گردشگری

دانستنی هایی راجع به سفر به روسیه

 

روسیه در فصل تابستان مقصد ایده آلی برای ایرانی ها محسوب می شود. کشوری که در اوج گرمای این روزهای ایران، آب و هوایی بارانی و اغلب ابری و سرد دارد. سفر کردن به این کشور در چند ماه اخیر تسهیل شده است و می توان با مراجعه به آژانس های گردشگری ویزای گروهی دریافت کرد.

به علت علاقه وافر ایرانی ها به سفر به این کشور، در این گزارش بنا به تجربه شخصی افرادی که به تازگی سفری توریستی به روسیه داشتند، شما را از نکاتی باخبر می کنیم که ممکن است در سفر به این کشور به کارتان بیاید.

گردشگری روسیه

روسیه در فصل تابستان مقصد ایده آلی برای ایرانی ها محسوب می شود

۱٫ دلار مهر نخورده با خود ببرید
برای سفر به روسیه توصیه می شود با خود دلار ببرید، چون نرخ تبدیل به روبل در روسیه به صرفه تر است. با این حال مطمئن شوید که هیچ کدام از دلارهایی که از صرافی در ایران می گیرید و با خود به همراه می برید، مهر خورده یا خط خورده نباشد؛ چرا که اگر این کار ار انجام ندهید ممکن است در طول سفر با یک مشکل اساسی رو به رو شوید.

در ایران صراف های ایرانی علاقه خاصی به مهر زدن و بعضا امضا روی دلار فروخته شده از صرافی خود دارند اما مشکل اینجا است که روسیه به هرگونه خط و مهر روی دلار واکنش نشان می دهد و آن را قبول نمی کند. هر چند این مشکل در هیچ سفرنامه ای اشاره نشده یا در نکات اعلامی سفارت چنین موردی قید نشده اما این مشکل وجود دارد و برای حل این موضوع نیز دو راه پیش روی تان است. اول مراجعه به شعبه بانک ملی در مسکو که اگر شما در سن پترزبورگ باشید حدود ۱۰ ساعت با قطار کندرو و ۴ ساعت با قطار تندرو تا مسکو راه دارید و دوم مراجعه به بزرگترین بانک روسیه به اسم اسپربانک که البته درصدی در نتیجه چنج پول تان کسر می شود.

۲٫ کتاب خوانی عجیب روس ها
بیش از هر چیزی در مترو و مکان های عمومی در دست روس ها و به خصوص جوان ترهایشان، کتاب دیده می شود. اگر عادت کرده ایم که در متروی ایران سر جوان ها و دیگر حتی میانسالان را در گوشی هایشان ببینیم و صدای دستفروش ها را بشنویم، در روسیه نه تنها خبری از هیچ کدام از این ها نیست بلکه مترو و مکان های عمومی جایی ست که بیشتر از هر جای دیگر در دستان مردم و به خصوص جوان ترها کتاب می بینید. در روسیه نمایشگاه و غرفه های کتاب با قیمت هایی بهتر از ایران به وفور دیده می شود.

۳٫ دنبال موزیک، CD و DVD نگردید
حلقه مفقوده روسیه فروشگاه های فروش سی دی و دی وی دی های موسیقی و حتی فیلم است. در روسیه اگر بخواهید یک فروشگاه این چنینی که همانندش در ایران کم نیست، پیدا کنید شاید با پرس و جو هم اثری از آن نیابید. حتی سینما و سینما رفتن هم آنچنان دغدغه اول مردم روسیه به شمار نمی رود؛ برای کشوری که بهترین اجراهای باله و اپرا و نمایشی را روی صحنه می برد، شاید این مورد خیلی هم عجیب نباشد.

۴٫ اپرایی تماشایی که وقت تان را پر می کند
اگر در ایران به خاطر هر نوع کنسرت یا هر نوع خواننده بنام یا بی نامی مجبور هستید بالای ۶۰ هزار تومان هزینه کنید در روسیه برای یک اپرای ۴ ساعته با ۶۰ نوازنده و ۱۰۰ بازیگر و حضور چهره های شاخص موسیقی، آن هم برای نشستن در  ردیف دوم رو به روی سن ۱۵۰۰ روبل معادل ۱۰۰ هزار تومان هزینه خواهید کرد و تا آخر سرتان گرم نمایشگاه های رنگارنگی است که بعد از بیرون آمدن از سالن با آنها رو به رو خواهید شد.

گردشگری روسیه برای سفر به روسیه توصیه می شود با خود دلار ببرید، چون نرخ تبدیل به روبل در روسیه به صرفه تر است

۵٫ اصرار زیاد روس ها به زبان روسی
با وجود اینکه روسیه به خصوص مسکو و سن پترزبورگ منطقه ای توریستی محسوب می شود و هم اکنون درحال آماده سازی برای جام جهانی سال آینده هستند هیچ علاقه ای به یادگیری زبان بین المللی ندارند و تقریبا هیچ بروشور، کاتالوگ و راهنمایی را پیدا نخواهید کرد که به زبان انگلیسی نوشته شده باشد پس اگر برای این سفر روی مسلط بودن تان روی زبان انگلیسی حساب کرده اید احتمالا ناامید خواهید شد چرا که مردم روسیه به یادگیری زبان انگلیسی اعتقادی ندارند یا بهتر بگوییم نیازی به یادگیری این زبان نمی بینند. یادگیری حروف پرکاربرد الفبای روسی کار سختی نیست و در بسیاری از اماکن از جمله متروها بسیار کارا خواهدبود.

۶٫ امنیت در سراسر روسیه حاکم است
جالب است بدانید ورودی تمام پاساژها، مترو، سینما، اماکن تاریخی، هتل ها با یک گیت شروع می شود. گیتی که مانند فرودگاه ایران تمامی وسایل و کیف ها از زیر نظر دستگاه های پرتو ایکس یا مشابه آن رد می شود. در متروها هم حضور همیشگی پلیس های مسلح به همراه سگ یک امر طبیعی محسوب می شود. پس ممکن است پس از چند روز گشت و گذار در روسیه به این نتیجه برسید که هنگام بیرون رفتن بهتر است هیچ ساک و کیف بزرگی با خود نبرید.

۷٫ حضور اجتماعی پیرزن های روسیه
روسیه ۱۴۴ میلیون نفر جمعیت دارد و با وجود اینکه نهمین کشور پرجمعیت دنیاست اما به لحاظ تراکم جمعیت از پایین ترین نرخ های تراکم جمعیت در جهان محسوب می شود. همچنین در این کشور پرجمعیت نرخ بیکاری ۵ درصد است و جایی ست که بازنشستگی در آن معنایی ندارد.

به همین خاطر وقتی موزه گردی در روسیه را شروع کنید و از خانه های تاریخی نویسنده ها و شعرای بنام روسیه بازدید می کنید متوجه حضور پررنگ خانم های مسن به عنوان صندوقدار یا راوی می شوید یا حتی پیرزن های حدود ۸۰- ۹۰ سالی را می بینید که در رستوران ها مشغول کار هستند. دلیل اصلی حضور سالمندان در این گونه کارها این است که جوان ترها با موقعیت های شغلی و درآمدهای بالایی که دارند نیازی به حضور در این کار در خود نمی بینند.

گردشگری روسیه

روسیه ۱۴۴ میلیون نفر جمعیت دارد و با وجود اینکه نهمین کشور پرجمعیت دنیاست

۸٫ حضور توریست های محجبه ایرانی
شاید به این علت که روسیه در دو شهر ایران یعنی اصفهان و بوشهر کنسولگری دارد، خانواده های مذهبی هم به روسیه جذب شده اند. به این ترتیب روسیه در سال های اخیر با استقبال خوب توریست های قشر مذهبی و سنتی ایرانی که به صورت خانوادگی به این کشور سفر می کنند، همراه شده.

۹٫ فارسی در روسیه زبان غریبی نیست
بهتر است وقتی در روسیه در حال صحبت کردن با خانواده یا دوستان هستید این راهم در نظر بگیرید که احتمالا در اطراف شما فارسی زبانان زیادی وجود دارد. هم توریست های ایرانی در روسیه رشد چشمگیری داشته و هم ازبک ها و تاجیک های زیادی در روسیه وجود دارند که فارسی زبان هستند و برای کار به این کشور مهاجرت کرده اند.

۱۰٫ سفر بک پکری و هاستل نشینی را تجربه کنید
در این روزها تورهای عادی سفر به روسیه بدون شام و ناهار و بدون خریدهای احتمالی چیزی حدود ۷ میلیون تومان آب می خورد اما اگر شیوه بک پکری را انتخاب کنید هزینه پرواز غیرایرانی ۲ میلیون تومان آب می خورد و اگر به جای هتل هم هاستل نشینی را امتحان کنید که به صورت پانسیون هایی با اتاق های چندتخته و یک آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی مشاع بین ساکنین است با شبی حدود ۶۰ هزار تومان در نقاط خوب شهر می توانید اقامت داشته باشید و با دیگر بک پکرها هم ارتباط دوستانه بگیرید و اطلاعات نابی کسب کنید.

۱۱٫ غذاهایی دلپذیر، سالم، متنوع و نیمه ارزان
در مقایسه با ایران و برای توریست ایرانی روسیه یکی از بهترین مقاصد است تا غذا خوردن هم تبدیل به یک لذت شود. غذاهای دریایی بسیار خوش طعم و غذاهایی نزدیک به ایران مثل شیشلیک به همین اسم کار شما را در انتخاب غذا آسان می کند. این را هم بدانید اگر انتخاب اشتباهی داشته باشید طعم غذاهای روسیه دلپذیر و با ذائقه ایرانی جور است و مطمئنا راضی از رستوران بیرون می آیید. قیمت ها را هم هر طور حساب کنیم کمتر از رستوران های ایرانی در می آید.

گردشگری روسیه

 برای توریست ایرانی روسیه یکی از بهترین مقاصد است تا غذا خوردن هم تبدیل به یک لذت شود

۱۲٫ مذهب در این کشور جایگاه ویژه ای دارد
مسیحیت ارتدکس بزرگترین دین و دین سنتی روسیه است هر چند ادیان دیگر هم آزادانه در این کشور وجود دارند. اما به طور کلی کلیساها که نماد گرایش مذهبی افراد مسیحی است در روسیه همیشه پر و پیمان است.

۱۳٫ خریدهای مطمئن در روسیه
به طور کلی برندهای خارجی در مسکو و سن پترزبورگ گران تر از ایران است اما دو دلیل عمده برای این ادعا می توان به کار برد. اول اینکه فیدبک یا کم کیفیت چینی به هیچ وجه در این کشور وجود ندارد و همه جنس ها اصل است. دوم اینکه آف ها یا همان تخفیف ها، واقعی است. مثلا در زمان آف بنتون می توانید یک کت مردانه را با قیمت ۴۰۰ هزار تومان خریداری کنید.

۱۴٫ زنده بودن شهر
نکته جالب دیگر زنده بودن کل شهر سن پترزبورگ است و دلیل اصلی آن هم این است که روسیه اعتقادی به بلندمرتبه سازی و تجمیع برندها و فروشگاه های مختلف در یک مال ندارد بلکه همه این ها در سطح خیابان ها و شهر پراکنده اند و همین امر موجب زنده بودن همیشگی و همه جایی شهر شده است.

گردشگری روسیه

مسیحیت ارتدکس بزرگترین دین و دین سنتی روسیه است

۱۵٫ شب های سفید
اگر تیرماه را برای سفر خود به روسیه انتخاب کنید که البته انتخاب بجایی هم است با شب های سفید در روسیه مواجه می شوید. به این ترتیب که به علت بالا بودن عرض جغرافیایی سن پترزبورگ کل شب نیز هوا روشن است. هر چند ممکن است ساعت خوایتان به هم بریزد اما با شهری رو به رو می شوید که به صورت شبانه روزی روشن، زنده و پویا است.

دانستنی هایی راجع به سفر به روسیه

منبع: روزنامه هفت صبح/برترین ها

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا