نگهداری مواد غذایی

انار در بارداری | خواص های شگفت انگیز انار

خواص مواد غذایی ، فواید شگفت انگیز انار در بارداری ، در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خواص دانه انار

خواص آب انار برای آقایان ، انار در بارداری

 

 

خواص انار خوردن چیست؟ فواید آب انار و مضرات آن

انار میوه ای جادویی با هزاران خواص و فواید ، از زمان های قدیم این میوه مانند دارو مصرف می‌شود. از خواص و فواید انار و آب انار میشه به اثرات درمانی و دارویی آن در بیماریهای قلبی، فشارخون بالا و بعضی از انواع سرطان همچون سرطان پروستات اشاره کرد. محققان میگویند مصرف روزانه یک لیوان آب انار در مدت زمان ۲ هفته میزان تستوترون موجود در بزاق را ۲۴ درصد افزایش داده و تاثیراتی هم برروی فشارخون، حال و حوصله، اضطراب و احساسات افراد میگذارد.

 

انار چیست ؟

انار یکی از میوه‌های قدیمی بشمار میرود ،درخت این میوه کوچک و گاها تا ۶ متر ارتفاع آن بالا میرود. هومر شاعر معروف یونان در کتاب خود (اودیسه) از آن نام برده است این در خت در مناطق نیمه گرمسیری می‌روید. معروف است که حضرت سلیمان باغ بزری پر از درختهای این میوه داشته که به ان عشق می‌ورزیده است. درخت انار بومی ایران و مناطق مجاور آن است . کلمه انگلیسی Pomegranate از زبان یونانی مشتق شده که به معنی سیب با هسته‌های زیاد می‌باشد. شاخه‌های درخت این میوه کمی تیغ‌دار و برگهای آن متقابل ، شفاف و ساده است. گلهای انار درشت به رنگ قرمز اناری ولی بی‌بو می‌باشد. میوه آن کروی با اندازه‌های مختلف دارای پوستی قرمز رنگ و یا زرد رنگ می‌باشد.

 

روی هم رفته در حدود بیست نوع مختلف انار در دنیا موجود است. گله ای این درخت درشت برنگ قرمز اناری ولی بی بو می باشد . میوه آن کروی با اندازه های مختلف دارای پوستی قرمز رنگ و یا زرد رنگ می باشد .تولید کنندگان بزرگ انار در جهان ایران،قزاقستان،اسپانیا و آمریکا می باشند. ایران با داشتن ۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت و ۷۰۰ هزار تن تولید سالیانه به عنوان بزرگترین تولید کننده این محصول در جهان بوده و مقام اول جهان را داراست محصولاین میوه: محصول انار به صورت آب انار،رب و کنسانتره قابل حصول است. این میوه و آب انار دارای ویتامین های چون c، B2 و B1 و موادمعدنی مثل سدیم، فسفر، آهن، منیزیم و پتاسیم و ترکیبات قندی ساکارز، گلوکز، فروکتوز و همچنین اسیدهای مالیک و سیتریک است. از پوست این میوه در صنعت داروسازی برای تولید دارو بهره گرفته شده و از خود میوه درصنعت برای تولید آب میوه و کنسانتره استفاده می شود.

 

مواد و ارزش غذایی این میوه

انرژی: ۳۸ کالری
آب: ۸۲ گرم
پروتئین این میوه: ۰/۴ گرم
چربی موجود در این میوه: /۳ گرم
مواد دارای نشاسته: ۱۰ گرم
کلسیم: ۴ گرم
سدیم: ۳ میلی گرم
پتاسیم: ۲۶۰ میلی گرم
آهن: ۰/۵ میلی گرم
ویتامین B این میوه: ۱ ۰/۲ میلی گرم
ویتامین B2 این میوه: ۰/۰۳ میلی گرم
ویتامین B3 موجود در این میوه: ۰/۰۲ میلی گرم
ویتامین C موجود: ۴ میلی گرم

 

مزایا و خواص انار از نظر درمانی

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است (تقریبا به اندازه چای سبز) ، این میوه دارای مقادیر زیادی ویتامین C و پتاسیم می‌باشد و هرچند تحقیقات علمی کامل تر و بیشتری لازم است. فواید خواص و مزایای انار به شرح زیر میباشند.

 

کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی
کاهش کلسترول خون

 

کمک به حفظ وزن مناسب و کاهش وزن
مفید برای زنان در دوران قاعدگی

 

کمک بدرمان عفونت‌ها
کاهش خطر سرطان، بخصوص سرطان پروستات و پسطان

 

کمک بدرمان اسهال
کمک به درمان هموروئید

 

جلوگیری از آسیب دیدن سلول‌ها
کمک به سلامت لثه‌ها

 

مصرف روزانه آب انار به کاهش فشارخون می‌تواند کمک کند.

مصرف روزانه ۲۲۷ میلی لیتر آب انار بطرز چشم‌گیری پیشرفت سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

 

مصرف این میوه و یا آب آن می‌تواند، جریان خون به قلب را در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب ایسکمیک که در آن خون بخوبی به ماهیچه‌های قلبی نمی‌رسد، بهبود بخشد.
آنتی اکسیدان های درون این میوه یا آب آن ممکن است بتواند از ایجاد لخته در خون جلوگیری کند.
این میوه یکی از معدود میوه‌هایی است که آب میوه آن به اندازه خود آن خاصیت دارد.

 

تداخلات دارویی هنگام انار

در زمان مصرف این میوه با هریک از داروهای زیر بسیار محتاط باشید:

کاربامازپین (Tegretol)
تولباتامید (Orinase)
روزوواستاتین (Crestor)
وارفارین (کومادین). مصرف این میوه با وارفارین ممکن است، اثر و اثرات جانبی وارفارین را افزایش دهد.
درمان هایی که برای فشار خون بالا استفاده می‌شوند. از آنجا که این میوه خود کاهش دهنده فشارخون است، مصرف این میوه با این داروها می‌توان باعث افت شدید فشارخون شود.

 

خواص و فواید خوردن انار

فواید انار بعنوان کاهنده کلسترول
نتایج تحقیقات بر روی افرادی که در هفته حداقل دو بار آب انار نوشیده اند نشان داده که ۳۰ درصد کلسترول بد خون آنها کاهش پیدا کرده است. مصرف این میوه عامل کاهش التهاب دیواره عروق خونی و کاهش احتمال تصلب شرایین است.

 

خواص انار جهت کاهش وزن افراد دارای اضافه وزن

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که این میوه به عنوان سلاحی برای مبارزه با چاقی بسیار خوب عمل می کند. در یک مطالعه که بر روی هزار نفر توسط چند دانشگاه آمریکایی در واشنگتن انجام شد محققان متوجه شدند که مصرف انار حتی در کوتاه مدت می تواند رشد سلول های چربی اطراف معده را متوقف و این چربی ها را به سرعت آب می کند. محققان در این مطالعه به افراد مورد مطالعه گفتند که مدت یک ماه روزی یک عدد انار مصرف کنند. نتیجه این مطالعه نشان داد که مصرف انار در سوزاندن چربی بدن کاربرد فوق العاده ای دارد و اسید چرب اطراف شکم را نیز کاهش می دهد.

 

فواید انار برای آلزایمر

التهاب یکی از مهم ترین دلایل بیماری آلزایمر، پارکینسون، آرتریت روماتوئید و سرطان است. مصرف منظم این میوه برای جلوگیری از آلزایمر توصیه شده است. برای درمان آلزایمر معمولاً از داروهای ضدالتهابی مانند ایندومتاسین استفاده می شود که همین ترکیب نیز در این میوه وجود دارد. انار حاوی ویتامین های K، C و B5 و مواد معدنی کلسیم، آهن، روی، منیزیم و فسفر است که به کاهش استرس، بیماری های قلبی و محافظت در برابر سرطان جلوگیری می کند.

 

بیماری پیش رونده آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار فرد می شود. دلیل این بیماری همیشه کهولت سن نیست و عوامل ژنتیکی، سکته مغزی و شوک عاطفی نیز می تواند منجر به این بیماری شود. افزایش سن هنوز هم بزرگ ترین عامل خطر آلزایمر است که از آن گریزی نیست ولی با رعایت اصول بهداشتی و روانی می توان از این اختلال جلوگیری کرد و تمام افراد مسن محکوم به ابتلا به آلزایمر نیستند. پیشگیری از آلزایمر چند راهکار ساده دارد که اکثر افراد از آن بی خبرند. تحقیقات اخیر پژوهشگران کمبریج نشان می دهد که آلزایمر هفت علت عمده دارد که عبارت اند از: دیابت، آغاز فشار خون بالا از دوران جوانی، چاقی، عدم تحرک و افسردگی.

 

خواص انار بعنوان پیشگیری کننده از بیماری آرتروز

مطالعات نشان داده است که این میوه، آب انار، روغن انار، و همچنین رب انار حاوی خواص ضدالتهابی و مسکن طبیعی برای مفاصل است. مصرف انار و سایر محصولات حاصل از آن، موجب پیشیگیری از تخریب مفاصل ناشی از آرتروز می شود. آب انار طبیعی ورم مفاصل و التهاب استخوان را تسکین داده باعث کاهش زوال غضروف است.

 

فواید انار جهت محافظت از پوست

انار به علت دارابودن آنتی اکسیدان بالا، باعث کاهش آسیب های پوستی ناشی از اشعه ماورابنفش و دفاع در برابر رادیکال های آزاد در پوست می شود. همچنین تولید کلاژن در پوست، سفت شدن پوست، جلوگیری از ایجاد لکه های پوستی و کمک به بهبود زخم های پوستی از سایر فواید مصرف این میوه است.

 

آنتی اکسیدان ها منجر به تحریک گلبول های سفید خون برای خنثی کردن مواد سمی در بدن و در نتیجه ارتقاء سیستم ایمنی بدن می شوند. مصرف این میوه همچنین عامل کاهش سرعت فرایند پیری است و چین و چروک ها و خطوط ریز ناشی از افزایش سن و نور خورشید را کاهش می دهد. همچنین بسیاری از منابع از تاثیر مثبت این میوه به رفع جوشهای ناشی از پوست های چرب اشاره کرده اند. ضمن اینکه مصرف منظم آب این میوه طبیعی می تواند به تقویت فولیکول های مو و کاهش ریزش مو نیز کمک کند.

 

فواید انار بعنوان ماده ضد سرطانی

به گفته دکتر جنیفر فرانکلین از مرکز تغذیه پزشکی در نشویل، مصرف یک چهارم این میوه میزان فیبر مورد نیاز روزانه یک انسان را تامین می کند که این امر باعث جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی می شود. همچنیناین میوه تقویت کننده کبد و صفرا، تقویت کننده توان جنسی، عامل متعادل سازی مزاج و برطرف کننده زردی است. بعلاوه مصرف آب انار موجب حذف رادیکال های آزاد در بدن شده و مانع رشد و توسعه سرطان های پستان، پروستات، پوست می شود.

 

خواص انار برای سلامت قلبی و تندرستی

این میوه غنی از آنتی اکسیدان ها است که با کلسترول در شریان ها مبارزه میکند. این میوه همچنین به بهبود عروق و بازسازی سلول های آسیب دیده کمک میکند. خواص آنتی اکسیدانی در این میوه شامل لیپوپروتئین با چگالی کم است. این اساسا بدان معنی است که این میوه از سخت شدن دیواره عروق بعلت چربی اضافی جلوگیری میکند ، چربی شریان ها را از بین میبرد.

 

این میوه سطح اکسیژن خون را بالا میبرد. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه و آب ان باعث کاهش کلسترول خون می شوند، با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از لخته شدن خون جلوگیری میکند. در نهایت خون گردش خوبی پیدا میکند و سطح اکسیژن بالامی رود. علاوه بر بهبود سلامت قلب، این میوه سبب کاهش روند پیری می شود، از ورم مفاصل، سرطان پروستات و اختلال در نعوظ پیشگیری میکند.این میوه برای اسهال، کنترل وزن، کاهش فشار خون بالا بسیار کمک میکند و باعث بهبود سلامت روان میشود.

 

همچنین از فواید انار برای سلامتی انسان میتوان به اینها اشاره کرد:

کاهش خطر سرطان پروستات و پسطان
کمک بدرمان اسهال

 

کمک به حفظ وزن مناسب و کاهش وزن
مفید برای زنان در دوران قاعدگی

 

کمک به درمان هموروئید
جلوگیری از آسیب دیدن سلول‌ها
از فواید انار کمک به سلامت لثه‌ها

کمک بدرمان عفونت‌ها

 

مصرف این میوه و یا آب انار می‌تواند، جریان خون به قلب را در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب ایسکمیک که در آن خون بخوبی به ماهیچه‌های قلبی نمی‌رسد، بهبود بخشد.
آنتی اکسیدان های درون این میوه یا آب آن ممکن است بتواند از ایجاد لخته در خون جلوگیری کند.

 

این میوه ، از کلسترول بد( LDL) در برابر اکسیده شدن محافظت می کند.
آب این میوه همانند آسپیرین عمل می کند.

 

آب انار از به هم پیوستن پلاکت های خونی جلوگیری می کند، پس مانع از لخته شدن خون می گردد.
آب انار باعث کاهش چربی خون می شود.

 

تحقیقات نشان داده است که اگر روزی سه چهارم لیوان آب انار بنوشید و این کار را مدت ۳ ماه انجام دهید، مقدار اکسیژن بیشتری به قلب می رود و باعث سلامتی قلب می شود.
آب این میوه ، جلوی تخریبات DNA و بیماری های حاصل از تخریب آن را می گیرد.

 

آب این میوه به کاهش خطر سرطان پستان کمک می کند.
این میوه از سرطان پروستات جلوگیری می کند و یا رشد آن را آهسته می کند.

 

از سرطان پوست نیز جلوگیری می کند.
این میوه، از بی نظمی و اختلال در کار کلیه ها می کاهد و به طور کلی ادرارآور است.

 

افرادی که در هفته ۲ لیوان یا بیشتر آب انار می نوشند، احتمال پیشرفت و بروز آلزایمر در آن ها نسبت به افرادی که در هفته نصف لیوان آب ان را مصرف می کنند، ۷۶ درصد کمتر است.
از تعداد کرم های روده می کاهد.

 

برای بهبود بینایی و جلوگیری از ضعیف شدن چشم خوب است.
آب این میوه برای صدای گرفته و خشن مفید است.

 

خوردن انار باعث رفع مستی میشود.
جهت صفرا و تب صفراوی مفید است. قبل از غذا میل شود.

 

بهترین زمان خوردن این میوه صبح ناشتا با کمی گلپر است.
جوشانده گل انار درمان کننده پیوره و خون ریزی لثه می باشد.

 

پودر پوست انار برای التیام زخمهای کهنه مفید است.
کسانی که مزاج گرم دارند این میوه ترش برای آنها مفید است.

 

اگر این میوه با دانه خورده شود از صدا کردن شکم جلوگیری می‌کند.
کسانی که بیماری قند دارند از این میوه استفاده کنند.

 

دفع کننده مضرات دخانیات می‌باشد.
اگر این میوه را با پوست و دانه به طور سالم بپزند و سپس کوبیده آن را در محل خارش بگذارند خارش را برطرف می‌کند.
اشخاصی که دارای طبع سرد و تر هستند بعد از خوردن این میوه کمی زنجبیل با نبات بخورند.

 

طب سنتی و انار

این میوه که از آن به عنوان میوه ای بهشتی هم یاد میشود از قدیم مورد توجه اطباء بوده و برای آن خواص بی شماری برشمرده اند. در علم نوین پزشکی نیز خواص انار به اثبات رسیده است.

 

آب شیرین این میوه برای رفع سینه درد و سرفه مفید است. نوع ترش آن نیز برای افرادی که طبیعت گرم دارند بسیار نافع است، این میوه سرشار از ویتامینهای A,B,C,E و انواع مختلف آهن و فلزات مفید است.

 

آب انار دارای قند تانن و ماده مفید دیگری به نام مانتین است که برای کبد خوب میباشد و موجب تصفیه کبد میگردد.

این میوه به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین A در رشد اطفال بسیار تاثیرگذار بوده و ویتامین B موجود در این میوه اعصاب را تقویت میکند. همچنین به علت دارا بودن مقادیری از ویتامین B-6 ضد استفراغ میباشد.

 

 

مضرات انار

خواص انار برای پوست

 

 

مصرف آب انار یا عصاره آن برای خانمهای باردار بسیار توصیه شده زیرا علاوه بر رفع ویار به دلیل غنای بالای این میوه از نظر ویتامینها، موجب رشد مناسب جنین میشود.

آب انار همچنین در درمان اسهال نیز موثر است. نوع جنگلی و خودروی آن که به ناردان معروف است کاربرد زیادی در درمان اسهال دارد. جوشانده این میوه در درمان زخم و ورم معده بسیار مؤثر است.

 

همچنین آب انار شیرین برای درمان یرقان تجویز میشود. نگاه داشتن آب انار ترش در دهان باعث از بین رفتن جوشهای دهانی و برفک میشود.

آب انار شیرین صفرا بر بوده و معده و کبد را تقویت میکند و در درمان تب های صفراوی و امراض جلدی مؤثر است و برای همین آب این میوه شیرین یا ترش را با پیه و شکر به هم میمالند و معجعونی تهیه میشود که ۵ تا ۱۰ سیر آن برای مداوای امراض فوق بسیار مفید است.

 

آب این میوه، خاصه این میوه شیرین بدن را فربه و غذا را جوهر کشی نموده و به سبب رسیدن جوهر اغذیه به بدن شده و جرب و حکه (خارش بدن و مقعد و فرج) را رفع میکند.
آب انار باز کننده بول و مسامات پوست و جلادهنده رخسار و ملین طبع میباشد.

 

چون سر این میوه را سوراخ کرده، آن را روغن بادام شیرین پر کرده، درش را نهاده و کنار آتش ملایم بگذارند و به دفعات آن را حرکت بدهند تا روغن جذب این میوه بشود و چندان روغن ریخته به این صورت عمل کنند تا دیگر جذب روغن نتواند کرد، آنگاه مکیدن این روغن به مقدار جرعه ای درد و خشکی و سرفه و آزار و حلق و شش و سینه را علاج میکند و از مجربات میباشد.

 

خوردن آب انار تشنگی، استسقا و ورم معده و بدی و در هم ریختگی مزاج را علاج میکند.
چون این میوه میخوش و ترش و شیرین را با آب و پوست و تخمه خوب بپزند و بکوبند و بمالند جرب و حکه صفرائی و هرگونه خارش و آزار موضع پوست را که حرارت و خشکی باشد بر طرف مینماید.

 

آب این میوه به علت داشتن پتاسیم و منیزیوم و دفع سموم و تعادل مایعات بدن به خصوص خون نقش مهم ایفا میکند.
آب این میوه ضد سرماخوردگی است و به عنوان مفرح مصرف میشود و تقویت کننده قلب است. همچنین آب این میوه اشتها آور و بهتر است قبل از غذا مصرف شود.

 

مصرف انار در معالجه راشیتیسم(نرمی استخوان) و کم خونی و ضعف اعصاب مؤثر است و به بدن نیرو میبخشد.مصرف این میوه شیرین برای معالجه ضعف و لاغری شدید بسیار مفید است. خوردن آب این میوه از ابتلاء به بیماری قند جلوگیری میکند.مضمه آب پخته این میوه موجب تقویت لثه میشود.
مخلوط آب انار وشکر و نشاسته و صمغ عربی و روغن بادام، باز کننده ادرار و تقویت کننده کلیه و مثانه و معالج سینه سرفه و آزار آن میباشد، مخلوط فوق را باید جوشاند و نیم گرم بخورند.

 

آب این میوه ترش و شیرین حرارت معده و غلیان و فشار خون را فرو مینشاند و همچنین اثر مستی را برطرف و مضرات دخانیات را خنثی میکند.
رب انار بهترین چاشنی غذاهای اصیل ایرانی از قبیل فسنجان میباشد. کنستانتره این میوه از آب انار قویتر و بهتر است و غم و اندوه را برطرف میکند.

 

آب انار برطرف کننده تشنگی شدید و رفع کننده التهاب افراد تب دار میباشد.
خواص انار تنها به میوه آن مدود نیست بلکه تمامی قسمتهای آن داری خواص داروئی است.

 

چون روغن گل سرخ یا بادام را در این میوه ریخته کنار آتش ملایم گذاشته روغن را جذب این میوه کرده، از آن چند قطره در گوش چکاند در رفع درد آن بی نهایت مفید است.
چون این میوه را به حدکفایت پاره پاره کرده در آب بپزند و زن در آن بنشیند حیض جاری و خونریزی را قطع میکند. نشستن در همین آب مقعد و فرج بیرون آمده را بالا میفرستد.
چون آن را نیکو پخته با عمل جوشانده بر جای آبله بمالند و ببندند اثر آن را برطرف گرداند. • پوست ساقه و ریشه انار کشنده انگلهائی از قبیل کرم کدو میباشد. جوشانده پوست یا ریشه انار را برای دفع انواعی از کرم میتوان مصرف کرد و به این صورت که سه مرتبه در روز خورده میشود ، البته باید ۲۴ ساعت آن را در آب خیس کرد. (انتخاب ریشه تر یا خشک تفاوت ندارد.)

 

جوشانده پوست و گل انار به علت داشتن تانن قابض است و در موارد اسهال خونی و خونریزیهای شدید استعمال میشود. همچنین دانه خشک کرده این میوه قابض بوده و در اسهال حاد به کار می آید.

 

جوشانده پوست این میوه برای برطرف ساختن ورم لوزتین، مکث زبان کوچک ، سستی لثه و مجرای تنفس مفید است.(بصورت غره غره ۳۰ تا ۶۰ گرم در یک لیتر آب)
آب انار ترش زخم داخل بینی ، گوشت اضافی زخم ها و درد گوش را معالجه میکند، به این منظور باید این میوه ترش را بجوشانند تا غلیظ شود با کمی عسل مخلوط کرد و سپس به زخم بینی یا گوشت زیادی یا اطراف گوشی که درد میکند بمالند.

 

گل انار اسهال ساده را برطرف میکند، برای این منظور باید گل انار را به صورت جوشانده یا دم کرده تهیه نمود و مانند چای با کمی شکر روزی سه فنجان میل کرد.
مالیدن جوشانده یا دم کرده کنستانتره آب این میوه برای التیام جراحات مؤثر است . جوشانده پوست انار خونریزی بواسیر و امراض مقعد را معالجه میکند.برای این منظور بیمار در طشت محتوی جوشانده پوست انار مینشیند و یا پس از اجابت مزاج هر دفعه مقعد خود را با جوشانده پوست این میوه بشوید.

 

مصرف و دم کرده یا جوشانده برگ این میوه به صورت چای ضد استفراغ، اشتهاآور و مقوی معده است.
درد نیمه سر(میگرن) با خوردن دم کرده یا جوشانده برگ درخت انار درمان میشود. مصرف دم کرده یا جوشانده برگ انار مانند چای کم خونی ، ضعف شدید پس از بیماریها و خستگی شدید را برطرف میسازد.

 

برای معالجه قی های خونی میتوان این میوه ترش و شیرین را سوزانید و با مقداری عسل مخلوط نموده و بر روی شکم مالید.
سورمه سائیده این میوه پخته برای جلوگیری از ریزش آب چشم مفید است.

 

برای درمان اسهال و زخم روده میتوان مقداری جو را نیم کوب کرده و به همان اندازه برنج مخلوط، با آب انار بپزند پس از صاف کردن آن را تنقیه کنند.
سائیده انار و مازو برای برطرف کردن و باز کردن خلط خشک شده در سینه و دفع زخم سفلیس بسیار مفید است.

 

برای معالجه سرفه های شدید خونی میتوان این میوه را سوزانده و عسل مخلوط نمود و بر سینه مالید .
گل انار جهت درمان خونریزی لثه و زخم دندان و ورم بیضه(باد فتق) مفید است.

 

در طب سنتی پخته و خمیر گل انار همراه با کمی استراحت برای درمان کفش زدگی و ترک پا بسیار مفید است.
برای معالجه دمل،کورک،جوش،آلودگی خون میتوان عدد هفت گل انار را که غنچه دهن بسته است صبح ناشتا بخورند تا یکسال از بروز عوارض مذکور پیشگیری میکند.
شستشو دادن با مخلوط عصاره آب انار و آب بارهنگ برای درمان زخم ذکر بسیار مفید است.

 

آب انار

آب انار خواص آنتی اکسیدانی قوی داشته و در پیشگیری از بیماری های قلبی، سکته و حمله قلبی نقش مۆثری دارد.
یک لیوان آب انار حدود ۴۰ درصد ویتامین C مورد نیاز روزانه شما را تأمین می کند و منبع خوبی از ویتامین های A، E و اسیدفولیک است. مقدار آنتی اکسیدان موجود در آب این میوه حتی ۳ برابر چای سبز است.

در حقیقت آب این میوه یکی از غنی ترین منابع پلی فنول هاست که گروهی از آنتی اکسیدان های قوی هستند. نقش آنتی اکسیدان ها، کند کردن یا جلوگیری از صدمه سلولی است که توسط علل مختلف استرس زا حادث می شوند، مانند مصرف سیگار و دخانیات، آلودگی هوا، استرس های روحی.

 

آب انار سلول های سرطانی را از بین می برد آب این میوه در درمان برخی از انواع سرطان موثر است. مواد تشکیل دهنده طبیعی در آب انار و عصاره آن می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد، به ویژه در مورد سرطان پروستات بسیار مفید است.

 

آب انار به کنترل دیابت کمک میکنداگرچه این میوه حاوی مقدار زیادی قند طبیعی است، همچنین خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت – بسیار خوبی از فیبر غذایی است که می تواند به کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت کمک کند .آب این میوه از پیری پیشگیری میکند؛ یکی از مهم ترین خواص درمانی آب انار است که می تواند پوست را تقویت کرده و آن را به تاخیر بیاندازد خطوط و چین و چروک را کاهش دهد. این میوه طول عمر اسلول ها ی بدن را که برای تولید کلاژن و الاستین ضروری هستند زیادتر میکند، این دو ماده فوق العاده برای جوان کردن پوست مفیدند.

 

آب انار تخمیر نشده و خاصیت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به انگور دارد. البته دانشمندان خاطر نشان کرده اند که اثرات درمانی آب انار یا روغن دانه آن تنها از مصرف مرتب آنها در زمان طولانی به دست میاید. آب انار دارای قند تانن و ماده مفید دیگری به نام مانتین است که برای کبد خوب میباشد و موجب تصفیه کبد میگردد.

 

انار به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین A در رشد اطفال بسیار تاثیرگذار بوده و ویتامین B موجود در انار اعصاب را تقویت میکند. همچنین به علت دارا بودن مقادیری از ویتامین B-6 ضد استفراغ میباشد. مصرف آب این میوه یا عصاره آن برای خانمهای باردار بسیار توصیه شده زیرا علاوه بر رفع ویار به دلیل غنای بالای این میوه از نظر ویتامینها، موجب رشد مناسب جنین میشود. آب انار همچنین در درمان اسهال نیز موثر است. نوع جنگلی و خودروی آن که به ناردان معروف است کاربرد زیادی در درمان اسهال دارد. جوشانده انار در درمان زخم و ورم معده بسیار مؤثر است. همچنین آب این میوه شیرین برای درمان یرقان تجویز میشود. نگاه داشتن آباین میوه ترش در دهان باعث از بین رفتن جوشهای دهانی و برفک میشود.

 

آب انار شیرین صفرا بر بوده و معده و کبد را تقویت میکند و در درمان تب های صفراوی و امراض جلدی مؤثر است و برای همین آب انار شیرین یا ترش را با پیه و شکر به هم میمالند و معجعونی تهیه میشود که ۵ تا ۱۰ سیر آن برای مداوای امراض فوق بسیار مفید است. آب این میوه، خاصه انار شیرین بدن را فربه و غذا را جوهر کشی نموده و به سبب رسیدن جوهر اغذیه به بدن شده و جرب و حکه (خارش بدن و مقعد و فرج) را رفع میکند.

 

آب انار باز کننده بول و مسامات پوست و جلادهنده رخسار و ملین طبع میباشد. خوردن آب انار تشنگی، استسقا و ورم معده و بدی و در هم ریختگی مزاج را علاج میکند. آب انار به علت داشتن پتاسیم و منیزیوم و دفع سموم و تعادل مایعات بدن به خصوص خون نقش مهم ایفا میکند. آب این میوه ضد سرما خوردگی است و به عنوان مفرح مصرف میشود و تقویت کننده قلب است. همچنین آب انار اشتها آور و بهتر است قبل از غذا مصرف شود. مصرف انار در معالجه راشیتیسم(نرمی استخوان) و کم خونی و ضعف اعصاب مؤثر است و به بدن نیرو میبخشد. مصرف انار شیرین برای معالجه ضعف و لاغری شدید بسیار مفید است. خوردن آب اناراز ابتلاء به بیماری قند جلوگیری میکند. مضمه آب پخته انار موجب تقویت لثه میشود. مخلوط آب انار و شکر و نشاسته و صمغ عربی و روغن بادام، باز کننده ادرار و تقویت کننده کلیه و مثانه و معالج سینه سرفه و آزار آن میباشد، مخلوط فوق را باید جوشاند و نیم گرم بخورند.

 

آب این میوه ترش و شیرین حرارت معده و غلیان و فشار خون را فرو مینشاند و همچنین اثر مستی را برطرف و مضرات دخانیات را خنثی میکند. رب انار بهترین چاشنی غذاهای اصیل ایرانی از قبیل فسنجان میباشد. کنستانتره این میوه از آب انار قویتر و بهتر است و غم و اندوه را برطرف میکند. آب انار برطرف کننده تشنگی شدید و رفع کننده التهاب افراد تب دار میباشد. آب این میوه می تواند تعداد اسپرم مرد را افزایش دهدیکی دیگر از مزایای آب انار افزایش تعداد اسپرم مردان است اگر میخواهید بچه دار شوید، آقایان باید روزانه یک لیوان آب این میوه بنوشند.

 

در مطالعات، نوشیدن منظم آب انار به طور قابل توجهی تعداد اسپرم در مردان را افزایش میدهد. جوش و درمان آکنهعلت اساسی جوش و آکنه می تواند به مشکل سیستم گوارش مربوط شود. نوشیدن آب انار آکنه را بهبود می بخشد این میوه خواص خوبی از ویتامین C است. آب این میوه بهتر از چای سبز، پوست را مرطوب میکند. نوشیدن آب انارو یا استفاده از روغن دانه این میوه به پوست رطوبت داده و خشکی و زبری پوست را از بین می برد. خواص درمانی آب انار بسیار متعدد هستند برای جلوگیری از اسهال، درمان تهوع و استفراغ، و زخم معده کمک میکند. این می تواند در واقع بسیاری ازمشکلات معده استفاده شود.

 

با گذشت زمان، شریان ها می تواند تبدیل به پلاک مضر شده به مشکلات قلبی و سکته منجر شود.این میوه دارای مواد تشکیل دهنده ای است که می تواند در برابر ساخت این پلاک و کاهش اثرات آن بر روی شریان ها جلوگیری کند. نوشیدن روزانه آب انار حتی می تواند در پیشگیری و درمان ریزش مو مفید باشد. اسید punicic در این میوه برای تقویت مو کمک کرده و باعث ضخیم و سالم شدن مو می شود. همچنین می تواند افزایش خون در پوست سر را افزایش داده، که در آن فولیکول های مو را بهبود می بخشد و باعث رشد بهتر مو می شود. افرادی که در هفته ۲ لیوان یا بیشتر آب انار می نوشند احتمال پیشرفت و بروز آلزایمر در آن ها نسبت به افرادی که در هفته نصف لیوان آب انار مصرف می کنند۷۶ درصد کمتر است.

 

نوشیدن روزانه یک لیوان آب انار از ایجاد کلسترول بد پیشگیری کند و سرخرگ‌ها را تمیز نگه ‌دارد و احتمال حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد ، آب انار بدلیل خاصیت خون سازی مزایای بسیار زیادی برای بیماران کلیوی به خصوص بیماران دیالیزی دارد.

 

آب انار شامل بالاترین سطوح آنتی اکسیدان پلی فنول است و قادر به کاهش تخریب سلول‌ها به وسیله ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شود ، افرادی که هفته‌ای ۳ بار نصف فنجان آب این میوه را مصرف ‌کنند نسبت به سایرین کمتر دچارالتهاب وعفونت‌ در خون خود میشوند و تاکنون هیچ نوشیدنی دیگری خاصیت عفونت زدایی این میوه را نداشته است.

 

توجه: برای پاکسازی روده ها این میوه را با هسته ان بخورید ، خاصیت اب این میوه و خود این میوه تفاوتی ندارد ، بهتر است این میوه را تازه مصرف کنید ، اب انارهای موجود در بازار اغلب از میزان زیادی اب و شکر و میزان کمتری عصاره این میوه تشکیل شده است.

 

فواید و خواص موجود در پرده های انار

مصرف این میوه به صورت دانه شده و همراه با شکر اصلا توصیه نمی شود و انار را باید با پرده های سفید اطراف دانه ها مصرف کرد زیرا این لایه حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر نامحلول است که این فیبر نامحلول به حرکات دستگاه گوارش، رفع مشکلات دستگاه گوارش، جلوگیری از یبوست و کاهش اضافه وزن و کنترل اشتهای کاذب کمک می کند.

 

ماسک انار

از ماسک این میوه برای مقابله با چین و چروک پوست صورت استفاده می کنند. این میوه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی، با رادیکال های آزاد که عامل اصلی پیری پوست هستند، مقابله می کند.
برای استفاده موضعی، مقداری آب انار را بگیرید و آن را بدون مخلوط کردن با چیز دیگری روی پوست صورت خود بمالید. این کار باعث روشن شدن پوست می شود و برای تغذیه پوست هم بسیار مناسب است.

 

مضرات مصرف انار

کسانی که سرد مزاج هستند نباید در خوردن این میوه افراط کنند. زیرا معده را سست کرده و ایجاد نفخ می‌کند. اینگونه افراد باید این میوه را با زنجبیل بخورند یا بعد از خوردن انار، کمی آب جوش و نبات بخورند.

جوشانده پوست درخت و پوست ریشه آن که برای رفع کرم بکار می‌رود ممکن است ایجاد سرگیجه و استفراغ کند. بهر حال در خوردن جوشانده آن باید احتیاط کرد و این کار باید تحت نظر متخصص انجام گیرد.

 

در مصرف بیشت از اندازه این میوه احتیاط کنید

خوردن این میوه برای افراد مبتلا به زخم معده و روده جایز نیست و برای کسانی که سرد مزاج هستند زیان بخش می باشد و همچنین موجب کاهش جاذبه کبد میگردد. افراط در خوردن این میوه باعث یبوست ، ناراحتی معده و زبر شدن گلو میشود در ضمن افرادی که مبتلا به ناراحتی ریوی می باشند در مصرف این میوه احتیاط کنند. اشخاصی که دارای طبع سرد و تر هستند بعد از خوردن این میوه کمی زنجبیل با نبات بخورند. کسانی که زخم معده دارند انار ترش ممنوع است. به طور کلی زیاده روی در مصرف انار ترش امکان به وجود آمدن زخم معده را دارد. رب انار یبوست می آورد. در موقع خوردن جوشانده پوست انار از خوردن روغن کرچک خودداری شود. زیرا ممکن است ایجاد مسمومیت نماید. انار ترش نیروی جنسی را کاهش می دهد.

 

نحوه خرید ، انتخاب و نگهداری انار

در انتخاب این میوه انواع سنگین تر آن بهتر است و پوست آن باید صاف ،شفاف ، نازک و بدون ترک باشد.
انار تازه را میشود در دمای اتاق و البته در محیطی تاریک و خنک، تا یک هفته نگه داشت.

 

شپشک، شته و کنه آفت‌ های مهماین میوه هستند اما «کرم گلوگاه» اصلی ترین دشمن این میوه است که واقعا از گلوگاه انار وارد میشود و خرابکاری می‌کند. بدترین مسئله‌اش هم این است که سخت می‌شود حریفش شد. اما بعضی انارها ذاتا نسبت به این کرم مقاوم‌اند. لذا هنگام خرید، اول به گلوی این میوه نگاه کنید؛ اگر سیاه باشد، احتمال وجود کرم گلوگاه در آن زیاد است.

 

برای نگهداری این میوه به مدت طولانی تر مییتوانید آن را لای کاغذ روزنامه پیچیده و در سبد چوبی در جایی دور از آفتاب و خنک مثل زیرزمین، از سقف آویزان کنید. البته در بازار کاغذ های مخصوصی آغشته به مواد نگهدارنده هم وجود دارند.
برای نگهداری بیشتر، باید این میوه ترک خورده را توی یخچال گذاشت. این‌طوری، تا ۲ هفته می شود این میوه سالمی داشت.

 

آنهایی که میخواهند این میوه تابستان را برای زمستان‌ انبار کنند، چاره‌ ای ندارند جز اینکه دانه‌های آن را در ظرف درداری، در فریزر بگذارند. تجربه نشان می‌دهد تا ۶ ماه می‌شود از سلامت دانه‌های این میوه مطمئن بود.

 

همیشه بهتر است این میوه را تازه بخرید، به‌ ویژه در فصل پاییز، چون از ابتدای این فصل، زمان برداشت این میوه شروع می‌شود. این میوه حتی بعد از رسیدن کامل، تا ۲ ماه می‌تواند روی درخت سالم بماند.

 

این میوه اصولا میوه ماندگاری است، به شرطی که در محیطی مناسب نگهداری شود. محیط مرطوب، حتی اگر یخچال باشد، باکتریها و قارچ‌ های پوسته این میوه را فعال میکند و کپک میزند؛ پس این میوه را در ظرف دردار یا پلاستیکی – که رطوبت را حفظ میکند – نگه ندارید.

 

خوردن انار در بارداری؛ چه مقدار و چه زمان؟

یکی از سوالات رایج در زمان بارداری این است که آیا انار در زیبا شدن جنین اثرگذار است یا نه؟ چه مقدار انار بخوریم؟چرا انار بخوریم؟

انار یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدانی بشمار می رود که برای بارداری و رشد جنین شما می تواند انتخاب ایده ال باشد. اما در این مقاله به توضیحات بیشتر می پردازیم و با خواص معجزه آسا انار در بارداری آشنا میشویم :

 

امروزه انار تقریبا در همه جا یافت میشود و دلیل آنهم خواص فراوان این میوه است که کسی نمی تواند از آن چشم پوشی کند. شما می توانید در هر زمان این میوه را خریداری کنید که بهترین زمان آن را از آپریل تا آگوست میدانند. دانه های انار تنها قسمت قابل خوراکی این میوه است. دقت کنید.

 

آیا مصرف انار و آب انار در بارداری امن است؟

انار غنی از مواد مغذی متعددی است که به شما و فرزند شما در دوران بارداری کمک خواهد کرد. از سوی دیگر، آب انار یک محلول عالی برای هضم غذا و تحریک میل شما برای شیرینی ها می باشد. البته بدلیل افت فشار آب انار توصیه نمیشود و خود انار را مصرف کنید.

 

ویتامین و املاح انار که در بارداری مفید است:

ریز مغذی های مورد نیاز در دوران بارداری شامل: فولات، ویتامین D، آهن، پروتئین و کلسیم است.

 

نصف فنجان انار شامل حاوی ۷۲ کالری است که از میان می تواند ۹ میلی گرم از ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم مورد نیاز روزانه، ۳۳ میکروگرم از ۸۰۰ میکروگرم فولات مورد نیاز روزانه، ۲۶ میلی گرم تا ۲۷ میلی گرم آهن مورد نیاز و ۴۵ گرم از ۷۱ گرم پروتئین مورد نیاز روزانه بدن مادر باردار را تامین میکند.

همچنین ۸٫۹ میلی گرم ویتامین C دارد که به جذب آهن کمک میکند.

 

۶ دلیل که اثبات می کند انار در بارداری مفید است:

اثبات یک: اثبات شده که انار حاوی ترکیبات فیتوکمیکالی است و از این رو برای سلامت قلب بسیار مناسب است. این میوه کمک میکند تا فشار خون پایین بیایید. این خبر خوبی است اگر شما در هفته های آخر بارداری بسر می برید و یا اینکه دارای پره اکلامپسی شده اید و فشار شما بالا رفته پس انار بخورید.

 

اثبات دوم: انار غنی از ویتامین c می باشد. بنابراین این میوه برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است.مخصوصا وقتی که شما در دوران بارداری هستید و جنین در بدن شما رشد میکند. باید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.

 

اثبات سوم: مطالعات نشان داه است که مصرف انار دارای اثرات مفیدی بر روی سلامت استخوانها و چگالی آنها می باشد. پس برای ارتقا سلامت استخوانهای جنین خود تلاش کنید.

اثبات چهارم: انار از نظر منبع آنتی اکسیدانی بسیار غنی تر از تمشک و چای سبز بوده و برای سلامت بدن شما ضروری و مفید است.

 

اثبات پنجم: بسیاری از محافظت های پوست دارای خاصیت عصاره انار هستند. زیرا انار از پوست گذشته و باعث از بین بردن خشکی و بازسازی پوست میشود.

اثبات ششم: در یکی از مطالعات دیگر نشان داده شده که مصرف انار می تواند باعث محافظت از جفت شود که این عمل را با جلوگیری و مبارزه با رادیکال های آزاد انجام می دهد.

 

خواص خوردن انار در بارداری:

در اینجا برخی از مزایای بهداشت انار در دوران بارداری:

 

۱٫ غنی از فیبر

نصف فنجان انار حاوی حدود ۵ گرم فیبر است.

وقتی باردار هستید، معمولا از یبوست و سایر مشکلات مربوط به روده رنج می برید.

از غذاهای غنی از فیبر در رژیم روزانه خود مصرف کنید تا از یبوست جلوگیری شود. فیبر در انار، بدون هیچ گونه ناراحتی، به تنظیم حرکات روده کمک می کند.

طبق گزارش انجمن بارداری آمریکا، در بارداری باید به صورت روزانه ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر مصرف کنید.

 

۲٫ غنی از آهن:

انار یکی از منابع غنی آهن است. مصرف آهن به جلوگیری از کم خونی کمک می کند. اگر کم خونی دارید، آهن می تواند به رفع مشکلات بسیاری کمک کند.

 

۳٫ غنی از ویتامین ث:

انار همچنین یک منبع عالی ویتامین C است. مصرف ویتامین C تضمین می کند بدن می تواند تمام آهن را از منابع غذایی مختلف و حتی مکمل ها جذب کند. هنگامی که انار می خورید، محتوای ویتامین C در میوه باعث جذب آهن می شود.

 

۴٫ برآورده کردن نیازهای گرمایی:

هنگامی که حامله هستید، در طول سه ماهه دوم و سوم بین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ کالری نیاز دارید. هشت اونس آب انار حاوی تقریبا ۱۳۶ کالری است که درصد سالمی از نیاز روزانه کالری شما را تامین می کند.

 

همچنین می توانید مقدار زیادی آب انار را در طول روز برای هضم غذا بنوشید. در حالی که آب انار به شما کالری زیادی می دهد، اطمینان حاصل کنید که منابع مختلفی از میوه و سبزی برای مصرف کالری مصرف می کنید

 

۵٫ فولات:

در دوران بارداری، فولات نقش مهمی برای شما و رشد کودک ایفا می کند.

آب انار حاوی ۶۰ میلی گرم فولات است.

 

در بارداری، باید روزانه حدود ۶۰۰ میلیگرم فولات مصرف کنید.

مصرف مقدار مناسب فولات در بارداری، کودک شما را در برابر نقص های مختلف زایمان، از جمله نارسایی های عصبی، محافظت می کند.

 

۶٫ ویتامین K:

آب انار منبع عالی ویتامین K است.

یک قاشق آب انار حاوی ۲۶٫۱ میکروگرم ویتامین K است.

 

در بارداری بطور روزانه در حدود ۹۰ میکروگرم ویتامین K نیاز دارید.

ویتامین K نقش مهمی در تقویت استخوان های کودک دارد. همچنین به روند طبیعی لخته شدن خون کمک می کند.

 

۷٫ غنی از پتاسیم:

مصرف هشت اونس آب انار در روز ۵۳۸ میلی گرم پتاسیم تامین می کند. پتاسیم یکی از مواد مغذی مهم در بارداری است.

 

۸٫ آنتی اکسیدان ها:

آب انار غنی از آنتی اکسیدان ها است که دارای مزایای زیادی هستند و نقش مهمی در بارداری سالم ایفا می کنند.

 

آب انار از عوارض بارداری جلوگیری می کند:

یک مطالعه اخیر آزمایشگاهی در دانشگاه واشنگتن بیان می کند که مصرف منظم آب انار از پره اکلامپسی و محدودیت رشد جلوگیری می کند.

هنگام افزایش رادیکال های آزاد، سلول های بدن تحت استرس اکسیداتیو قرار می گیرند. آب انار حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که به محافظت از رادیکال های آزاد در بارداری های پیچیده کمک می کند.

 

استرس اکسیداتیو به مشکلات جفت منجر می شود که به نوبه خود منجر به عوارضی مانند پره اکلامپسی می شود که در آن فشار خون زن باردار افزایش می یابد. بنابراین مشکلات جفت می تواند سبب کاهش وزن هنگام تولد نوزادان و همچنین زایمان زودرس شود.

 

آیا خطری در رابطه با مصرف انار وجود دارد؟

از مصرف عصاره انار اجتناب کنید زیرا حاوی پوست انار است که می تواند باعث انقباضات زود هنگام شود.آب انار دارای کالری زیادی است، بنابراین باید به مقدار متوسط مصرف شود. گاهی اوقات انار با داروهای دیگر مانند رقیق کننده های خون، مهارکننده های ACE، استاتین ها و داروهای فشار خون تداخل ایجاد می کند.

 

توصیه های روزانه مصرف میوه در بارداری:

میزان میوه و سبزی مورد نیاز در دوران بارداری براساس کالری و وزن شما در دوران بارداری مشخص میشود. باردار مادر باید روزانه حداقل ۲تا ۴ واحد میوه و ۳ تا ۵ واحد سبزی دریافت کنند و انار می تواند یکی از گزینه های انتخابی گروه میوه جات باشد.

بنابراین در هر زمان در دوره بارداری می توانید اتار را مصرف کنید.

 

۳ راه افزودن انار به رژیم غذایی مادر باردار:

۱٫جداکردن دانه انار و اضافه کردن به سالاد و یا ژله و یا بستنی

۲٫جدا کردن دانه های انار و آب آن را گرفتن و بصورت آبمیوه مصرف کردن( مادران دارای اضافه وزن خود میوه را بخورند)

۳٫استفاده از انار بعنوان چاشنی کنار غذاها مثل مرغ ترش و …

 

هشدار:

افرادی که دارای قند خون و دیابت بارداری هستند با احتیاط انار بخورند و آن را جایگزین سهم میوه آن روز خود کنند.

 

ملاحضات:

اگرچه انار میوه ای سرشار از خواص مفید است اما مصرف آن باید متعادل بوده و زیاده روی نکنید. پوست انار باعث تحریک انقباضات شده و ممکن است منجر به زایمان زودرس شود. آب انار نیز حاوی کالری زیادی است و باید در مصرف آن محتاط باشید. همچنین مصرف انار با مصرف داروهایی از قبیل مهارکننده های ACE، داروی رقیق کننده خون، داروی فشار خون و استاتین ها تداخل دارد. احتیاط کنید.

 

از توهم تا واقعیت:

مصریان قدیم معتقد بودند که انار برای درمان ناباروری مفید است و می توان از آن برای درمان عفونت ها استفاده کرد. همچنین در برخی از مقالات اشاره شده که انار در زیبایی جنین اثرگذار است.

 

 

خواص انار در بارداری

فواید انار در حاملگی

 

انار در بارداری | خواص های شگفت انگیز انار

 

منبع : هفت گنج / برترین ها / اوما

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا