بدانیم تا سالم بمانیم

مصرف شیر طعم دار | تهیه و مصرف شیر طعم دار خوب است یا نه ؟

تغذیه سالم ، مصرف شیرهای طعم دار و نکات مهم آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

نی شیر طعم دار

طرز تهیه شیر طعم دار ، مصرف شیر طعم دار

 

 

شیر طعم دار بخوریم یا نخوریم؟

یکی از محصولاتی که مدتی است وارد بازار لبنیات شده و اتفاقا طرفداران زیادی، مخصوصا در بین بچه ها پیدا کرده شیرهای طعم دار است؛ از شیرکاکائو و شیرموز گرفته با شیرطالبی و شیرخرما. پای صحبت های مهندس مرتضی مشایخ، متخصص صنایع غذایی و عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه کشور نشستیم تا ببینیم تفاوت این شیرهای طعم دار با شیرهای معمولی چیست؟

 

یکی از مهم ترین تفاوت های شیرهای طعم دار و معمولی، شکر فراوان موجود در این محصولات است. دلیل افزودن این همه شکر به شیرهای طعم دار چیست؟

 

میزان شکر افزوده شده به شیرهای طعم دار، با توجه به نوع طعم دهنده موجود در آن، نسبتا زیاد و معمولا بین ۴ تا ۸ درصد است. این شکر برای ایجاد طعم شیرین تر به این شیرها اضافه می شود تا کودکان و افرادی که تمایل چندانی به مصرف شیر ندارند، بتوانند طعم آن را بهتر تحمل کنند.

 

به طور کلی، بیشتر افراد به سادگی طعم های شیرین را می پذیرند و اصولا شیرهای طعم دار هم با هدف تنوع بخشیدن به سبد غذایی خانوار و تامین سلیقه غذایی افراد پا به بازار گذاشته اند. اگر به شیرهای طعم دار در صنعت شکر افزوده نشود، طعم آنها چندان مورد پسند قرار نخواهد گرفت.

 

مهم ترین طعم دهنده هایی که به شیرهای طعم دار افزوده می شوند، چیست؟

برای تولید شیرهای طعم دار، مقداری اسانس، کنسانتره طبیعی میوه، آبمیوه های طبیعی، رنگ های طبیعی یا پودر کاکائو را براساس استانداردهای موجود به شیرهای سفید ساده و تازه اضافه می کنند تا با کمک این طعم دهنده ها و رنگ های کاملا طبیعی، محصولی جدید عرضه شود.

 

نمی توان به جای شکر از شیرین کننده های سالم تر یا کم کالری تر برای تولید شیرهای طعم دار استفاده کرد؟

چرا؛ شکر فراوان موجود در این محصولات، علاوه بر تغییز ذائقه مصرف کننده (که بیشتر هم کودکان هستند)، می تواند افزایش دریافت کالری روزانه و ابتلا به اضافه وزن و چاقی را به دنبال داشته باشد. از این رو، بهتر است استاندارد و قانونی برای تولید چنین محصولاتی در نظر گرفته شود تا از شیرین کننده های کم کالری مانند استویا یا در مواردی هم از شیرین کننده های طبیعی مانند عسل برای تولید این محصولات استفاده شود.

 

به طور کلی، نمی توان حذف هرگونه شیرین کننده اضافی را از شیرهای طعم دار پیشنهاد یا حتی تصور کرد زیرا در این صورت، طعم نهایی آنها دیگر مطلوب و موردپسند نخواهدبود.

 

آیا امکان استفاده از شیرخشک یا شیرهایی با کیفیت پایین تر برای تولید شیرهای طعم دار وجود دارد؟

براساس قانون و استاندارد، شیرهای طعم دار هم باید از مواد اولیه تازه و سالم تهیه شوند. یعنی کارخانه های معتبر، از شیرخشک یا شیرهای بی کیفیت برای تولید شیر طعم دار استفاده نمی کنند با این حال ممکن است برخی تولیدکنندگان، حجمی از شیر خشک هم به شیرهای طعم دارشان بیفزایند که البته این کار مشکلی از نظر سلامت برای مصرف کننده ایجاد نمی کند.

 

آیا شیرهای طعم دار، حاوی افزودنی یا نگهدارنده خاصی هم هستند؟

به هیچ وجه به شیرهای طعم دار نگهدارنده نمی زنند. افزودنی آنها در حد طعم دهنده های طبیعی و یک نوع پایدارکننده است. پایدارکننده ها، ترکیب هایی هستند که برای معلق نگه داشتن کنسانتره میوه ها در کل فرآورده و پیشگیری از رسوب شان در شیر، استفاده می شوند و هیچ مشکلی برای سلامت مصرف کننده ایجاد نمی کنند.

 

 

نی شیر چیست

چگونه شیر را طعم دار کنیم

 

 

توصیه خاصی برای مصرف شیرهای طعم دار ندارید؟

شیرهای طعم دار، فقط برای ایجاد تنوع در سبد غذایی وارد بازار شده اند و به دلیل شکر و کالری زیادی که دارند، نمی توانند جایگزین شیرهای ساده شوند. مصرف مداوم این محصولات به وسیله بچه ها، باعث تغییر ذائقه آنها به سمت شیرینی و افزایش خطر ابتلا به چاقی و بیماری های مزمنی مانند دیابت یا ناراحتی های قلبی می شود.

 

اگر فرزندتان واقعا نمی تواند طعم شیر ساده را بپذیرد، می توانید خودتان در منزل شیر طعم دار با شکر کمتر برای او تهیه کنید. می توانید از عسل و خرما برای شیرین کردن شیر استفاده یا شیر را با آب هویج یا آب طالبی مخلوط کنید. کمی پودر کاکائو یا موز رنده شده به آن بیفزایید و خلاصه طعم مورد پسند فرزندتان را بشناسید و با سالم ترین راه ممکن، آن طعم را برایش ایجاد کنید. مصرف شیرهای طعم دار به افراد چاق، دارای اضافه وزن و بیماران دیابتی هم توصیه نمی شود.

 

تفاوت شیرهای پاستوریزه و استریلیزه

شیرهای طعم دار هم پاستوریزه یا استریلیزه می شوند؟

صددرصد، انواع شیرهای بسته بندی و صنعتی، چه ساده و چه طعم دار، قبل از ورود به بازار پاستوریزه یا استریلیزه می شوند. اگر به بسته بندی این محصولات دقت کنید، حتما عبارت «پاستوریزه» یا «استریلیزه» را روی آنها می بینید. شیرهای پاستوریزه، ماندگاری کمتری نسبت به انواع استریلیزه دارند و باید تا زمان مصرف، داخل یخچال نگهداری شوند اما شیرهای استریل را می توان برای مدت طولانی تری حتی خارج از یخچال هم نگه داشت.

 

نکته مهم اینجاست که هم شیرهای پاستوریزه و هم شیرهای استریل باید تا قبل از اتمام تاریخ انقضای خود مصرف شوند و اگر در پاکت آنها هم باز شد، در یک وعده استفاده شوند. بازماندن در این محصولات، امکان ورود عوامل محیطی و میکروارگانیسم ها به داخل آنها و ایجاد شرایط فسادشان را فراهم می کند.

 

مصرف شیرهای طعم دار چه عوارضی دارد؟

به گفته متخصصان صنایع غذایی، مهم‌ترین تفاوت شیرهای طعم‌دار با شیرهای معمولی در میزان بالای شکر افزوده‌شده به آن‌ها است. بسیاری از افراد و به‌ویژه کودکان، رابطه خوبی با طعم شیر ندارند. روانشناسان معتقدند که ذائقه کودک در برابر غذا غالباً از ۶ماهگی تا حدود ۱۵ماهگی شکل می‌گیرد.

 

اگر مادر با انتخاب متنوع موادغذایی، طعم‌های متفاوتی را به کودک خود بچشاند، می‌تواند او را به مصرف موادغذایی مختلف عادت دهد، اما چنان‌چه کودک، عادت مصرف خوراکی‌های شیرین را کسب کند، که لذت‌بخش‌ترین طعم برای او است، نسبت به بقیه طعم‌ها احساس خوبی نخواهد داشت و درنتیجه شیر سفید بدون طعم نیز برایش جذابیتی ندارد.

 

طعم‌دهنده‌ها و شکری که برای ایجاد طعم جذاب‌تر به شیر ساده اضافه می‌شوند برای این است که کودکان و افرادی که تمایل چندانی به مصرف شیر ندارند، بتوانند این ماده غذایی را به بدن خود برسانند. اگر به شیرهای طعم‌دار در صنعت، شکر افزوده نشود طعم آن‌ها چندان مورد پسند نخواهد بود.

 

آیا شیرهای طعم‌دار حاوی افزودنی‌های غیرمجاز هستند؟

شیرهای طعم‌دار، طعم خود را به کمک مقداری اسانس، کنسانتره طبیعی میوه، آبمیوه‌های طبیعی، رنگ‌های طبیعی یا پودر کاکائو به دست می‌آورند. این افزودنی‌ها بر اساس استانداردهای موجود در صنایع غذایی به کار می‌روند و هیچ مشکلی برای سلامتی افراد ایجاد نمی‌کنند.

 

طبق نظر مهندسان صنایع غذایی شیرهای طعم‌داری که در کارخانه‌های معتبر و شناخته‌شدۀ صنایع غذایی در کشور تولید می‌شوند، به‌هیچ‌وجه حاوی نگهدارنده نیستند و افزودنی‌های آن‌ها تنها در حد طعم‌دهنده‌های طبیعی و نوعی پایدارکننده است که هیچ‌گونه ضرری برای سلامتی ندارند.

 

اما مشکل اصلی در مصرف شیرهای طعم‌دار، شکر فراوان موجود در آن‌ها است. این میزان شکر به حدی است که می‌تواند موجب افزایش دریافت کالری روزانه در افراد شود و ابتلا به چاقی را برای آن‌ها ایجاد کند.

 

بنابراین تا زمانی که استاندارد و قانونی برای استفاده از مواد شیرین‌کنندۀ طبیعی و یا حداقل کم‌کالری در تولید این قبیل از محصولات وضع نشده، بهتر است افرادی که با طعم شیر ساده مشکل دارند، برای پیشگیری از دیابت و اضافه وزن وقت بگذارند و شیر را به‌شکل خانگی و طبیعی طعم‌دار کنند.

 

آیا شیرهای طعم‌دار جایگزین دائمی مناسبی برای شیر سفید هستند؟

به توصیه کارشناسان صنایع غذایی درصورتی‌که طعم شیر ساده مانع مصرف این ماده غذایی می‌شود، می‌توانید گاهی از شیرهای طعم‌دار استفاده کنید. اما جایگزین‌کردن دائمی این نوع شیرها با شیر معمولی کار درستی نیست و در درازمدت عوارض ناشی از مصرف بالای چربی و شکر موجود در این محصولات خودنمایی می‌کند.

 

محدودیت مصرف شیرهای طعم‌دار برای افرادی که زمینه ارثی ابتلا به دیابت دارند و نیز کودکانی که دچار اضافه وزن هستند، بیشتر از سایرین است.

درمجموع می‌توان گفت که راه کاملاً سالم و مطمئن نوشیدن شیر طعم‌دار، تهیه آن با موادی طبیعی مثل خرما، عسل، پوره میوه‌ها و یا میزان بسیار کمی از شکر در خانه است.

همچنین گفتنی است که ارزش پروتئینی شیر با اضافه کردن غلات، مغزها، خرما، کشمش و مویز افزایش می‌یابد.

 

 

قیمت نی شیر

عوارض مصرف شیر طعم دار

 

مصرف شیر طعم دار | تهیه و مصرف شیر طعم دار خوب است یا نه ؟

 

منبع: هفته نامه سلامت / سیمرغ/ عصرایران

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا