درمان

فواید خنده درمانی | خنده درمانی چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

روان ، فواید خنده و خندیدن زیاد در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

فواید خنده زیاد

مضرات خنده ، فواید خنده درمانی

 

 

چرا خنده درمانی؟

خنده برای قلب، رگ‌های خونی، کاهش هورمون‌های استرس زا، گردش خون و عملکرد صحیح فعالیت‌های بدن بسیار مفید است.

محققان، اطلاعات کمی راجع به خندیدن و اثرات آن بر روی مغز دارند، اما چیزی که مشخص است، آن است که خنده اثرات مثبتی بر روح و جسم می‌گذارد.

 

خنده برای قلب، رگ‌های خونی، کاهش هورمون‌های استرس زا، گردش خون و عملکرد صحیح فعالیت‌های بدن بسیار مفید است و اثرات مثبت و محکمی را بر سلامت روان و تحکیم روابط فامیلی به جای می‌گذارد و احساسات منفی از قبیل؛ افسردگی و عصبانیت را از بین می‌برد.

 

خنده باعث کاهش سطح هورمون‌های استرس می‌شود. این هورمون‌ها که در هنگام استرس و خشم ترشح شده باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن، افزایش پلاکت‌های خون و افزایش فشار خون می‌شوند.

 

خنده، واقعاً بهترین دارو است؛ شادی و نشاط یک امر درونی است و نشاط اجتماعی، اثرات و آثاری چند بر زندگی شهروندان و جامعه دارد که تعلق اجتماعی، همبستگی اجتماعی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، وفاق اجتماعی، ارتقاء شاخص‌های سلامت روانی و اجتماعی، افزایش رضایت از زندگی یا رضایت شغلی، پویایی اجتماعی، کاهش هزینه‌های مردم، افزایش امید در جامعه، زندگی متعادل و باثبات، ارتقاء کیفیت زندگی، افزایش خلاقیت و نوآوری و کاهش آسیب‌های اجتماعی ازجمله آن است. بدون شک در چنین محیطی، امنیت اجتماعی و فردی راحت‌تر به‌دست می‌آید و در محیط شاد، ذهن انسان پویا، زبانش گویا و استعدادش شکوفا می‌شود.

 

خنده و کاهش بیماری‌های جسمی و روحی

سرپرست تیم خنده درمانی بین‌المللی خراسان رضوی اظهار کرد: در ۲۰ سال اخیر تحقیقات مختلفی در مورد خنده و تأثیرات مثبت آن انجام شده است.

وی افزود: خنده بر روی بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی تاثیرگذار است و امروزه واژه خنده درمانی در کنار موسیقی درمانی، تئاتر درمانی و مواردی از این دست، وارد واژگان درمانی شده و مورد توجه قرار گرفته است.

 

اضطراب؛ مادر بیماری‌های روانی

سرپرست تیم خنده درمانی بین‌المللی خراسان رضوی بیان کرد: در تمام بیماری‌های روانی ردپایی از استرس و اضطراب وجود دارد، تا جایی که برخی روانشناسان بر این عقیده‌اند که اضطراب مادر همه بیماری‌های روانی است.

 

وی اظهار کرد: نکته جالب توجه اینکه خندیدن می‌تواند تا حد زیادی بر مدیریت استرس تاثیرگذار بوده و با ایجاد تغییر در وضعیت ترشحات هورمونی و آزاد کردن هورمون‌های آدرنالین و نورآدرنالین در خون عمل دو مرحله‌ای پاسخ و استراحت را تسهیل کرده و در نتیجه با رفع استرس و فشارهای روزمره در فرد احساس شادابی و رهایی ایجاد کند.

 

وی افزود: در یوگای خنده، از خنده به عنوان شکلی از ورزش یاد می‌شود و در این کلاس‌ها افراد یاد می‌گیرند خنده را به صورت یک تمرین انفرادی انجام دهند و تجارب عمیقی را با آرامبخشی خنده، تجسم و تنفس یوگایی به دست آورند.

 

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز اظهار کرد: به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی، دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی، موسسه علمی کاربردی جهاددانشگاهی بیرجند و فرهنگسرای ابن حسام جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی همایش‌های خنده درمانی برگزار شد.

 

وی افزود: خنده یکی از راه‌های درمانی است که ضمن اکسیژن رسانی به تک تک سلول‌های بدن و کاهش استرس های روزانه، موجب افزایش اعتماد به نفس، خوشبینی، برونگرایی، امیدواری به آینده و ایجاد شهامت در فرد می‌شود.

 

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در این همایش‌های آموزشی شرکت کنندگان با موهبت الهی خندیدن و شاد زیستن و شادی بخشیدن به دیگران آشنا شدند.

 

مرادی تصریح کرد: این همایش‌ها با هدف افزایش شادی و نشاط در جامعه و تمرین شاد بودن در هر شرایطی از زندگی برگزار شد.

شادی جامعه در گرو حل مسائل مهم و اساسی زندگی است. تشدید مشکلات اجتماعی می‌تواند شادی اجتماعی را نابود سازد و یا تشدید کننده انحرافات اجتماعی باشد اما می‌توان در همین شرایط سخت زندگی نیز شاد بود و با آرامش حاصل از آن، به جنگ مشکلات رفت.

 

 

فواید خنده و گریه

فواید خندیدن و شاد بودن

 

 

مورد از مهم ترین فواید خنده

خنده ما را به یک دلیل خوب خوشحال می کند، اثرات فیزیولوژیکی آن در بدن ما شگفت انگیز است. در اینجا چند نمونه را آورده ایم:

 

۱. مدیریت هورمون های شما با خندیدن:

خندیدن باعث کاهش سطح هورمون های استرسی مانند کورتیزول، اپی نفرین، آدرنالین، دوپامین و افزایش هورمون های رشد می شود. همچنین سطح هورمون های تقویت کننده سلامتی، مانند آندورفین ها و انتقال دهنده های عصبی را افزایش می دهد. خنده اتعداد سلول های تولید کننده آنتی بادی و کارایی سلول های T را افزایش می دهد همه اینها به معنی داشتن سیستم ایمنی قوی تر و همچنین اثرات فیزیکی کمتری از تنش است.

 

۲. تمرین خوب داخلی از فواید خنده:

خنده ی شکمی خوب باعث ورزش دیافراگم می شود، روی عضلات شکم کار می کند و حتی شانه ها را از کار می اندازد و بعد عضلات را آرام تر می کند. حتی تمرین خوبی برای قلب است. ۱۰۰ بار خنده معادل ۱۰ دقیقه ورزش قایقرانی یا ۱۵ دقیقه دوچرخه سواری است!

 

۳. رهایی فیزیکی با خندیدن:

آیا تا به حال احساس کرده اید که مجبور به خنده یا گریه هستید؟ آیا پس از یک خنده خوب احساس رهایی را تجربه کرده اید؟ خنده رها سازی فیزیکی و عاطفی را فراهم می کند.

 

۴. قاب مثبت ذهنی از فواید خنده:

خنده تمرکز را از خشم، گناه، استرس و عواطف منفی بر می دارد اینکار شما را خوشحال می کند و در چارچوب مثبت ذهنی قرار می دهد.

 

۵. چشم اندازتان را تغییر می دهد:

محققان دریافتند که پاسخ ما به حوادث استرس زا می تواند از طریق اینکه آیا ما چیزی را به عنوان یک “تهدید” یا “چالش” می بینیم، تغییر می کند.طنز میتواند چشم انداز روشنفکرانه ای به ما بدهد و به ما در مشاهده وقایع به عنوان “چالش ها” تغییر دهد، به این ترتیب آنها را کم تر تهدید کننده و بیشتر مثبت می سازد.

 

۶. مزایای اجتماعی خندیدن:

خنده مسری است، بنابراین هرچه افراد خوش خنده تر بیشتری را به زندگیتان وارد کنید، بیشتر می خندید. با بهتر کردن خلق و خوی کسانی که در اطراف شما هستند، می توانید سطوح استرس خود را کاهش دهید و احتمالا کیفیت تعامل اجتماعیتان را بهبود ببخشید و حتی میزان استرس شما را کاهش می دهد!

 

بهتر است که بیشتر لبخند بزنید، اینگونه دیگران نیز بیشتر لبخند خواهند زد ، دیدن یک لبخند چیزی است که به عنوان “اثر هاله” نامیده می شود، که به ما کمک می کند تا دیگر رویدادهای شاد زندگیمان را واضح تر به یاد بیاوریم و احساس خوشحالی، حس مثبت و انگیزه بیشتری داشته باشیم.

 

۷. خندیدن برای مبارزه بهتر با بیماری ها:

افرادی که خوش بین هستند (که خوش خنده هم هستند!) دارای سیستم ایمنی قوی تر هستند و در واقع قادر به مبارزه بهتری با بیماری می باشند ،نسبت به افراد بدبین. این تحقیق بسیار روشن است – از تعاریف علوم اجتماعی نیست – رابطه ای بین نگرش های خوش بینانه و سلامت خوب وجود دارد و به روش های مختلف اندازه گیری شده است. به طور کلی، دانشمندان متوجه شده اند که مردم خوش بینانه سالم تر هستند ، آرایش بیولوژیک آنها متفاوت است و سیستم ایمنی قویتری دارند.

 

۸. زندگی طولانی تر از فواید خنده:

با توجه به تحقیقات اخیر منتشر شده در آرشیو روانپزشک عمومی، سالخوردگان خوش بین، افرادی که انتظارات خوب داشتند (به جای چیزهای بد) دیرتر از بدبین ها می میرند.در واقع، در میان شرکت کنندگان در مطالعه سنی بین ۶۵-۸۵ ساله ها، کسانی که بیشتر خوش بین بودند، ۵۵ درصد دیرتر از افراد بدبین تر به دلایل مختلف فوت می کردند.بیشتر اوقات، بعد از اینکه محققان نتایج را بر اساس سن، وضعیت سیگار کشیدن، مصرف الکل، فعالیت بدنی و دیگر اقدامات بهداشتی تنظیم کردند، افراد خوشبین ۷۱ درصد احتمال مرگ کمتری از بدبین ها را داشتند!

 

۹. حس آن مانند خوردن ۲۰۰۰ تکه شکلات است :

بر اساس مطالعات بنیاد سلامت دندانپزشکی بریتانیا، یک لبخند به همان اندازه تحریک کننده است که خوردن ۲۰۰۰ تکه شکلات است.نتایج بدست آمده پس از آنکه دانشمندان فعالیت های مغز و قلب را در داوطلبان اندازه گیری کردند، تصاویری از افراد خندان نشان داده شد که پول و شکلات به افراد می دهد.مردم مدتها توجه خاصی به این واقعیت داشته اند که لبخند افزایش شادی را در خود فرد و اطرافیانش سبب می شود.

 

۱۰. خنده کاملا مجانی است :

حتی یک ریال هم هزینه ندارد و بسیار مسری می باشد پس شما بدون صرف هیچ هزینه ای به سلامت جسم و روح خود کمک می کنید پس بی دلیل بخندید.

 

 

فواید خنده به زبان انگلیسی

خنده های بلند

 

فواید خنده درمانی | خنده درمانی چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

 

 

منبع: isna.ir / بیتوته / نمناک

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا