ازدواج و همسرداری

قولهای زندگی مشترک | در زندگی مشترک باید چه قول هایی بدهیم؟

ازدواج و همسرداری ، قول های لازم در زندگی زناشویی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

علت بدقولی مردان

بدقولی در قرآن ، قولهای زندگی مشترک

 

 

قولهایی که همسران باید به هم بدهند

اختلاف بسیاری از زوجین بعد از گذشت چند سال از زندگی مشترک و حتی در اوایل زندگی شان نفهمیدن همدیگر است. اینکه زوجین بدانند خواسته و نیازهای همسرشان چیست می تواند کمک بزرگی به طول و عمق رابطه عاشقانه شان کند.

 

دوره زمانی عقد و آشنایی زوج با هم دوران قشنگی است؛ پر از احساسات پاک و لطیف عاشقانه که سرآغاز زندگی آینده آنها خواهد شد. در این میان توصیه می‌کنیم برای اینکه از سرمایه عاشقانه‌شان به بهترین شکل استفاده کنند و با هم پیمان‌های قلبی ببندند چند قول به هم بدهند. این قول‌ها برای این است که اعتماد، دوستی، و عشق را بازتولید کنیم و به هم این اطمینان را بدهیم که در کنار هم صادقانه زندگی خواهیم کرد. با دادن این چند قول به هم نشان می‌دهیم چقدر برای رابطهٔ پاکمان ارزش قائل هستیم و به هم اهمیت می‌دهیم.

 

قول بدهیم حرف یکدیگر را بشنویم و به حرف هم گوش کنیم

ارتباط، هستهٔ اصلی مسائل زندگی است. بدون توانایی برای شنیدن حرف یکدیگر، برای تازه عروس و داماد، با هم بودن دشوار می‌شود. مهم است که به هم یادآوری کنیم ارتباط دو بخش یا دو بازیگر دارد؛ همان طور که ما می‌خواهیم حرف ما شنیده شود، مهم است به حرف طرف مقابلمان نیز گوش کنیم. گوش کردن به حرف یکدیگر یعنی شنیدن فعال و در صورت نیاز، تلاش برای یافتن راه حل برای مشکل.

 

قول بدهیم که به هم اجازه دهیم خودمان باشیم

در ابتدای دوران عقد، ممکن است مواردی از سوء تفاهم‌ها یا ناهماهنگی نظرات وجود داشته باشد. اما این موارد اگر چندان جدی و مهم نباشند آرام آرام حل می‌شوند. اما اگر مهم و جدی هستند باید در نظر گرفت که هیچ کس مایل نیست تغییر داده شود؛ پس مهم است که به نظرات یکدیگر احترام بگذاریم و یکدیگر را دوست بداریم. به هم اجازه دهیم هر کس خودش باشد و طرف مقابل را نیز تشویق کنیم خودش باشد و نقش بازی نکند. بدیهی است این نکته در مواردی صادق است که فرد دچار سوء رفتار نباشد.

 

قول بدهیم برای یکدیگر زمان بگذاریم و زمانی را برای با هم بودنمان بیابیم

امروزه، زنان و مردان هر دو سرکار می‌روند و مشغولیت‌های خود را دارند و طبیعی است که هر دو زمان‌هایی خسته از کار روزانه به خانه برگردند و حوصلهٔ کمی داشته باشند. ضمن توصیه به رعایت حال طرف مقابل، توصیه می‌کنیم زمان کافی را با مشورت هم، به یکدیگر اختصاص دهید؛ حتی اگر یک روز پرکار را پشت سر گذاشته‌اید بازهم زمانی را به با هم بودن اختصاص دهیم؛ اگر این کار را نکنیم به مرور امکان دارد رابطهٔ ما به سردی بگراید.

 

قول بدهیم در زمان سختی‌ها نیز حامی و پشتیبان یکدیگر باشیم

در زمان شادی‌ها معمولاً کنار هم هستیم و از هم پشتیبانی می‌کنیم. اما در زمان‌های سختی و پستی‌وبلندی‌های زندگی چطور؟ آیا خود را کنار می‌کشیم و زوج خود را تنها می‌گذاریم؟

ازدواج به این معناست که در زمان دشواری‌ها نیز همانند زمان آسانی و شادی از هم حمایت می‌کنیم. یعنی درزمانی که همسر ما بیمار است یا زمانی که خسته‌وکوفته از سرکار بازمی‌گردد؛ حال او را رعایت کنیم. یعنی زمانی که همسر ما بازمی‌گردد باروی خوش و بذله‌گو به استقبال او برویم تا او هم آرام‌آرام مسائل کاری را کنار گذاشته و در آرامش خانه، خستگی درکند. یعنی زمانی که مشکلی برای همسرمان پیش می‌آید یاریگر او باشیم و از طعنه زدن و سرزنش وی بپرهیزیم و به وی کمک کنیم تا مشکل را حل کند. ازدواج یعنی در کنار هم و باهم حل کردن مشکلات و گذران روزهای دشوار به امید رسیدن به‌روزهای آفتابی و آسانی زندگی.

 

به هم قول بدهیم به هم احترام بگذاریم

در میان جمع خانواده و دوستان بازهم هوای هم را داشته باشیم و فقط خوبی‌های همسرمان را ببینیم و از او حمایت کنیم. هرگز با طعنه و زبان تلخ او را مورد خطاب قرار ندهیم و اجازه دهیم همسرمان در میان جمع هم بداند ما در کنار او هستیم و او تنها نیست.

 

به هم قول بدهیم همواره باهم صادق باشیم و هرگز به هم دروغ نگوییم

به نظر می‌رسد که در هر رابطه‌ای صداقت مهم‌ترین نکته است و قطعاً این نکته در میان عروس و داماد حائز اهمیت بوده و اساس اعتماد دوطرفهٔ آنان را تشکیل می‌دهد.

 

به هم قول بدهیم باهم سازش داشته باشیم

شاید بی‌اهمیت به نظر برسد اما گاهی تماشای یک کانال خاص تلویزیونی ممکن است آغاز یک دعوا و جروبحث زناشویی باشد. پس به هم قول می‌دهیم که در موارد کوچک و بی‌اهمیت و در موارد بزرگ و اثرگذار باهم سازش کنیم، به عقیده هم احترام بگذاریم و منصفانه برخورد کنیم. شاید لازم باشد گاهی غرورمان را کنار بگذاریم و از حق خود بگذریم.

 

به هم قول بدهیم مشوق هم باشیم

اینکه هرکدام از ما در کارمان ارتقا پیدا کنیم یا به یکی از اهداف کاری‌مان برسیم برایمان بسیار مهم است اما باید برای هرکدام از پیروزی‌های همسرمان نیز شاد شویم و به همان شکل به وجد بیاییم. این کار هم حمایت ما از همسرمان را القا می‌کند و هم او را دلگرم می‌کند که ما از موفقیت وی شاد شده‌ایم و او همواره می‌تواند روی کمک ما حساب کند.

 

 

آدم بد حساب

به عهد خود وفا کنید

 

 

دیدن نوع آرایش همسرمان برای ما و تلاشی که وی برای پخت یک غذا یا کوشش همسرمان برای رفاه ما در خانه، و قدردانی از وی، بهترین مشوق برای ادامه تلاش اش خواهد بود. پس‌روی نکات مثبت تمرکز و همسرمان را تشویق کنیم.

 

به هم قول بدهیم همه زندگی‌مان را هیجان‌انگیز پیش ببریم

همه ما درگیر کارهای خودمان می‌شویم و بعد از مدتی همه‌چیز روتین و تکراری می‌شود. پس باید برای ارتقاء رابطه‌مان تلاش و آن را هیجان‌انگیز کنیم. با ترتیب دادن یک سورپرایز ساده یک قرار ملاقات خارج از برنامه، یک ناهار غافلگیرکننده، رابطه‌تان را تازه نگه‌دارید. خلاق باشید و روی یک غافلگیری شاد کننده فکر کنید.

 

به هم قول بدهیم مراقب سلامت یکدیگر و خودمان باشیم

اگر تنها زندگی می‌کنیم مشکلی نیست اما زمانی که وارد پیمان مقدس زناشویی می‌شویم به همان میزان که باید مراقب سلامتی همسرمان باشیم باید از خودمان نیز محافظت کنیم. چون همسر ما نیز مایل است ما را در بهترین وضعیت سلامت و آراستگی ببیند و لذت ببرد. منصفانه نیست که از خودمان مراقبت نکنیم و به بهداشت و سلامت خود اهمیت ندهیم.

 

چرا باید به قول مان عمل کنیم؟

من به افرادی که بر روی حرفشان نمی‌مانند اعتماد نمی‌کنم. اگر کسی چندین بار زیر حرفش بزند، آن موقع است که من می‌دانم فرد مورد نظر قابل اعتماد نیست.

آیا به حرفی که می‌زنید وفادار هستید یا اغلب اوقات از انجام کاری که قول داده‌اید انجام می‌دهید سرباز می‌زنید؟ بسیاری از ما اغلب اوقات درگیر موضوعات این چنینی هستیم. برخی از افراد می‌گویند که تماس می‌گیرند و دیگر با شما تماس نمی‌گیرند. برخی دیگر می‌گویند که پیگیر یک پروژه خواهند شد و در آینده این چنین نخواهد شد. برخی دیگر می‌گویند که کاری را در مدت زمان خاص انجام می‌دهند و متاسفانه زیر حرفشان می‌زنند.

 

شما نسبت به افرادی که اینگونه رفتار می‌کنند چه حسی دارید؟ کسانی که می‌گویند کاری را به انجام می‌رسانند، اما در واقع هرگز به عهدشان وفا نمی‌کنند.

قبل از صحبت راجع به اهمیت ایستادگی بر روی حرف‌هایمان، بد نیست به این موضوع نگاه کنیم که چطور ممکن است یک فرد به حرفهایی که می‌زند عمل نکند، چه عواملی منجر به بروز این رفتار می‌شود؟

 

اگر از این دسته از افراد هستید، دو دلیل اصلی عامل بروز این رفتار در شما هستند :

– زمانی که فردی از شما درخواست می‌کند کاری را انجام دهید، شما برای اینکه وی احساس بدی نسبت به شما پیدا نکند سعی می‌کنید تا به او جواب مثبت دهید، حتی اگر خودتان علاقه‌ای برای انجام آن ندارید. در حالیکه اگر واقعاً نمی‌توانید، باید « نه گفتن » را بیاموزید و از آن بهره جویید.

 

– شما بله را می‌گویید و فکر می‌کنید که می‌توانید کار را انجام دهید، این در حالیست که بخش دیگر وجودتان در مقابل اینکه تحت کنترل قرار بگیرد مقاومت می‌کند. آیا این مهمتر است که تحت کنترل باشید یا اینکه بر سر حرفتان بمانید؟

 

پنج دلیلی که نشان می‌دهد یا باید چیزی را قبول نکنیم، و یا باید به قول‌مان عمل کنیم :

 

کمال

برای من، انجام دادن آنچه که حرفش را می‌زنم، به معنی کمال و بی‌نقصی‌ام است. زمانی که بر سر حرفم نمی‌ایستم، احساسی بدی دارم. حرف من برای خودم ارزش دارد و من آن را سبک نمی‌گیرم. اما اگر شما حرفی می‌زنید یا قولی می‌دهید که برایتان ارزشی ندارد، باید علت را پیدا کنید.

 

اعتماد و اطمینان

من به افرادی که بر روی حرفشان نمی‌مانند اعتماد نمی‌کنم. اگر کسی چندین بار زیر حرفش بزند، آن موقع است که من می‌دانم فرد مورد نظر قابل اعتماد نیست. پس من علاقه‌ام را نسبت به اینگونه افراد از دست می‌دهم و حاضر نیستم وقتم را با آنها تلف کنم. در حالی که این موضوع ناراحت کننده است، به خودم قبولانده‌ام که آنها نمی‌توانند بر روی حرفی که می‌زنند بایستاند و آن را همانگونه که باید و شاید انجام دهند.

 

احترام به عهد

من دیگر برای افرادی که برای حرف خود ارزش قائل نیستند، احترامی قائل نمی‌شوم. زمانی‌که افراد به من می‌گویند کاری را انجام می‌دهند و از انجام آن سرباز می‌زنند، احساس بدی نسبت به آنها در درونم به وجود می‌آید. در ابتدای مسیر من به آنها یک راه گریز می‌دهم و فرض را بر این می‌گذارم که ممکن است مشکلی مانع از انجام کار توسط آنها شده است. اما در صورتی که وی کارش را بارها و بارها تکرار کند، من دیگر اعتمادم را به وی از دست خواهم داد و دیگر احترامی برای او قائل نمی‌شوم.

 

در صورتی که می‌خواهید دیگران به شما احترام بگذارند، زمانی بله بگویید که واقعا منظورتان بله است و زمانی نه بگویید که واقعا مظورتان نه باشد. مراقب باشید که ترس شما از تحت کنترل بودن و یا ناراحت شدن فرد مقابل بر روی اعتماد دیگران بر روی شما تاثیر بگذارد.

 

احترام به نفس

ما نمی‌توانیم زمانیکه دیگران را ناراحت می‌کنیم، احساس با ارزش بودن داشته باشیم. افرادی که حرف خود را انکار می‌کنند، ارزشی برای خود قائل نمی‌شوند و نمی‌توانند بی‌نقص رفتار کنند. آیا احساس تحت کنترل بودن بیشتر از ارزش شخصی خودتان ارزش دارد؟ آیا زمانی‌که نمی‌توانید به قولتان وفادار بمانید، شوخی می‌کنید که می‌توانید ارزش خودتان را نگه دارید؟ احترام به نفس، نتیجه رفتار محترمانه با خود و دیگران است.

 

قدرت شخصی

قدرت شخصی نتیجه رفتار کردن در راه‌هایی است که ما به آنها ارزش و بها می‌دهیم. در واقع مصداق اصطلاحی است که مرد سرش را از دست می‌دهد و اما زیر حرفش نمی‌زند. این اصطلاح ناشی از قدرت شخصی فرد می‌شود و نشان می‌دهد که فردی حاضر است تا سرحد مرگ پیش برود و اما درستی و تمامیتش را از دست ندهد. سعی کنید با خودتان برای نگهداری حرفتان صادق باشید و تا زمانی‌که نمی‌توانید سر حرفی بمانید، قولش را ندهید.

 

 

بد قولی در زندگی مشترک

بد قولی مردان

 

قولهای زندگی مشترک | در زندگی مشترک باید چه قول هایی بدهیم؟

 

 

منبع : salemzi.com / سلامت نیوز/ بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا