گل و گیاه

پرورش و نگهداری گل رز | نکات بسیار مهم برای پرورش گل رز

گل و گیاه ، نکات مهم پرورش گل های رز و شرایط نگهداری آنها در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

نوشته های مشابه

 

گل رز رونده در گلدان

انشا گل رز , پرورش و نگهداری گل رز

 

 

نکاتی برای پرورش و نگهداری گل رز

نگه داشتن گل های آپارتمانی یکی از روش های تعویض روحیه و حال و هوای خانه های امروزی است. گل رز یکی از گل های آپارتمانی است که زیبایی خاصی دارد. شما برای پرورش دادن گل رز کافی است فقط ۵ نکته زیر را بدانید.

 

۵ روش برای پرورش بهتر گل رز

دستکاری کردن رزها برای ایجاد منظره ای شگفت انگیزتر آسان است، اگر این قانون های ساده را رعایت کنید. با کمی مراقبت و توجه بیشتر، می توانید رزهای خود را تشویق کنید که در تمام تابستان گل بدهند. از آنها مراقبت کنید، آنها را تغذیه کنید و گل های پلاسیده را جدا کنید و مراقب نشانه های آفت و بیماری باشید. ۵ نکته زیر تضمین می کنند که رزهای شما به وضعیت شگفت انگیزی می رسند.

 

  • چیدن گل های پلاسیده

به طور منظم گل های پلاسیده را بچینید. در غیر این صورت گیاه بیشتر دانه تولید می کند و گل های بیشتری نمی دهد. ساقه های سالم فقط باید قسمت گل آنها چیده شود، ولی ساقه های باریک و ضعیف باید از پایین تر قطع شوند تا رشدشان بهتر شود. ساقه ها را از جایی که قطرشان به اندازه مداد بود هرس کنید، حتی اگر مجبور شدید کل جوانه را بچینید این کار را بکنید.

همیشه بالاتر از برگ های سالم و کامل را ببرید. این قسمت ها جاهایی هستند که هورمون ها متراکم شده اند، بنابراین گیاه می تواند از این قسمت سریعتر جوانه و گل بدهد.

 

  • تغذیه و افزودن لاشبرگ

در بهار و پائیز با کمپوست یا کود پوسیده برای رزها لاشبرگ تهیه کنید. در تابستان آنها را با پتاس و منیزیم تغذیه کنید تا گل های بهتری بدهند. با آبیاری منظم و گرفتن آب شیلنگ یا آبپاش به سوی قاعده گیاه، از تشکیل شدن سفیدک بر روی شاخ و برگ گیاه جلوگیری کنید.

 

  • تهیه تکیه گاه

رزهای بوته ای قدیمی را با قرار دادن تیرک هایی به دور گیاه و بستن ساقه ها به تیرک ها، حمایت کنید. رزهای رونده و فشرده را با بستن آنها به تیرک های آلاچیق، ستون های عمودی یا ستون های هرمی، حمایت کنید. رزهای معمولی هم به تکیه گاه نیاز دارند. ساقه اصلی آنها را با قرار دادن تیرک در کنارشان و بستن آنها به تیرک محکم کنید.

 

  • کنترل و مهار بیماری

گونه های مقاوم به بیماری رزها را انتخاب کنید تا از بیماری هایی همچون خال سیاه، سفیدک و پوسیدگی در تابستان های گرم و مرطوب پیشگیری شود، حتی گونه های مقاوم به بیماری هم ممکن است بیمار شوند. برگ های افتاده رز ها را جمع کنید و از گیاه دور کنید تا ریسک عفونت مجدد کاهش یابد و در صورت لزوم از قارچ کش استفاده کنید.

 

  • رز درست را انتخاب کنید

قبل از آنکه مسحور عکس زیبایی از یک رز شوید، فکر کنید که کدام رز برای باغچه شما مناسب است. گونه های قدیمی به ندرت در کل تابستان گل می دهند، در حالیکه گونه های جدید در کل تابستان گل دارند.

 

 

تحقیق درباره ی گل رز

ارقام گل رز

 

 

 همه چیز در مورد گل رز

گل رز متعلق به خانواده گل سرخیان است. این گیاهان در بخشهای وسیعی از کره زمین پراکنده هستند و از لحاظ نحوه رشد و شکل بوته و تولید گل به انواع رزهای مینیاتوری، پاسیویی، هیبرید چای، فلورینبدا، درختچه ای، بالا رو و رونده تقسیم می شوند.

جنس رز دارای ۱۲۰ گونه می باشد که از مناطق سرد شمالی تا مناطق نیمه گرمسیری پراکنده است. در تولید رزهای بریدنی گلخانه های از ارقام هیبرید چای و فلورینبدا که تولید گل انتهایی می کنند، استفاده می شود.

از آغاز تاریخ ، گل سرخ بیش از همه گلها در قلب بشر جای گرفته و از وقتی که مردم از زیبایی گل ، آگاهی یافته اند ، گل سرخ یک سرو گردن از آنها بلند تربوده است. گل سرخ میراث بزرگی از افسانه وتاریخ را به همراه دارد .

این درختچه زیبا ، میلیونها سال قبل از بوجود آمدن بشر در روی زمین ، زیسته و زیبائی و عطر را در همه جا گسترده است. rosaدر لاتین به معنای گل سرخ می باشد رزهای خشکیده ای از ۳۰۰ سال قبل ازمیلاد از گورهای مصریان بدست آمده تصور میشود که نشان اولین آشنائی مصریان با گل سرخ باشد.

گل رز در تمامی رنگها دیده می شود و در این مورد تنها یک استثناء وجود دارد و آن نبود رزهای آبی است.

در انواعی که تولید گل انتهایی می کنند (هیبرید چای، فلورینبدا، پاسیویی، مینیاتوری) هر ساله شاخه های جدید از جوانه های سال قبل رشد می کنند و بعد از تولید گل در انتهای شاخه، رشد آن متوقف می شودو شاخه های جدید دوباره از جوانه های زیرگل تولید می شود که بسته به رقم و شرایط آب و هوایی ممکن است تولید گل بکند یا نکند.

 

نام علمی : Rosa hybrida

نام انگلیسی : Rose

 

گل رز بعنوان ملکه گلها از زمان عهد باستان مورد توجه بشر بوده است.

در آن موقع استفاده های داروئی آن بیشتر مورد توجه بوده ولی بتدریج کشت و کار آن در باغها گسترش یافت. علاقه و اشتیاق انسان به داشتن این گل در تمام فصول سال باعث گردید تا تولید آن در گلخانه انجام گیرد. در حال حاضر گل رز یکی از محبوبترین گلهای جهان است و از لحاظ میزان تولید در صدر قرار دارد.

 

صفات مورد پسند گل رز در بازارهای جهانی عبارت است از:

۱ـ شاخه بلند و محکم که توانایی نگهداری استوار گل را داشته باشد.

۲ـ اندازه و رنگ مناسب گل که مختص رقم مورد نظر است.

۳ـ یکنواختی در مرحله برداشت گلها

۴ـ عاری بودن گلها از انواع رنگ پریدگی، سوختگی، آفات و بیماریها

۵ـ یکنواختی در اندازه شاخه ها

۶ـ اندازه، کیفیت، ظاهر مناسب مختص رقم

 

کشورهای عمده تولیدکننده این گل عبارتند از :

ایالات متحده آمریکا، هلند، انگلستان، کلمبیا،اکوادور، کنیا، آفریقای جنوبی، هندوستان و ۰۰۰ لازم به ذکر است که تولید در برخی از کشورهای آمریکایی و آفریقایی با سرعت رو به افزایش است، هر چند که تقریباً تمامی کشورهای دنیا بسته بهتانسیل خود تولید گل رز را نیز کم و زیاد در برنامه های خود دارند..

تولید گل رز در ایران بیشتر به استانهای تهران، مرکزی،اصفهان و خوزستان محدود شده است.

همچنین کشورهای اروپایی، آمریکا، کشورهای آسیای میانه وژاپن از عمده وارد کنندگان گل رز به شمار می روند.

گل رز، زمان گل دادن آن از فصل بهار تا اواسط تابستان است. گل های آن به رنگ سفید، صورتی، قرمز و بسیار خوشبو است.

این گل سرشار از ویتامین E است و فواید دارویی فراوانی در زمینه مراقبت از پوست و درمان برخی ناراحتی های پوستی دارد.گل رز برای انواع مختلف پوست ها مناسب است، ولی بیشتر برای پوستهای خشک و حساس از آن استفاده می شود .

از دیگر خواص دارویی این گیاه تأثیری است که بر مویرگ ها زیر پوست دارد به طوری که قرمزی سطح پوست را که ممکن است به دلیل گشاد شدن مویرگها باشد، کاهش دهد.

از آب گل رز برای تسکین برخی ناراحتی پوستی و ضد عفونی کردن برخی عفونت های چشمی استفاده می شود و همچنین آرامبخش و ضد

افسردگی است و تنش های عصبی، زخم های گوارشی، امراض قلبی را کاهش می دهد.

عصاره رز برای ترشح صفرا، هضم غذا، ناراحتی های خونی و رحم مفیداست.

چای گل رز (البته شما می توانید برای تهیه آن یک دوم گرم گلبرگ رز را داخل ۱۵۰ میلی لیتر آب بجوشانید و میل کنید) در تسکین گلو درد، کاهش عفونت مثانه و درمان اسهال تأثیر دارد.

قسمت میانی گل رز (برآمدگی وسط گل برای نگهداری دانه ها) نیز سرشار از ویتامین های (E ـ D ـ C ـ B3 ـ A) است.

ناگفته نماند که از روغن گل رز برای خوشبو کردن هوای اتاق نیز استفاده می شود.

به هر حال گل رز فواید فراوان دارد.

 

رز رونده مینیاتوری

نکاتی درباره گل رز

پرورش و نگهداری گل رز | نکات بسیار مهم برای پرورش گل رز

 

منبع : زندگی ایده آل – seemorgh.com / دلگرم / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا