بدانیم تا سالم بمانیم

علت حساسیت دندان به سرما و گرما و شیرینی و راه درمان

سلامت عمومی دندان ها در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

راه های بهداشت دهان و دندان

سلامتی دندانها , علت حساسیت دندان

 

 

آنچه باید در مورد حساسیت دندان بدانید

آیا تا به حال پس از خوردن بستنی، یا یک قاشق غذاخوری سوپ داغ ،احساس درد یا ناراحتی کرده اید؟ اگر چنین است، شما تنها فرد نیستید ،درد ناشی از غذاهای گرم یا سرد می تواند نشانه ای از حفره باشد، و در افرادی که دندان های حساس دارند، رایج است. حساسیت دندان ،یا “حساسیت دنتین” دقیقا همان چیزی است که به نظر می رسد ؛ درد یا ناراحتی در دندان، به عنوان پاسخ به محرک های خاص ،مانند دمای گرم یا سرد است.حساسیت دندان

درد میتواند موقتی یا یک مشکل مزمن باشد، و همچنین یک دندان، چند دندان یا تمام دندان ها ی در یک فرد را تحت تأثیر بگذارد می تواند علل مختلف داشته باشد، اما اغلب موارد ،دندان های حساس به راحتی با تغییر در بهداشت دهان درمان می شود ، بحث امروز سلامت نمناک در مورد علل ، علائم و راههای پیشگیری و درمان حساسیت دندان است.

 

عوامل ایجاد و تشدید کننده حساسیت دندان:

افرادی که دارای دندان های حساس هستند، ممکن است درد و ناراحتی را به عنوان یک پاسخ به محرک های خاص تجربه کنند شما ممکن است این درد را در ریشه دندان های آسیب دیده احساس کنید شایع ترین عوامل، عبارتند از:

 

غذاهای گرم و نوشیدنی

غذاهای سرد و نوشیدنی

هوای سرد

غذاهای شیرین و نوشیدنی

غذاهای اسیدی و نوشیدنی

آب سرد، به خصوص در هنگام

مسواک زدن دندان

دهانشویه الکلی

علائم شما ممکن است در طول زمان، از بین رفته و دوباره بازگردد ویا شدت درد از خفیف تا شدید متغیر باشند.

 

حساسیت دندان چیست؟ علت حساسیت دندان ها چیست؟

برخی از افراد به علت داشتن مینای نازک، دندانهای حساستری نسبت به دیگران دارند مینا، لایه بیرونی دندان است که از آن حفاظت می کند فرسوده شدن مینای دندان ،می تواند از:

مسواک زدن به شیوه ی نادرست

استفاده از یک مسواک زبر

خوردن یا نوشیدن غذاهای اسیدی

گاهی اوقات، شرایط دیگر می تواند منجر به حساسیت دندان شود برای مثال، ریفلاکس معده (GERD)، می تواند اسید را از معده و مری وارد دهان کند، و ممکن است در طول زمان دندان ها را از بین ببرد. شرایطی که موجب استفراغ مکرر می شوند ،از جمله گاستروپارزی و بولیمیا که میتوانند مینای دندان را فرسوده کنند.

نازک شدن مینا می تواند ،بخش هایی از دندان را در معرض خطر قرار دهد، همچنین باعث حساسیت شود. پوسیدگی دندان، دندان های شکسته، دندان های خرد شده و پر کردن یا خالی کردن دندان فرسوده، می تواند عاج دندان را در معرض خطر قرار دهد و باعث حساسیت شود اگر این مورد باشد، به احتمال زیاد حساسیت در یک دندان خاص یا یک منطقه خاص حس میشود.

دندانهایتان ممکن است بعد از کار دندانپزشکی مانند پر کردن، و یا سفید کردن دندانها به طور موقت حساس شوند در این مورد، حساسیت نیز به یک دندان یا دندانهایی که کار دندانپزشکی روی آنها انجام شده محدود میشود و بعد از چند روز از بین میرود.

 

حساسیت دندان چگونه تشخیص داده می شوند؟

اگر برای اولین بار حساسیت دندان را تجربه کردید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید آنها می توانند با یک چک آپ، سلامت دندان های شما را تشخیص و مشکلات احتمالی مانند حفره ها، یا لثه هایی آسیب دیده و… را بررسی کنند. دندانپزشک شما می تواند این کارها را در چک آپ روزانه دندانپزشکی انجام دهد آنها دندان های شما را تمیز می کنند و تست بصری انجام می دهند، همچنین دندان های شما را با استفاده از ابزار دندانپزشکی برای بررسی حساسیت لمس میکنند و یا ممکن است از اشعه ایکس روی دندان شما استفاده کنند.

 

حساسیت دندان چگونه درمان می شود؟ راه حل های کلی

اگر حساسیت دندان شما ملایم باشد، می توانید از درمان های دندانپزشکی استفاده کنید خمیر دندانی را انتخاب کنید که برای دندان حساس ساخته شده است این خمیردندان ،هیچ مواد مضری ندارند و در عوض دارای موادی هستند که از انشعاب درد به عصب جلوگیری میکند.

در مورد دهانشویه ، دهانشویه بدون الکل را انتخاب کنید، زیرا دندانهای حساس را کمتر تحریک می کند ، همچنین از مسواک های نرم استفاده کنید. درجه بندی مسواک ها برچسب گذاری میشود. به طور معمول ،بعد از استفاده از این روش ها حساسیت دندان باید در عرض یک هفته کاهش یابد ولی اگر درمان های خانگی کار ساز نباشند، می توانید با دندانپزشک خود در مورد تجویز خمیر دندان و دهانشویه صحبت کنید.

همچنین ممکن است ژل فلوراید تجویز کنند این ژل می تواند به تقویت مینای دندان و محافظت از دندان ها کمک کند.

درمان بیماری هایی که باعث حساسیت دندان می شود:مشکلات و بیماری هایی که موجب حساسیت دندان شما می شود، باید قبل از اینکه مینای دندان را از بین ببرند و به دندان آسیب برسانند، درمان شوند ، رفلکس معده را می توان با کاهش دهنده اسید معده، درمان کرد و بولیمیا تحت نظر روانپزشک درمان میشود .

با مسواک زدن و حفظ بهداشت دهان و دندان،به راحتی می توان بافت های فرسوده را درمان کرد .

در موارد حساسیت شدید و ناراحتی ناشی از نازک شدن لثه، دندانپزشک شما ممکن است از پیوند لثه استفاده کند.

بهتر است روی دندان قروچه کردن خود تمرکز کنید و آن را انجام ندهید.

کاهش استرس و کافئین قبل از خواب نیز ،می تواند مانع از دندان قروچه در شب شود همچنین می توانید در طول شب، برای محافظت از دندان ها از محافظ دهان استفاده کنید.

 

چه زمانی به دلیل حساسیت دندان حتما باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر حساسیت دندان شما زیاد است، با دندانپزشک خود در مورد یافتن یک راه حل صحبت کنید اگر دچار علائم حفره یا آسیب احتمالی ریشه هستید، می توانید به دندانپزشک مراجعه کنید تا به سرعت درمان کمک کنید و از عوارض پیشگیری کنید این علائم عبارتند از:

درد دندانی خود به خودی که بدون علت مشخص رخ می دهد

حساسیت محدود شده به یک دندان

درد شدید به جای درد خفیف

تغییر رنگ سطح دندان ها

درد به هنگام غذا خوردن

 

درمان های طبیعی ، خانگی و طب سنتی برای رفع حساسیت دندان:

روغن نارگیل:

یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل را در دهان ریخته و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی دندان ها بکشید.روغن را بیرون بریزید و دندانهایتان را مسواک بزنید.شما باید این روش را یک بار در روز انجام دهید، ترجیحا هر روز صبح.

 

شست و شو با آب نمک :

یک دوم قاشق چای خوری نمک و یک لیوان آب گرم.نمک را به آب اضافه کنید و به خوبی مخلوط نمایید و سپس برای شستشوی دهان خود از آن استفاده کنید.شما باید این کار را دو بار در روز تکرار کنید .

 

ماست:

شما فقط به یک نصف کاسه ماست ساده نیاز دارید. روزانه یک بار ماست را بخورید.

 

برگ گواوا :

برگهای گواوا را کاملا بشویید ،سپس آنها را به مدت ۱ الی ۲ دقیقه بجوید و بیرون بیندازید .شما باید روزانه یک یا دو بار، این کار را تکرار کنید.

 

سیر:

یک حبه سیر ،چند قطره آب و مقدار کمی نمک .سیر را له کنید و سپس آب و نمک را به آن بیافزایید .مخلوط بدست آمده را روی دندان خود قرار دهید و بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، آن را بردارید و بعد با آب ،شست و شو دهید.این عمل را یک بار در روز تکرار کنید .

 

پیاز:

یک تکه پیاز کوچک را چند دقیقه کوتاه می توانید روی دندان آسیب دیده خود بگذارید و بعد از ۱۰ دقیقه آنرا بشویید.

این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

 

اسانس ها:

روغن گل میخک :

۶ قطره روغن گل میخک و یک قاشق چایخوری روغن نارگیل.این دو را با هم مخلوط کنید ، و سپس روی دندان و لثه بگذارید و بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه با آب ،دهانتان را شستشو دهید.این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید.

 

روغن درخت چای :

قطره روغن درخت چای و یک قاشق چایخوری روغن نارگیل .این دو را با هم مخلوط کنید و سپس روی دندان یا لثه آسیب دیده، بگذارید و بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه با آب ،بشویید. این کار را نیز یک یا دو بار در روز تکرار کنید. فقط مراقب باشید که اسانس ها را نباید ببلعید.

 

 

تحقیق در مورد بهداشت دهان و دندان

تحقیق درباره ی دندان

 

 

ویتامین ها:

اگر از حساسیت دندان رنج میبرید ،باید مطمئن شوید که به اندازه کافی از ویتامین A و B استفاده می کنید ،که سلامت دندان ها و لثه ها را افزایش می دهند.

 

دهانشویه فلوراید:

تنها به یک فنجان کوچک از دهانشویه فلوراید نیاز دارید.آن را خوب، یک تا دو دقیقه قرقره کنید. شما باید این کار را دو بار در روز انجام دهید.

 

پیشگیری از حساسیت دندان:

از یک مسواک نرم استفاده کنید و دندان هایتان را به آرامی مسواک کنید.

از غذاهای اسیدی استفاده نکنید.

مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید.

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

علاوه بر غذاهای اسیدی، از خوردن مواد غذایی زیر هم اجتناب نمایید. بستنی، نوشابه ،قهوه یا چای داغ، آب نبات، تافی های چسبناک، گوجه فرنگی و نوشیدنی های سرد.

 

نکات طلایی برای سلامت دندان‌ها

در این مطلب، شما را با نکاتی که از رازهای مهم حفظ سلامت دند‌ان‌ها هستند و معمولا دندان‌پزشکان در مطب خود فرصت و فراغتی برای گوشزد کردن آنها به شما ندارند، آشنا می‌کنیم.

– اگر بعد از هر وعده غذایی مسواک نمی زنید، حداقل شب ها قبل از خواب حتما مسواک بزنید.

– بعد از غذا خوردن، با نخ دندان حاوی فلوراید، بین دندان‌ها تمیز شوند.

– مصرف دخانیات را ترک کنید. کشیدن سیگار یا استفاده از تنباکو خطر ابتلا به سرطان دهان و پوسیدگی دندان ها را افزایش می دهد. استعمال دخانیات می تواند موجب بوی بد دهان و زرد شدن دندان ها هم بشود.

– مواد غذایی شیرین را کم مصرف کنید. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به تشکیل لایه میکروبی (پلاک) در دندان منجر می‌شود. دو تا پنج دقیقه بعد از استفاده از مواد قندی و غذا، اسیدهای مخربی در اثر فعالیت میکروب‌های موجود در لایه میکروبی تولید می شوند و به مدت ۲۰ دقیقه تا یک ساعت در دهان باقی می‌مانند. تولید مکرر این اسیدها موجب فرسایش سطح مینای دندان ها شده و موجب تشکیل حفره بر روی آن می‌شود. پس سعی کنید تا حد امکان خوراکی های شیرین را کم بخورید یا بعد از مصرف آنها حتما مسواک بزنید.

– رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. کمبود موادمعدنی و ویتامین ها می تواند سلامت دهان و دندان شما را همانند سلامت عمومی‌ بدنتان، تحت تاثیر قرار دهد.

به طور منظم جهت معاینه و کنترل دندان ها به مطب دندانپزشک مراجعه کنید. شما باید در مورد تعداد مراجعات منظم خود به دندانپزشک با او صحبت کنید. برخی افراد در مقایسه با بقیه به جلسات بیشتری نیاز دارند

– استفاده از آدامس‌های بدون قند، پس از مصرف غذاهای شیرین یا تنقلات به مدت ۵ تا ۳۰ دقیقه توصیه می‌شود.

– استفاده از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید مناسب همراه با مسواک توصیه می‌شود.

– شستن دهان با آب‌نمک ممکن است مفید باشد، اما جایگزین روش‌های پیشگیری فوق‌الذکر نمی‌شود.

– دندان‌های شیری کودکان تا سن ۱۱ تا ۱۲ سالگی باید تحت کنترل باشند.

– کشیدن دندان‌های شیری منجر به از دست رفتن فضای دندان‌های دایمی زیرین می‌شود و نیاز به درمان‌های ارتودنسی را واجب می‌کند.

– به محض رویش اولین دندان دایمی در سن ۶ تا ۸ سالگی کودک، باید شیارهای آن از نظر ابتلا به پوسیدگی مورد معاینه قرار گرفته و در صورت لزوم بسته شوند.

– در صورتی که ناهنجاری‌های دندانی یا فکی در والدین یا بستگان کودک به صورت ژنتیکی وجود داشته باشد، بهتر است کودک از سن ۱۰ سالگی تحت کنترل دندان‌پزشک متخصص کودکان یا ارتودنسی قرار گیرد.

– وجود فاصله بین دندان‌های شیری معمولا طبیعی است و نباید موجب نگرانی والدین شود.

کمی بی‌نظمی و درهم‌رفتگی دندان‌های پایینی در سنین ۸ تا ۹ سالگی معمولا طبیعی است و به مرور برطرف می‌شود

– درد نکردن دندان‌ها، الزاما بیانگر سالم بودن آنها و نداشتن پوسیدگی نیست.

– دندان درد شدید، نشان‌دهنده تخریب وسیع عاج و عصب دندان است و احتمال نیاز عصب‌کشی دارد.

– قسمت‌هایی از دندان که در معرض پوسیدگی بوده‌اند، در صورت رعایت بهداشت دهان، موادمعدنی را جذب می‌کنند و پوسیدگی متوقف می‌شود.

– هر تغییر رنگی روی سطح جونده دندان‌ها، الزاما پوسیدگی نیست و نیاز به ترمیم ندارد.

– در صورت ترمیم دندان با مواد فلزی غیرهمرنگ (آمالگام)، احتمال حساس بودن دندان به سرما و سایر محرک‌ها ظرف مدت ۴۵ روز تا ۲ ماه وجود دارد.

– در صورت ترمیم دندان با مواد همرنگ، حساسیت دندان‌ها بیش از یک هفته قابل‌توجیه نیست و باید بررسی شود.

– در صورتی که پس از ترمیم دندان خود احساس بلندی در آن دندان می‌کنید، در اولین فرصت به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

– بلندی ترمیم می‌تواند سبب حساسیت به سرما و گرما یا سبب شکستگی ترمیم یا دندان شود.

– در مراحل اولیه پوسیدگی دندان که بیشتر به صورت حساسیت به شیرینی یا سرما نشان داده می‌شود، به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

– پس از بروز دندان درد شدید ناگهانی و شبانه که بعضا با داروهای مسکن نیز آرام نمی‌شود، دندان نیاز به عصب‌کشی پیدا می‌کند.

– ظرف مدت ۳ هفته پس از پایان عصب‌کشی، حتما باید پانسمان با مواد ترمیمی دایمی، جایگزین شود.

دندان‌های عصب‌کشی شده به دلیل از دست دادن بیشتر بافت‌های خود، بسیار ضعیف ‌شده و مستعد شکستن هستند

– پس از عصب‌کشی، خوردن غذاهای سفت ممکن است سبب شکستن دندان شود.

– بافت‌‌ها و دیواره‌های دندان عصب‌کشی شده باید تقویت شود تا احتمال شکستن کاهش یابد.

– در صورتی که دندان عصب‌کشی شده دچار شکستگی شود، لبه آن معمولا به زیر لثه امتداد یافته و نیاز به جراحی لثه را مطرح می‌کند.

– ریشه دندان‌های عصب‌کشی شده در رادیوگرافی به‌صورت نوارهای سفیدی دیده می‌شوند. این نوارهای سفید باید به صورت متراکم و یکنواخت تا نوک ریشه امتداد یافته باشد.

– هر دندان عصب‌کشی شده‌ای نیاز به روکش ندارد.

– دندان‌هایی که عصب‌کشی نشده‌اند نیز ممکن است به دلایل دیگری مانند تخریب وسیع یا زیبایی نیاز به روکش داشته باشد.

– در مواردی که چند دندان در کنار هم به صورت جداگانه قرار گرفته‌اند و لازم است همه آنها روکش شوند، به هیچ عنوان نباید به یکدیگر چسبانده شوند، بلکه باید به صورت جداگانه روکش شوند تا امکان تمیز کردن نواحی بین دندان ها و حفظ سلامت لثه‌ها میسر شود.

– در صورتی که دندانی کشیده شده است، برای جایگزینی دندان از دست رفته، دو دندان مجاور ناحیه بی‌دندانی به عنوان پایه در نظر گرفته شده و ناحیه وسط پر می ‌شود. به این روش که یکپارچه بوده و ۳ دندان (۲ دندان پایه و یک دندان وسط) متصل به هم هستند، بریج یا پل گفته می‌شود.

– زیر بریج باید به وسیله نخ‌هایی که از نخ دندان ضخیم‌تر است و «سوپر فلاس» نامیده می‌شود، تمیز شود.

– عبور دادن دهان‌شویه با فشار از زیر بریج به پاکسازی بیشتر کمک می‌کند.

– در صورتی که دندان‌های دو طرف ناحیه بی‌دندانی سالم هستند، برای پرهیز از آسیب دیدن این دندان‌ها می‌توان به کمک ایمپلنت فضای بین دو دندان را جایگزین کرد.

فرآوری : زهره لطیفی

 

 

 مواد غذایی مضر برای دندان

سلامتی دندان ها

 

علت حساسیت دندان به سرما و گرما و شیرینی و راه درمان

 

منبع:پارسی طب/ سیمرغ / بیتوته /نمناک

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا