زیبایی

بهترین ویتامین برای ریزش موی شدید

یکی از بیماری‌های رایجی که بیشتر زنان و مردان را در سراسر جهان درگیر خود کرده است، ریزش مو می‌باشدو در واقع ریزش موی سر می‌تواند زیبایی و جوانی را از چهره فرد بگیرد. ریزش مو معمولا در آقایان بسیار بیشتر از زنان است، در زنان معمولا ریزش مو با نازک شدن مو همراه است اما در آقایان با طاسی موی سر همراه خواهد بود.
در این مقاله با ما همراه باشید تا با دلایل اصلی ریزش مو در زنان و مردان و راه‌های درمان آن بیشتر آشنا شوید.

دلایل ریزش مو چیست؟

ریزش موی سر هم مانند دیگر بیماری‌ها دلایل خاص خود را دارد، هیچ وقت بی دلیل موهای سرتان شروع به ریزش نخواهند کرد. ریزش موی سر می‌تواند تاثیر بسیار زیادی به روی زیبایی فرد داشته باشد، از این رو بسیاری از زنان و مردان به دنبال دلایل آن هستند تا بتوانند از ریزش موها جلوگیری کنند. ازجمله دلایل ریزش موی سر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رژیم غذایی نامناسب
  • آلوپسی آندروژنی
  • تلوژن افلوویوم
  • شیمی درمانی
  • داروهای ضدبارداری
  • عفونت
  • بیماری تیروئید
  • لوپوس
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • مشکلات هورمونی
  • استرس و اضطراب
  • ژنتیک
  • مصرف سیگار، دخانیات و قلیان
  • استفاده از شوینده‌های نامناسب
  • مراقبت و نگهداری نادرست از موها

بهترین درمان خانگی برای ریزش مو کدام است؟

با توجه به مطلب منتشر شده در وب‌سایت کلینیک صدف، در رابطه با درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان: درمان ریزش مو به صورت خانگی زمانی موثر است که شما بیماری خاصی نداشته‌ باشید که موجب ریزش مو شود یا اگر بیماری داشتید آن را درمان کرده باشید. تغذیه و سبک زندگی سالم را پیش بگیرید و سپس درمان‌های طبیعی را شروع کنید تا نتیجه آن را ببینید.

مصرف مولتی ویتامین مخصوص مو
ممکن است تغذیه مناسبی نداشته باشید. در واقع اکثر افراد در جهان از طریق تغذیه نمی‌توانند تمام مواد غذایی لازم بدن را دریافت کنند. به همین دلیل بهتر است کنار تغذیه درست به صورت دوره‌ای از مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها استفاده کنید. مصرف این مکمل‌ها باید زیر نظر پزشک باشد.

لیمو
می‌توانید از آبلیموی تازه یا روغن لیمو استفاده کنید زیرا گفته می‌شود این ماده  رشد مو را افزایش می‌دهد. روغن لیمو می‌تواند به شما در حفظ سلامت پوست سر کمک کند. آب لیموی تازه را ۱۵ دقیقه قبل از شامپو به پوست سر و موهای خود بمالید. می‌توانید از روغن لیمو رقیق شده عنوان ماسک مو استفاده کنید.

حنا
در گذشته از حنا برای رنگ کردن موی سر استفاده می‌شد. حنا یک ماده طبیعی است که علاوه بر رنگ کردن مو برای افزایش ضخامت ساقه مو و نرم شدن موها از آن استفاده می‌شود. امروزه در بازار حنای بی‌رنگ برای رطوبت رسانی به پوست و مو و تقویت مو نیز وجود دارد که می‌توانید بدون نگرانی از تغییر رنگ موهای خود از آن استفاده کنید.

بهترین ویتامین برای جلوگیری از ریزش مو کدام است؟

بخشی از ریزش موهای سر به رژیم غذایی بستگی دارد. در واقع رژیم غذایی کامل و اصولی می‌تواند از ریزش موی سر جلوگیری کند. اما چه ویتامین‌هایی را باید در رژیم غذایی بگنجانیم تا فرد دچار ریزش مو نشود؟

ویتامین A

همه‌ی سلول‌های بدن برای رشد و ادامه حیات به این ویتامین نیاز دارند. ویتامین A در واقع می‌تواند با تولید ماده‌ای به نام سبوم می‌تواند از ریزش موهای سر جلوگیری کند. با نگه داشتن رطوبت سر می‌تواند موجب رشد موها شود. اسفناج، کلم، سیب زمینی، کدو همه‌ی این مواد بتاکاروتن بالایی دارند که می‌توانند به ویتامین A تبدیل شود. این ویتامین همچنین در محصولات حیوانی چون شیر، روغن جگر ماهی، تخم مرغ و… وجود دارد.

ویتامین D

کم شدن این ویتامین در بدن ارتباط مستقیمی با ریزش موی سر دارد. وجود این ویتامین در بدن می‌تواند به رشد موها و فولیکول‌ها کمک بسیاری کنند. ماهی‌ها، روغن کبد ماهی، قارچ و… همه سرشار از این ویتامین هستند.

ویتامین B

بیوتین یکی از ویتامین‌های شناخته شده برای رشد موهای سر است. از این ویتامین برای درمان ریزش موی سر استفاده می‌کنند، در واقع مصرف آن یک روش درمانی موثر است. غلات سبوس دار، بادام، گوشت، ماهی، غذاهای دریایی و سبزیجات و… همگی سرشار از این ویتامین هستند.

ویتامین C

رادیکال‌های آزاد در بدن می‌توانند مانع از رشد موها شوند. از طرفی ویتامین C از بین برنده رادیکال‌های آزاد است. ویتامین C می‌تواند در بدن منجر به ساخت کلاژن شود، آهن و ماده معدنی مورد نیاز رشد موها را هم تامین خواهد کرد. توت فرنگی، فلفل، مرکبات و… همگی سرشار از ویتامین C هستند.

ویتامین E

این ویتامین آنتی اکسیدان بالایی دارد از این رو می‌تواند از استرس و اضطراب در بدن جلوگیری کند. به شما پیشنهاد می‌کنیم مصرف موادغذایی چون بادام، اسفناج، آووکادو و… را در برنامه غذایی خود قرار دهید. این دسته از موادها سرشار از ویتامین E هستند.

آهن

آهن می‌تواند با کمک به گلبول‌های قرمز خون موجب اکسیژن رسانی بهتر به سلول‌های بدن شود. آهن می‌تواند به روی عملکرد سلول‌های بدن و رشد موها تاثیر بسیار مثبت و خوبی داشته باشد. از این رو مصرف موادغذایی چون اسفناج، تخم مرغ، گوشت قرمز، عدس و.. را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

روی

روی نقس بسیار مهمی در رشد موها و فولیکول‌های مو دارد. ریزش بی دلیل مو می‌تواند علامت کمبود این ماده غذایی در موی سر باشد. غذاهایی چون گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، تخمه کدو، عدس و… سرشار از روی هستند.

پروتئین

موهای سر از پروتئین ساخته شده‌اند. مصرف پروتئین می‌تواند به رشد مجدد موها کمک بسیاری کند. کمبود پروتئین نه تنها موجب ریزش مو می‌شود بلکه می‌تواند از رشد موهای سر جلوگیری کند. پروتئین علاوه بر جلوگیری زا ریزش موی سر می‌تواند به تنظیم هورمون‌های بدن، تجزیه غذا، تقویت سیستم ایمنی و.. کمک بسیاری کند.

سلنیوم

این ماده یک ماده معدنی کمیاب است که خواص آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارد. سلنیوم می‌تواند عملکرد متابولیکی بدن را تقویت کند و موجب تعادل هورمون‌های بدن شود.

کاشت مو یک روش عالی برای ریزش موی مقاوم به درمان

کاشت مو می‌تواند یک راه درمان دائمی برای مشکل ریزش مو در آقایان و زنان باشد. در واقع با کمک کاشت مو می‌توانید بخش عمده‌ای از مشکلات ریزش موی خود را برطرف کنید. با توجه به مقاله منتشر شده در وب‌سایت کلینیک صدف، در رابطه با نمونه کاشت مو: کاشت طبیعی مو یک فعالیت زیبایی است که به انتقال فولیکول­‌های مو از یک نقطه در سر یا بدن به قسمت‌های جلویی و میانی سر در افراد می‌­گویند. قسمتی که فولیکول‌­ها از آن برداشت می­‌شوند، «بانک مو» و نواحی بدون موی سر که فولیکول­‌ها در آن قرار می­‌گیرند، قسمت «دریافت کننده» نام دارد.

عمل کاشت مو بسته به تعداد موهای کاشته شده، ممکن است چهار تا هشت ساعت در یک روز و در مواردی دو روز زمان ببرد. اکثر مراجعان در طول جراحی به­ هوش بوده و فقط بی­‌حسی در قسمت پوست سر آن‌ها اعمال می­‌شود. جراحی با برداشتن موهای سالم توسط متخصص پوست آغاز می­‌شود. برای طبیعی شدن کاشت مو، متخصص پوست می‌­تواند به دو صورت عمل کند؛ جراح در روش اول یک نوار از پوست سر را با موهای سالم برش می‌­دهد و در روش دوم عمل برداشت مو را روی هر تار مو به صورت جداگانه انجام می­‌دهد. زمان روش دوم طولانی‌تر است؛ در عوض از ایجاد زخم‌های نواری روی پوست سر جلوگیری می­‌کند.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا