اخبار فرهنگی

هنرمندانی که ناقوس مرگشان به صدا در آمد

هنرمندانی که ناقوس مرگشان به صدا در آمد

امسال نیز همچون سال‌های گذشته، فرشته مرگ تامل زیادی در میان هنرمندان داشت و قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س)، سال ۹۳ نیز میهمانان زیادی را به آغوش کشید.

 

فرشته مرگ سال ۹۳ نیز دست تعداد زیادی از هنرمندان را گرفت و آنان را با خود به دیار باقی برد.

امسال نیز همچون سال‌های گذشته، فرشته مرگ تامل زیادی در میان هنرمندان داشت و قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س)، سال ۹۳ نیز میهمانان زیادی را به آغوش کشید.

ناقوس مرگ هنرمندان در سال جاری با درگذشت حمید مهرآرا بازیگر سینما و تلویزیون به صدا درآمد. او که مدتی از بیماری رنج می‌برد در اولین روزهای بهار از دنیا رفت.

شیرین شازده احمدی عضو طراحان فیلم، ایرج پور مروت ‌تهیه‌کننده سینما،‌ ناصر گیتی‌جاه بازیگر پیشکسوت و بهرام هنرمند مدیر تدارکات از دیگر هنرمندانی بودند که فروردین امسال درگذشتند و این چنین بود که اولین ماه بهار با مرگ‌های زیادی همراه شد.

هرچند ناقوس مرگ تا نیمه خرداد ماه، هنرمندان را رها کرد اما نیمه همین ماه فرهاد مجدآبادی هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر در فرانکفورت آلمان درگذشت.

همچنین عباس اذکایی دستیار تولید سینما نیز ۲۰ خرداد ماه راهی دیار باقی شد.

اولین ماه تابستان نیز با درگذشت باقر صحرارودی همراه شد. این بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون روز ۹ تیر ماه راهی دیار باقی شد. همچنان که اکبر خواجوی کارگردان سینما و تلویزیون نیز ۳۱ مرداد ماه دار فانی را وداع گفت.

شهریور ماه نیز همچون ماه فروردین هنرمندان زیادی با فرشته مرگ رهسپار دیار دیگری شدند. ابتدا محمدرضا خورشیدی بازیگر و کارگردان تئاتر ملایر ۶ شهریور ماه به دلیل سکته قلبی درگذشت. به فاصله‌ای اندک، حسن رضیانی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که با نقش عین الله باقرزاده مشهور بود‌، روز ۸ شهریور از دنیا رفت.

سارا بنی‌صدر هنرمند جوان تئاتر عروسکی دیگر هنرمندی بود که روز ۷ شهریور ماه در سن ۴۱ سالگی به دیار باقی شتافت. حسین منظوری سینمادار نیز روز ۱۶ شهریور ماه درگذشت.

ماه مهر با درگذشت حامد خسروی هنرمند جوان مستندساز همراه شد. این هنرمند که متولد سال ۵۷ بود، روز ۱۷ مهر در یک سانحه رانندگی جان باخت.

۱۲ روز بعد یعنی روز ۲۹ مهررضا رضاپور هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون مشهد براثر عارضه قلبی درگذشت.

درگذشت مجید بهرامی بازیگر جوان تئاتر و سینما از دیگر اتفاقات غم انگیز امسال بود. این بازیگر جوان که تصمیم داشت بیماری خود را شکست بدهد، بعد از چند سال مبارزه با بیماری ، سرانجام ۲۵ آبان ماه، آرامش مرگ را به هیاهوی زندگی ترجیح داد.

با شروع ماه آذر، فرشته مرگ تامل زیادی در میان هنرمندان داشت.

عظیم جوان‌روح،‌ انوشیروان ارجمند‌، حمید جدیدی‌ و سرانجام مرتضی احمدی هنرمندانی بودند که در آخرین ماه فصل پاییز از دنیا رفتند.

عظیم جوان‌روح فیلمبردار سینما و تلویزیون روز ۴ آذر ماه درگذشت. انوشیروان ارجمند بازیگر پیشکسوت تئاتر ‌، سینما و تلویزیون نیز روز ۲۳ آذرماه بعد از یک دوره بیماری،دار فانی را وداع گفت.

به فاصله پنج روز بعد، حمید جدیدی دیگر بازیگر نیز روز ۲۸ آذر ماه درگذشت و مرتضی احمدی بازیگر با سابقه تئاتر، سینما و تلویزیون و هنرمند مطرح عرصه رادیو و دوبلاژ، آخرین درگذشت ماه آذر بود.

احمدی که در تمام سال‌های فعالیتش خاطرات زیادی برای مردم رقم زد، روز ۳۰ آذر ماه درگذشت تا شب یلدا را در جهانی دیگر سپری کند. پدر بزرگ طهرون با درگذشت یلدایی خود،یلدای هر سال در ذهن مردم و دوستدارانش زنده خواهد بود.

ماه دی نیز از نظر درگذشت هنرمندان، دست کمی از ماه آذر نداشت؛ برگرونی بغوسیان هنرمند سینما و فیلمبردار روز ۵ دی ماه درگذشت. به فاصله یک روز بعد، صادق ماهرو هنرمند پیشکسوت دوبله با نقش مشهور «گوریل انگوری» روز ۶ دی ماه در کلن آلمان فوت کرد.

احمد رسول‌زاده دیگر هنرمند باسابقه عرصه دوبلاژ روز ۲۱ دی ماه و محمد حسین‌پور کارگردان و تهیه کننده سینما روز ۲۷ همین ماه دار فانی را وداع گفتند.

هرچند در طول ماه بهمن کسی از جامعه هنرمندان فوت نکرد، اما درست در آخرین روز این ماه نوشین تندسته بازیگر جوان تئاتر در سکوت درگذشت و به خاک سپرده شد.

اولین روز اسفند ماه با درگذشت زاون قوکاسیان منتقد و مترجم سینما همراه شد. این چهره هنری و مطبوعاتی بعد از مدتی بیماری در اصفهان شهر زادگاهش درگذشت و در آرامستان ارامنه در کنار پدر و مادرش به خاک سپرده شد.

سعید مترصد دیگر هنرمند سینما که به عنوان دستیار کارگردان، برنامه‌ریز و طراح صحنه فعال بود، نیز در سن ۵۳ سالگی بعد از شش سال مبارزه با بیماری، درگذشت. این هنرمند روز ۴ اسفند ماه به دیار باقی شتافت و فردای آن روز ۵ اسفند ماه بهرام ریحانی هنرمند پانتومیم کار نیز به جمع درگذشتگان هنرمند پیوست و یکی از غم‌انگیزترین مرگ‌های امسال هنرمندان رقم خورد.

این هنرمند جوان که متولد سال ۵۷ بود، اجرای پانتومیم بر فراز قله دماوند‌، طولانی‌ترین پانتومیم جهان و اجرای چندین برنامه در حمایت از کودکان کار و زنان تحت خشونت را در کارنامه هنری خود ثبت کرده بود.

از آنجا که هنرمندان زیادی بر اثر بیماری‌های گوناگون و بویژه سرطان در سال گذشته درگذشتند، دیگر هنرمندان در مراسم‌های خاکسپاری و یادبود بارها و بارها از سونامی سرطان نام بردند و از مسئولان خواستند برای حل این مشکل تدبیری بیندیشند.
اخبارفرهنگی – تابناک

 

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا