زیبایی

درمان جوش پیشانی | علل و درمان های طبیعی موثر

درمان جوش پیشانی : علل جوش روی پیشانی چیست ؟ جوش های روی پیشانی را چگونه درمان کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره پوست و زیبایی ، علل و درمان خانگی جوش های رویپیشانی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان سریع جوش پیشانی

جوش های ریز پیشانی نشانه چیست ، درمان جوش پیشانی

 

 

چطور از جوش های روی پیشانی خلاص شویم؟

آکنه یک مشکل پوستی شایع است که در اثر گرفتگی منافذ پوست با آلودگی ، چربی و سلول های مرده بوجود می آید . پیشانی ناحیه ای از پوست است که آسیب پذیری زیادی در برابر جوش و آکنه دارد. در این مطلب به تمام سوالات شما برای از بین بردن جوش های پیشانی پاسخ می دهیم و بعد از اتمام آن اطلاعاتی خواهید داشت که بسیار مفید خواهند بود.

 

چه عواملی جوش های پیشانی را بوجود می آورند ؟

دلیل عمده ی بروز آکنه ی بزرگسالی تغییرات هورمونی است . اما برای جوش های پیشانی دلایل دیگری را نیز می توان ذکر کرد :

لوازم آرایش نامرغوب : گاهی آکنه های روی پیشانی به دلیل استفاده از برخی مواد آرایشی و یا مواد از بین برنده ی موهای زائد بوجود می آیند. مواد شیمیایی موجود در برخی شامپوها ، اسپری ها و یا ژل ها نیز ممکن است حساسیت پوست را افزایش داده و موجب گرفتگی منافذ پوست و در نتیجه بروز آکنه شوند. شوره و چربی کف سر : شوره و چربی بیش از حد کف سر نیز ممکن است دلیل گرفتگی منافذ پوست باشد . بهتر است بدانید شوره سر دلیل بسیار مهمی برای بروز جوش های پیشانی محسوب می شود . افراد با موهای چرب بیشتر دچار این مشکل می شوند .

 

ترکاندن جوش ها : همه ما می دانیم جوش ها چه منظره ی نازیبایی را برای پوست می سازند. اما ترکاندن آنها تنها باکتری ها را به نواحی دیگر انتقال و تعداد جوش ها را افزایش می دهد . جای کنده شدن آکنه ها نیز زمانی دیده می شود که شما به ترکاندن مداوم آنها معتاد می شوید و یا جوش های سر سیاه را با دست از بین می برید . مطمئن باشید این کار تنها اوضاع را وخیم تر می کند.

 

اختلالات گوارشی : ما به خاطر عملکرد خوب دستگاه گوارش می توانیم از مواد مغذی موجود در غذاها برای حفظ زیبایی پوست استفاده کنیم . بسیاری از مطالعات ثابت می کنند مشکلات دستگاه گوارش مثل یبوست ، سوزش معده و باد معده نیز از جمله عوامل بوجود آورنده ی آکنه هستند . از آنجایی که پوست بزرگترین اندام بدن است، مشکلات و اختلالات پوستی ، وقتی یکی از دستگاه های درونی عملکرد مناسبی ندارد ، بیشتر خود را نشان می دهند.

 

استرس : وقتی مضطرب هستید ، تولید چربی در پوست افزایش می یابد و موجب گرفتگی منافذ پوست و در نتیجه برو آکنه می شود.

لایه برداری بیش از حد : لایه برداری به از بین رفتن سلول های مرده پوست کمک میکند، اما نتیجه ی لایه برداری بیش از حد حساسیت و آسیب پذیری پوست خواهد بود. لایه برداری تنها دو بار در هفته کافی است .

 

چطور جوش ها را از بین ببرید ؟

پیشانی یکی از قسمت های ناحیه ی T شکل در پوست است که بیشترین تولید چربی را دارد و نسبت به آکنه آسیب پذیر تر است . اما خبر خوب اینکه پیشگیری از بروز آکنه های پیشانی آسانتر از جوش های سایر نواحی پوست می باشد. ما برای شما چند راه حل آسان در این مطلب داریم :

 

لیمو : این مورد آسانترین روش درمانی جوش های پیشانی است. کمی آب لیمو ترش را مستقیما به آکنه بزنید و برای پنج دقیقه منتظر بمانید. شاید پوست کمی بسوزد . ولی لیمو برای پاکسازی جوش بسیار موثر است. روغن درخت چای : روغن درخت چای بهترین درمان برای جوش های پیشانی محسوب می شود . تنها دو قطره روغن درخت چای را به جوش ها بزنید. این روغن در از بین بردن میکروب ها بسیار قوی است و همچنین باکتری های بوجود آورنده ی جوش را به راحتی نابود می کند.

 

پودر بادام ، نخود و زردچوبه : پودر نخود چی و بادام را به میزان یکسان با هم ترکیب کنید و به آنها یک مشت زردچوبه اضافه نمایید. کمی آب روی آنها بریزید تا خمیری شکل شوند. خمیر را به پوست بزنید و بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب بشویید. فلفل سیاه : این یکی از قدیمی ترین روش ها برای از بین بردن جوش پیشانی است. کمی فلفل سیاه را با آب ترکیب کنید و روی جوش ها بزنید و تا زمانی که خشک شود صبر کنید. خیلی مراقب باشید فلفل به چشم هایتان نخورد . فلفل هم پوست را می سوزاند . برای آرامش پوست می توانید کمی ماست و یا حتی چند قطره گلاب به فلفل اضافه کنید.

 

برای داشتن پوستی تمیز و بدون آکنه ، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و انجام روزانه ی تمرینات ورزشی بسیار مهم است. فعالیت بدنی گردش خون را بهبود می بخشد و جریان خون در پوست را افزایش می دهد .

 

چگونه جوش‌های روی پیشانی را درمان کنیم؟

جوش ها ناخوانده ترین و دوست نداشتنی ترین مهمان ها هستند که همیشه در مواقع حساس ناگهانی بر روی صورت ظاهر می شوند. در این روزهای باقی مانده تا عید نوروز یکی از اصلی ترین دغدغه ی خانم ها جلگیری از ایجاد جوش های ناگهانی و دمان آن ها تا فرارسیدن عید و دید و بازدیدهای خانوادگی است. در این ملطلب راه حل هایی برای درمان قطعی جوش های روی پیشانی را به شما ارائه می دهیم تا با خیال راحت به استقبال عید نوروز بروید.

 

اولین اقدام: از یخ استفاده کنید

اولین درمان سریع جوش یخ است. برای جوشی که هنوز به طور کامل عفونی نشده است، استفاده از یخ به کاهش التهاب کمک می‌کند و غدد چربی را تشویق می‌کند منقبض شده و چربی اضافه و میکروب‌های درون آن را از آن بخش پوست بیرون برانند.

 

یخ را در تکه ای پارچه گذاشته و روی بخشی که در حال جوش زدن است به مدت چند ثانیه نگه دارید. چند دقیقه فاصله بگذارید و مجدد مرحله‌ی قبل را تکرار کنید.

این کار را به دفعات دلخواه تکرار کنید، جوش در عرض یکی دو روز از بین می‌رود.

 

 

درمان جای جوش پیشانی

درمان جوش صورت با گلاب

 

 

بخور بدهید

برای درمان سریع جوش بخور را فراموش نکنید. استفاده از بخور گرم به علت باز کردن منافذ پوستی و بیرون ریختن مواد زاید از آن، فواید فوق‌العاده‌ای برای پوست افرادی که از جوش رنج می‌برند به همراه دارد.

 

یک ظرف بزرگ را با آب داغ پر کنید، سپس صورت خود را در نزدیکی دهانه‌ی ظرف قرار دهید به طوری که بخار آب به پوست‌تان برسد. به هیچ عنوان پوست‌تان را در تماس با آب داغ قرار ندهید، زیرا ممکن است منجر به سوختگی شود.

 

بخور را به مدت ۳۰ دقیقه ادامه دهید و سپس به پوست‌تان مرطوب‌کننده بمالید.

 

آبلیمو

آبلیمو به عنوان میکروب‌کش ارگانیسم‌های میکروسکوپی دخیل در ایجاد جوش را می‌کشد و علاوه بر این با خاصیت جمع‌کنندگی‌ای که دارد باعث می‌شود چربی‌های تجمع یافته بیرون رانده شوند.

 

پیش از خوابیدن از یک گوش‌پاک‌کن استریل پنبه‌ای استفاده کنید و آبلیمو را روی جوش بمالید. (حتما از آبلیموی طبیعی یا خود لیمو استفاده کنید.)

برای جوش‌های جدی‌تر مخلوطی از پودر دارچین و آبلیمو درست کنید و شب قبل از خواب روی جوش بمالید و بگذارید تا صبح بماند. این کار به از بین رفتن سریع جوش کمک می‌کند، اما برای افرادی که پوست حساس دارند توصیه نمی‌شود.

 

سیر

سیر دارای خواص اثبات شده‌ی قوی ضدباکتریایی، تقویت سلولی و ضدویروس است و به عوامل بیماری‌زای مسری حمله‌ می‌کند. سیر خام در طب قدیمی هند (آیوروِدا) یکی از بهترین درمان‌ها برای جوش‌های رسیده برشمرده می‌شود و طبیبان آیورودا بر سر خواص سیر در درمان جای جوش‌ها و همچنین در جلوگیری از عود مجدد جوش قسم می‌خورند.

 

سیر این ماده‌ی ضدویروس، ضدقارچ و ضدسرطان برای درمان سریع جوش‌ها کارساز است. همچنین سولفور موجود در سیر به تسریع فرایند بهبودی جوش کمک می‌کند.

یک حبه سیر را دو نیم کنید. سیر را روی جوش بمالید و بعد از ۵ دقیقه با آب ولرم بشویید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

 

خوردن روزانه‌ی یک حبه سیر خام به پاک‌سازی خون‌تان نیز کمک می‌کند. اما توجه کنید که در مصرف سیر خام زیاده‌روی نکنید تا معده‌ی شما اذیت نشود.

 

جوش شیرین همه کاره

جوش‌شیرین راه‌حل خانگی مفید دیگری برای درمان جوش است که با لایه‌برداری پوست و باز‌ کردن راه تخلیه‌ی چربی و سلول‌های مرده جوش‌ها را از بین ‌می‌برد.

بخشی از قدرت جوش‌شیرین در مراقبت از پوست به این دلیل است که قادر است به عنوان بخشی از درمان التهاب پوست و در یک برنامه‌ی درمانی به کار رود. مثلا از مواد معمولی موجود در آشپزخانه می‌توان برای درست کردن ماسک‌های قوام‌دار با پایه‌ی جوش‌شیرین استفاده کرد. ماسک‌های خانگیِ پوشاننده‌ی صورت که با جوش‌شیرین درست شوند می‌توانند به پیشگیری و درمان مشکلات پوستی کمک کنند.

 

جوش‌شیرین را با مقداری آب و آبلیمو مخلوط کرده و یک خمیر باقوام درست کنید. پوست خود را به دقت بشویید و در حالی که نم‌دار است خمیر را در نواحی مشکل‌دار پوست بمالید، آنگاه چند دقیقه تا زمانی که خمیر روی پوست شما خشک شود صبر کنید. صورت‌ خود را با آب گرم بشویید. برای اینکه سریع‌تر نتیجه بگیرید این فرایند را دوبار در روز تکرار کنید.

هرگز جوش‌شیرین را بیشتر از چند دقیقه‌ی محدود روی پوست رها نکنید، زیرا ممکن است موجب خشکی و حساسیت شود.

 

خمیردندان

خمیردندان برای درمان جوش فوق‌العاده است. اگر به عنوان روشی بعد از یخ گذاشتن استفاده شود سریع‌ترین اثر را دارد. لازم است که حتما از خمیردندان‌های سفید‌رنگ و غیرسفید‌کننده استفاده کنید. همچنین از انواع خمیردندان‌های ژل‌مانند استفاده نکنید.

 

قبل از اینکه جوش روی صورت‌‌تان جا خوش کند کمی خمیردندان سفید را روی آن ناحیه بمالید و بگذارید حین خواب شبانه آنجا بماند. وقتی بیدار شدید با آب سرد آن را بشویید. در صورتی که قرار نیست خانه را ترک کنید می‌توانید این کار را در میانه‌ی روز دوباره تکرار کنید. برای اینکه این روش فایده‌ای داشته باشد خمیردندان حداقل باید ۳۰ دقیقه روی پوست بماند.

 

خمیردندان می‌تواند برای پوست ایجاد حساسیت کند، بنابراین مهم است که از این روش با احتیاط و به شیوه‌ی درست استفاده کنید.

 

خیار، تسکین دهنده التهاب و جوش

خیار سرشار از پتاسیم و ویتامین‌هایی چون ویتامین A ،C و E است. علاوه‌ بر این خیار دارای خواص خنک‌کنندگی و تسکین پوست است. در کشورهای خاورمیانه و آسیایی آب خیار برای خنک کردن بدن و پوست‌، درمانی متمایز به شمار می‌رود. آب خیار همچنین برای ترمیم پوست مفید است و به خصوص زمانی که روی پوست به کار رود در کاهش التهاب پوستی نقش دارد.

 

خیار را خرد کنید روی آن آب بریزید و بگذارید به مدت ۶۰ دقیقه بماند. مواد داخل خیار مثل ویتامین A، پتاسیم و کلروفیل در آب منتشر می‌شوند. آب حاصل را صاف کنید و برای نوشیدن یا شستن صورت استفاده کنید.

 

می‌توانید با خیار ماسک صورت درست کنید. این ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت قرار دهید سپس با آب گرم بشویید. این کار به تمیزی آلودگی‌ها و باکتری‌ها از مجاری پوست کمک می‌کند.

 

 

درمان جای جوش صورت

درمان جوش پیشانی

درمان جوش پیشانی | علل و درمان های طبیعی موثر

 

منبع:الو دکتر/ باشگاه خبرنگاران جوان / مه شو

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا