زیبایی

خارش پوست در سرما | علل و راه های درمانی

پوست و زیبایی ، راهکارهایی برای درمان خارش پوست در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

کمبود کدام ویتامین باعث خارش بدن میشود

خارش کل بدن ، خارش پوست در سرما

 

 

من در فصل سرد سال دچار خارش پوست می شوم . آیا این مشکل جدی است ؟

خارش شدید بدن، یک بیماری نیست و به عنوان یک علامت مطرح می‌شود. برای نمونه ممکن است فردی تب کرده باشد و علت آن عفونت درونی بدن یا عفونت خون باشد.

 

ممکن است علت خارش اگزما، حساسیت شدید پوست، پوست خشک ، حساسیت به شوینده‌ها یا ابتلا به بیماری هوچکین باشد زیرا این بیماری از جمله بیماری‌هایی است که یکی از نشانه‌های اصلی ابتلا به آن، خارش بدن است. اختلال عملکرد تیروئید به صورت کم کاری یا پرکاری نیز منجر به خارش بدن می‌شود. ممکن است علت خارش، بیماری‌های پوستی باشد و نشانه‌ای از ابتلا به هیچ کدام از بیماری‌ها نباشد.

 

نارسایی کلیه، مشکلات هورمونی، بیماری های کبد (التهاب کبدی به دلیل انسداد مجاری صفراوی) و تمام بیماری‌های داخلی بدن با نشانه‌ای از خارش آغاز می‌شوند و ارتباط مستقیمی با خارش بدن دارند.حتی خارش می‌تواند علامتی برای ابتلا به سرطان نیز باشد. البته گاهی ممکن است به علت ابتلا به یک بیماری عفونی مانند گال باشد که این بیماری مسری است.

در برخی پیدا کردن علت خارش مشکل است و باید آزمایش‌هایی انجام شود زیرا ممکن است خارش حتی به دلیل ابتلا به انگل روده و شپش سر باشد.خارش ناشی از خشکی پوست بسیار شایع است که این علت بیشتر در سالمندان، افرادی که در محیط‌های آب و هوایی خشک زندگی می‌کنند یا آب کم می‌خورند، شایع است که می‌توان با استفاده از نرم کننده‌ها، روغن‌های گیاهی و شوینده‌های ملایم خارش را کنترل و درمان کرد. گاهی نیز از آنتی هیستامین‌ها به عنوان کنترل کننده خارش- نه درمان کننده علت خارش- می‌توان استفاده کرد.

 

چگونه خارش زمستانی را درمان کنیم؟

خارش پوست در زمستان

آیا تا به حال دچار خارش پوست در زمستان شده اید؟

هوای سرد زمستان باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست و در نتیجه خارش آن می شود. این مشکل پوستی را «خارش زمستانی» می گویند که اگر درمان نشود، مدت ها با فرد باقی می ماند.

 

اگر شما در یک منطقه با آب و هوای خشک و سرد زندگی می کنید و مجبور هستید پیوسته از وسایل گرمازا در محیط خانه تان استفاده کنید، با این مشکل پوستی مواجه خواهید شد.

 

حساسیت به هوای سرد

خارش پوست در سرما

 

 

گرمای بیش از حد محیط خانه، رگ های خونی را گشاد می کند و روند حس خارش پوستی را فعال می نماید.

سعی کنید محیط خانه خود را خیلی گرم نکنید و از روش های مناسبی برای افزایش رطوبت پوست تان استفاده نمایید.

راه های زیر به شما کمک می کند تا خارش پوست تان را در زمستان بهبود دهید:

 

۱- عادات حمام کردن خود را تغییر دهید.

دفعات حمام کردن خود را کم کنید، مثلا اگر روزی یک بار دوش می گرفتید، حال سه بار در هفته دوش بگیرید. همچنین سعی کنید مدت زمان حمام کردن تان کوتاه باشد. تماس زیاد آب با پوست، آن را خشک می کند و در نتیجه خارش بدتر می شود.

 

موقع حمام کردن از آب ولرم استفاده کنید، زیرا آب داغ خشکی و خارش پوست را شدیدتر می کند. در حمام، به آرامی پوست تان را بشویید. کارشناسان توصیه می کنند افرادی که پوست خشکی دارند، در زمستان کمتر دوش بگیرند.

 

نرم کردن دست ها با کرم مرطوب کننده

۲- بلافاصله بعد از حمام کردن، پوست تان را با یک کرم مرطوب کننده، نرم کنید.

این کار باعث می شود آب بیشتری در پوست تان باقی بماند. اگر پوست حساسی دارید، کرم بدون عطر یا بدون لانولین را به پوست تان بزنید.

 

۳- از شوینده های غیر صابونی استفاده کنید.

صابون های قوی که محتوی محلول قلیایی (Lye) هستند را استفاده نکنید، زیرا خشکی پوست را تحریک می کنند. در عوض از صابون هایی که حاوی چربی غیر صابونی هستند استفاده کنید. این نوع صابون ها دارای مقدار زیادی مرطوب کننده، روغن نارگیل یا کره کاکائو هستند. اگر چه قدرت پاک کنندگی این صابون ها کمتر است، ولی کمتر هم باعث خشکی پوست می شوند. لذا متخصصان پوست و مو استفاده از شوینده های غیر صابونی را برای کسانی که از خشکی پوست رنج می برند، توصیه می کنند.

 

۴- رطوبت محیط خانه خود را افزایش دهید، به خصوص رطوبت هوای اتاقی را که می خوابید.

در طی ماه های سرد و خشک فصل زمستان، همواره یک دستگاه بخور در خانه تان روشن کنید. بنا بر نظر کارشناسان، استفاده از وسایل گرماده باعث کاهش رطوبت محیط خانه می شود. برای این که پوست کاملا نرم و چرب باشد، نیاز به ۳۰ تا ۴۰ درصد رطوبت دارد.

 

افزایش رطوبت هوا نه تنها خشکی و خارش پوست را کم می کند، بلکه با مرطوب نگه داشتن غشاهای مخاطی بدن، احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد.

شب ها دستگاه بخور را به اتاق خواب تان ببرید و در را ببندید تا رطوبت هوا حفظ شود. دستورالعمل کار دستگاه را بخوانید و به آن عمل کنید. هر چند مدت یک بار، آب دستگاه را خالی کرده و آن را به خوبی بشویید و تمیز کنید تا از رشد کپک ها و قارچ های بیماری زا در آن جلوگیری نمایید.

 

۵- هنگامی که خارج از منزل هستید، قسمت هایی از پوست را که در معرض تماس با هوا هستند، بپوشانید.

در زمستان، موقع ورزش کردن یا انجام هر نوع فعالیتی در خارج از خانه، تا جایی که امکان دارد با لباس های گرم مثل جوراب، دستکش، شال گردن، کلاه و… پوست تان را بپوشانید. همچنین یک لایه کرم مرطوب کننده بر روی پوست دست و صورت تان بمالید و برای حفاظت بیشتر، پوست لب تان را نیز چرب کنید.

 

۶- پوست تان را نخارانید.

پوست تان را چرب کنید تا کمتر احساس خارش کند. خاراندن زیاد پوست، باعث می شود که پوست زمخت و سفت شود.

 

۷- کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

در طی فصل زمستان که مدت و شدت تابش نور خورشید کمتر است، خیلی از افراد فکر می کنند که دیگر نیازی به زدن کرم ضد آفتاب نیست. ولی چنین چیزی صحت ندارد. اگر در زمستان دچار خارش پوست شدید، برای جلوگیری از ایجاد مشکلات ناشی از خشکی پوست، از یک کرم ضد آفتاب مرطوب کننده (چرب کننده) استفاده کنید. اگر خشکی پوست تان کم بود، می توانید از کرم های ضد آفتاب مخصوص بچه ها یا آنهایی که حاوی مواد گیاهی هستند استفاده کنید.

 

 

حساسیت سر به سرما

درمان کهیر سرمایی

 

خارش پوست در سرما | علل و راه های درمانی

 

منبع : تبیان / سیمرغ/خراسان نیوز

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا