ازدواج و همسرداری

عشق ماندگار | چگونه مانند روزهای اول ازدواج عاشق بمانیم؟

عشق در زندگی مشترک در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

نکات مهم در زندگی مشترک

نکات روانشناسی زندگی زناشویی , عشق ماندگار

 

 

چگونه مانند روزهای اول ازدواج عاشق بمانیم؟

بیشتر زوجها با گذشت زمان گرمای ازدواج و عشق شان کمتر شده و دیگر مانند روزهای اول آشنای شان نیستند. در این مقاله قصد داریم ۷ راز یک زندگی زناشویی همیشه عاشق را به شما معرفی کنیم.

 

گرمای روزهای اول ازدواج تان را با ۷ روش حفظ کنید!

خواه تازه ازدواج کرده باشید خواه مدت‌ها از زندگی شما سپری شده باشد، باید بدانید هر ازدواجی فراز و نشیب‌های خود را دارد و هر زوجی دوره‌ای از تنش‌ها و درگیری‌ها، گسستگی و پیچیدگی ها، ارتباط و قهر و آشتی‌ها را تجربه می‌کند، اما با این حال همگی اذعان داریم پویایی و سلامت زندگی مشترک درست مانند هر رابطه دیگری، نیازمند توجه، کار و انرژی زیادی است، پس به راستی رموز یک ازدواج شاد و موفق چیست؟ در ادامه به ۷ راز زندگی مشترک رضایت بخش اشاره کرده‌ایم.

 

شنونده خوبی برای حرف های همسرتان باشید

گوش دادن؛ کلید اصلی ازدواج‌های موفق و شاد است؛ روان شناسان تاکید فراوانی بر فراگیری این مهارت دارند و وجود این ویژگی را چه در شخصیت زنان و چه در شخصیت مردان بسیار حائزاهمیت تلقی می‌کنند.

_ هنر شنونده‌ای فعال بودن را تمرین کنید که بی تردید حضور قلب یکی از مهم‌ترین ارکان‌های گوش دادن فعال است.

_ هنگام گفت‌وگو با همسر، دریچه‌های قلب‌تان را بگشایید، با جان‌و‌دل به صحبت‌های همسرتان گوش دهید و گفته‌هایش را بشنوید حتی اگر لازم است گاهی با تکرار جملات و عبارت‌هایش یا با تکان دادن سر، او را مطمئن کنید که حرف‌هایشان را به خوبی می‌شنوید.

_ فعالانه گوش دادن باعث می‌شود همسرتان اطمینان خاطر پیدا کند که به وقت ناراحتی، کسی را در کنارش دارد که بدون هیچ قضاوت منفی به درد و دل‌هایش گوش فرا می‌دهد.

_ هنگام گوش دادن به حرف‌های همسرتان، برای مشکلاتش راه حل ارائه ندهید، چه بسا او تا حدودی راه حل مسائلش را می‌داند اما در این زمان، فقط می‌خواهد شنیده شود، پس سرو پا گوش شوید.

 

همسرتان را همان‌طور که هست، بپذیرید

بسیاری از زوجین مدتی بعد از ازدواج، انگار فراموش می‌کنند که روزی همسرشان را به‌ خاطر آنچه بود و اکنون هست، انتخاب کرده و تن به ازدواج با او داده‌اند. به عنوان یک زوج موفق باید به خاطر داشته باشید که شما نه‌تنها هرگز نمی‌توانید همسرتان را تغییر دهید بلکه حتی وقتی مصمم به تغییر باشید و او را مجبور به تغییر رفتارش کنید، بیشتر بر مشکلات‌تان دامن خواهید زد و به جای اصرار به حضور نداشته‌هایی که بودن آنها در شخصیت همسرتان اندکی محال و غیرممکن است، بر ویژگی‌های مثبت قابل مشاهده و عیانی از شخصیت همسرتان تمرکز کنید که تقویت آنها راه را برای فراگیری عادت‌های جدید میسر خواهد کرد.

 

اختلاف نظر بین شما و همسرتان حتمی است

با یکدیگر خوب بودن، هرگز به معنای توافق همیشگی و همراه بودن نیست. معمولا اغلب زوج‌ها نگرش‌ها، عقاید و باورهای متفاوت و حتی در برخی موارد اختلاف سلایق فاحشی دارند اما نحوه برخورد زوج‌های موفق و عاشق با این تفاوت‌ها با دیگر زوج‌ها متفاوت است. آنها به دیدگاه‌های یکدیگر احترام می‌گذارند و حتی اختلاف نظرها را به شوخی می‌گیرند و اختلافی کوچک را به شکافی عمیق تبدیل نمی‌کنند. آنها به خوبی می‌دانند هردو درست می‌گویند اما اگر اختلافی هست تنها به دلیل تفاوت سلیقه آنهاست.

 

مسئولیت پذیر باشید

پذیرش مسئولیت از دیگر رازهای زندگی مشترک موفق است، متاسفانه بسیاری از زوجین به وقت ناکامی، از پذیرش مسئولیت خطاهای سهوی و عمدی خود شانه خالی می‌کنند و دیگری را مسبب اصلی بروز مشکلات زندگی مشترک‌شان می‌شناسند. زندگی مشترک‌تان را مانند یک پروژه مشاهده کنید، همان‌طور که وقتی در پروژه‌ای مشارکت دارید، در موفقیت‌ها و ناکامی‌هایش سهم دارید، در زندگی مشترک نیز چنین است. وقتی شما و همسرتان بر سر مساله‌ای توافق یا اختلاف نظر دارید، سعی کنید حتما مسئولیت گفته‌ها یا اقدامات‌تان را بپذیرید، بخصوص اگر کلام یا رفتار غیر‌منطقی، ناراحت‌کننده یا اختلاف برانگیزی داشته‌اید.

 

یکدیگر را نادیده نگیرید

بی‌توجهی و نادیده گرفتن همسر، سمی‌ترین نیشی است که زهر کشنده آن به‌طور کاملا موذیانه‌ای، ارکان زندگی مشترک را از بیخ و بن سست و ناپایدار می‌کند. گرچه شاید نادیده گرفتن چیزی که به آن عادت کرده‌ایم یا برایمان آشنا یا در زندگی دائما همراه‌مان است، بخشی از ذات انسانی‌مان باشد اما در زندگی مشترک، هرگز نباید به جایگاهی برسیم که طرف مقابل را باری به هر جهت فرض کنیم. در هر شرایطی، به همسر خود احترام بگذارید، هرگز او را مورد قضاوت قرار ندهید و تا حد امکان همیشه به او یادآور شوید که در همه حال دوستش دارید و برای شادی و نشاط او از انجام هیچ کاری دریغ نخواهید کرد.

 

بی‌واسطه عشق بورزید

شناخت زبان عشق مهم‌ترین راز رابطه‌ای شاد و موفق است؛ با آگاهی از زبان عشق همسرتان و با دانستن اولویت‌ها و عادت‌های شخصیتی و اخلاقی او می‌توانید از استعاره‌ها و رفتارهایی برای خوشحالی همسرتان بهره بگیرید که او بیشتر دوست دارد. عده‌ای به زبان آوردن کلمات و عبارات احساسی را عشق تعریف می‌کنند، برخی از روی عشق و علاقه کاری را انجام دادن، عده‌ای دیگر نامه نوشتن و پیامکی عاشقانه ارسال کردن و بعضی‌ها نیز در آغوش گرفته شدن و بوسیدن را بهترین شیوه ابراز علاقه می‌دانند. زبان عشق همسرتان را بفهمید و به این زبان با او صحبت و عشق ورزی کنید. برای انجام این کار فقط کافی است کمی نگاه تان را عاشقانه کنید و عشق واقعی تان را با خریدن شاخه گلی زیبا، گذاشتن یادداشتی زیبا روی میز یا داخل کیف، دعوت به یک رستوران، حتی تماشای غروب آفتاب و… نثار تنها همسفر زندگی‌تان کنید.

 

صمیمیت جنسی

رابطه جنسی لازمه تداوم زندگی مشترک است. همراه با هم و با توافق با یکدیگر به رابطه جنسی خود نظم دهید و بنابر توصیه درمانگران هرگز از این رابطه، به عنوان اسباب یا ملعبه‌ای برای تادیب و تنبیه همسرتان استفاده نکنید. توصیه می‌کنیم به وقت ناخوشی و ناراحتی، حتما با همسرتان ارتباط جنسی داشته باشید و حتی تا جایی که ممکن است به این رابطه تنوع ببخشید. بهتر است درباره چیزهایی که بیشتر به شما لذت می‌دهد، صحبت کنید یا با تغییر مکان یا وضعیت رابطه، ارتباطی صمیمی و هیجان‌انگیز ایجاد کنید.

 

 

زندگی زناشویی موفق

زندگی زناشویی عاشقانه

 

 

۱۲ راه برای حفظ روابط صمیمانه همسران !

در اینجا ما می خواهیم با رموز موفقیت زوج های خوش بخت و عاشق شما را بیشتر آشنا کنیم تا برای شما هم در زندگی مشترکتان راهگشا باشد.

 

راهکارهای هوشمندانه

هرگز فکر کرده اید چرا بعضی از زوجها اینقدر عاشق و صمیمی هستند؟ این به آن دلیل نیست که زندگی آنها ایده آل است و هیچ مشکلی ندارند، بلکه نکته اینجاست که آنها نحوۀ حفظ روابط عاشقانه و جلوگیری از فرسایش روزمرۀ آن را به خوبی می دانند. بیایید برخی از راهکارهای کاربردی آنها را با هم مرور کنیم و سعی کنید از این نکات برای خوشبخت شدن و خوشبخت ماندن استفاده کنید.

۱) عاشق بودن را با هیچ چیز عوض نکنید. آگاهانه و با قصد قبلی تصمیم بگیرید عاشق باشید. هر قدر بیشتر وانمود کنید که عاشقید، بیشتر خود را در اعماق یک زندگی عاشقانه خواهید یافت.

۲) اوقات خوش خود را مدام در ذهن مرور کنید. با همسر خود به گونه ای رفتار کنید که در روزهای ابتدای آشنایی رفتار می کردید. لیستی از کارهای لذت بخش دو نفره اتان و آن چیزهایی که هر دو از آن لذت می برید تهیه کنید و هر وقت به مورد جدیدی رسیدید، آن را به لیست اضافه کنید. برای این اتفاقات برنامه ریزی کنید و سعی کنید موقعیت تکرار آنها را فراهم کنید.

۳) به همسرتان کمک کنید تا هروز بیش از روز قبل عاشق باشد. به او کمک کنید عاشقانه فکر کند، عاشقانه زندگی کند و در عشق ورزیدن به شما احساس امنیت کند؛ به این ترتیب او با قلبی سرشار از عشق به سوی شما خواهد شتافت و بدون ترس و واهمه و بدون آنکه در مورد عکس العمل شما، قضاوت شما یا پس زده شدن از طرف شما نگران باشد، احساسات خود را به شما بازگو خواهد کرد. ستایش، تحسین، و در آغوش کیشدن همسر، نکاتی کوچک با تاثیراتی بسیار بزرگ هستند….امتحان کنید!

۴) تنها تصمیم نگیرید. شما و همسرتان یک تیم هستید، بنابر این تا جایی که می توانید با هم و در کنار هم باشید. باید احساس کنید که با همسرتان کامل می شوید و دو بخش از وجود یک نفر هستید، پس وقتی نیمۀ دیگر وجودتان حضور ندارد، تصمیم گیری نکنید. شرایط را با هم بسنجید و با هم تصمیم گیری کنید ؛ در مورد همه چیز، خواه موارد کوچک و خواه بزرگ باشد. خود را مشتاق سازش و سازگاری نشان دهید

۵) در کنار همسرتان حضور قلب داشته باشید. تمرین کنید ذهن خود را به زمان حال متمرکز کنید. وقتی در کنار همسرتان هستید، به کار، رنگ جدیدی که قرار است به آشپزخانه بزنید،و .. فکر نکنید.

۶) مراقب اندام و ظاهر خود باشید. برای موزون ماندن اندام خود و برای آنکه زیباتر بنظر برسید، وقت بگذارید. این موضوع بسیار مهم است.

۷) هماهنگی و سازگاری را در خود تقویت کنید. زن و شوهر ها به محض آنکه دعوایشان می شود، سراغ تفاوتهای دیگری با خود می روند در حالی که عاشقان شباهت های خود با طرف مقابلشان را از یاد نمی برند و از تفاوتهای دیگری زیرکانه بهره می برند. برنامه ای بچینید که طبق آن هر بار یکی به نفع دیگری کنار بیاید. اگر انتخاب شوهرتان منطبق با سلیقه و علاقۀ شما نیست، اعتراض و مبارزه نکنید، به یاد آورید که دفعۀ بعد نوبت شماست.

۸) سرزنش کردن را از زندگی خود حذف کنید. یافتن راه حل، گذشت و مهربانی را جایگزین سرزنش و سرکوفت کنید. باهم مشکلات را حل کنید ، کنار هم بنشینید، دستهای هم را بگیرید ، صورت یا موهای هم را لمس کنید و به دنبال راه چاره بگردید. سرحال و بشاش باشید. به یاد دارید آخرین باری که با هم از ته دل خندیده اید کی بوده است؟ یک فیلم کمدی، محیط مفرحی برای شما فراهم می کند و باعث میشود باهم و در کنار هم بخندید و لحظات شادی داشته باشید.

۹) برای روابط زناشویی خود برنامه ریزی کنید. رابطۀ زناشویی خودجوش و خود انگیخته خوب است اما زن و شوهرهای هوشمند می دانند که در این مواقع معمولا” آمیزش، بهترین حالت خود را نخواهد داشت. عشق ورزی نیز مثل هر کار دیگری نیاز به وقت و برنامه ریزی دارد.

۱۰) حقیقت را صراحتا” به زبان بیاورید، آن را گفته شده فرض نکنید. ممکن است فکر کنید می دانید قضیه چیست در حالی که از واقعیت امر فاصلۀ زیادی دارید. به همان ترتیب گاهی فکر می کنید همسرتان باید خودش بداند و بفهمد که موضوع چیست ولی این هم عادلانه نیست. همیشه و با تاکید سعی کنید سوء تفاهمات را برطرف کنید و با صریح صحبت کردن و رک بودن زمینۀ هر گونه سوء تفاهم و درک نابجا را از بین ببرید.

۱۱) عادلانه و عاقلانه با هم بحث کنید. هر از گاهی، وقتی را به بحث کردن با هم اختصاص دهید. مشکل پیش آمده را مطرح کنید، نقطه نظرات خود را بیان کنید و نظرات طرف مقابلتان را بشنوید و بدون موضع گیری و سعی در به کرسی نشاندن حرف خود ، با هم بهترین راهکار را انتخاب کنید. اگر هر دو طرف مطمئن باشید که دیگری قصد آزار شما را ندارد، پیشنهادات منطقی شما را می پذیرد، به علائق و حساسیت های شما احترام می گذارد و بدون خودخواهی سعی در حل مشکل دارد، همه چیز به راحتی حل خواهد شد.

۱۲) گاهی خانه را در اختیار همسرتان قرار دهید. حتی در عاشقانه ترین و صمیمی ترین زندگی های زناشویی نیز طرفین نیاز دارند که گاهی تنها باشند. اگر روزی همسرتان خواست که تنها باشد ، این موقعیت را برای او فراهم کنید. اگر روزی خواست بدون شما در کنار دوستانش باشد، حتما” قبول کنید و به او نشان دهید از اینکه به او خوش بگذرد خوشحال می شوید. البته بهتر است بعد از بازگشت او هر دو در مورد ساعاتی که با هم نبوده اید با یکدیگر صحبت کنید و آنچه که بر شما گذشته است را برای هم تعریف کنید. فراموش نکنید اینها برنامه هایی است که گاه به گاه پیش می آیند و افراط در این برنامه ها نیز مثل افراط در هر چیز دیگری، مشکل ساز خواهد شد.

 

 

رازهای زندگی زناشویی موفق

نکاتی درباره روابط زناشویی

عشق ماندگار | چگونه مانند روزهای اول ازدواج عاشق بمانیم؟

 

منبع: سیمرغ  / بیتوته / چهاردیواری جام جم

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا