بیماریها و راه درمان

پرواز مرگ با قرص شادی

اکستازی,قرص اکستازی,قرص شادی آور

پرواز مرگ با قرص شادی
دو تا گیلاس دور گوش‌هاش انداخت و روی تاب نشست. پاهاش رو خم و راست کرد و تکانی به تاب داد. از توی ساختمان صدای موزیک می ‌اومد. سعی کرد حرکت تاب با ضرب ‌آهنگ موزیک هماهنگ باشه. بعضی‌ ها دوست دارن توی تاریکی با دوستشون برقصن، اما اون دوست داشت تو دل شب تنها باشه. دفعه اول که اِکس زد، خودش رو از همه سر می ‌دید. به همین خاطر تا صبح رقصید. حالا دلش می‌ خواست تنها باشه. یکی صداش می ‌زد. دوست بود، دوستی که آورده بودش اینجا…

ـ امشب بیا بریم پارتی، سرحال می‌ شی.
جوابی نداد. سرحال بود. «مهتاب، چه قشنگی!» ماه اون بالا بود. صورتش گرد و سفید. قرصی که خورده بود هم همین‌ طور. قول داده بود که از همیشه شادتر باشه. مهتاب قشنگ بود. تاب که بالا می ‌رفت، دستش رو دراز می ‌کرد طرف ماه. «همیشه برام بخند، مهتاب!»

اتوبان رو برای اون دو تا خلوت کرده بودن. عروس و داماد با هم می ‌رفتن خونه. همه ماشین‌ها رو جا گذاشته بودن. مهتاب خندید. تاب اوج می ‌گرفت و بعد پایین می ‌رفت. باد افتاد توی تور سفیدش. تندتر، باز هم تندتر. «زندگی مال ما دوتاس.» دستش رو دراز کرد به طرف ماه. «مهتاب…» یه ماشین بزرگ وسط اتوبان بود. به ماه نگاه کرد. صدای ترمز گرفتن ماشین توی گوش‌هاش پیچید…

تاب که ترمز نداشت. ماه چقدر نزدیک بود! تور سفیدش خونی شد. باید صورت ماه رو پاک می ‌کرد. موهاش رو زد کنار. تمام صورتش خونی بود. مهتاب رو نگاه می ‌کرد. «همیشه با هم، روز خوش و شب تار.» نوک انگشت‌هاش به ماه خورد. خون به صورت ماه پاشیده. تاب رو تندتر کرد. یکی به طرف تاب می‌آد. شاید می ‌خوان ماه رو ازش بگیرن. دست‌هاش رو از هم باز کرد. تاب رفت عقب و اومد جلو. بالا… پرید بالا. ماه رو محکم گرفت. با دو تا دست‌هاش. «مهتاب، هیچ ‌کس نمی‌ تونه ما رو از هم جدا کنه.»

خونِ مهتاب زمین رو گرم و خیس کرده بود. یک نفر از خانه دوید بیرون.
ـ دختره مهمونی رو خراب کرد. برای چی آوردیش اینجا؟
ـ خواستم یه خورده سرحال بیاد.
برگشتن توی ساختمان. صدای موزیک بلندتر شد. مهتاب، ماه رو توی دست‌هاش داشت. تور سفید روی سرش بود و به خانه بخت می‌ رفت…

اکستازی (ECSTASY) چیست؟
نام علمی اکستازی  متیلن ‌دی‌اکسی‌ـ اِن ـ متا ‌آمفتامین است. این ترکیب روان ‌افزا به ‌طور مصنوعی ساخته می ‌شود. MDMA ترکیب جدیدی نیست. نخستین بار در سال ۱۹۱۲ یک شرکت داروسازی آلمانی ، با هدف ساخت ترکیباتی برای کنترل و مهار اشتها در افراد چاق، این ماده را تولید کرد. اما استفاده از آن تا اواخر دهه ۱۹۷۰ به تعویق افتاد. در این زمان، روان‌ شناسان و روان ‌پزشکان MDMA را داروی مناسبی برای درمان اختلالات روانی و عاطفی معرفی کردند.

 

این محصول در دهه ۱۹۸۰ از انبار کارخانه‌ ها خارج شد و مورد استفاده متقاضیان خیابانی خود قرار گرفت. در سال ۱۹۸۵، دولت آمریکا مصرف این ترکیب را ممنوع اعلام کرد و مطالعات انجام ‌شده در مورد حیوانات آزمایشگاهی در سال ۱۹۸۶، آثار مخرب اکستازی را بر سیستم عصبی نشان داد.
اکستازی خالص، پودری سفید متشکل از کریستال‌های ریز است. از این پودر بوی کپک به مشام می ‌رسد. در صورت وجود ناخالصی، اکستازی به رنگ‌ های قرمز و قهوه‌ای نیز دیده می ‌شود. این ماده به اشکال قرص، کپسول، پودر استنشاقی و برچسب‌های پوستی موجود است. اکستازی را تزریق هم می ‌توان کرد. اما در اغلب موارد، اشکال خوراکی آن مصرف می‌ شود.

میزان MDMA در هر قرص از ۹ تا ۱۱۷ میلی‌ گرم متفاوت است. قرص‌های موجود در بازار حاوی مقدار اندکی MDMA و درصد زیادی ناخالصی هستند. کافئین، افدرین (تحریک‌ کننده)، PMA ( فعال‌ کننده سیستم عصبی)، MDA، DXM (ترکیبی کشنده)،PCP و SPEED از جمله مواد محرکی هستند که به‌ عنوان ناخالصی به قرص‌های اکستازی افزوده می‌ شوند.

دکتر صالح ‌پور، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، استفاده از مواد مصنوعی محرک از خانواده آمفتامین همچون اکستازی را در جهان رو به گسترش می ‌داند و می ‌گوید: «براساس هشدار سازمان ملل متحد، خرید و فروش و مصرف این مواد را به دشواری می ‌توان کنترل کرد. زیرا قیمت آنها ارزان است و به آسانی همه جا در دسترس هستند. این نوع موادِ شادی‌آور یا شادی‌افزا، به دلیل ایجاد احساس شعف موقت، برای جوانان جذابیتی خاص پیدا کرده‌اند.

 

در تایلند ترکیبات ‌آمفتامین ها به شکلات افزوده می‌ شود و به نام یا ـ با (YA-BA)، که در زبان تایلندی به معنای داروی جنون است، به کودکان و نوجوانان فروخته می ‌شود. قرص‌های SPEED را رانندگان تاکسی می‌ خورند و با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در بزرگراه های تایلند تردد می ‌کنند. همچنین این قرص در تایلند در کنار مشروبات الکلی برای مشتریان سرو می ‌شود.

 

در اندونزی ترکیبی مشابه به نام شابو (SHABU) به بازار عرضه شده که ارزان قیمت است و معمولاً روسپیان و مشتریان آنها از آن استفاده می‌ کنند. مردم محلی به آن برادر فقیر کوکائین می ‌گویند. افراد طبقه متوسط به جای آن اکستازی مصرف می ‌کنند که گران تر است. بررسی‌های به‌ عمل ‌آمده در انگلستان نشان می ‌دهد که یک میلیون نفر اکستازی مصرف می‌کنند. به این دارو در انگلستان داروی عشق گفته می‌شود.»
به این ترتیب، دارویی که در سال‌های پس از جنگ جهانی اول برای درمان افسردگی سربازان آمریکایی و آلمانی به کار می‌ رفت، در دهه‌ های بعد، به‌ عنوان یک ماده شادی ‌آور رواج یافت.
منبع : tebyan.net

 

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا