نگهداری مواد غذایی

خواص مصرف تخم مرغ | فواید و عوارض مصرف تخم مرغ

خواص مواد غذایی ، فواید و مضرات مصرف تخم مرغ در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 خواص زرده تخمه مرغ برای کودکان

خواص مرغ آب پز ، خواص مصرف تخم مرغ

 

 

۷ فایده و خاصیت مهم خوردن تخم مرغ در روز

خوردن روزانه یک تخم مرغ شما را از رفتن پیش پزشک باز نگه می دارد. حتی اگر روزانه دو عدد بخورید به آن اندازه که فکر می کنید مضر نیست. بخوانید تا بدانید خوردن روزانه تخم مرغ چقدر مفید است. ممکن است دیدگاه های متفاوتی داشته باشید با توجه به برخی اطلاعاتی که از اینترنت در مورد مقدار مغذی تخم مرغ جمع آوری کرده اید.

 

بیشتر شما به خاطر چربی ها و مقدار کلسترول که در تخم مرغ است به آن ، شک دارید. اما واقعیت کم تر شناخته شده این است که چربی و کلسترول در تخم مرغ برای آن هایی که شدیدا نسبت به کلسترول حساس هستند و یا بیماری های قلبی مضر است .

 

فواید خوردن هر روز تخم مرغ

۱. اسیدهای چرب امگا ۳

تمام تخم مرغ ها به یک اندازه مواد غذایی ندارند. به خاطر ترکیب مواد مغذی متفاوت است به نوع غذایی که به مرغ ها داده می شود و چگونگی پرورش آن ها بستگی دارد. ویژگی دوکوساهگزائنوئیک اسید که در تخم مرغ وجود دارد به حفظ عملکرد مغز، بینایی و تری گلیسرید خون کمک می کند.

 

اسیدهای چرب امگا ۳ نیز در ماهی مثل ماهی تن و سالمون یافت می شوند. بنابراین اگر قادر به خوردن ماهی نیستید، تخم مرغ جایگزین مناسبی برای شما خواهد بود.

 

۲. بالا بردن کلسترول خوب

خوردن تخم مرغ می تواند به شما کمک کند تا لیپو پروتئین را افزایش دهید که به کلسترول خوب نیز مشهور است. یک تخم مرغ حاوی ۲۱۲ میلی گرم که بیش از نیمی از مصرف روزانه توصیه شده که ۳۰۰ میلی گرم است را تامین می کند.

 

سطوح بالاتر HDL خطر بیماری قلبی، سکته و دیگر مشکلات سلامتی را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده اند که مصرف دو تخم مرغ در روز به مدت شش هفته به افزایش سطحHDL تا ۱۰ % کمک کرده است.

 

۳. بالا بودن میزان پروتئین

خوردن پروتئین به اندازه کافی برای داشتن بدن سالم بسیار مهم است. پروتئین ها مانع های سازنده بدن انسان هستند و همه نوع بافت را تنظیم می کند که به عنوان یک فرآیند ساختاری و عملکردی کار می کنند.

 

یک تخم مرغ بزرگ حاوی حدود ۶ گرم پروتئین است. علاوه بر این، تخم مرغ نیز شامل تمام آمینو اسیدهای ضروری است که به کار کردن پروتیین ها در بدن کمک می کند. پروتئین به اندازه کافی برای استخوان های قوی تر مهم است، توده عضلانی را افزایش می دهد و به کاهش وزن کمک می کند.

 

۴. مفید برای چشم ها

تخم مرغ حاوی دو آنتی اکسیدان قوی لئوتئین و زیازانتین است. این آنتی اکسیدان ها در شبکیه چشم جمع می شوند. خطر اختلالات مشترک چشم آب مروارید و انحطاط می تواند با مصرف مقادیر کافی از این مواد مغذی کاهش یابد.

 

تخم مرغ هم چنین ویتامین آ بالایی دارد کاستی ویتامین آ از شایع ترین علت نابینایی در جهان است. تخم مرغ غنی در ویتامین A است که پیش نیاز اساسی برای بینایی سالم است.

 

۵. خواص تخم مرغ برای کاهش خطر بیماری قلبی

مصرف مقدار کلسترول LDL که کلسترول بد نیز گفته می شود برای سلامتی مضر است و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. دو نوع کلسترول زیرمجموعهLDL یعنی کوچک و بزرگ در آن وجود دارد.

 

۶. غنی از مواد معدنی

مواد معدنی نظیر آهن، روی و فسفر در مقادیر بسیار زیادی در تخم مرغ وجود دارند و برای داشتن بدنی سالم ضروری هستند. روی سیستم ایمنی را حفظ کرده و مواد غذایی را به انرژی تبدیل می کند.

آهن برای چند چیز لازم است، اما زن ها به خاطر قاعدگی به آن نیاز دارند. تخم مرغ نیز غنی از ید، و برای ساختن هورمون های تیروئید و سلنیوم ضروری است.

 

۷. خواص تخم مرغ برای سلامت مغز

پیچیده ترین بخش بدن مغز است. و برای حفظ سلامت خوب، برای شما بسیار مهم است که مغز سالم را حفظ کنید. تخم مرغ حاوی ویتامین و مواد معدنی مناسب است که برای عملکرد منظم سلول ها، حافظه، سیستم عصبی و متابولیسم نیاز است.

 

تنها به این اطلاعات بسنده نکنید و در صورت داشتن هر گونه بیماری پیش از خوردن تخم مرغ حتما با پزشک مشورت کنید.

 

فواید تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و املاح ضروری است و می تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد. نیازهای تغذیه ای افراد برحسب جنس و سنشان متفاوت است.

 

ارزش انرژی زایی تخم مرغ :

یک عدد تخم مرغ متوسط ۷۶ کیلوکالری انرژی دارد و مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ، ۳ درصد نیاز انرژی یک مرد بالغ و ۴ درصد نیاز انرژی یک زن بالغ را تأمین می کند.

 

پروتئین :

تخم مرغ منبع بسیارغنی پروتئین است. ارزش بیولوژیکی پروتئین تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت ها و حبوبات غنی تر است. پروتئین تخم مرغ دارای تمامی اسیدآمینه های ضروری برای سلامتی بدن می باشد.

بنابراین مصرف تخم مرغ با سایر موادغذایی که از نظر پروتئینی فقیر هستند مانند نان ، برنج و غلات، باعث تکمیل ارزش پروتئینی غذا می شود.

 

 

مضرات سفیده تخمه مرغ

خواص زرده تخمه مرغ برای مو

 

 

۱۲.۵ درصد وزن تخم مرغ را پروتئین تشکیل می دهد و هم در زرده و هم در سفیده وجود دارد. ولی بیشتر در سفیده تخم مرغ و به نام آلبومین وجود دارد.

در نمودارهای ارزیابی کیفیت پروتئین موجود در موادغذایی، همیشه تخم مرغ در بالاترین حد یعنی ۱۰۰ قرار دارد و بعنوان استاندارد مرجع برای سنجش پروتئین سایر غذاها استفاده می شود.

 

ویتامین ها:

تخم مرغ، بیشتر ویتامین های موردنیاز بدن به جز ویتامین C را دارد. تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین های گروه B و ویتامین A می باشد. همچنین ویتامین D و ویتامین E را به مقدار کافی و لازم تأمین می کند.

 

املاح :

تخم مرغ حاوی تمامی املاح برای تأمین سلامتی فرد است. به خصوص اینکه منبع بسیار خوب ید و فسفر می باشد که ید برای ساخت هورمون تیروئیدی و فسفر برای رشد بهتر و سلامتی استخوان های بدن لازم می باشند.

 

املاح مهم دیگری که در تخم مرغ وجود دارند شامل: روی، سلنیم، آهن و کلسیم می باشند.
روی باعث بهبود زخم، بلوغ و رشد بهتر می شود و عفونت را نیز از بین می برد.

سلنیم نیز یکی از آنتی اکسیدان های مهم می باشد و رادیکال های آزاد ناشی از سوخت ناقص چربی ها را در بدن از بین می برد و می تواند بر علیه عوامل ایجادکننده سرطان نقش داشته باشد.

 

کلسیم نیز برای عملکرد بهتر سیستم عصبی، رشد بهتر افراد استخوان ها و استحکام ها آنها لازم است.

آهن یکی از اجزاء اصلی و حیاتی گلبول های قرمز خون است ولی قابلیت استفاده این نوع آهن برای بدن هنوز مشخص نیست.

 

کربوهیدرات و فیبرغذایی:

تخم مرغ به مقدار خیلی کم کربوهیدرات دارد و نیز فاقد فیبرغذایی است.

 

چربی ها :

۰.۸ درصد تخم مرغ را چربی تشکیل می دهد که در زرده آن وجود دارد و کمتر از ۰.۰۵ درصد آن در سفیده موجود است.

بر اساس تحقیقات ۱۱ درصد اسیدهای چرب تخم مرغ از نوع اسیدهای چرب غیراشباع پلی( با چند باند دوگانه)، ۴۴ درصد از نوع اسیدهای چرب غیراشباع مونو( با یک باند دوگانه) و ۲۹ درصد از نوع اسیدهای چرب اشباع است.

 

کلسترول :

کلسترول و لسیتین، مواد چرب موجود در زرده تخم مرغ می باشند و برای ساختمان و عملکرد سلول های بدن ضروری اند.

کلسترول قابلیت انعطاف و نفوذپذیری غشای سلول های بدن را حفظ می کند. همچنین بعنوان یکی از اجزاء تشکیل دهنده مواد چربی است که باعث نرمی پوست می شوند.
کلسترول برای تولید هورمون های جنسی، کورتیزول( هورمون غدد فوق کلیوی)، ویتامین D و نمکهای صفراوی در بدن لازم است.

 

براساس اطلاعات حاصله از آخرین تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که کلسترول دریافتی از راه غذا و کلسترول موجود در خون با هم یکی نیستند به عبارت دیگر کلسترول موجود در غذای مصرفی به طور خودکار به کلسترول خون افزوده نمی شود قسمت اعظم کلسترول خون در داخل بدن سنتز می شود. به موازات افزایش میزان کلسترول دریافتی از غذا، میزان سنتز کلسترول در بدن کاهش می یابد که این روند به تثبیت وضعیت کلسترول پلاسما کمک می کند لازم به ذکراست که چربیهای اشباع شده موجود در غذا بیشترین تاثیر را بر روی سطح کلسترول خون می گذارند و دراین بین کلسترول غذا نقشی ندارد طبیعی است وقتی که چربیهای اشباع نشده جایگزین چربیهای اشباع شده شوند، کلسترول خون پایین می آید.

 

نکته قابل توجه آن است که قسمت اعظم چربیهای موجود در زرده تخم مرغ ،از نوع غیراشباع هستند و هیچ ارتباطی با افزایش کلسترول ندارند بنابراین از کلسترول تخم مرغ نهراسید و روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف کنید.

 

لسیتین نیز در انتقال چربی خون و در متابولیسم کلسترول نقش دارد .

با توجه به مطلب بالا و مطالعات گوناگونی که در این زمینه انجام شده است، می توان به ارزش غذایی تخم مرغ به عنوان منبع غنی پروتئین ونیز سایر املاح و ویتامین ها پی برد.
به خصوص در دو گروه از افراد که نیاز به پروتئین بیشتری در برنامه غذایی روزانه اشان دارند ، مصرف تخم مرغ بیشتر لازم است :

 

۱.در ورزشکاران که نیاز به افزایش عضلات دارند .

۲.در کودکان و نوجوانان که در سن رشد هستند.

 

برای کودکان از ۹ ماهگی تا ۱ سالگی : یک زرده کامل تخم مرغ یک روز در میان و از ۲ سالگی به بعد براساس میل کودک ۶-۵ تخم مرغ در هفته مجاز است.

افراد بالغ نیز مجاز به مصرف ۴-۳ عدد تخم مرغ در هفته هستند.

 

حتی در افرادی که کلسترول خونشان بالاست نبایستی مصرف تخم مرغ را قطع کرد و این افراد می توانند ۳-۲ عدد در هفته دریافت کنند. زیرا با کاهش دریافت کلسترول از طریق غذا ، سنتز داخلی کلسترول در بدن افزایش یافته و حتی ممکن است بیشتر از قبل شود. نکته قابل توجه این است که بیشتر چربی های موجود در تخم مرغ از نوع غیر اشباع هستند و هیچ ارتباطی با افزایش کلسترول خون ندارند .

 

 

خواص زرده تخمه مرغ خام

عوارض تخم مرغ

 

خواص مصرف تخم مرغ | فواید و عوارض مصرف تخم مرغ

 

 

منبع : بیتوته / نمناک

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا