بیماریها و راه درمان

علل سرطان سینه | همه چیز درباره سرطان سینه

بیماریها ، درمان های سرطان سینه در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

سن سرطان سینه

سرطان سینه بدخیم ، علل سرطان سینه

 

 

هرآنچه که باید از سرطان سینه بدانید

سرطان سینه ( پستان ) چیست و چگونه آغاز می شود؟

سرطان پستان ناشی از رشد خارج از قاعده سلول های غیرطبیعی در پستان است. در هر دو نوع تومورهای خوش خیم و بدخیم، رشد سریع و زیاد سلول ها وجود دارد. روند زیاد شدن سلول ها در تومورهای خوش خیم در مرحله مشخصی متوقف می شود، در تومورهای بدخیم این رشد به صورت غیر قابل مهار ادامه می یابد تا حدی که در صورت عدم درمان، تمامی قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار داده و از کار می اندازد.

 

شایع ترین نوع سرطان پستان، سرطان از منشاء مجاری شیری است و از آنجا که این نوع بافت بیشتر در یک چهارم بالایی و خارجی پستان وجود دارد، در حدود نیمی از سرطان های پستان در ربع فوقانی و خارجی آن یافت می شوند.

 

تومورهای خوش خیم و بدخیم چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

باید گفت که در تمام تومورها رشد سریع و زیاد سلول ها وجود دارد. خواه این تومور خوش خیم باشد یا بدخیم. آنچه حائز اهمیت است و تفاوت اصلی این دو نوع تومور را سبب می شود این است که روند زیاد شدن سلول ها در تومورهای خوش خیم در مرحله مشخصی متوقف می شود ولی در تومورهای بدخیم به صورت غیرقابل مهار ادامه می یابد. این رشد سلولی در تومورهای بدخیم که همان سرطان است تا حدی ادامه می یابد که در صورت عدم درمان تمامی قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار داده و از کار می اندازد. این در حالی است که این اتفاق، هرگز در تومورهای خوش خیم نمی افتد.

 

سرطان پستان، شایعترین سرطانی است که خانم ها به آن مبتلا می شوند. در کشورهای غربی این بیماری بیشتر در سنین بالای ۵۰ سال دیده می شود ولی در کشور ما بیماران جوان تر هستند و در بسیاری از موارد به علت عدم آگاهی از علائم بیماری در مراحل پیشرفته تری مراجعه می کنند.

 

هر چقدر سرطان پستان زودتر تشخیص داده شود، درمان آن آسان تر و موفقیت آمیز تر است. به همین دلیل لازم است بانوان جهت حفظ سلامت خود، حقایقی را در مورد این بیماری بدانند.

 

دلیل ابتلا به سرطان سینه چیست؟

مهمترین عواملی که باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می شوند عبارتند از :

 

سابقه فامیلی ابتلا به سرطان پستان، بخصوص در مادر، خواهر یا دختر

سابقه سرطان پستان در خود فرد

 

سن اولین زایمان بیشتر از ۳۵ سال

نازایی

 

بلوغ زودرس

یائسگی دیررس

 

چاقی پس از یائسگی

مصرف زیاد چربی حیوانی در رژیم غذایی

سابقه تابش اشعه زیاد به قفسه سینه

 

برخی از بیماریهای خوش خیم پستان

البته باید تاکید کرد که وجود یک یا تمام این شرایط در هر فرد به معنای ابتلای قطعی وی به این بیماری نیست و این عوامل صرفا” احتمال ابتلا را افزایش می دهند.

 

علائم و نشانه های سرطان سینه چیست؟

۱- توده یا تومور پستان:

توده های مشکوک به سرطان در لمس به صورت سفت یا سخت، گاه غیرمتحرک و با چسبندگی به اطراف لمس می شوند. همان گونه که قبلاً گفته شد، اغلب این توده ها منفرد و بدون درد هستند. باید توجه داشت که قضاوت در مورد خوش خیم یا بدخیم بودن توده، بعهده پزشک معالج بوده و پس از بررسی های دقیق مقدور خواهد بود.

 

۲- ترشح از نوک پستان از نشانه های سرطان سینه:

ترشحات پستان می توانند به رنگ های مختلف مشاهده شوند (سفید، قهوه ای، آبی، خاکستری، قرمز، سبز و یا بدون رنگ). ترشح ناشی از سرطان پستان معمولاً خون واضح و یا خونابه ای یا در برخی از موارد بی رنگ می باشد.

 

ترشح خونی یا آبکی که خودبخودی بوده و از یک پستان و از یک مجرا خارج شود، یا همراه با غده ای در پستان باشد، شک به سرطان را افزایش می دهد.

 

۳- تغییرات پوست پستان از نشانه های سرطان سینه:

این تغییرات به صورت فرورفتگی و یا کشیدگی پوست پستان بروز می کنند. فرورفتگی پوست پستان ممکن است بطور ثابت و مشخص وجود داشته باشد و یا در حالات خاصی از معاینه پستان دیده شود. کشیدگی پوست، اگر چه علامتی مهم است ولی یافته قطعی دال بر سرطان نیست و گاهی به دنبال بیماری های خوش خیم پستان نیز دیده می شود.

 

۴- تغییرات نوک پستان از علائم سرطان سینه:

در بعضی افراد فرورفتگی نوک پستان ممکن است بعد از شیردهی یا پس از دوران بلوغ ایجاد شود که معمولاً به طور خود به خودی و یا با دستکاری خود فرد به حالت اول برمی گردد. در حالیکه در سرطان، این فرورفتگی حالت ثابت دارد و با معاینه دقیق پستان ممکن است وجود غده ای در زیر نوک و هاله پستان مشخص شود.

 

قرمزی و خارش نوک پستان همراه با پوسته پوسته شدن و ترک خوردن آن، می تواند علامت نوعی از سرطان پستان به نام پاژه باشد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

 

۵- بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل:

آنچه از اهمیت ویژه ای برخوردار است این موضوع است که بزرگی غدد لنفاوی زیربغل می تواند به دلیل ضایعات خوش خیم و حتی التهاب ها و ضربه به ناحیه دست و یا پستان باشد. بنابراین اگرچه این علامت بیمار را به سمت بررسی های بیشتر هدایت می کند ولی باید دانست که این حالت از ابتدا نگران کننده نیست.

 

 

سرطان سینه خوش خیم

علایم سرطان سینه بدخیم

 

 

۶- تغییر اندازه پستان از نشانه های سرطان سینه:

گاهی اوقات به علت بزرگی بیش از حد یک تومور و یا التهاب قابل توجه دور تومورهای کوچکتر، پستان در یک طرف، بطور واضحی بزرگتر از طرف مقابل می شود. البته اندازه دو پستان در افراد سالم نیز کاملاً مشابه نیست ولی بزرگی یک پستان نسبت به طرف دیگر که اخیراً ایجاد شده است، باید مورد توجه قرار گیرد و با انجام معاینه از عدم وجود توده و سلامت پستان مطمئن شد. گاهی هم تومورهای خوش خیم و نیز ضربه به پستان، خونریزی و یا التهاب ناشی از تجمع شیر در پستان (بویژه در خانم های باردار و شیرده) و کیست های بزرگ، باعث این عدم تقارن می شوند که با معاینه و استفاده از روش های تشخیصی، می توان نوع آنها را تعیین نمود

 

با وجود آنکه نمی توان از ایجاد سرطان پستان جلوگیری کرد ولی با تشخیص زودرس و به موقع آن، شانس بیشتری برای درمان موفقیت آمیز این بیماری وجود دارد.

سه روش شناخته شده برای تشخیص زودرس سرطان سینه وجود دارد که عبارتند از:

 

خودآزمایی پستان
معاینه پستان توسط پزشک

ماموگرافی
خودآزمایی پستان

 

آنچه باید در مورد سرطان سینه و نشانه های آن بدانید

سرطان سینه در حالت عادی هیچ نشانه‌ ای در مراحل اولیه ایجاد نمی‌ کند، اما تشخیص به موقع آن می‌ تواند موجب نجات فرد مبتلا بشود. این سرطان از بافت پستان شروع می شود و در زنان شایع تر است. البته لازم است بدانید که احتمال ابتلا به آن در مردان نیز وجود دارد.

 

از عوامل ایجادکننده بیماری سرطان سینه می توان به پیشینه ی خانوادگی، افزایش سن (بالای ۳۵ سال)، شروع قاعدگی پیش از ۱۲ سالگی، شروع یائسگی زودهنگام یا دیرهنگام، چاقی مفرط، عدم حاملگی و … اشاره کرد.

در همین راستا، شاید بد نباشد به علائم سرطان سینه نیز نگاهی اجمالی داشته باشیم تا بیشتر با این بیماری آشنا شوید. برای این منظور در ادامه همراهمان باشید.

 

نشانه های سرطان سینه

از بارزترین علائم سرطان سینه در مراحل اولیه و پیشرفته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

تغییر شکل در نوک سینه
دردی که تا بعد از عادت ماهانه‌ی بعدی از بین نرفته باشد.

توده‌ی تازه‌ای که تا بعد از عادت ماهانه‌ی بعدی از بین نرود.
ترشحات شفاف، قرمز، قهوه‌ای یا زرد از نوک یکی از سینه‌ها

قرمزی، تورم، خارش پوست، حساسیت در پوست یا جوش که دلیلی برایش وجود ندارد
تورم یا توده در اطراف استخوان ترقوه یا زیر بازو‌ها

تورفتگی یا برگشت نوک سینه به داخل
بزرگ شدن یکی از سینه‌ها

فرورفتگی در سطح سینه‌ها
بافت پوست به شکل پوست پرتقال درآمده باشد.

درد اندام تناسلی
کاهش بی‌دلیل وزن

بزرگ شدن توده‌های غدد لنفی زیربغل
رگ قابل رویت روی سینه‌

گفتنی است، داشتن یک یا تعداد بیشتر از این علائم به معنی این نیست که به سرطان سینه مبتلا هستید. برای مثال ترشح از نوک سینه می‌تواند ناشی از عفونت باشد. اگر هر یک از علائم بالا را مشاهده کردید برای معاینه به پزشک‌ مراجعه کنید.

 

نحوه تشخیص بیماری

خانم ها بهتر است به طور مرتب پستان خود را معاینه کنند و در صورت مشاهده نشانه های غیرطبیعی سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

لازم به یادآوری است که در مراحل اولیه سرطان سینه، ممکن است هیچ دردی یا ناراحتی وجود نداشته باشد و فرد فقط از طریق انجام آزمایشات منظم و ماموگرافی می تواند تغییرات سینه خود را متوجه شود.

 

همچنین گفتنی است که برخی از برآمدگی و تغییرات ظاهری پستان خوش خیم بوده و با دارو و درمان های مربوطه برطرف می شوند. اما این سوال پیش می آید که چگونه می توان در خانه سینه را معاینه کرد و از سرطانی بودن یا نبودن آن مطلع شد؟

 

در زیر برخی از روش های این امر را برایتان ذکر کرده ایم:

صاف بایستید و شکل ظاهری سینه های خود یعنی اندازه، فاصله بین سینه ها، تغییر در رنگ پوست، بافت یا نوک سینه را بررسی کنید.
جلوی آینه بایستید، دست ها را بالا برده و پشت سر قرار دهید. سپس به نوک سینه و هاله اطراف آن نگاه کنید و ببینید فرورفتگی یا برآمدگی در این نواحی بوجود نیامده باشد.
دست های خود را پایین بیاورید. با انگشتان دست راست، به آرامی نوک سینه چپ را فشار دهید و نوک سینه را به طرف جلو بکشید. ببینید که آیا نوک سینه به جای اول خود برمی گردد؟ آیا مایعی از نوک سینه ترشح می شود؟ تغییرات را یادداشت کنید.

 

بد نیست اشاره کنیم که زمان مناسب برای معاینه پستان توسط خود فرد، چند روز پس از اتمام قاعدگی است زیرا هورمون ها ثابت هستند. در صورت یائسه بودن، هر ماه یک روز مشخص را به این کار اختصاص دهید.

 

در آخر نیز از چهره‌ هایی‌ که به دلیل سرطان پستان، جان خود را از دست داده‌ اند می توان به افراد زیر اشاره کرد:

اینگرید برگمن، بازیگر شهیر تاریخ سینما و برنده جایزه اسکار که در سن ۶۷ سالگی و در اثر عوارض مربوط به این بیماری جان خود را از دست داد.
مدونا لوئیس سیکونه، مادر خواننده معروف (مدونا)، در سن ۳۰ سالگی و در زمانی که مدونا تنها ۶ سال داشت، از دنیا رفت.

بت دیویس، بازیگر معروف و برنده جایزه اسکار، در ۸۱ سالگی درگذشت.
اوریانا فالاچی، نویسنده و روزنامه‌نگار شهیر ایتالیایی، در ۷۷ سالگی از دنیا رفت.
کلارا هیتلر، مادر آدولف هیتلر، در ۴۷ سالگی درگذشت.

 

همین طور بد نیست به آنجلینا جولی اشاره کنیم که پس از اینکه متوجه شد حامل ژن «معیوب» BRCAI است، که خطر ابتلا به سرطان پستان یا تخمدان را افزایش می دهد، تصمیم گرفت با عمل جراحی پیشگیرانه هر دو پستان و نیز تخمدان و لوله های رحم خود را پاکسازی نماید.

 

 

آیا سرطان سینه درمان دارد؟

درمان های ساده سرطان سینه

 

علل سرطان سینه | همه چیز درباره سرطان سینه

 

منبع : روزیاتو / نمناک

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا