سلامت

درمان تنبلی تخمدان چیست؟ تشخیص و نشانه­های آن

برای درمان تنبلی تخمدان می­توان ده­ها روش نام برد. این عارضه یکی از مشکلات شایع در بین بانوان بوده و امروز قصد داریم درباره آن صحبت کنیم. تنبلی تخمدان به ناباروی منجر خواهد شد. به ­همین دلیل افرادی که قصد دارند حاملگی را تجربه کنند و از این مشکل رنج می­برند، ابتدا باید اختلال خود را درمان کنند تا شانس باروری آنها افزایش یابد. این عارضه ژنتیکی است و ممکن است تمامی زنان یک خانواده به آن مبتلا باشند. اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر درباره تنبلی تخمدان و درمان آن را دارید، پیشنهاد می­کنم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نشانه­های تنبلی تخمدان چیست؟

این اختلال در خانم­ها و در سنین باروری رخ می­دهد. نام دیگر آن تخمدان پلی‌کیستیک بوده و در این بیماری کیسه­های کوچکی که از آب پر شده­اند درون تخمدان رشد می­کنند. این کیست­ها عملکرد تخمدان را غیر طبیعی خواهند کرد. چیزی که از آن ما به ­عنوان تنبلی یاد می­کنیم. این تنبلی عوارضی را که در ادامه خواهیم گفت را برای خانم­ها پدید خواهد آورد:

  • ریزش مو
  • پرمویی
  • بهم­خوردن چرخه قاعدگی
  • چرب­شدن پوست
  • اضافه وزن
  • آکنه

چه روش­هایی برای درمان تنبلی درتخمدان وجود دارد؟

روش­های زیادی برای درمان این عارضه وجود دارد. از روش­های خانگی گرفته تا ورزش و طب سنتی و جراحی. برای درمان تنبلی تخمدان شما باید این نکته را در نظر بگیرید که چه وضعیتی دارید. معمولا پزشک معالج بر اساس وضعیت فعلی شما روش درمانی را انتخاب خواهد کرد. در ادامه هر یک از آنها را بررسی خواهیم کرد.

درمان تنبلی در تخمدان با طب سنتی

بنابر روش سنتی شما باید تغذیه خاصی را پیش بگیرید و مواد غذایی خاصی را مصرف نکنید. پرهیز از مصرف ماست برای تنبلی تخمدان بسیار مفید است. بهتر است برای درمان این عارضه املت و بادمجان نیز مصرف نکنید.

مصرف ماهی نیز برای شما به­شدت مضر است. از دیگر مواد غذایی که در طب سنتی عدم مصرف آنها توصیه شده می­توان به ذیل اشاره کرد:

  • قارچ
  • قند و شکر افراطی
  • عدس
  • روغن نباتی

یکی از روش­های درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی برای بانوان حجامت است. این روش با توجه به پزشکی مدرن توصیه نمی­شود. اما به ‌هرحال یکی از روش­های درمانی محسوب می­شود. اگر قصد انجام چنین کاری را دارید حتما با پزشک طب سنتی درباره آن مشورت کنید.

آیا برای درمان تنبلی در تخمدان روش گیاهی وجود دارد؟

گیاهان و میوه­های زیادی هستند که می­توانند به شما کمک کنند این عارضه را از بین ببرید. در ادامه آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

چای سبز

این چای می­تواند تخمدان را تقویت کند و تخمک­گذاری را افزایش دهد.

گزنه

بر اساس تحقیقات بانوانی که ترس از ناباروری دارند می­توانند دم­نوش این گیاه را مصرف کنند که در درمان تنبلی تخمدان موثر است.

نعنا

این گیاه برای درمان چنین عارضه­ای بسیار موثر است اما شما باید برای مصرف آن با پزشک طب سنتی مشورت کنید. مصرف آن معمولا به­ شکل روزی دوبار خواهد بود.

تمشک قرمز

این میوه جذاب، باروری را افزایش خواهد داد و برای درمان تنبلی در تخمدان مورد استفاده قرار می­گیرد.

پای شیر

گیاه پای شیر می­تواند علاوه ‌بر افزایش تخمک­گذاری عادت ماهیانه شما را نیز تنظیم کند.

یام وحشی

پس از تخمک­گذاری از این گیاه استفاده کنید تا با افزایش میزان حاملگی روبرو شوید.

زنجبیل

این گیاه معمولا برای افزایش میل جنسی در آقایان و درمان تنبلی تخمدان در خانم­ها مورد استفاده قرار می­گیرد.

درمان تنبلی تخمدان در خانه

روش­های خانگی و گیاهی زیادی برای درمان این عارضه وجود دارند. موثر­ترین آنها را در ادامه به شما خواهیم گفت.

رازیانه

این گیاه می­تواند شیر مادر را افزایش دهد و تنبلی در تخمدان را درمان کند. رازیانه در درمان سندروم پیش از قاعدگی نیز موثر است. با استفاده از آن، عادت ماهیانه خود را منظم کنید و خطر ابتلا به­ سرطان را کاهش دهید.

حنا

یکی از بهترین مواد گیاهی برای درمان این عارضه حنا نام دارد. این ماده را می­توانید با گیاهان دیگری ترکیب کنید و به­ صورت یک ماسک بر روی واژن خود قرار دهید. سرکه طبیعی، مازو، کندر و بلوط بهترین گیاهان برای ترکیب با حنا برای ماسک واژن شما هستند. می­توانید ترکیبی که گفته شد را بر روی نوار بهداشتی خود قرار دهید و هنگام خواب استفاده کنید.

گیاه پنج انگشت

فرم­های مختلفی برای مصرف این گیاه مثل عصاره، چای و پودر موجود است. این گیاه را با مشورت پزشک طب سنتی به عنوان درمان تنبلی تخمدان مصرف کنید.

پیاز

یک پیاز متوسط را پیش از نهار مصرف نمایید. برای نتیجه بهتر می­توانید پیاز را با عسل مخلوط کنید و هر روز صبح آن را میل نمایید.

درمان تنبلی تخمدان با ورزش

ورزش نیز یکی از کار­هایی است که شما می­توانید به‌ منظور درمان تنبلی تخمدان از آن کمک بگیرید. ورزش در خانه مزایای فوق­العاده­ای برای شما خواهد داشت. علاوه‌ بر درمان بیماری­هایی از این دست، ورزش کمک می­کند که شاداب­تر باشید و افسردگی شما را درگیر خود نکند.

بیماری­های قلبی عروقی نیز در میان کسانی که پیوسته ورزش می­کنند کمتر بروز خواهد کرد. ورزش­هایی که شما می­توانید انجام دهید عبارتند از:

  • ورزش­های هوازی
  • پیلاتس
  • یوگا
  • شنا
  • پیاده­روی آهسته
  • دوچرخه سواری

چه روش­های درمانی پزشکی برای تنبلی تخمدان وجود دارد؟

دارو­های مختلفی هستند که می­توانند شما را برای درمان چنین عارضه­ای یاری دهند. اگر قصد درمان به روش پزشکی مدرن را دارید در ادامه این دارو­ها را برای درمان تنبلی تخمدان به شما معرفی می­کنیم.

استفاده از قرص متفورمین

این قرص برای افراد دیابتی تجویز می­شود. اما می­تواند عارضه تنبلی در تخمدان را نیز درمان کند. از دیگر تاثیرات این قرص تنظیم چرخه قاعدگی است.

استفاده از ویتامین E

ویتامین E و D3 همزمان می­توانند شانس بارداری را افزایش دهند. آنها با افزایش خون­­رسانی به رحم شانس لانه­گزینی رحم را افزایش خواهند داد.

استفاده از قرص جلوگیری از بارداری

اختلالات هورمونی و تنبلی تخمدان با استفاده از این قرص­ها نیز قابل درمان است. برخی از پزشکان اعتقاد دارند که مصرف چنین قرص­هایی درمان قطعی این عارضه خواهند بود. آنها می­توانند چرخه پریودی شما را منظم کنند و مشکلات شدید هورمونی را از بین ببرند.

انجام روش جراحی چه زمانی نیاز است؟

اگر دارو­ها و سایر روش­های درمانی نتوانند برای درمان تنبلی تخمدان موثر باشند، ما از جراحی برای افزایش تخمک­گذاری کمک می­گیریم. در این روش، سوزن کوچکی که حامل جریان الکتریکی است تخمدان را سوراخ می­کند و با حفاری تخمدان، سطح آندروژن را در آن کاهش می­دهد. با این کار احتمال بارداری و تخمک­گذاری بیشتر خواهد شد.

برداشتن یکی از تخمدان­ها یا اوفورکتومی و آسپیریشن برای کیست از بسیار روش­های درمانی هستند که پایه آنها جراحی است. برای درمان مشکل خود حتما از پزشک متخصص کمک بگیرید تا او با بررسی شرایط شما بهترین راه­حل را ارائه دهد.

در این مقاله روش­های درمان تنبلی تخمدان را بررسی کردیم. همانطور که گفته شد روش­های متعددی برای درمان این عارضه وجود دارند. روش­های سنتی، گیاهی و پزشکی همه و همه کمک می­کنند که شما تخمک­گذاری مفید­تری داشته باشید و در نهایت به باروری برسید.

نکته قابل توجه اینجاست که در صورت عدم پاسخ روش­های سنتی، گیاهی و خانگی شما ناگریز هستید از روش جراحی استفاده کنید. پس این نکته را در نظر بگیرید که جراحی آخرین روش درمانی است. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدواریم از مطالب گفته­شده بیشترین استفاده را کرده باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا