بدانیم تا سالم بمانیم

ایمپلنت فوری دندان ها | نکاتی در خصوص نگهداری ایمپلنت دندان

سلامت دندان ها ، راه های مراقبت های لازم بعد از ایمپلنت ، و نکاتی برای بهبود فوری در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

هزینه ایمپلنت چقدر است؟

شرایط ایمپلنت , ایمپلنت فوری دندان ها

 

 

ایمپلنت فوری دندان ها

برای لبخند دائمی زیباتر، بهترین راهکار ها ایمپلنت فوری دندان ها می باشد. هنگامی که دندانهای خود را به دلیل پوسیدگی عمیق، شکستگی و ترک خوردگی و یا بیماری لثه از دست میدهید، باید جای خالی آن را با نوعی پروتز مصنوعی جایگزین دندان پر کنید. بهترین روش پر کردن جای خالی دندان، ایمپلنت است. ایمپلنت یک پایه تیتانیومی است که در داخل استخوان فک جایگذاری شده و به استخوان جوش میخورد و بر روی آن دندان مصنوعی، بریج یا روکش دندان نصب میگردد و به این ترتیب صاحب دندان جدید میشوید که از نظر زیبایی و استحکام کاملا شبیه دندان طبیعی خودتان عمل میکند.

اما کاشت ایمپلنت فرایندی است که اگر طبق روال معمول انجام شود چند ماه یا حتی بیش از یک سال طول میکشد. چرا که پس از کاشت پایه ایمپلنت دندان در داخل استخوان فک باید چند ماه صبر کنید تا استخوان به ایمپلنت جوش بخورد و پس از آن روکش بر روی ایمپلنت نصب کنید تا صاحب دندان شوید. اما اخیرا کاشت ایمپلنت فوری دندان نیز مرسوم شده است که در آن پس از کشیدن دندان ایمپلنت در داخل استخوان جایگذاری میشود و در همان جلسه روکش بر روی ایمپلنت سوار میشود تا جای خالی دندان در دهان، پر شود. به این روش ایمپلنت فوری گفته میشود چرا که به جای این که چندین ماه تا یک سال منتظر بمانید، ظرف چند روز صاحب دندان میشوید.

 

ارتودنسی نامرئی

درمان ارتودنسی یا سیم کشی دندان ها برای صاف و مرتب کردن دندان های نامرتب ،چرخیده، جلو زده، فاصله دار و نهفته انجام می شود. برای انجام درمان ارتودنسی روش های مختلفی وجود دارد که متداولترین و پرکاربردترین آن براکت ارتودنسی است. براکت معمولی که همه در ذهن دارند براکت فلزی است که شامل نگینهای فلزی کوچک است که بر سطح جلوی دندان چسبانده می شود و سیم ارتودنسی که از تک تک نگینهای براکت عبور کرده و آنها را به یکدیگر متصل نگه می دارد.

این نوع براکت ،زیبایی لبخند را تحت تأثیر قرار می دهد به همین علت بسیاری از افراد به خصوص بزرگسالان تمایلی به درمان ارتودنسی نشان نمی دهند. اما با پیشرفت تکنولوژی و ابداع روش های جدید، می توان با استفاده از ارتودنسی نامرئی این مشکل را برطرف نمود. در ارتودنسی نامرئی از براکت های سرامیکی استفاده می شود که رنگ دندان را به خود می گیرند و فقط از فاصله ی بسیار نزدیک قابل مشاهده هستند. به این ترتیب براکت در معرض توجه اطرافیان قرار ندارد و کسی متوجه آن نمی شود.

مهم ترین مزیت ارتودنسی نامرئی، غیر قابل مشاهده بودن آن است. یک مزیت بسیار مهم باعث شده است ارتودنسی سرامیکی از محبوبیت زیادی برخوردار باشد این است که براکت سرامیکی به اندازه براکت معمولی کارآیی داشته و تأثیرگذار است.بنابراین اگر به دنبال سیم کشی و صاف و مرتب کردن دندانها هستید اما زیبایی لبخند در طول دوره درمان ارتودنسی برایتان اهمیت دارد، ارتودنسی با براکت سرامیکی و سیم نامریی را به خاطر بسپارید.

 

نکاتی در خصوص نگهداری ایمپلنت دندان

با رعایت نکات بهداشتی و مهم می توانید عمر ایمپلنت دندان را تا ۲۵ سال ارتقا دهید. در ذیل پاره ای از نکات نگهداری و حفظ ایمپلنت دندان اورده شده است.

 

  از جویدن غذا در ۲۰ روز اول خودداری کنید. 

روند کاشت ایمپلنت دندان بسیار سریع و ساده است. در صورتی که جراحی کاشت ایمپلنت دندان در ۱ مرحله برای بیمار انجام شده باشد و قطعه اباتمنت برای بیمار کار گذاشته شود، می بایست حداقل ۲۰ روز اول نباید در محل کارگذاری ایمپلنت دندان غذا جویده شود.

پس از جداسازی بخیه حتما نواحی ایمپلنت و اطراف آن باید مسواک شود. توصیه می شود روزانه نواحی ایمپلنت سه بار مسواک گردد و از مواد بهداشتی همچون دهان شویه پس از صرف وعده هایی غذایی استفاده کرد تا از جمع شدن میکروب و جرم ها در اطراف ایمپلنت دندان جلوگیری به عمل اورد.

 

 

 درد بعد از ایمپلنت

جراحی ایمپلنت

 

 

ü    مواظب باشید ایمپلنت دندان دچار عفونت نگردد.

در صورتی که ایمپلنت دندان دچار عفونت گردد سبب می شود جوش کافی مابین استخوان بیمار و ایمپلنت صورت نگیرد و در نتیجه ایمپلنت دجار شکست شود. اگر هم ایمپلنت ثبات لازم را نداشته باشد که می تواند ناشی از تکنیک و تجربه پزشک ایمپلنت باشد، می تواند سبب شکست ایمپلنت دندان گردد. راه حل جلوگیری از عفونت ایمپلنت استفاده از مواد بهداشتی همچون دهانشویه به کمک پنبه به محل ایمپلنت است.

 

ü    بهداشت دهان را رعایت کنید.

حتما نواحی ای از دهان را که ممکن است مواد غذایی داخل آن ها گیر کند، تمیز کنید و به طور کلی مراقبت بهداشت ایمپلنت خود باشید تا بقای آن را افزایش دهید. برای تمیز کردن ایمپلنت دندان از وسایل تیز همچون خلال دندان استفاده نباید کرد، زیرا باعث اسیب و فسار و یا شکست ایمپلنت می گردد.

 

ü    مراجعه منظم به پزشک متخصص ایمپلنت را فراموش نکنید.

مراجعه منظم به متخصص ایمپلنت هر ۶ ماه یک بار برای بررسی احتمال گیرکردن مواد غذایی یا میزان تحلیل استخوان دور ایمپلنت امری ضروری است. در صورتی که جراحی و قرار دادن پروتز ایمپلنت برای بیمار ۲ بار صورت گرفته باشد یا در واقع کاشت ایمپلت ۲ مرحله ای داشته باشیم، ۲ حالت داریم. اگر هر دو مرحله ایمپلنت توسط متخصص ایمپلنت انجام شده است، باید برای معاینه نیز به متخصص ایمپلنت مراجعه کرد. اما اگر قراردادن پروتز ایمپلنت توسط متخصص ایمپلنت انجام نشده باشد، برای چک آپ نیز باید به فردی که پروتز ایمپلنت را قرار داده است، مراجعه گردد.

 

ü    عمر مفید برای ایمپلنت دندان را حدود ۲۵ سال تصور کنید.

در عصر حاضر با به استفاه از تکنولوژی‌های جدید در طراحی سطوح خارجی ایمپلنت‌ دندان، عملکرد ایمپلنت دندان بسیار افزایش یافته و می توان گفت تا ۲۵سال می تواند ایمپلنت دندان عمر داشته باشد. رعایت نکات بهداشتی ایمپلنت و مراجعات منظم به متخصص ایمپلنت از موارد ضروری در افزایش طول عمر ایمپلنت دندان است.

 

 

نکاتی درباره ایمپلنت

ایمپلنت دندان ها

 

ایمپلنت فوری دندان ها | نکاتی در خصوص نگهداری ایمپلنت دندان

منبع : نمناک / drsojodi.com

۴/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا