بدانیم تا سالم بمانیم

علل مسمومیت غذایی | غذاهای مسموم کدامند؟

تغذیه سالم ، آشناهایی با مواد غذایی باعث مسمومیت میشوند در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

اسم قرص برای مسمومیت غذایی

برای مسمومیت چه بخوریم ، علل مسمومیت غذایی

 

 

کدام غذاها باعث ایجاد مسمومیت می‌شوند؟

برخی خوراکی‌ها بیشتر از همه احتمال بروز مسمومیت غذایی در مصرف‌کننده را بالا می‌برند، در همین رابطه بهتر است با برخی از این مواد غذایی آشنا شوید.

وقتی صحبت از مواد غذایی خطرناک و بیماری‌زا می‌شود کمتر کسی به فکر سبزیجات و میوه‌های تازه می‌افتد.

 

درست است که در صورت خوردن گوشتی که کامل پخته نشده و یا مصرف ماهی یا مرغی که تازه نیست، در معرض مشکلات گوارشی و سلامتی مختلف قرار می‌گیریم، اما تحقیقات نشان داده است که برخی در این زمینه مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کنند.

 

در اینجا با چند ماده غذایی که بیشتر باعث مسمومیت غذایی می‌شود آشنا شوید.

 

۱- اسفناج خام یا نشسته

تقریبا نیمی از تمامی موارد مسمومیت غذایی ثبت‌شده به محصولات کشاورزی مربوط می‌شود و در کمال تعجب، گفته شده که ۲۲ درصد این محصولات از نوع سبزیجات برگ‌داری مانند اسفناج هستند.

 

از آنجایی که میوه و سبزی‌ها اکثرا به صورت خام مصرف می‌شوند، وارد شدن هر عامل بیماری‌زا به این محصولات ‌در هر کدام از مراحل تولید تا عرضه می‌تواند باعث مسمومیت های غذایی شود؛ به عنوان مثال اسفناج آلوده می‌تواند در خود نورو ویروس داشته باشد و باعث ایجاد اسهال و حالت تهوع در مصرف‌کننده شود.

 

گفته شده که آبکشی و شستن یکی از قدم‌های ابتدایی برای از بین بردن این خطر به شمار می‌رود، اما نمی‌توان با اطمینان کامل گفت که این روش پاکسازی همیشه موثر است.

 

۲- جوانه دانه‌ها

دانه‌های جوانه‌زده یکی از بخش‌های اصلی برخی از رژیم‌های خام خواری به حساب می‌آیند و جالب است بدانیم که شرایط مرطوب عمل آمدن این جوانه‌ها برای رشد باکتری‌هایی مانند سالمونلا ایده آل است.

 

سالمونلا باعث بروز اسهال،‌ تب و دردهای شکمی می‌شود.

 

۳- تخم مرغ و لبنیات

به طور کلی محصولات حیوانی که با یکدیگر ترکیب می‌شوند،‌ مانند شرایطی که در مخازن بزرگ شیر و یا تخم مرغ‌های عمده و مخلوط شده پیش می‌آید، جزو خوراکی‌هایی هستند که احتمال مسمومیت غذایی در مصرف‌کننده را بالا می‌برند؛ دلیل چنین مشکلی هم این است که در صورت آلوده بودن یکی از محصولات حیوانی واردشده به مخازن، عوامل بیماری‌زای مورد نظر در کل محصولات گسترش می‌یابند و کل محصولات ترکیب‌شده را آلوده می‌کنند.

 

در این زمینه هم سالمونلا عامل بیماری‌زای اصلی شناخته‌شده که به عنوان مثال در تخم مرغ‌ها مشکلات جدی را ایجاد می‌کند؛ متخصصان اعلام کرده‌اند که تنها یکی از روش‌های مسموم شدن تخم پرنده‌هایی مانند مرغ، آلوده شدن تخم‌دان جاندار به نوعی باکتری خاص است که بدون ایجاد تغییرات ظاهری در محصول، ماده غذایی را مسموم می‌کند.

 

۴- گوشت چرخ‌کرده

همانند مورد قبلی لیست،‌ خوراکی‌هایی مانند گوشت چرخ‌کرده و یا غذاهایی مثل مرغ سوخاری که حاصل کنار هم گذاشتن محصولات چند حیوان هستند هم شانس بالایی برای آلوده شدن به عوامل بیماری‌زای مختلف دارند.

 

 

نام قرص مسمومیت

موز برای مسمومیت

 

 

از طرف دیگر اگر این محصولات به طور مناسب پخته نشوند، احتمال تجمع و تکثیر‌ باکتری‌هایی مانند ای کولی و کلوستریدیوم در آن‌ها بالا می‌رود و شانس بروز مسمومیت غذایی در مصرف‌کننده را افزایش می‌دهند.

 

خوراکی هایی که می تواند مسمومیت ایجاد کند

برخی از موادغذایی شاید بی ضرر به نظر برسد اما مصرف زیاد آن می تواند به بدن آسیب برساند. به همین علت در این مطلب ، به چند ماده غذایی که مصرف زیاد آن می تواند سمی باشد، اشاره می شود. (البته در مصارف دارویی از همین مواد موثره گیاهی وبه میزان مناسب برای درمان بیماری های خاص استفاده می شود. )

 

ریواس : اگرچه ساقه آن سرشار از آنتی اکسیدان و کلسیم است اما ریشه و برگ های آن حاوی اسیداکسالیک است که حتی مصرف کم آن حالت تهوع، استفراغ و ضعف ایجاد می کند. مصرف آن به کبد و کلیه آسیب می رساند. بنابراین ریشه و برگ های آن را مصرف نکنید و ساقه آن را کاملا بپزید.

 

سیب زمینی : همه انواع سیب زمینی مسموم کننده نیست اما وقتی سیب زمینی خام بیش از حد در معرض نور قرار می گیرد، ماده شیمیایی سمی به نام سولانین تولید می کند که باعث اسهال و حالت تهوع می شود. «سولانین» باعث سبز شدن لایه سطحی سیب زمینی می شود. با کندن جوانه ها و برداشتن قسمت سبز سیب زمینی، مصرف آن اشکالی ندارد. سیب زمینی ها را در یک مکان خنک نگه دارید.

 

دانه بعضی از میوه ها : برخی دانه ها و تخم ها از جمله سیب درختی، گلابی، انبه، زردآلو، شلیل و گیلاس حاوی ماده شیمیایی و سمی به نام آمیگدالین است که به ماده سمی دیگری به نام هیدروژن سیانید تبدیل می شود. مقدار زیاد این سم می تواند ناراحتی های متعددی از جمله سردرد، صرع، حالت تهوع، استفراغ، افزایش ضربان قلب و فشارخون ایجاد کند. البته در صورت نجویدن و باز نشدن هسته خطر مسمومیت ایجاد نمی کند و دفع می شود. در صورت مصرف یک یا ۲عدد جای نگرانی وجود ندارد.

 

قارچ های وحشی : اگرچه قارچ هایی که در سوپرها عرضه می شود کاملا بی ضرر است اما آن نوعی که به صورت وحشی در محیط زیست رشد می کند،ممکن است سمی باشد. هزاران نوع مختلف از این قارچ ها وجود دارد و به سختی می توان قارچ های مضر را تشخیص داد. این قارچ های سمی، باعث اسهال و استفراغ می شود.

 

لوبیاقرمز : لوبیای خام حاوی سمی به نام لکتین است که باعث ناراحتی معده ومسمومیت می شود. بنابراین قبل از پخت، لوبیا را به مدت ۵ساعت در آب خیس کنید و آب را دور بریزید. سپس به مدت ۱۰دقیقه بجوشانید و آب آن را نیز دور بریزید.

 

باقلا : این دسته از حبوبات، منبع عالی پروتئین، فولات و فیبر است اما حاوی سمی به نام کومارین است که حالت تهوع، استفراغ و معده درد ایجاد می کند. پس قبل از پخت آن را خیس کنید.

 

 

علائم مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی

 

علل مسمومیت غذایی | غذاهای مسموم کدامند؟

 

منبع:farsnews.com / خراسان نیوز / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا