آموزش انواع غذاها

طرز تهیه نخود پلو با گوشت چرخ کرده و با مرغ و شوید

یکی از انواع پلوهای محبوب ، پلوهای مخلوط است ، در اینجا با طرز تهیه نخود پلو یکی از لذیذ ترین پلوهای مخلوط همراه شما هستیم ، همچنین در ادامه با نکاتی برای پخت بهتر انواع پلو با ما همراه باشید.

 

نخود پلو با نخود آبگوشتی

طرز تهیه نخود پلو

 

مواد لازم برای تهیه نخودپلو :

 برنج خام            ۲ پیمانه

 نخود خام             ۱/۲ پیمانه

 گوشت چرخ کرده ۱۵۰ گرم

 پیاز داغ ۳ قاشق غذاخوری

دارچین   ۱/۲ قاشق مرباخوری

زعفران دم کرده     به مقدار لازم

نمک، فلفل و زرچوبه          به مقدار لازم

 

طرز تهیه نخود پلو:

برای تهیه غذاهایی که داخل آن از حبوبات استفاده می شود باید حبوبات را از شب قبل خیس کرده و چند بار آب آن را عوض کنیم تا نفخ آن برود، پس نخود را هم از شب قبل خیس می کنیم.

حالا نخودهایی که خیس کرده بودیم را با دو لیوان آب سرد داخل قابلمه ریخته و در قابلمه را هم نیم لا می گذاریم و اجازه می دهیم تا نخود برای حدود ۱ الی ۲ ساعت کاملا بپزد.

وقتی نخود پخت آن را آبکش می کنیم.

داخل یک ماهیتابه دیگه کمی روغن، پیاز داغ، نمک، فلفل، زرچوبه و گوشت چرخ کرده را با هم تفت می دهیم تا گوشت سرخ شده و بپزد. مزه این غذا به پیاز داغ آن است پس در صورتی که پیاز داغ دوست دارید می توانید بیشتر بریزید.

بعد نخود را بپزید و به مقدار کافی زعفران دم کرده را به مایه گوشتی اضافه کرده و مواد را کمی با هم تفت می دهیم. اما دقت کنید تا مواد را زیاد هم نزنید تا نخودهای پخته له نشوند.

در انتهای کار هم دارچین را به مواد اضافه می کنیم. مقدار دارچین و اینکه اصلا استفاده شود یا نه هم سلیقه ای است.

حالا مایه نخود پلو را با برنجی که آبکش شده خوب مخلوط می کینم.

در نهایت برنج مخلوط را داخل قابلمه ای که کف آن را روغن ریختیم، می ریزیم و حدود ۱/۲ فنجان آب هم دور تا دور قابلمه می دهیم و برنج را دم می گذاریم. در ابتدا حرارت را زیاد می کینم تا بخار برنج بلند شود و بعد حرارت را ملایم می کنیم تا برای حدود نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه برنج دم بکشد.

حالا نخودپلو خوشمزه ما حاضر است و به شما پیشنهاد می کنم تا این پلو مخلوط لذیذ را با ترشی نوش جان کنید.

 

 چند نکته در مورد پخت برنج:

برای از بین بردن بوی سوختگی برنج:

۱- یک تکه نان روی برنج قرار دهید و موقع کشیدن، نان را بردارید.

۲-  یک عدد پیاز را پوست کنده و در داخل برنج فرو کنید پیاز بوی سوختگی را بخود می گیرد.

برای خوشمزه تر شدن شوید پلو:

برای اینکه شوید پلوی شما خوشمزه تر شود می توانید از ادویه مخصوص پلو که سبزرنگ است و ( در عطاری ها موجود می باشد) استفاده کنید بعد از آبکش کردن برنج کمی ادویه لابه لای برنج بپاشید.

 

نخود پلو ترکیه

طرز تهیه نخود پلو با گوشت چرخ کرده

 

برای خوشمزه تر شدن شیر برنج

:اگرمیخواهید شیر برنج شما خوشمزه تر شود، برنج را با شیر خیس کنید. این کار باعث می شود که شیر برنج شما خوشمزه تر شود.

 

اگر برنج شما بی نمک شد:

اگربراثر فراموشی برنجتان بی نمک شد اصلاً نگران نباشید، موقع کشیدن برنج مقدار مورد نیاز نمک را با مقدار بسیار کمی آب و روغن مخلوط کنید و روی برنج بریزید. با این کار بی نمکی برنج شما رفع می شود هرگز نمک را مستقیم در روغن نریزید، زیرا نمک در روغن حل نمی شود.

 

اگر برنج شما شور شد:

اگر قبل از آب کش کردن برنج متوجه شدید، که برنج شما شور شده است موقع آب کش کردن برنج آب بیشتر روی برنج داخل آبکش بریزید . اما اگر بعد از آب کش کردن برنج متوجه شوری آن شدید دیگرچاره ای برای برطرف کردن شوری آن ندارید. مگر اینکه خورش را بی نمک درست کنید.

 

آب برنج برای بچه ها:

وقتی می خواهید برنج را آبکش کنید یک لیوان از آب آن را بردارید و با یکی دو قاشق ماست مخلوط کنید. این آب برنج درصورتی که شور نباشد برای بچه ها خیلی مفید است.

 

از بین بردن بوی نامطبوع برنج:

اگر به هر دلیلی برنج خشک شما بو گرفت برنج را روی یک سطح پهن کنید. البته باید حتماً در سایه باشد تا بوی نامطبوع برنج از بین برود. زیرا اگر برنج را جلوی نورآفتاب قرار دهید باعث خرد شدن برنج می شود و برنج حالت خود را از دست می دهد و وقتی آن را  داخل آب جوش می ریزید از هم پاشیده می شود.

 

پخت برنج برای خانم های کارمند:

خانم هایی هستند که بیرون ازخانه کار می کنند و وقتی ظهر به خانه می آیند، فرصت پختن برنج را ندارند، و یا این که دوست ندارند از شب قبل برنج آماده کنند. اینگونه افراد از این روش می توانند کمک بگیرند: صبح یا شب قبل برنج را آبکش کنند البته کمی آن را خشک بردارند، سپس ته دیگ برنج را آماده کرده و برنج را داخل قابلمه بریزند و قابلمه را داخل یخچال قرار دهند، ظهر برنج را کمی آب و روغن دهند و آن را دم کنند تا سالاد را آماده کنند برنج هم دم کشیده است.

 

طرز تهیه نخود پلو بندری

طرز تهیه نخود پلو بندری

طرز تهیه نخود پلو با گوشت چرخ کرده و با مرغ و شوید

 

منبع : دونفره – آکاایران – بیتوته

 

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا