هنر در خانه

سبزه آرایی

 

سبزه عید،سبزه کردن عدس،سبزه های کوزه ای،سبزه انداختن

سبز کردن عدس

حدوداً ۱۵-۱۸ روز قبل از عید داخل کاسه مقداری عدس ریخته و با آب پر می‌کنیم و می گذاریم چند روز در دمای اتاق بماند. عدس معمولا آب را به خود جذب می‌کند.
گاهی‌ کنترل می‌کنیم و اگر آب عدس کشیده شده بود باز هم به آن آب اضافه می‌کنیم و می گذارم تا عدس‌ها جوانه بزنند( گندم یا عدس داخل آب جوانه نمیزند. فقط باید کاملا خیس بخورند. وقتی عدس های خیس خورده را لای دستمال نم دار منتقل کنیم شروع به جوانه زدن می کنند.) بهتر هست که آب عدس را هر روز عوض کنیم چون ترشیده و کف می‌کند.

بعد از آن که عدس‌هایتان کمی‌ جوانه زدند آنها را آبکش کرده و در ظرفهای مورد نظر ریخته و روی آنها را با دستمال حوله ی پوشانده و روی آن‌ها آب بپاشید و کنار پنجره جای که نه سرد و نه زیاد گرم هست می گذاریم تا رشد کنند.

توجه داشته باشید هر روز باید عدس‌ها را خیس کرده و آب اضافه آنها را بیرون ریخت. و حتما دستمال رویی را مرطوب نگهدارید. هیچوقت عدس‌هایتان را به صورت لایه نازک در ظرفتان نریزید. بهتر هست که کمی‌ به صورت گنبدی شکل در آورید.

بعد از آن که جوانه ها مقداری رشد کرده و کمی‌ سبز شد می توانید دستمال روی آن ها را برداشته و به آب دادن عدس‌ها ادامه دهید و مطمئن باشین که نور طبیعی به آنها بخورد و حتما ظرفتان را گاهی‌ بچرخانید تا سبزه‌ها به صورت کج به طرف نور رشد نکنند.

سبزه ‏های کوزه ‏ای

تهیه کوزه سبز نیز بسیار جالب است. با استفاده از یک کوزه سفالی و مقداری بذر تره‏تیزک (شاهی) می‏ توانیم سبزه کوزه‏ای درست کنیم.

ابتدا کوزه را از آب پر می‏ کنیم و برای مدت یک شبانه ‏روز آن را همان‏طور پر از آب نگه می‏ داریم تا جدار کوزه کاملاً خیس شود. سپس یک جوراب نایلونی روی کوزه می‏ کشیم.

بذر شاهی را که قبلاً برای مدت بیست و چهار ساعت در آب خیس کرده ‏ایم به آرامی با دست روی نایلون می‏ کشیم طوری که بذرها که حالا دیگر بعد از خیس شدن کاملاً ژله‏ ای شده‏ اند به طور یکنواخت همه جا پخش شوند. بذر شاهی به آسانی به سطح جوراب نایلونی می‏ چسبد.

کوزه را همواره پر از آب نگه می‏ داریم. چون هر روز مقداری از آب کوزه تبخیر می‏ شود باید به طور مرتب در آن آب بریزیم. آب از داخل کوزه به جداره آن راه یافته و به بیرون تراوش نموده جوراب را مرطوب می‏ کند به این ترتیب بذر شاهی جوانه زده و ریشه‏ ها به سطح بیرونی کوزه می‏ چسبند.

کوزه را در محل پر نور قرار دهید و گاه گداری آن را بچرخانید تا نور به همه جای آن برسد. بعد از چند روز کوزه سبز شده و از تماشای آن لذت خواهید برد.

سبزه عروسکی

جشنواره سبزه های نوروزی در باغ غدیر

 

وسایل‌ لازم‌ برای انداختن سبزه عروسکی:

روسک‌

– پارچه‌ کنفی‌ یا گونی‌

– تخم‌ شاهی‌

– نخ‌ و سوزن‌ و قیچی‌

شیوهِ کار:

عروسک‌ مناسبی‌ انتخاب‌ کنید؛ عروسکی‌ که‌ ترجیحاً دامن‌ بلندی‌ داشته‌ باشد. اگر می ‌خواهید لباس‌ عروسک‌ آسیب‌ نبیند، قسمت‌ دامن‌ را داخل‌ کیسه‌ نایلونی‌ قرار دهید و در قسمت‌ کمر با کش‌ یا سوزن‌ و نخ‌ محکم‌ کنید.

پارچه‌ کنفی‌ را با قیچی‌ (با توجه‌ به‌ اندازه‌ عروسک) به‌ شکل‌ دامن‌ برش‌ بزنید. اندازه‌ گیری‌ دقیق‌ دور کمر، قد دامن‌ و پایین‌ دامن‌ عروسک، شما را در برش‌ صحیح‌ دامن‌ کمک‌ می ‌کند.
دامن‌ را با سوزن‌ و نخ‌ بدوزید و قسمت‌ کمر را محکم‌ به‌ عروسک‌ متصل‌ کنید. این‌ مرحله‌ پایه‌ کار است‌ و باید با دقت‌ و توجه‌ انجام‌ شود.

تخم‌ شاهی‌ را خیس‌ کنید و بگذارید یکی ‌دو ساعت‌ بماند تا حالت‌ ژله ‌ای‌ و چسبنده‌ پیدا کند. سپس‌ آن‌ را از بالا به‌ پایین‌ و به‌ آرامی‌ روی‌ دامن‌ عروسک‌ بمالید. این‌ کار را به ‌دقت‌ و به‌ گونه ‌ای‌ انجام‌ دهید که‌ اصلاً معلوم‌ نباشد.

عروسک‌ را در محل‌ گرم‌ (کنار رادیاتور شوفاژ یا نزدیک‌ بخاری) قرار دهید و هر روز دو نوبت‌ با آبفشان‌ به‌ آن‌ آب‌ بپاشید تا همواره‌ مرطوب‌ بماند. زمانی ‌که‌ شاهی‌ها جوانه‌ زد بهتر است‌ آن‌ را به‌ محل‌ خنک ‌تر منتقل‌ کنید.

گرما رشد جوانه‌ ها را سرعت‌ می ‌بخشد و عمر سبزه‌ کوتاه ‌تر می ‌شود. اگر می‌ خواهید سبزه‌ رشد زیادی‌ نداشته‌ باشد، آن‌ را داخل‌ یخچال‌ بگذارید؛ اما آب ‌دادن‌ را فراموش‌ نکنید.

دامن‌ سبز عروسک‌ را با گل‌های‌ رنگی‌ جلوه‌ بیشتری‌ ببخشید. این‌ روش‌ سبز کردن‌ سبزه‌ شیوه‌ای‌ جدید است‌ و اگر حین‌ انجام‌ کار دقت‌ و سلیقه‌ به ‌خرج‌ دهید، نتیجه‌ مطلوبی‌ خواهید
گرفت. اگر دوست‌ دارید دامن‌ محکم‌ باشد و موقع‌ ایستادن‌ عروسک‌ دچار مشکل‌ نشود، زیر پارچه‌ تور سیمی‌ بگذارید و با پارچه‌ روی‌ آن‌ را بپوشانید.

آموزش سبزه عید مدل جعبه کادو

 

سبزه به شکل جعبه کادو

این مدل سبزه بسیار زیبا و جدید هستش و با آن می توانید میهمانانتان را شگفت زده کنید

لوازم مورد نیاز

لوازم مورد نیاز

پنبه _ آب  تخم شاهی _ مقداری روبان :: حریر، پلاستیکی، ساتن یا کاغذی*  _ دیس یا سینی برای زیر کار  _  چسب حرارتی
*من از روبان کاغذی استفاده کردم که چون آب می‌خوره، خراب نشه.

نکته: ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای :: مقوایی خوب نیست

آماده کردن ظرف

تخم شاهی رو باید یکی دو ساعت زودتر خیس کنید تا حالت ژله ای پیدا کنه.
ظرفتون رو روی دیس یا سینی بذارید. من ظرف پلاستیکی‌م رو برگردوندم سرش به طرف پایین موند و با چسب حرارتی ظرف رو به دیس چسبوندم.

پنبه رو توی آب خیس کردم و روی ظرف کشیدم به صورت یه لایه خیلی نازک ولی یکنواخت:

آموزش سبزه عید ,مدل سبزه عید, سبزه انداختن ,سبزه عید 94, سبزه شب عید 94 ,سبزه آرایی ,سبزه نوروز, سبزه سفره هفت سین

آموزش سبزه عید ,مدل سبزه عید, سبزه انداختن ,سبزه عید 94, سبزه شب عید 94 ,سبزه آرایی ,سبزه نوروز, سبزه سفره هفت سین

حواستون باشه جایی خالی نمونه چون دونه‌های شاهی‌ جاهایی که پنبه کمه رشد نمی‌کنن.

ما چون می‌خوایم سبزه شبیه جعبه کادو بشه، روبان‌هارو قبل از مالیدن تخم شاهی می‌بندیم:

روبان کاغذی برای جعبه

روبان زدن جعبه

کاشتن دانه‌ها

بعد با دیت یا قلمو به صورت یک لایه‌ی یکنواخت تخم شاهی رو روی ظرف می‌چسبونیم. چون حالت ژله ای داره خودش به پنبه می‌چسبه:

کاشتن شاهی با قلمو

دونه‌های شاهی

خب کارمون تمومه؛ روز بعد تخم شاهی ریشه می‌زنه و دو روز بعد برگ درمیاره.
روزی هم سه چهار بار به سبزه‌ها آب بدید.

سبزه نوروزی

گرد آوری مطالب : iranbanou.com

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا