بارداری

دیسک کمر در بارداری | علل و راه های درمان

بارداری هفته به هفته ، علل و راه های درمان درد کمر در بارداری در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان درد دیسک کمر در بارداری

بارداری بعدازعمل دیسک کمر ، دیسک کمر در بارداری

 

 

درمان درد دیسک کمر در بارداری

دیسک کمر در بارداری بسیار دردناک است. به اندازه کافی جالب توجه است، این مسئله در زنان باردار به علت افزایش وزن و افزایش فشار بر ستون فقرات رایج است. در برخی موارد، زنان علائم دیسک کمر را تجربه نمی کنند. از سوی دیگر، دیسک کمر ممکن است باعث ایجاد درد شدید در زنان باردار شود که ممکن است هنگام رشد جنین بدتر شود.

 

آیا بارداری می تواند باعث دیسک کمر شود؟

اولین و مهمترین دلیل مستقیم دیسک کمر، بارداری است. به استثنای اینکه بیمار از یک مورد شدید پوکی استخوان رنج ببرد یا اخیرا آسیب شدید دیده باشد، بعید به نظر می رسد دیسک کمر در بارداری ایجاد شود. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، دیگر عوامل کاهش دهنده ممکن است در دوران بارداری به دیسک کمر کمک کنند، مانند یک مشکل اساسی، آسیب پیش از جراحی. با این وجود، درد کمر و درد ناشی از تغییرات در بدن و اطراف ستون فقرات امری رایج در بارداری است.

 

دیسک کمر در مردان بین ۳۰ تا ۵۰ سال امری رایج است. با این حال، این بدان معنا نیست که زنان از این شرایط معاف هستند. دیسک کمر در زنان در سن نوجوانی رایج است. در واقع، ۹۰٪ افراد بین ۲۵ تا ۵۵ سال به طور معمول دیسک کمر را در ستون فقرات تجربه می کنند.

 

چه کاری می توان برای دیسک کمر در بارداری انجام داد؟

برای زنانی که در دوران بارداری درد ناخوشایند دیسک کمر را تجربه می کنند، باید خوش بین باشید و به پزشک مراجعه کنید. موارد خفیف تا متوسط دیسک کمر مشکلاتی از نظر سلامتی و ایمنی برای مادر و جنین ایجاد نمی کند. با این وجود، موارد شدید ممکن است نیاز به نوعی درمان داشته باشد.

 

بیماران باید آگاه باشند که درد کمر (کمر درد و بارداری) و درد لگن در دوران بارداری، بخصوص در سه ماهه سوم، شایع است. طرز فکر مثبت و آموزش های لازم در خصوص دیسک کمر امری حیاتی در بارداری است. اگر درد دارید، با پزشک یا متخصص زنان در مورد گزینه های درمان صحبت کنید تا از آسیب یا درد بیشتر جلوگیری شود.

 

پزشک می تواند با جراح ستون فقرات هماهنگی کند تا بعد از زایمان کودک، گزینه های درمان تهاجمی یا جراحی ستون فقرات را مورد بحث قرار دهید. در حال حاضر، این گزینه های درمان محافظه کارانه ممکن است باعث کاهش درد دیسک کمر شود (قبل از اینکه هر کدام از این گزینه ها را با پزشک خود مورد بررسی قرار دهید، با پزشک مشورت کنید):

 

– درمان فیزیکی با ورزش های ایمن در بارداری و کشش های مناسب
– طب سوزنی

– گرما درمانی و یخ درمانی
– ماساژ پیش از قاعدگی

– خوابیدن مناسب به پهلو
– استفاده از کفش مناسب هنگام راه رفتن
– بلند کردن صحیح اجسام

 

وضعیت صحیح بدن

همانطور که جنین رشد می‌کند، مرکز ثقل بدن شما به سمت جلو حرکت می‌کند. برای جلوگیری از سقوط به جلو می‌توانید با تکیه به پشت، این نیرو را جبران کنید؛ این می‌تواند به عضلات کمر شما فشار آورده و کمر درد در دوران بارداری را تشدید کند. در دوران بارداری، اصول حالت صحیح بدن را رعایت کنید:

 

– کاملاً صاف بایستید.
– قفسه سینه خود را بالا نگه دارید.
– شانه‌های خود را ریلکس و به سمت عقب نگه دارید.
– زانوهای خود را روی هم نیندازید.

 

هنگام ایستادن، در حالت باز و آزاد بایستید تا کمر شما در بهترین وضعیت تحمل وزن قرار گیرد. اگر مجبورید برای مدت زمان طولانی سر پا بایستید، یک پا را بر روی یک چارپایه کوتاه قرار دهید و مرتباً به پاهای خود استراحت دهید. وضعیت صحیح بدن همچنین به معنی نشستن با دقت است. از یک صندلی استفاده کنید که از کمر شما پشتیبانی کند، یا یک بالش کوچک را پشت کمر خود قرار دهید.

 

پزشک متخصص ممکن است استراحت مطلق (انواع استراحت مطلق در بارداری ) را تا زمان زایمان نوزاد توصیه کند تا از عوارض بیشتر جلوگیری شود. بهتر است با متخصص زنان و زایمان و متخصص ستون فقرات مشورت کنید تا از سلامت و ایمنی فرزند خون مطمئن شوید. همانطور که قبلا ذکر شد، بهتر است قبل از زایمان فرزند خود، با پزشک در خصوص گزینه های درمان دیسک کمر بحث کنید.

 

آیا دیسک کمر روی نوع زایمان اثرگذراست؟ سزارین و یا طبیعی؟

نوع زایمان در هفته های آخر بارداری مشخص میشود. دیسک کمر و خطرات آن برای زایمان طبیعی توسط ارتوپد مشخص میشه و در صورت عدم صدمه دیدن در هنگام زایمان مجوز زایمان داده میشود. اما ترجیح زایمان در دیسک کمر هنگام بارداری سزارین است.

 

زنانی که دیسک کمر دارند میتوانند باردار شوند؟

کمردرد در دوران بارداری یک مشکل شایع است. دلایل فیزیکی متعددی برای کمردرد در دوران بارداری وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از: هورمون های بارداری، مشکلات ناشی از رحم در حال رشد و موقعیت جنین به ویژه در اواخر بارداری….

 

به گفته دکتر داریوش الیاس پور، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد خانم های باردار از کمردرد دوران بارداری رنج می برند بنابراین خانم هایی که از قبل کمردرد داشته اند درد بیشتری را در این دوران تحمل خواهند کرد. خوشبختانه کمردردهای ناشی از بارداری تا ۳ ماه بعد از زایمان از بین خواهند رفت. به همین بهانه گفت وگوی ما را با این استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بخوانید.

 

 

بارداری بعد از جراحی دیسک کمر

دیسک کمر و سزارین

 

 

▪ آقای دکتر! به خانم هایی که مشکل دیسک کمر دارند به خصوص آنهایی که علایم گزگز پا و حس آب جوش ریختن روی ستون فقراتشان دارند، اجازه باردار شدن می دهید؟

 

معمولا وقتی فردی دیسک کمر دارد ابتدا باید درمانش به یک وضعیت ثابت و مشخص برسد. به عبارت دیگر اگر کمردرد به حالت ثبات برسد و مطمئن شویم بیماری پیشرونده نیست و به مرحله مشخص و ثابتی رسیده است، فرد می تواند باردار شود و مشکلی ندارد. علایم عصبی ای را هم که ذکر کردید گاهی حتی با بهبودی کامل نیز در فرد باقی می مانند و حتما نشان دهنده دیسک و باقی ماندن آن در فرد نیست.

 

به عنوان نمونه ممکن است کمردرد فردی کاملا بهبود یابد و دیسکش هم نسبتا به ثبات برسد اما باقیمانده ای از بی حسی ناشی از آسیبی که خورده است داشته باشد. به همین دلیل این گروه از خانم ها می توانند بعد از اینکه دوره درمان شان را کامل کردند، باردار شوند. در غیر این صورت بارداری را توصیه نمی کنیم.

 

▪ معمولا قبل از باردار شدن این گروه از خانم ها، چه توصیه هایی به آنها می کنید؟ به عنوان نمونه باید ورزش یا کار خاصی انجام بدهند تا به آن ثبات برسند یا خیر؟

 

توصیه های ما همان درمان دیسک است. درمان دیسک سیر خاص خودش را دارد. اگر درمان طبی باشد روند خاص خودش را دارد و اگر هم درمانش جراحی باشد باید حتما جراحی شود. اگر فرض کنیم که فرد به جراحی نیاز ندارد و فقط درمان طبی می گیرد، معمولا با درمان دارویی، یک دوره استراحت اولیه و سپس پیروی از دستورالعمل شیوه های صحیح کارکردن، وضعیت های بدن و مراعاتی که فرد باید در فعالیت های خود داشته باشد مشکلش حل می شود. ضمن اینکه بسته به شرایط بیمار انجام ورزش هایی به وی پیشنهاد می شود.

 

این یک درمان کلی است و معمولا طی چند ماه بسیاری از دیسک هایی که نیاز به جراحی ندارند با این روش ها بهبود می یابند. در این صورت خانم مبتلا به دیسک می تواند باردار شود. البته علت اینکه توصیه می شود خانم ها قبل از طی همه این مراحل و عدم بهبودی باردار نشوند، این است که ممکن است برای درمان دیسک نیاز به جراحی باشد یا دارودرمانی خاصی لازم باشد که در صورت باردار بودن، نتوان این اقدامات را انجام داد. آنچه در درمان دیسک از اهمیت ویژه ای برخوردار است مراعات کردن و فشار نیاوردن به کمر است که یک خانم باردار هم می تواند آنها را مراعات کند.

 

▪ توصیه می کنید چند وقت بعد از اینکه خانم مبتلا به دیسک به ثبات رسید، باردار شود؟

تفاوتی نمی کند. هر زمان که بهبودی کامل به دست آورد و درد از بین رفت و به حدی رسید که چند هفته ای یا یکی دو ماهی به وضعیت خوبی رسید، می تواند باردار شود زیرا باردار شدن مشکلی برای دیسک ایجاد نمی کند، فقط تا حدودی در ماه های آخر، فشار ناشی از اضافه وزن مادر و جنین می تواند روی ستون فقرات فشار وارد کند. همان طور که اشاره کردم مشکلی که وجود دارد این است که اگر بخواهیم کاردرمانی خاصی انجام بدهیم در باردارها با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

▪ مشکل شایع دیگری که بسیاری از خانم ها از آن رنج می برند مساله گودی کمر است. آیا این مساله می تواند باعث اذیت شدن خانم باردار شود؟

گودی کمر آن طورها هم که مردم فکر می کنند، نیست. طبق بررسی که داخل کشور در رابطه با گودی کمر و کمردرد انجام شده بود، مشاهده شد که گودی کمر به خودی خود رابطه زیادی با کمردرد ندارد و این طور نیست که هر کسی گودی کمر داشت کمردرد داشته باشد. همه افراد مقداری قوس کمر دارند که این امر در خانم ها بیشتر از آقایان است اما یک رابطه خطی و صددرصدی با هم ندارند.

 

در شرایط خاصی ممکن است فردی به دلایلی مانند چاقی یا بارداری قوس کمرش در حال زیادشدن باشد و به مفاصل پشتی مهره هایش فشار وارد شود. اما به?طور کلی باوری که در ذهن مردم وجود دارد که گودی کمر مساوی با کمردرد است باور غلطی است. خیلی از افراد ممکن است گودی کمر داشته و در عین حال کمردرد نیز داشته باشند. ورزش هایی وجود دارد که انجام آنها می تواند به فرد کمک کند تا از پیشرفت گودی کمرش جلوگیری کند.

 

▪ این امکان وجود دارد که خانم هایی که در دوران قاعدگی دچار کمردرد می شده اند در دوران بارداری درد بیشتری داشته باشند؟

بله! زمینه های مختلفی در ایجاد درد کمر در بارداری تاثیرگذار است که یکی از آنها دردهای کمر در دوران قاعدگی است. به طور کلی چند علت برای کمردرد در دوران بارداری مطرح است. این عوامل عبارتند از مسایل هورمونی که می توانند فرد را مستعد دردهای مفصل لگنی کنند، تغییر وضعیت بیومکانیک کمر که البته هنوز اجماع نظری روی آن نیست، دردهای ناشی از وضعیت عروقی و تجمع خون در قسمت هایی از بدن به دلیل وضعیت بارداری و… یکی از مسایلی که باید در کمردردهای دوران بارداری به آن توجه کرد، درد مفاصل لگن است که گاهی اوقات به پا می زند و شبیه دردهای دیسک می شود.

 

▪ استفاده از کمربندهای مخصوص دوران بارداری را توصیه می کنید؟

در رابطه با استفاده از کمربندهای مخصوص بارداری یافته های قاطعی وجود ندارد که بتواند به کمردرد کمک کند و طبق بررسی های انجام شده خیلی نمی توان روی آن حساب کرد. کارهایی که می توان در این زمینه انجام داد اول علت یابی کمردرد و سپس درمان آن است. ولی افرادی که به دلیل شرایط ناشی از بارداری دچار کمردردهای مکانیکی می شوند، می توانند برای کاهش درد از آب درمانی، ورزش در آب، ماساژ و گاهی از گرما بهره ببرند.

 

البته به شرطی که همه اینها با احتیاط انجام شود. به عنوان نمونه برای استفاده از گرما باید دقت خاصی انجام داد. به خصوص در سه ماهه اول بارداری نباید از گرما در اطراف رحم استفاده کرد. به همین دلیل توصیه می کنیم خانم های باردار وارد سونا و جکوزی نشوند یا حمام خیلی گرم و طولانی مدت نگیرند.

 

▪ درست است که می گویند خانم های ورزشکار حین بارداری دچار کمردرد نمی شوند؟

نه، الزاما. خیلی ها ممکن است ورزش کنند اما حرکات غلطی انجام دهند که خود باعث تشدید کمردرد شود. اگر کسی ورزش مناسب انجام دهد و اصول صحیح حرکات معمول زندگی را رعایت کند احتمال کمردرد کمتری دارد.

 

 

زایمان با وجود دیسک کمر

درمان کمر درد در بارداری

 

دیسک کمر در بارداری | علل و راه های درمان

 

مریم منصوری

منبع: ooma.org / سلامت / پرشین پرشیا / بیتوته

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا