بارداری

تفاوت‌های جراحی باز با لاپاراسکوپی

laprascopy

آندوسکوپی با لاپاروسکوپی فرق دارد؟
‌چیزی به نام جراحی آندوسکوپی، رشته جوانی است و از سال ۱۹۷۲ در دنیا شروع شده است، در ابتدا شکل تشخیصی داشته ولی بعد ازمدتی، برای درمان هم ازآن استفاده کرده‌اند.

در زمینه فعالیت ما هم که زنان وزایمان است، شاخه‌ای از جراحی به نام آندوسکوپی وجود دارد، که شامل۲قسمت، جراحی با لاپاراسکوپ و دیگری جراحی با هیستروسکوپ است. در لاپاراسکوپی، جراحی‌ها با عنوان جراحی شکم بسته نام می‌گیرند و روش قبلی یعنی باز کردن شکم، درکار نیست.

هیستروسکوپی هم به معنای جراحی داخل رحم است که عدم دسترسی مابه داخل رحم را برطرف کرده و ما می‌توانیم به کمک هیستروسکوپ، عمل‌هایی مثل چسبندگی رحم بعد از جراحی‌ها، وجود فیبروم و پلیپ را درمان کنیم.

مزایای این روش‌ها نسبت به روش‌های قبلی چیست؟
‌در لاپاراسکوپی با استفاده از ۳ سوراخ ۱۰-۵ میلی متری، جراحی انجام می‌شود و جالب است بدانید که تمام جراحی‌های زنان نظیر برداشتن رحم، کیست تخمدان و بستن لوله، از این طریق قابل انجام است.

فایده‌ای هم که دارد این است که بیماری که صبح جراحی شده تا عصر، مرخص می‌شود و چون شکمش در این جراحی باز نشده است، می‌تواند از فردای عمل، سر کار برود. علاوه براین موارد، میزان نیاز به داروی آنتی بیوتیک هم در این بیماران کمتر است و عوارض کمتری هم دارد. به خاطر همین مزایا هم امروزه در تمام دنیا از لاپاراسکوپی برای جراحی استفاده می‌شود.

در رابطه با هیستروسکوپی چطور؟
‌ هیستروسکوپی بدون بیهوش کردن بیمار و بدون بریدن جایی انجام می‌گیرد و به‌خصوص در مورد دختران باکره‌ای که فیبروم در رحمشان دارند، بدون دست خوردن به پرده بکارت، انجام می‌شود.

علاوه براین حسن‌ها ، در هر ۲ روش به‌دلیل دیجیتالی بودن جراحی و سرو کار داشتن با مونیتور و تصویر، جراح می‌تواند حین عمل از جایی با جای دیگر ارتباط برقرار کند و تصویر را برای مشورت از طریق اینترنت حتی برای دیگر جراحان با هر مسافتی بفرستد. یا حتی بعد از انجام جراحی، از تصاویر موجود برای آموزش استفاده کند و آنها را سرکلاس ببرد.

آیا این جراحی‌ها در ایران هم متداول شده است؟
‌این نوع از جراحی در ایران از سال ۱۹۹۰ به شکل کامل انجام می‌شود و روزبه روزهم به تعداد مراکزی که این کار را می‌کنند اضافه می‌شود.

پذیرش بیماران در رابطه با این نوع جراحی‌ها در ایران، چگونه است؟
این مسئله از نظرزیبایی در خانم‌ها بسیار اهمیت دارد چون شکم باز نشده وتنها ۳ تا سوراخ در سطح بدن به وجود می‌آید که معمولا یکی از آنها هم ناف است و بنابراین بیمار خیلی راحت‌تر است. خونریزی، عفونت و استفاده از آنتی بیوتیک‌ها هم در این روش به مراتب کمتر است.

چه جراحی‌هایی با این شیوه انجام می‌شود؟
‌تقریبا هر نوع عملی که با جراحی باز می‌شد انجام داد را می‌توان با لاپاراسکوپی انجام داد. مثلا جراحی‌هایی مثل کیست تخمدان یا برداشتن رحم بسیارروتین و متداول انجام می‌شود و جراحی‌های جدیدتری مثل سرطان‌های گردن رحم، تخمدان‌و… هم می‌رود که جای خودش را دراعمال جراحی به روش لاپاراسکوپی باز کند.

لاپاراسکوپی در درمان نازایی هم بسیار کارآمد است و مواردی نظیر انسداد وچسبندگی دیواره رحم، IVF یا کاشت تخمک بارور شده از طریق لاپاراسکوپی انجام می‌شود و در واقع نوعی جراحی مینیاتوری برای هر نوع بیماری است که نیاز به عمل دارد.

درمورد روش جراحی چگونه است؟
‌در این نوع جراحی، دستگاهی به نام آندوسکوپ وجود دارد که نوکش دوربین بسیار حساسی است و آن را درون شکم می‌فرستند. پس از آن، گاز CO2 را وارد شکم بیمار می‌کنند تا باز شود و از ۲ سوراخ دیگر، ابزارهای جراحی وارد می‌شود. مثلا اگر قرارباشد  رحم خارج شود، برای خارج کردنش از دستگاه دیگری که مثل چرخ گوشت عمل می‌کند استفاده کرده یا از طریق واژن اگر بیمار دخترنباشد، رحم خارج می‌شود.

از لیزر هم استفاده می‌شود؟
‌ چرا که نه! در واقع لیزر هم یکی از همان ابزارجراحی است و شبیه به یک چاقو عمل می‌کند و در برخی از بیماری‌ها مثل آندومتریوز اگر بنا باشد تا برشی انجام شود، از لیزر استفاده می‌شود که این برش را کم عمق‌تر و با عارضه کمتر ایجاد می‌کند.

تحقیقات جدیدترین در دنیای لاپاراسکوپی :
‌جدیدترین اقدامی‌که در حال حاضرروی آن کار می‌کنند، این است که همین ۳تا سوراخ را هم ایجاد نکنند و از سوراخ‌های طبیعی موجود، نظیر سوراخ دهان، بینی، مقعد، واژن وناف استفاده کنند

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا