درمان

درمان افسردگی مالیخولیا | علل و راه های درمانی موثر

درمان بیماری افسردگی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان سودازدگی

تست مالیخولیا ، درمان افسردگی مالیخولیا

 

 

افسردگی مالیخولیا چیست؟ علائم و درمان آن کدام است؟

افسردگی مالیخولیایی نوعی ناراحتی روحی است که در آن، فردِ مبتلا، احساس غم و ناامیدی شدید دارد و ابعاد مختلف زندگی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. مالیخولیا و افسردگی مالیخولیایی موجب تغییر خلق‌وخو و رفتار در افراد درگیر با این مشکل می‌شود.

 

مالیخولیا چیست؟

مالیخولیا یک کلمه یونانی به معنی اندوه است. مالیخولیا باعث می‌شود فرد احساس کند زندگی، ارزش زیستن ندارد. این افراد به‌سختی روز را به شب می‌رسانند و دیگر به کارهایی که در گذشته باعث شادی و لذت‌شان می‌شد، میلی ندارند. در افراد مختلف، شدت و نوع مالیخولیا و افسردگیِ ناشی از آن متفاوت است.

 

افسردگی مالیخولیایی چیست؟

افسردگی مالیخولیایی نوعی افسردگی توأم با مالیخولیاست. نوعی اختلال خلقی ناشی از یک افسردگی غیرویژه است که با سطح پائین اشتیاق به فعالیت مشخص می‌شود.

این نوع افسردگی در گذشته نوعی اختلال روانی جداگانه به‌شمار می‌رفت، اما مدتی است آن را زیرمجموعه‌ی افسردگی به‌حساب می‌آورند.

افسردگی مالیخولیایی با نام‌های روان‌گسیختگی، مالیخولیا، اسکیزوفرنی و افسردگی ملانکولیک هم عنوان می‌شود.

 

علائم مالیخولیا

بیشترِ افراد مبتلا به افسردگی مالیخولیایی، دچار علائم عادی می‌شوند، اما در بعضی افراد نیز این مشکل به‌صورت شدیدتر و با روان‌گسیختگی کاتاتونی (یکی از انواع روان‌گسیختگی) و علائم شدیدتر مالیخولیا همراه است. به‌هرحال، تمام سطوح این بیماری به‌کمک روان‌درمانی و دارو، درمان‌شدنی هستند.

 

بیماران مبتلا به افسردگی مالیخولیایی، ممکن است با این علائم برخورد کنند:

– ازدست‌رفتن علاقه و انگیزه به انجام امور روزانه؛

– ازدست‌رفتن واکنش‌ها در برابر وقایع و اخبار خوشایند؛

– احساس عمیق ناامیدی و بی‌فایده‌بودن؛

 

– احساس دائمی اندوه برای مدت‌زمانی قابل‌توجه؛

– ازدست‌رفتن علاقه به فعالیت‌هایی که سابقا جالب بوده‌اند؛

– احساس کمبود انرژی و خستگی؛

 

اضطراب و پرخاشگری؛

– پرخوری یا کم‌غذایی؛

– اختلالات خواب، پرخوابی یا کم خوابی؛

 

– مشکل در تمرکز، تصمیم گیری و به‌خاطرآوردن موضوعات مختلف؛

– فکرکردن و حرف‌زدن درباره‌ی مرگ و خودکشی؛

– تلاش و اقدام برای خودکشی

 

– در موارد حادتر مالیخولیا، فرد صداهایی می‌شنود و تصاویری را می‌بیند که وجود ندارد.

• علائم افسردگی مالیخولیایی صبحگاه شدیدتر است.

• در افرادی با نشانه‌های روان‌پریشی نیز این علائم را می‌توان دید.

 

آثار جسمی مالیخولیا بر فرد

– جدا از علایم روانی، فرد مبتلا به افسردگی مالیخولیایی ممکن است دچار کاهش وزن چشمگیر شود. این روند می تواندبامصرف غذای بسیار کم همراه باشد و در برخی موارد، بیمار بیش از اندازه غذا می خورد.

 

– از دیگر نشانه های جسمی افسردگی مالیخولیایی می توان به شکل گیری عاداتی اشاره کرد که تا پیش از این وجود نداشتند، به عنوان مثال، تکان دادن پا؛ این شرایط را با استفاده از داروهای ضد افسردگی می توان کنترل کرد.

 

درمان افسردگی مالیخولیایی

دارو درمانی

این بیماری و مشکل، با انواع جدیدی از داروهای ضدافسردگی مانند فلوکستین (پروزاک)، سیتالوپرام (سلکسا)، پاروکستین (پاکسیل) درمان می‌شود. این داروها در دسته‌ی «اس‌اس‌آرآی‌»ها جای می‌گیرند.

 

باوجوداین، برخی بیماران همچنان نسبت‌به درمان داروییِ گروه «ام‌آ‌اُ»ها پاسخ‌دهی بهتری دارند. از زمره‌ی این گروه دارویی می‌توان به تری‌سیکلیک اشاره کرد.

دسته‌ی دارویی دیگری که برای درمان استفاده می‌شود، افکسورها مانند ونلافاکسین هستند. این داروها به جایگزین‌شدن سروتونین (یکی از انواع هورمون های شادی) و نوراپی‌نفرین (هورمون استرس) در مغز کمک می‌کنند.

 

باوجود مصرف داروها، مواد شیمیایی باعث به‌وجودآمدن احساس سرخوشی در فرد می‌شوند.

گاهی نیز از سایر داروهای ضدافسردگی مانند آریپی‌پرازول برای افزایش اثربخشی داروهای ضدافسردگی دیگر استفاده می‌شود.

 

مشاوره درمانی

علاوه‌بر دارودرمانی، با گفت‌وگو و مشاوره نیز می‌توان در جهت بهبود سلامت و درمان این بیماری اقدام کرد.

گفت‌وگودرمانی و مشاوره در کنار دارودرمانی اثر بیشتری دارد. در مشاوره و گفت‌وگودرمانی، بیمار و درمانگر متخصص، درباره‌ی علائم این مشکل و موضوعات پیرامون آن صحبت می‌کنند.

 

این درمان به افراد کمک می‌کند:

– توانایی مقابله با بحران‌ها و وقایع سخت را پیدا کنند.

– رفتارها و عقاید منفی را با نمونه‌های مثبت و سازنده جایگزین کنند.

– مهارت های ارتباطی خود را بهبود ببخشند.

 

– با چالش‌ها روبه‌رو شوند و مسائل را حل کنند.

– عزت نفس را در خود افزایش دهند.

– احساس مدیریت و رضایت را به زندگی خود بازگردانند.

 

گروه درمانی

درمان‌های گروهی نیز فکر خوبی است و باعث می‌شود فرد مبتلا به بیماری احساس تنهایی نکند و از تجارب دیگران استفاده کند. در گروه‌درمانی امکان به‌اشتراک‌گذاشتن احساسات و صحبت‌کردن درباره‌ی آن برای همه وجود دارد.

 

در بعضی مواردِ شدیدتر نیز از درمان‌های ای‌سی‌تی استفاده می‌شود. در این درمان، الکترودهایی به سر متصل می‌کنند و از این طریق، سیگنال‌های الکتریکی به مغز می‌فرستند. این درمان باعث ایجاد شوک و تحریکی خفیف در مغز می‌شود. این روش هم‌اکنون رایج است و مفید هم شناخته شده، اما همچنان درباره‌ی کیفیت آن ابهاماتی وجود دارد.

درهرحال برای درمان، باید ترکیبی از تمام روش‌های درمانی، بنابه تشخیص متخصص و شدت بیماری فرد، مورداستفاده قرار بگیرند.

 

 

مالیخولیا به انگلیسی

افسردگی ملانکولیک چیست

 

بیماری مالیخولیا چیست؟

در پزشکی مدرن واژهٔ مالی و ملیتی’ فقط به نشانه‌های ذهنی و عاطفی الکی افسردگی اشاره دارد اما به طور تاریخی مشکلات مالی’ (ملانخولیا) می‌توانسته نشانه‌های جسمی نیز علاوه بر نشانه‌های ذهنی داشته باشد و وضعیت‌های سودازدگی سخاعی بیشتر بر اساس علت مشترک آن‌ها تا صفات ویژه‌شان طبقه‌بندی می‌شوند….
در لغت‌نامه دهخدا آمده است: گونه ای مرض عصبی است که با اختلال قوای عضلانی و دماغی همراه است و معمولاً در دنباله فلج عمومی یا تحت شکنجه شدید روحی و جسمی (محبوسانی را که شکنجه شدید می دهند) و یا بر اثر مرض صرع یا در اشخاص هیستریک و یا بطور مادرزادی پدید آید.

 

مبتلایان به این مرض گاه از خوردن و آشامیدن خودداری می نمایند به نحوی که به حالت مرگ می رسند و گاهی خودکشی می کنند. برای معالجه این بیماران استراحت کامل و مسافرت به نقاط خوش آب و هوا و جدا بودن از افراد دیگر و از حوادث لازم است . این معالجه باید با تجویز داروهای مقوی قوای دماغی همراه باشد .همچنین مالیخولیا در کاربرد تاریخی خود اختلالات ذهنی، که امروزه ممکن است روان‌گسیختگی (اسکیزوفرنی) یا اختلال دوقطبی نامیده شوند، را هم دربرمی‌گرفته‌است. بسیاری از برداشت های اخیر مالیخولیا را از منظر روانکاوی و فلسفه در نظر گرفته اند.

 

مالیخولیا با علت دموی ( پر خونی )

از بیمارانی که خون زیاد دارند، و هماتو کریت آنها بالا است و فشار خونشان نیز زیاد است، اول بایستی خون گرفته شود سپس از دستور زیر استفاده نمایند.گل بنفشه ۱۵ گرم گل نیلوفر ۵ گرم گل گاوزبان ۱۰ گرم ؟؟؟ ۲۵ گرم ؟؟؟ ۲۰ دانه همه را نیم کوب کرده ۷ روز پس از جوشانیدن صبح و عصر میل نمایند.پس از تمام شدن دستورات بالا شربت بنفشه یا شربت افتیمون به مدت ۷ روز به کار برند، در این مدت گل بنفشه، گل نیلوفر، برگ کاهو، جو، پوست خشخاش از هر کدام مقدار کافی در یک ظرف بزرگ جوشانده و بیمار را در آب آن به خوابانند یعنی به طریق حمام داروئی به کار برند.

 

از کلم، گوشت بز، بادنجان، عدس، باقلا، و غذای شور بپرهیزند.اگر بیمار مبتلا به به بیخوابی است با داروهای حمام داروئی بالا سرشویه نمایند.هفته ای دو روز از داروی اطریفل صغیر با فرمل زیر استفاده کنند ( روزی ۳ قاشق مربا خوری )

 

فرمول اطریفل صغیر

؟؟؟ ۱۵ گرم هلیله سیاه ۱۵ گرم پوست هلیله زرد ۱۰ گرم ؟؟؟ ۱۵ گرم/همه را نرم کوبیده خوب بسایند در ۲۵۰ گرم عسل ریخته روزی ۳ قاشق مربا خوری.اگر بیمار ضعیف باشد، افتیمون و هلیله سیاه از هر کدام ۵ گرم انتخاب کرده در ۱۰۰ گرم شکر کوبیده دو روز این مقدار را بدهند.

 

نسخه زیر خیلی مؤثر و مفید است

؟؟؟ ۵ گرم گل سرخ ۵ گرم گل بنفشه ۱۰ گرم ؟؟؟ ۱۰ گرم گل گاوزبان ۱۰ گرم ؟؟؟ ۲۰ گرمپس از نیم کوب کردن ۷ قسمت نموده صبح و عصر پس از جوشاندن میل نمایند.

 

نسخه مؤثر دیگر

؟؟؟ ۲ گرم گل سرخ ۱۰ گرم ؟؟؟ ۵ گرم پوست هلیله زرد ۳ گرم هلیله سیاه ۱۰ گرم ؟؟؟ ۵ گرم بادیان ۱۰ گرم ریشه شیرین بیان ۲۵ گرم ؟؟؟ ۱۰ گرم پرسیاوشان ۱۰ گرم شاه تره ۵ گرم گل گاوزبان ۱۰ گرم ؟؟؟ ۱۵ گرم گل بنفشه ۱۵ گرم ؟؟؟ ۳۰ دانه مویز ۴۰ دانه.همه را پاک کرده، غیر از مویز بقیه را نیم کوب نموده روزی ۲۰ گرم از این مخلوط را جوشانده صبح ناشتا و عصر میل نمایند.

 

مالیخولیا با مبداء سوداوی و صفراوی

هلیله کابلی ۱۰ گرم هلیله سیاه ۱۰ گرم پوست هلیله زرد ۱۰ گرم ؟؟؟ ۱۰ گرم شاه تره ۵ گرم گل گاوزبان ۱۰ گرم ؟؟؟ ۱۰ گرم اسطوخدوس ۱۵ گرم ؟؟؟ ۱۰ گرم ؟؟؟ ۲۰ گرم تخم گشنیز ۵ گرمهمه را نرم کوبیده در نیم کیلو عسل روزی سه قاشق مرباخوری این دستور مقوی قلب و جسم و مقوی اعصاب است.شربت بنفشه، شربت نیلوفر، تمرهندی، آاوچه برقانی، ترنجبین و شیرخشت نیز مفید است.

 

گل گاو زبان ۱۵ گرم تخم گشنیز۵ گرم ابریشم مقرض ۵ گرم بهمن سفید ۵ گرم ؟؟؟ ۲۰ گرم تخم ؟؟؟ ۱۰ گرم تخم ؟؟؟ ۵ گرم.همه را برم کوبیده در نیم کیلو عسل روزی سه قاشق مربا خوری میل نمایند.خون گیری در مبتلایان به فشار خون و چاقهای دوران یائسگی راه اصلی کم کردن حالات مریضی است شستن سر با آب بنفشه و نیلوفر و دادن غذاهائی که از گوشت بره و مرغ و بزغاله تهیه شده باشد و خوردن فالوده از شکر و نشاسته و روغن بادام توصیه می شود.

 

شستشوی سر با آب جوشیده و یا جو نیم کوب شده یا گل بنفشه یا برگ کاهو و گل نیلوفر کوبیده یا گل بنفشه تخم کدو مفید است و یا گل نیلوفر را کوبیده بر سر قرار دهند یا از آب جوشانده آن سر را بشویند. گلاب یا گلهای خنک را بو کنند از امور جنسی و کارهای سنگین و صدمه خوردن بپرهیزند سلامتی سایر اعضاء بدن را بایستی کاملا رعایت کرد چه اگر یکی از اعضاء بیمار باشد باعث تشدید مرض خواهد شد.

 

 

معنی مالیخولیا در جدول

درمان مالیخولیا

 

درمان افسردگی مالیخولیا | علل و راه های درمانی موثر

 

منبع : دلگرم / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا