بیماریها و راه درمان

سرطان کلیه چه علائمی دارد | درمان قطعی سرطان کلیه

درمان سرطان کلیه به چه صورت است ؟ آیا سرطان کلیه درمان می شود ؟ در این مقاله قصد داریم به موضوع سرطان کلیه بپردازیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

 

تشخیص سرطان کلیه با سونوگرافی

عکس سرطان کلیه

 

این سرطان معمولاً در افراد بالاتر از ۴۰ سال دیده می‌شود، ولی علت دقیق این بیماری مشخص نیست. وقتی که سرطان کلیه به بیرون از کلیه گسترش می‌یابد، سلول‌های سرطانی اغلب در غدد لنفاوی اطراف یافت می‌شوند. سرطان کلیه همچنین گاهی به ریه‌‌ها، استخوان‌ها و یا کبد نفوذ می‌کند و ممکن است از یک کلیه به کلیه‌ی دیگر منتقل شود.

 

علت سرطان کلیه چیست؟

مطالعات، عوامل زیر را به عنوان عامل خطرزا به بروز بیماری سرطان کلیه مشخص کرده است:

 

استعمال دخانیات: سیگاری‌ها دو برابر بیشتر از غیرسیگاری‌ها در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

چاقی مفرط: کسانی که دچار چاقی مفرط هستند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

  فشار خون بالا: فشارخون بالا خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می‌دهد.

  دیالیز طولانی‌مدت: دیالیز نوعی درمان در کسانی است که کلیه‌های آن‌ها خوب کار نمی‌کند. دیالیز شدن طی مدت چندین سال باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان کلیه می‌شود.

شغل: برخی افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کلیه هستند، زیرا آنها در معرض تماس با برخی مواد شیمیایی خاص و یا عناصری در محل کار خود قرار می‌گیرند. کارگرانی که در کوره‌های زغال‌سنگ در صنعت فولاد و آهن کار می‌‌کنند در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. کارگرانی هم که درمعرض پنبه ‌نسوز و کادمیوم (Cadmium) قرار دارند نیز در خطر هستند.

 

در اینجا ۵ علامت بسیار شایع و قابل تشخیص سرطان کلیه بیشتر معرفی شده است:

 

کم خونی و خستگی:

خستگی یک علامت شناخته شده در بسیاری از سرطان ها است. این نوع خستگی ناشی از سرطان با احساس خستگی متداول و رایج، فرق دارد. پبا استراحت برطرف نمی شود و منجر به تداخل با فعالیت های طبیعی و روزمره می گردد ضمن این که فرد را تحریک پذیر و خسته می کند. البته کم خونی و کاهش گلبول های قرمز نیز در این نوع کم خونی مقصر است اما به هر صورت، هر گونه خستگی غیر معمول باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

 

از دست دادن وزن، اشتها و بروز تب:

یکی دیگر از نشانه های سرطان کلیه، کاهش وزن ناگهانی و غیر منتظره است. علاوه بر لاغری غیر قابل توصیف و پائین آمدن توانایی بدن، تب ناشناخته و تعریق داغ نیز می تواند با سرطان کلیه در ارتباط باشد.

 

وجود خون در ادرار:

شایع ترین علامت بالینی سرطان کلیه، وجود خون در ادرار است که یا خود بیمار آن را به طور واضح و آشکار در ادرار می بیند و یا اینکه این خون تنها با میکروسکوپ و به وسیله آزمایشگاه قابل شناسایی است. در این هنگام رنگ ادرار فرد صورتی، قهوه ای و یا قرمز است. اغلب حتی مقدار کمی خون در ادرار باعث تغییر رنگ می شود. البته سایر علل وجود خون در ادرار می تواند به عفونت مثانه، سنگ کلیه، کیست یا التهاب ربط داشته باشد. در هر صورت با مشاهده این علامت، حتما پزشک تان را باید در جریان قرار دهید.

 

درد پایین کمر:

علایم سرطان کلیه ممکن است دیر ظاهر شود و در مواقعی ممکن است فرد تنها با علامت درد مختصر پهلو مراجعه کند و به دنبال سونوگرافی متوجه این بیماری شود. این درد تیز بیشتر در منطقه بالاتر از لگن و زیر دنده ها احساس می شود. هر گونه درد ناگهانی در پهلو که به طور ناگهانی شروع می شود و بیش از چند روز طول می کشد را باید به اطلاع پزشک رساند.

 

وجود توده:

وجود توده در شکم می تواند نشانه سرطان کلیه باشد. انجام آزمایش های تشخیصی مانند سونوگرافی و یا سی تی اسکن برای تعیین توده ضروری است. گاهی اوقات این توده در لمس آنقدر بزرگ است که کل حفره شکمی را پر می کند. توده شکمی اغلب با درد همراه است.

برای تعیین علائم سرطان کلیه، پزشک معمولا آزمون هایی را شامل آزمایش ادرار و آزمایش خون برای کشف هر گونه مواد شیمیایی غیر معمول در خون و بررسی عملکرد کبد انجام می دهد. در صورت وجود توده، انجام آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی، سی تی اسکن یا ام آر آی ضروری است. نمونه برداری از توده تشخیص داده شده برای اثبات وجود سلول های سرطانی در آن ضروری است.

 

 توده چربی در کلیه

سرطان کلیه در کودکان

 

انواع سرطان کلیه

انواع مختلفی از سرطان وجود دارد که احتمال دارد در کلیه‌‌ها آغاز شود. سرطان سلول کلیوی (Renal Cell Cancer) رایج‌ترین نوع سرطان کلیه در بزرگسالان است. این نوع سرطان آدنوکارسینوم (Adenocarcinoma) کلیوی و یا هایپرنفروم (Hypernephroma) نیز نامیده می‌شود. نوع دیگری از سرطان به نام کارسینوم سلول ترانزیشنال (Transitional Cell Carcinoma) هم وجود دارد که بر کلیه‌ها اثر می‌گذارد. این نوع سرطان شبیه به سرطان مثانه بوده و اغلب مانند سرطان مثانه درمان می‌شود. تومور ویلم (Wilm’s Tumor) رایج‌ترین نوع سرطان کلیه در میان کودکان است. این سرطان با سرطان کلیه در بزرگسالان فرق دارد و به درمان متفاوتی هم نیاز دارد.

 

روش‌های درمان سرطان کلیه

انتخاب روش درمان بستگی به مرحله بیماری، سلامت عمومی بیمار و سن او دارد. در هر مرحله از بیماری، مبتلایان به سرطان، درمانی را برای کنترل درد و یا علائم دیگر، کاهش عوارض جانبی درمان و کاهش مشکلات عاطفی و عملی دریافت می‌کنند. مبتلایان به این سرطان ممکن است تحت عمل جراحی، آمبولیزه (مسدود) کردن شریان (Embolization)، پرتودرمانی، درمان بیولوژیک، شیمی ‌درمانی و یا ترکیبی از این روش‌های درمانی قرار بگیرند. در ادامه مختصرا در مورد هر کدام از این روش‌ها توضیحی داده خواهد شد.

 

جراحی: عمل جراحی برای بیرون آوردن کلیه از بدن، نفرکتومی (Nephrectomy) نامیده می‌شود که بسته به مرحله پیشروی سرطان، انواع گوناگونی دارد: برداشتن کامل کلیه (Radical Nephrectomy)، برداشتن جزئی از کلیه (Partial Nephrectomy)، برداشتن ساده کلیه (Simple Nephrectomy)

 

عمل جراحی معمول‌ترین راه درمان این بیماری است و سرطان را در کلیه و مناطق نزدیک آن درمان می‌کند.

 

عوارض بعد از عمل جراحی: احساس ضعف، خستگی و ناراحتی

 

    آمبولیزه کردن شریان: آمبولیزه کردن شریان، نوعی درمان موضعی است که در آن تومور کوچک می‌شود. گاهی این درمان قبل از عمل جراحی انجام می‌شود تا آن را ساده‌تر کند. زمانی‌که امکان جراحی وجود ندارد، آمبولیزاسیون ممکن است جهت کمک به کاهش علائم سرطان کلیه مورد استفاده قرار گیرد. در این روش، پزشک یک لوله باریک (کاتتر) را داخل رگ خونی پا وارد می‌کند. لوله از داخل رگ خونی اصلی (شریان کلیه) که فراهم‌کننده خون برای کلیه است عبور داده می‌شود و جهت انسداد جریان خون به کلیه ماده‌ای را وارد خون می‌کند. این انسداد مانع رسیدن اکسیژن و دیگر مواد مورد نیاز جهت رشد تومور می‌شود.

 

عوارض آمبولیزه کردن شریان: کمردرد، تب، حالت تهوع و استفراغ از عوارض این روش درمانی است.

 

  پرتو درمانی: در این روش، از پرتوهایی با انرژی بالا برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. این نوع درمان فقط بر سلول‌های سرطانی در ناحیه مورد درمان اثر می‌گذارد.

 

عوارض پرتو درمانی: حالت تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتی در دفع ادرار، کاهش تعداد گلبول‌های سفید سالم خون (که در بدن در مقابل عفونت دفاع می‌کنند) و قرمز، خشک و حساس شدن پوست در نواحی تحت درمان از عوارض پرتو درمانی است.

 

درمان بیولوژیکی: نوعی درمان سیستمیک است. در این روش از توانایی ذاتی بدن (سیستم ایمنی) برای مبارزه با سلول‌های سرطانی استفاده می‌گردد.

 

عوارض روش درمانی بیولوژیک: علائم این روش درمانی گاهی شبیه به آنفلولانزا مثل چاییدن، تب، درد مفاصل، ضعف، از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ و اسهال است.

 

    شیمی درمانی: در این روش داروهای ضد سرطان مصرف شد، وارد گردش خون گردیده و به سراسر بدن می‌رسند. با وجودی که این روش برای بسیاری از انواع سرطان مناسب است، ولی برای سرطان کلیه خیلی مفید نیست.

 

عوارض شیمی درمانی: شیمی ‌درمانی می‌تواند باعث ریزش مو، کم‌اشتهایی، تهوع و استفراغ، اسهال و یا سوزش لب و دهان شود.

 

    دارو درمانی: بتازگی محققان نتیجه آزمایش دو داروی جدید درمان پیشرفته ترین سرطان کلیه را موفقیت آمیز اعلام کردند. داروی اول سیستم ایمنی را به طور موقت غیر فعال می‌کند و داروی دوم سیگنال‌های رشد تومور را متوقف می‌کند.

 

درمان قطعی سرطان کلیه

درمان سرطان کلیه چیست ؟

سرطان کلیه چه علائمی دارد | درمان قطعی سرطان کلیه

گروه سلامت ستاره – بیتوته – سلامت نیوز

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا