گل و گیاه

تراریوم چیست | نکات مهم هنگام کاشت یا خرید تراریوم

گل و گیاه ، نحوه ساخت یک تراریوم زیبا ، نکاتی درباره گل های داخل تراریوم و شرایط آب و هوایی آنها در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

فروش تراریوم

قیمت تراریوم , تراریوم چیست

 

 

معرفی کامل و جامع تراریوم ( باغ شیشه ای )

در حال حاضر تراریوم یا باغ شیشه ای یکی از ساده ترین و در عین حال زیباترین روش های نگهداری از گیاهان در محیط منزل و سرکار است.به ویژه برای افرادی که وقت و حوصله پرورش گل آپارتمانی ندارند جایگزین مناسبی است. این باغ شیشه ای در فضای داخل اتاق ، آشپزخانه ، روی میز اتاق نشیمن و … به آسانی قابل استفاده است.

 

تراریوم چیست

برای ساخت تراریوم مجموعه ای از گل و گیاهان بزرگ و کوچک که شرایط زندگی و رشد یکسانی دارند را در یک محیط بسته در ظروف تزیینی شیشه ای قرار می دهند که محیطی مشابه با شرایط گلخانه برای آنها فراهم می شود و به راحتی در کنار هم محافظت شده و پرورش پیدا می کنند. در این صورت گیاهان به توجه زیادی نیاز نخواهد داشت چون رطوبت در شیشه حفظ می شود به این صورت که آب تبخیر شده از سطح برگ ها به صورت قطره های آب بر روی دیواره شیشه نشسته و به تدریج از روی دیواره به سمت پایین حرکت کرده و وارد خاک می­شود، وجود این چرخه آب در ظرف باعث می­شود که گاهی تا هفته­ ها نیاز به آبیاری نباشد

در حال حاضر تراریوم یا باغ شیشه ای یکی از ساده ترین و در عین حال زیباترین روش های نگهداری از گیاهان در محیط منزل و سرکار است.به ویژه برای افرادی که وقت و حوصله پرورش گل آپارتمانی ندارند جایگزین مناسبی است. این باغ شیشه ای در فضای داخل اتاق ، آشپزخانه ، روی میز اتاق نشیمن و … به آسانی قابل استفاده است.

 

برای ساخت تراریوم مجموعه ای از گل و گیاهان بزرگ و کوچک که شرایط زندگی و رشد یکسانی دارند را در یک محیط بسته در ظروف تزیینی شیشه ای قرار می دهند که محیطی مشابه با شرایط گلخانه برای آنها فراهم می شود و به راحتی در کنار هم محافظت شده و پرورش پیدا می کنند. در این صورت گیاهان به توجه زیادی نیاز نخواهد داشت چون رطوبت در شیشه حفظ می شود به این صورت که آب تبخیر شده از سطح برگ ها به صورت قطره های آب بر روی دیواره شیشه نشسته و به تدریج از روی دیواره به سمت پایین حرکت کرده و وارد خاک می­شود، وجود این چرخه آب در ظرف باعث می­شود که گاهی تا هفته­ ها نیاز به آبیاری نباشد.

حتی با این روش میتوان گیاهانی که نیاز به نور زیاد دارند را در مکانهایی که پنجره هم ندارند نگاهداری کرد زیرا نیاز نوری گیاهان با نصب یک لامپ در تراریوم برطرف می شود. در این صورت خطر کمتری گیاهان را به ابتلا به بیماری ها تهدید می کند، چون محیط داخل آن بهداشتی و استریل است.

انتخاب تراریوم به عنوان هدیه و یا حتی بجای دسته گل ، بسیار خاص و زیباست چون گیاهان با طراوات و زنده مانده و دوام و ماندگاری بیشتری دارند و میتوانید به سادگی از گل فروشی ها خرید و تهیه کنید.این باغ شیشه ای زیبا آرامش و نشاط را برای شما به وجود می آورد.

 

تاریخچه تراریوم

تراریوم لغتی به زبان لاتین است که از ترکیب دو لغت terra و rium  ایجاد شده است.در اواخر قرن ۱۹ میلادی لغت terra (زمین) و arium (محل و جایگاه) وارد زبان لاتین مدرن شد.این واژه امروزه به معنای نمایشگاه جانوران یا باغ شیشه ای استفاده می شود.

تراریوم یا باغ شیشه ای برای اولین بار در سال ۱۸۲۷ توسط جراح و گیاه شناس انگلیسی دکتر Natanail Ward  بصورت تصادفی به شکل مدرن و امروزی آن اختراع شد.

دکتر وارد ، یک گیاه شناس خلاق بود که یک فضای سبز با گیاه سرخس در حیاط خلوت خانه خود ساخته بود، اما این سرخس به علت مسمومیت با دود و آلودگی کارخانه های شهر لندن در حال خراب شدن و پژمردگی بود. وی همچنین در زمینه حشره شناسی ( پروانه ها و کرم ها ) مشغول مطالعه و تحصیل بود و در طول پرورش دادن پیله کرم ابریشم در یک ظرف شیشه ای متوجه شد که تعدادی گیاه در خاک داخل شیشه رشد کرده اند. در بین این گیاهان ، سرخس هم وجود داشت و او متوجه تفاوت میان سرخش داخل شیشه مربا که سالم مانده و سرخس داخل حیاط خانه اش که پژمرده بود ، شد.

دکتر وارد به این نتیجه رسید که با این روش گیاهان در شهر آلوده لندن میتوانند سالم بمانند و رشد کنند.دکتر وارد تحقیقات و کشفیات خود را در زمینه گلخانه های مینیاتوری که خود آن را  ( محفظه سرخس ها یا واردیَن ) نامگذاری کرده بود ادامه داد. ما امروزه “محفظه واردین” را با نام ” تراریوم ” می شناسیم.

با روش تراریوم بسیاری از باغداران قادر شدند تا گیاهان حساس گرمسیری را به خوبی در برابر تغییرات شرایط آب و هوا (مانند سفر در مسیرهای دریایی طولانی) محافظت کنند. همچنین تراریوم دکتر وارد برای پرورش دادن انواع گیاهانی که در منزل امکان رشد آنها دشوار بود محبوب و رایج شد و در برخی موارد استفاده از آن نیز به یک ضرورت تبدیل شد.

 

انواع تراریوم

به طور کلی به دو نوع تقسیم می شوند : ۱- بسته ۲- باز

مدل بسته: Closed Terrarium

انواع گیاهان گرمسیری مانند خزه ، سرخس ، ارکیده که نیاز به شرایط محیطی مرطوب و نگهداری مشابه هم دارند در تراریوم های بسته قرار داده می شوند.در تراریوم یا باغ شیشه ای بسته لازم است در آن هفته ای یک بار باز شود تا رطوبت و بخار اضافی از داخل و دیواره های ظرف خارج شود.این کار باعث می شود تا از به وجود آمدن بیماری و کپک هم جلوگیری شود.

 

مدل باز : Open Terrarium

گیاهانی که نیاز به آبیاری و رطوبت کم دارند مثل انواع ساکولنت (Succulent) مناسب این مدل هستند زیرا آب را به مدت زیاد درون خود ذخیره میکنند.همچنین برای گیاهانی که نیاز به تابش نور مستقیم آفتاب دارند گزینه بهتری است.

 

نکات مهم هنگام کاشت یا خرید تراریوم

خرید و یا کاشت گیاهان در هر کدام از این دو مدل کاملا سلیقه ای و دلخواه می باشد اما هر کدام ویژگی ها و نکات مهمی دارند به اختصار توضیح میدهم :

گیاهانی که در تراریوم بسته کاشته میشوند حتما باید از گیاهانی انتخاب شوند که نیاز به رطوبت بالایی داشته باشند.

گیاهان گوشتی و کاکتوس ها بهتر است در ظروف در باز و بدون سرپوش کاشته شوند و پرورش پیدا کنند.

ابتلای گیاهان به بیماری در مدل بشقابی یا باز کمتر است.

در مدل باز چون دیواره ظرف یکسان یا کوتاه تر از گیاهان است ، آنها تقریباً کامل در معرض فضای بیرون و محیط قرار دارند.

ارتفاع ظروف در مدل باز باید بلند یا هم سطح با ارتفاع گیاهان کاشته شده باشد.

 

روش نگهداری تراریوم

برای نگهداری بهتر تراریوم باید به نیازهای آن رسیدگی کرد،که معمولا اکثر آنها نیازهای مشابهی دارند.

 

نور مناسب تراریوم :

نور یکی از نیازهای اساسی همه گیاهان بوده که برای فرآیند فتوسنتز واجب است .با این حال تمامی آنها با توجه به شرایطشان نیاز به نوردهی یکسانی ندارند.اگر تراریوم را خودتان درست میکنید باید توجه داشته باشید که گیاهانی که قرار است با هم بکارید به چه میزان از نور دهی نیاز دارند.اگر در منزل یا محیط کار پنجره ندارید نگران نباشید میتوانید از لامپ های فلورسنت یا( چراغ گیاه )در بالای ظرف استفاده کنید.این لامپ ها نور خورشید را شبیه سازی می کنند.

 

 

گلهای مناسب تراریوم

فیلم آموزش ساخت تراریوم

 

 

رطوبت تراریوم :

رطوبت و دمای کافی موجب شادابی بیشتر گیاهان می شود.اما یادتان باشد که رطوبت بیش از حد بخصوص در تراریوم بسته موجب بوجود آمدن بیماری و قارچ می شود. اگر رطوبت مناسب باشد گیاهان به راحتی رشد خواهند کرد.

 

آبیاری تراریوم :

آبیاری تراریوم ها معمولا ماهی یکبار در فصل سرد  و ماهی دو بار در فصل گرم می باشد. ترجیحا برای تمیز کردن برگ گیاهان با اسپری آبیاری شوند.

اما این مسئله بطور یکسان شامل همه تراریوم ها نمی شود.ممکن است در تابستان خانه ای دمای معمولی داشته و خانه ای به شدت گرم باشد. به همین دلیل زمان و میزان دقیق و نیاز به آبیاری آنها با خودتان است .

آبیاری هیچوقت نباید بصورت مستقیم و در مرکز ظرف باشد ، بلکه باید به آرامی و کم کم در اطراف تراریوم انجام شود، سپس این آب به آهستگی در کل ظرف پخش میشود. هرگز نباید آب در زیر لایه سنگ ها جمع شود ، زیرا آبیاری زیاد موجب پوسیدگی و خراب شدن گیاه می شود.

 

نکاتی برای نگهداری از تراریوم

تراریوم یا باغ شیشه ای محفظه های شیشه ای یا شفاف هستن که برای کاشت بسیاری از گیاهان استفاده میشه. هم میتونه این فضا دربسته باشه، هم در باز.

 

چه گیاهانی در تراریوم کاشته می شوند؟

می شود از انواع مختلفی برای کاشت در تراریوم استفاده کرد اما دقت کنید که گیاهانی که در کنار هم قرار می گیرند نیاز آبی یکسانی داشته باشند. بارها دیده شده گیاهانی که نیاز یکسانی ندارند اما در کنار هم منظره ی زیبایی ایجاد می کنند در یک فضا کاشته شدن، اما به مرور این کار باعث از بین رفتن تعدادی از آن ها می شود. مثلا کاشت کاکتوس در کنار سرخس یا گل سنگ منجر به از بین رفتن کاکتوس می شود چون با محیط مرطوب سازگاری ندارد.

 

تراریوم:

در انتخاب گیاه به اندازه ی تراریوم هم دقت کنید تا سریع رشد نکنه و محیط براش کوچک نشود تا بتوانید مدت زمان بیشتری از زیبایی آن استفاده کنید، همچنین دقت کنید که گیاه به جداره ها نچسبیده باشد. یا اگر قصد دارید گیاهان با قامت بزرگ را انتخاب کنید حتما محفظه ی بزرگتری را انتخاب کنید، برای گیاهانی که به رطوبت حساس هستند از محفظه های در باز استفاده کنید.

 

تراریوم را در چه مکانی قرار بدهیم؟

بسته به نیاز نوری گیاهان تراریوم مکان قرار گیری فرق می کند، مثلا کاکتوس ها و ساکولنت ها به نور بیشتری نیاز دارند و باید در تراریوم های باز قرار بگیرند تا بشود روزی چند ساعت در نور ملایم قرار داد اما گیاهانی مثل فیتونیا و سرخس و گل سنگ در نور مستقیم آسیب می بینند و به نور کمتری احتیاج دارند، گیاهانی که در تراریوم باز هستند نیاز آبی بیشتری پیدا می کنند اما در تراریوم های بسته به علت رطوبت زیاد محیط، کمتر به آب نیاز پیدا می کنند و هر وقت که روی جداره شیشه قطرات آب نشست می توانید در آن را باز کنید تا رطوبت اضافی خارج شود.

 

لایه های خاک تراریوم

بترتیب از ته ظرف

۱) سنگریزه یا شن درشت

۲) لایه زغال

۳) لایه خزه

۴) مخلوط خاکی

۵) شن

۶) سنگ برای تزئین

 

نمونه متداول گیاهانی که در تراریوم کاشته می شوند.

پتوس

عشقه

فیتونیا

هیپوئستس

 

انواع ساکولنت ها و کاکتوس ها و گل های گوشتی

سرخس

سانسوریا،بگونیا، برگ بیدی و ….

 

 

تراریوم چیست

نکات مهم ساخت تراریوم

 

تراریوم چیست | نکات مهم هنگام کاشت یا خرید تراریوم

منبع: بیتوته /  blog.rezvanflower.ir /

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا