بیماریها و راه درمان

تشخیص سرطان با یک قطره خون | جدیدترین روش تشخیص سرطان

شاید شما هم راه بیماری سرطان های بسیاری را تشخیص داد. در ادامه این مقاله بیشتر با این روش آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

 

راههای تشخیص سرطان در بدن

 

جدیدترین راه تشخیص دقیق سرطان با یک قطره خون

دانشمندان دانشگاه Umeå سوئد با هدف یافتن روشی دقیق و آسان جهت شناسایی مطمئن محل قرار گرفتن توده های سرطانی و دوری کردن از تکنیکهای تهاجمی، آزمایش خون جدیدی را ابداع کرده اند که با بررسی پلاکتهای موجود در تنها یک قطره خون، تشخیصی ارایه می کنند که تا ۹۶ درصد ضریب دقت دارد.

 

تشخیص سرطان

پیشتر تحقیقات مشابهی انجام شده بود که از آن جمله می توان به پروژه تحقیقاتی محققان دانشگاه بردفورد انگلیس اشاره کرد. آنها از نور ماورای فرابنفش برای آنالیز DNA نمونه های خونی استفاده می کنند تا محل وجود توده های سرطانی را تشخیص دهند. اما روشی که در سوئد ارایه شده نگرشی متفاوت دارد.

 

در این نگرش جدید تمرکز بر روی این نکته حیرت انگیز است که چگونه تومورها به مشخصات RNA پلاکتهای خونی «آموزش» می دهند تا اثری از سرطان در خون برجای گذارند.

محققان دانشگاه Umeå با بررسی دقیق پلاکتهای خونی آموزش دیده توسط تومورها که عنوان TEP به آنها داده شده است، امیدوارند که با ضریب دقت بالایی وجود توده های سرطانی و همچنین محل دقیق قرار داشتن آنها را شناسایی کنند.

این پروژه مطالعاتی بر روی نمونه های خونی ۲۸۳ بیمار صورت گرفت که از این تعداد ۲۲۸ نفر مبتلا به نوعی سرطان بودند.

اکنون از این شیوه تشخیصی غیرتهاجمی می توان برای تشخیص وجود سرطان تا ۹۶ درصد و محل دقیق آن تا ۷۱ درصد استفاده کرد.

جزئیات کامل این دستاورد پزشکی در نشریه Cancer Cell منتشر شده است.

 

راه تشخیص سرطان خون

راه ساده تشخیص سرطان

 

پیش از اجرای این آزمایش که CanserSEEK یا سرطان یاب نام دارد، روی انسان ها به مطالعات بیشتری نیاز خواهد بود اما پس از تایید نهایی همه انسان ها می توانند با پرداخت ۵۰۰ دلار به آن دسترسی داشته باشند.

 

محققان دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا در پژوهشی که ۱۰۰۵ بیمار مبتلا به سرطان در آن مشارکت داشتند، متوجه شدند این آزمایش می تواند با دقت ۷۰ درصدی تومورها را در بدن آنها شناسایی کند. تومورهای سرطانی در بخش های مختلف بدن از جمله تخمدان، کبد، معده،‌لوزالمعده،مری روده بزرگ، ریه و سینه شناسایی شدند. در پنج نوع از این سرطان ها، تخمدان، کبد،‌معده، لوزالمعده و مری، هیچ آزمایش غربالگری برای افرادی که در معرض خطر متوسط ابتلا قرار دارند،‌ وجود ندارد. آزمایش جدید می تواند با حساسیت ۶۹ تا ۹۶ درصدی این بیماری ها را شناسایی کند.

 

در ۸۳ درصد از موارد این آزمایش حتی توانست موقعیت تومورها را از نظر آناتومیکی شناسایی کند. در آزمایش کاملا غیر تهاجمی و براساس تحلیل جهش DNA در ۱۶ ژن سرطانی و همچنین شدن میزان ۱۰ زیست نشانگر پروتئینی در چرخش است. محققان هدف این آزمایش را شناسایی بیماری حتی پیش از آنکه بیماری به سطح نشان دادن علائم برسد می دانند.

 

پیتر گیبس، پژوهشگر کانادایی که این آزمایش را مورد استفاده قرار داده‌است،‌ امیدوار است این روش بتواند جان هزاران نفر را به سرعت و بدون هزینه زیاد نجات دهد. او گفته است که این روش به معنی آن است که برای اولین بار می توان با یک آزمایش خون، وجود انواع سرطان را به سرعت داد در حالیکه با روش های کنونی، برای تشخیص آنها باید در انتظار ظهور علائم بیماری ماند.

 

با توجه به افزایش احتمال ابتلای به سرطان در سنین بالاتر عمر، روش جدید را می توان به طور وسیع و مرتب، مثلا سالانه، برای این گروه سنی به کار برد. همچنین آزمایش افرادی که به دلایل مختلف ممکن است با خطر بیشتر ابتلای به این بیماری مواجه باشند قادر به تشخیص به موقع و موفقیت در درمان است اما حساسیت آزمایش در افرادی که در مرحله اول سرطان هستند بسیار پایین است.

 

 

تشخیص سرطان استخوان

راههای تشخیص سرطان در بدن

تشخیص سرطان با یک قطره خون | جدیدترین روش تشخیص سرطان

منبع : تلگراف – hamshahrionline.ir – بیتوته – نمناک

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا