بارداری

دلایل شکست لقاح آزمایشگاهی (IVF) چیست؟

ivf

چه عواملی باعث عدم موفقیت در انجام لقاح آزمایشگاهی یا IVF می شود ؟
عوامل زیادی در شکست این پروسه موثر است، امامهمترین آنها پایین بودن کیفیت تخمک انتخابی و وجود ناهنجاری در بیولوژی این سلولاست.
کدام موارد موجب پایین بودن کیفیت تخمک میشود؟
قبل از هر چیز سن زیاد زنان ( بالاتر از ۳۵سال ) می تواند سلول تخمک را ضعیف کند تا جایی که حین انجام IVF این سلول پاره می شود و پروسه شکست می خورد . هچنین وجود ناهنجاری درهسته سلول مزبور یا در غشای سیتوپلاسمی آن نیز، در ترکیب نشدن با اسپرم و عدم تشکیل نطفه موثر است. در ضمن گاهی لقاح صورت می گیرد ولی جنین به صورت ناقص تشکیل می شود و بعد از حداکثر ۶ هفته از بین می رود.
باید بگویم یکی از دلایل سقطهای مکرر در برخی خانمها نیز، همین پایین بودن کیفیت تخمک است.
به علاوه وجود ناهنجاری در نقطه مرکزیکروموزومهای موجود در تخمک ( سانتروزومی،نقص در فاکتور فعال کننده این سلول و فشردگی بیش از حد محتوای DNA نیز، همگی در از بین رفتن تخمک موثرند.
چگونه می توان قبل از انجام IVF، از وجودنقص در تخمک آگاه شد ؟
یکی از ساده ترین روشهای بررسی تخمک، استفادهاز نانوتکنولوژی است. بوسیله این متد می توان درعرض چند دقیقه از وجود هر گونه اختلال احتمالی در ساختمان فیزیولوژیک یا ژنتیکی این سلول آگاه شد و از شکست IVF جلوگیری کرد.
در ضمن ذکر این نکته الزامی است که در برخی موارد دلیل بسیاری از بیماریهای کشنده جنین و یا از بین رفتن نوزاد حین تولد، وجودمشکلات در ساختار ابتدایی سلول جنین است که به دلیل ناهنجاری در ساختمان تخمک به وقوع پیوسته است
به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا