بیماریها و راه درمان

درمان بی اختیاری ادرار در زنان و مردان و راههای بهبود

بیماری ها و راه درمان ، علل بی اختیاری ادرار و راه های بهبود آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

قرص بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار در مردان , درمان بی اختیاری ادرار

 

 

علل بی اختیاری ادرار در زنان

چه عواملی باعث بی اختیاری ادرار می شود؟

یبوست، مصرف الکل، مصرف زیاد مایعات بعد از عصر به بعد، دویدن های شدید و طولانی مدت و غیره، جزو عواملی هستند که زمینه را برای بی اختیاری ادراری بخصوص در افرادی که مستعد هستند فراهم می سازند. بدون شک مشکل بی اختیاری و نشت ادرار یکی از آن دست مشکلاتی است که فرد را به دردسر انداخته و حتی باعث خانه نشینی و افسردگی وی می شود. در این مطلب شما را با عادت های نادرستی که ممکن است منجر به بروز و تشدید این مشکل شوند آشنا کرده و از شما می خواهیم نسبت به ترک آنها اقدام کنید.

 

 

ننشستن کامل روی توالت فرنگی

برخی شرایط مانند مسافرت، کثیف بودن دستشویی عمومی و عدم عادت به استفاده از توالت فرنگی باعث می شود که اکثر خانم ها به طور کامل روی کاسه توالت ننشینند. در این صورت شیب بین ستون فقرات و پرینه در حالت مناسبی قرار نمی گیرد. این وضعیت انقباض شدید و فشار آوردن به پرینه و اسفنکتر مثانه، باعث می شود که مثانه به طور کامل تخلیه نشود. در نهایت تکرار مداوم این وضعیت به اضافه عوامل دیگری مانند افزایش سن، یائسگی و غیره باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد دریچه مجاری ادراری شده و احتمال بروز بی اختیاری ادرار در خانم ها را بالا می برد.

 

نوشیدن آب زیاد بعد از ساعت ۱۷

مصرف چای، دمنوش و سوپ قبل از رفتن به رختخواب معمولا باعث به هم خوردن خواب به دلیل نیاز مکرر به دستشویی می شود. این عادت بخصوص برای افرادی که از قرص خواب و داروهای دیورتیک (ادرارآور) استفاده می کنند و همچنین افراد سالمند توصیه نمی شود، چون باعث می شود که حجم ادرار تولیدشده در شب افزایش پیدا کند. افرادی هستند که خواب سنگینی دارند و پر شدن بیش از اندازه مثانه باعث نشت ادرار شبانه می شود. این وضعیت به سختی کنترل می شود، چون نمی توان داروی بیماران را قطع و البته عادت نادرست آنها را ترک کرد. بهترین کار این است افرادی که خود را مستعد این مشکل می بینند، بعد از ساعت ۱۷ مصرف مایعات را کاهش دهند.

 

 مصرف الکل

در برخی افراد مصرف برخی مواد غذایی و یا نوشیدنی ها مانند نوشیدنی های الکلی باعث حساس کردن مخاط مثانه شده و میل به تخلیه مکرر ادرار را افزایش می دهد. در واقع افرادی که مجبور می شوند بیش از اندازه به دستشویی بروند، بیشتر در معرض نشت ادرار مربوط به مثانه بیش فعال قرار می گیرند.در این صورت فرد با احساس کمترین نیاز به دستشویی با عجله خود را به توالت می رساند در حالیکه باید جلوی آن را بگیرد و منتظر بماند تا مثانه اش پر شود. این افراد نمی توانند نیاز به دفع ادرار فوری را کنترل کنند و دچار بی اختیاری می شوند.

 

مصرف چربی بیش از اندازه

هر نوع عادت غذایی نامناسب، بی تحرکی های ناشی از سندرم متابولیک و چاقی مفرط و دیابت می تواند زمینه را برای مثانه بیش فعال و بی اختیاری ادراری فراهم کند. در واقع شدت فشار وارده به مجرای ادرار و دستگاه های محافظ عضلات می تواند باعث نشت ادرار شود.نتایج بررسی های متعدد روی افراد دارای اضافه وزنی که از بی اختیاری ادرار رنج می برند نشان داده است با کاهش وزن مشکل بی اختیاری نیز بهبود می یابد. متخصصان توصیه می کنند برای حفظ سلامت عمومی بدن از مصرف چربی زیاد که چاق کننده است و زمینه را برای مشکلات بعدی فراهم می کند جدا خودداری شود.

 

یبوست

عادت ها و رفتارهای نامناسب بهداشتی تغذیه ای (مانند عدم مصرف آب کافی، بی تحرکی بدنی، مصرف برخی داروها) باعث بروز یبوست های مزمن می شود و این مسئله نیز احتمال ابتلا به نشت و بی اختیاری ادراری را افزایش می دهد.در واقع عصب های کنترل کننده آنورکتال و اسفنکتر مثانه با هم در ارتباط هستند و اگر فشار وارده به مقعد در اثر یبوست های طولانی مدت زیاد شود، کنترل مثانه نیز سخت شده و زمینه برای نشت ادرار فراهم می شود.

 

رفتن زودهنگام به دستشویی به خاطر چند قطره ادرار

البته که نگه داشتن ادرار کار درستی نیست و باعث بروز عفونت ادراری می شود، اما برخی افراد نیز عادت دارند با کمترین احساس پر شدن مثانه با عجله خود را به دستشویی می رسانند، در حالیکه مثانه هنوز پر نشده است. در واقع برای دفع ادرار لازم است که مثانه تا ۴۵۰ میلی لیتر پر از ادرار شود. این نیاز زودهنگام به دفع ادرار طبیعی نیست و باید مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد.

 

دویدن تند و زیاد

بدون شک ورزش و دویدن برای سلامتی بدن مفید است، اما اگر این ورزش ها سنگین باشد می تواند مشکل ساز شود. در واقع افرادی که تمرینات دوی سنگین و شدید و ورزش ترامپولین انجام می دهند و به طور کلی خانم هایی که به صورت افراطی و سنگین ورزش می کنند، بیشتر در معرض نشت مکرر ادرار قرار می گیرند.

 

این خانم های ورزشکار و متاهل گاهی مجبور می شوند که در جلسات ورزشی و مسابقات از تامپون ( وسیله‌ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی که در در ایام عادت ماهانه توسط خانم‌ها استفاده می‌شود. تامپون بر خلاف نوار بهداشتی که بیرون از فرج قرار می‌گیرد، در داخل مهبل فرو می‌رود و با جذب خون مانع بیرون آمدن آن از بدن می‌شود. جنس آن معمولاً از پنبه است و با استفاده از یک فروکننده در داخل مهبل قرار داده می‌شود. در انتهای آن نخی وجود دارد که برای بیرون کشیدن آن استفاده می‌شود. تامپون انگشتی گونه‌ای تامپون است که بدون فروکننده فروخته می‌شود و با دست در محل خود قرار می‌گیرد.)، استفاده کنند.

 

بنابراین خانم هایی که خود را مستعد این مشکل می بینند، باید از دوی سنگین و طولانی مدت و ورزش هایی که نیاز به پرش های بلند و مکرر دارند بپرهیزند، چون این نوع فعالیت های بدنی باعث افزایش احتمال ابتلا به نشت و تکرر ادرار می شوند.

 

 

بی اختیاری ادرار در خواب

درمان بی اختیاری ادرار در زنان مسن

 

 بی اختیاری ادرار را با این نکات بهبود بخشید

 

اگر دچار بی اختیاری ادرار هستید، با انجام برخی کارها میتوانید علایمتان را بهبود دهید.

 

کارهایی هستند که خودتان با انجام آن ها می توانید علایمتان را بهبود بخشید. در این جا نکاتی برای کمک به شما در کنترل مشکل بی اختیاری ادرار وجود دارد.

 

  • تمرین مثانه را امتحان کنید. برخی از مردان می توانند برای کنترل بی اختیاری ادرار خود تمرین کنند. یکی از روش ها این است: به طور زمانبندی شده شروع به رفتن به دستشویی کنید حتی اگر نیاز فوری نداشته باشید. با افزایش اندک فواصل زمانی رفتن به دستشویی آغاز کنید. با کمی تلاش آگاهانه ممکن است بتوانید علایم خود را تنظیم کنید و فقط هر سه یا چهار ساعت یک بار مجبور به عمل ادرار شوید. به خاطر داشته باشید که ممکن است از تمرین مثانه نتایج فوری نگیرید.اما اگر به آن ادامه دهید، باید نتیجه مثبت آن را در طی چند ماه ملاحظه کنید.

 

  • ماهیچه های خود را انعطاف دهید. برخی از مردان فکر می کنند کگل – یا تمرین های زمینی لگنی – مختص زنان است. اما آن تمرین ها به مردان نیز می توانند کمک کنند که ماهیچه های اطراف مثانه را تقویت کنند. باید مطمئن شوید که ماهیچه درست را انعطاف می دهید؛ تمرین ماهیچه نادرست می تواند فشار به مثانه تان را واقعاً افزایش دهد. یک روش فشردن ماهیچه هایی است که برای جلوگیری از خروج گاز خود از آن ها استفاده می کنید؛ آن ها ماهیچه هایی هستند که باید روی آن ها تمرکز کنید.

 

در اینجا چگونگی انجام این کار توضیح داده شده است. ابتدا ماهیچه ها را برای سه ثانیه منقبض کنید و سپس برای سه ثانیه آن ها را استراحت دهید. این تمرین را به آرامی افزایش دهید تا سه سری از ده بار تکرار را انجام دهید؛ همه این تمرین روی هم باید تقریباً ۱۵ دقیقه در روز طول بکشد. شما واقعاً می توانید کگل را در هر جایی – در رختخواب، در حال ادرار، پشت میز کارتان، یا هنگام تماشای تلویزیون – انجام دهید. ممکن است تقریباً سه تا شش هفته طول بکشد تا تمرین های کگل برای مردان اثری را که می خواهید داشته باشد. اما اکثر مردان نتایج را  در واقع سریع تر مشاهده می کنند.

 

  • دفتر یادداشت روزانه ای داشته باشید. حداقل برای چند روز، کنترل مقدار نوشیدنی های خود، تعداد دفعات استفاده از دستشویی، و تعداد دفعات تراوشات را داشته باشید. هر چیز خاصی را که ممکن است علایم را تحریک کند یادداشت کنید – برای مثال خم شدن به طرزی خاص یا نوشیدن قهوه بیش از حد. دفتر یادداشت برنامه بی اختیاری ادرار اطلاعات بهتری از شدت علایم و تأثیر آن ها را روی زندگی تان به پزشک خواهد داد. دفتر روزانه می تواند به تعیین این که چه آزمایش هایی برای تشخیص صحیح لازمند کمک کند.

 

  • دو بار ادرار کنید. زمانی که ادرار را تمام می کنید، دقیقه ای صبر کنید، و سپس دوباره این کار را انجام دهید. این کار می تواند چکیدن پس از آن را کاهش دهد.

 

  • مصرف الکل و کافئین را قطع کنید. بسیاری از متخصصان بر این عقیده اند که الکل و کافئین ممکن است موجب سوزش مثانه شود، تولید اوره را تحریک کند و علایم بی اختیاری ادراری را تشدید کند. قهوه، چای، نوشابه، و الکل را قطع کنید تا ببینید آیا تفاوتی ایجاد می شود یا نه.

 

  • از غذاهایی که موجب تحریک علایم می شوند پرهیز کنید. برخی از مردان به این نتیجه می رسند که غذاهای خاصی مشکلات بی اختیاری ادراری را تحریک می کنند. غذاهای ادویه دار و اسیدی – مانند مرکبات و گوجه فرنگی – مقصرهای معمول هستند. موارد دیگر شامل شکلات و شیرین کننده های مصنوعی است. اما افراد با هم متفاوتند. ممکن است بفهمید که فقط چند مورد از این غذاها، در صورتی که موردی باشد، اثرگذار هستند.

 

  • سیگار را ترک کنید. اگر به دلیل دیگری برای ترک نیاز دارید، این مورد را ببینید: شواهدی وجود دارد که تنباکو می تواند علایم مجاری ادرار را در مردان افزایش دهد.

 

  • بین نوشیدن مایعات فاصله دهید. برخی از مردان می گویند که متناوب کردن مصرف مایعات می تواند به تسهیل شرایط بی اختیاری ادراری کمک کند. اگر شب ها مشکل زیادی دارید، کمتر نوشیدن مایعات قبل از خواب می تواند مؤثر باشد.

 

  • آب بدنتان را متعادل نگه دارید. بسیاری از مردان وسوسه می شوند مصرف مایعاتی را که می نوشند قطع کنند به این امید که از حوادث جلوگیری شود. اما در واقع این فکر بدی است. اگر کمتر بنوشید، اوره غلظت بیشتری پیدا می کند. هر چه اوره غلیظ تر شود، مثانه سوزناک تر می شود – که می تواند منجر به بی اختیاری ادراری شود، نه کمتر از آن.

 

  • کمی وزن کم کنید. برخی از متخصصان فکر می کنند که اضافه وزن ممکن است فشار به شکم را افزایش دهد و بی اختیاری ادراری را تشدید کند. بنابراین اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید چند کیلو وزن کم کنید.
  • یبوست را درمان کنید. شواهدی وجود دارد که یبوست – و کششی که همراه با آن است – می تواند تأثیری منفی روی عصب هایی که در بی اختیاری ادراری نقش دارند داشته باشد. ممکن است با درمان یبوست – مثلاً، با رژیمی سرشار از فیبر – بتوانید به بهبود علایم بی اختیاری خود نیز کمک کنید.

 

  • مراقب عوارض جانبی داروها باشید. مطمئن شوید پزشکتان درباره هر دارو و مکمل های رژیمی که استفاده می کنید باخبر است. برخی می توانند سبب بی اختیاری ادراری یا تشدید آن شوند. داروهای ضد افسردگی، آرام بخش ها، مدرها، و حتی داروهای سرماخوردگی و آلرژی نیز برخی از عوامل مشکل زا هستند.

 

  • پیشاپیش برنامه ریزی کنید. بسیاری از مردان مبتلا به مشکل بی اختیاری زمانی که مجبور می شوند مسافرت کنند دچار استرس می شوند. پس، سعی کنید اضطراب خود را با آماده کردن خود کاهش دهید. اگر سفر زمینی دارید، نقشه مسیر را بررسی کنید و مکان هایی که می توانید در آنجا برای استفاده از دستشویی در فواصل مرتب توقف کنید پیدا کنید. دانستن این که نقشه ای دارید باعث می شود احساس اطمینان بیشتری داشته باشید.

 

  • کمک بگیرید. زندگی با بی اختیاری ادرار مردانه می تواند استرس زا و منزوی کننده باشد. پس تلاشی واقعی به خرج دهید تا با دوستان و خانواده در ارتباط بمانید. همچنین ممکن است از بخواهید از گروه پشتیبانی کمک بگیرید. از پزشک خود بپرسید که آیا امکاناتی از این قبیل در حوالی منطقه شما وجود دارد.

 

به یاد داشته باشید که این روش ها ممکن است مؤثر باشند، اما همیشه کافی نیستند. بی اختیاری ادراری جدی تر احتمالاً به کمک پزشکی نیاز خواهد داشت. اگر علایمتان واقعاً روی زندگی تان تأثیر می گذارد، و روش های بالا به نظر نمی رسد بتوانند کمکی بکنند، با پزشک خود صحبت کنید. با درمان صحیح، بیشتر موارد بی اختیاری مردان می تواند کاملاً حل شود.

 

 

درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان

نکاتی درباره بی اختیاری ادرار

درمان بی اختیاری ادرار در زنان و مردان و راههای بهبود

منبع: سلامانه / پارس نیوز/ بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا