می‌باشد. هر چه متابولیسم بدن سریع‌تر باشد، بدن با سرعت و نیز کارایی بیشتری قادر به هضم و جذب غذا‌ها و نیز سوزاندن چربی‌ها می‌باشد.

سرعت متابولیسم بوسیله‌ی فاکتور‌های غیر قابل کنترلی نظیر جنسیت (مردان نسبت به زنان سرعت متابولیسم بالاتری دارند)، توارث و سن (سرعت متابولیسم بعد از سن ۴۰ سالگی به دلیل تغییرات هورمونی کاهش می‌یابد) و فاکتور‌های قابل کنترلی مانند وزن، میزان فعالیت، نوع و زمان خوردن غذا کنترل می‌شود.

 

به اسموتی خود پروتئین وی اضافه کنید

وقتی اسموتی درست میکنید در کنار میوه، یخ و دیگر مواد آن چیزی اضافه کنید که به سوخت و ساز بدنتان کمک کند، پودر آب پنیر یا پروتئین وی. پل آرسیرو، پروتئین وی whey متابولیسم را تقویت و استفاده از چربی را بالا میبرد، کمک میکند بدن عضلات خود را حفظ کند و باعث میشود مغز احساس کند سیر هستید.

تمام انواع پروتئین باعث تقویت سوخت و ساز میشود پپروتئین اثر گرمازایی دارد، یعنی باعث میشود بدن گرمای بیشتری تولید کند و درنتیجه کالری بیشتری بسوزاند ، اما پروتئین وی بیشترین تاثیر را دارد، این پروتئین حیوانی نیست، همچنین در مصرف آن باید دقت کنید.

 

برای بالا بردن متابولیسم بدن قبل از خوردن بنوشید

تحقیقات نشان داده رژیم گیرندگانی که قبل از یک وعده غذایی ۲ لیوان آب مینوشیدند در طول سه ماه نتیجه‌ای بهتر از کسانی که این کار را نمیکردند گرفته اند. در طول روز چندین بار آب خوردن و تامین آب بدن نیز به افزایش سوخت و ساز بدن کمک میکند. همچنین اگر در طول روز همیشه بدن را از آب تامین کنید احساس پر انرژی بودن خواهید داشت

 

برای بالا بردن متابولیسم بدن از حرکت نایستید

اگر همکارتان از شما پرسید چرا دائم پای خود را تکان میدهید، میتوانید برایش توضیح دهید که در حال انجام حرکت تولید حرارت غیر ورزشی هستید. تحقیقات نشان داده این بی قراری کمک میکند روزانه ۳۵۰ کالری بیشتر بسوزانید.

حرکات انفجاری کوچک مانند بالا رفتن از پله ها، راه رفتن هنگام صحبت با تلفن، و یا جا به جا شدن روی صندلی میتوانند ازا ین دسته فعالیت‌ها به حساب بیایند. پس سعی کنید از هر فرصتی برای حرکت استفاده کنید تا میزان کالری سوزی را بالا ببرید.

 

برای بالا بردن متابولیسم بدن یک فنجان قهوه دم کنید

کافئین باعث بالا رفتن سرعت سیستم عصبی مرکزی و در نتیجه سوخت و ساز را تقویت میکند. امی گودسون، متخصص تغذیه در تگزاس میگوید: دانه‌های قهوه دارای آنتی اکسیدان و ارزش سلامتی بالایی هستند. قهوه‌ی خود را پر از خامه و مواد شیرین کننده نکنید، قهوه به تنهایی میتواند به شما انرژی و آنتی اکسیدان بدهد.

قهوه نشان داده است که باعث بهبود سطح انرژی در طول ورزش، به ویژه فعالیت‌های استقامتی، و سخت‌تر کار کردن افراد در طول روز و در نتیجه سوزاندن بیشتر کالری میشود. خوردن قهوه بعد از ورزش نیز میتواند سودمند باشد. مصرف کافئین بعد از ورزش باعث میشود گلیکوژن موجود در عضله تا ۶۶% افزایش پیدا کند، که باعث میشود عضلات به سرعت منابع انرژی خود را دوباره تامین کنند.

 

مواد غذایی که سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند

یکی از اساسی ترین روش ها برای کم کردن وزن این است که کالری بیشتری بسوزانید. اما واقعا چگونه می توان به یک نتیجه قابل قبول دست یافت؟ یکی از روش های رسیدن به این هدف استفاده از مواد غذایی است که سوخت و ساز بدنتان را افزایش می دهد.
کمی سرعت دادن به سوخت و ساز بدن آنچنان کار دشواری نیست. تنها کافیست این غذاها را به برنامه غذایی خود راه دهید.

۱- فلفل تند:ترکیب کپسایسین که فلفل تندی خود را از آن دارد، با بالا بردن سرعت سوخت و ساز و مهار هوس غذایی ارتباط مستقیم دارد.

۲- غلات کامل:غلات کامل حاوی مقدار زیادی فیبر و کربوهیدرات های پیچیده هستند، که به بالا بردن سرعت سوخت و سازتان کمک می کند. فقط دقت کنید تا از غلات کامل واقعی را میل کنید.

 

۳- قهوه:کافئین به شکل طبیعی سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند، نوشیدن روزانه قهوه می تواند ۵ تا ۸ درصد سرعت متابولیزم را بالا ببرد.

۴- سرکه:سرکه مزایای فراوانی برای سلامت دارد از جمله توانایی سوزاندن چربی. تحقیقات نشان داده اسیدی در سرکه موجود است که به ژن ها سیگنال می فرستد تا چربی ها را بشکنند. همچنین استفاده از مقداری سرکه پس از خوردن کربوهیدرات های تصفیه شده باعث می شود از بالا رفتن ناگهانی قند خون جلوگیری شود.

 

۵- مرکبات: خوردن مرکبات هم به سوزاندن چربی ها کمک می کند و هم روی سوخت و ساز تاثیر می گذارد. دفعه دیگری که به دنبال میان وعده بودید یک گریپ فروت یا پرتغال میل کنید تا سطح انسولین بدن کنترل شود.

۶- ادویه جات: ادویه جات یکی از ساده ترین موارد برای به کارگیری است، تا سرعت سوخت و ساز بدن را بالا نگه دارد. ادویه هایی مانند زردچوبه و دارچین بهترین تاثیر را روی بالا بردن حرارت بدن، و همچنین بالا بردن سرعت سوزاندن چربی دارند.

 

افزایش سوخت و ساز بدن در بارداری

معجون افزایش متابولیسم

 

راههای افزایش سوخت و ساز بدن

 

منبع : مشرق نیوز/ باشگاه خبرنگاران جوان / نمناک / برترین ها / عصرایران

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا