آموزش انواع غذاها

سفره پذیرایی را با ۳ نوع پلو مجلسی ایرانی تزئین کنید!

حتما برایتان پیش آمده که میزبان جمعی باشید و برای تصمیم گیری و انتخاب غذا به مشکل بخورید، خیلی اوقات ذائقه مهمان‌ها را نمیدانیم، الگوی غذایی آن‌ها را نمی‌شناسیم و همه این‌ها ما را برای انتخاب یک نوع غذای مجلسی مردد می‌کند. پختن دو نوع غذا یکی از مرسوم‌ترین عادات ما ایرانی‌ها برای روز مهمانی است؛ اما معمولاً انتخاب این دو مدل غذای ایرانی از میان یک لیست تکراری انجام می‌شود. خیلی اوقات دوست داریم یک غذای متفاوت بپزیم؛ اما استرس پختن یک غذای جدید همیشه ما را از این تصمیم هیجان‌انگیز بازمی‌دارد. به همین دلیل قصد داریم در ادامه این مقاله سه نوع پلوی مخلوط ایرانی را به شما آموزش دهیم که هرچند مدتی است فراموش شده‌اند و نامشان در لیست غذاهای روزانه ما به چشم نمی‌خورد؛ اما همگی در ردیف غذاهای مجلسی ایرانی دسته‌بندی می‌شوند.

پیشنهاد ما این است که این بار یکی از این سه پلو مخلوط مجلسی را برای سرو در روز مهمانی آماده کنید و به عنوان غذای دوم در کنار غذایی مانند زرشک‌پلو با مرغ یا چلو گوشت مجلسی بر سر سفره بیاورید. هر سه این غذاها رنگ و لعاب خاصی به میز غذا می‌بخشند و برای پذیرایی به سبک ایرانی بهترین انتخاب هستند. خصوصاً اگر مهمانی دارید که نسبت به فرهنگ غذایی ایران ناآشناست خوب است که با آوردن یکی از این سه پلو مخصوص او را شگفت‌زده کنید. در ادامه با دستور تهیه این سه غذا همراه ایران بانو باشید.

آلبالوپلو طعمی به یادماندنی در سفره ایرانی

آلبالوپلو یکی از آن سه غذای ویژه برای پذیرایی در روز مهمانی است. همه ما آلبالوپلو را به اسم می‌شناسیم؛ اما کمتر کسی نام آن را در لیست غذاهای هفتگی می‌نویسد. دو دلیل وجود دارد؛ اول اینکه آلبالوپلو یک غذای فصلی است و بیشتر طرفداران آن برای پخت آلبالوپلو منتظر تابستان و رسیدن میوه آلبالو می‌مانند، هرچند که می‌توان آن را با آلبالوی فریز شده، مربای آلبالو و کنسرو آلبالو هم آماده کرد. دومین دلیل شاید طعم ناآشنای این غذا باشد. خیلی‌ها از پختن آلبالوپلو صرف‌نظر می‌کنند؛ چراکه نمی‌دانند طعم این غذا ترش است یا شیرین! در صورتی که طعم نهایی به ذائقه شما بستگی دارد و این شمایید که تصمیم می‌گیرید آلبالوپلو را ترش، شیرین یا ملس بپزید.

اگر به شیراز سفر کرده باشید حتماً نام این غذا را در منو رستوران‌های محلی دیده‌اید، آلبالوپلو یک غذای مجلسی شیرازی است که پخت آن از قدیم در خانه شیرازی‌ها مرسوم بوده و هنوز هم همین‌طور است، به همین دلیل در هر فصلی از سال که به شیراز سفر کنید، آلبالو به شکل‌های مختلف برای پخت آلبالوپلو موجود است. دستور تهیه این غذا انواع و اقسام متنوعی دارد، از طرز تهیه آلبالوپلو ترش گرفته تا طرز تهیه آلبالوپلو شیرین، ملس، آلبالوپلو با مرغ، گوشت، فیله، بدون گوشت، طرز تهیه آلبالوپلو با مربای آلبالو و … که هرکدام نکات و ریزه‌کاری‌های خودشان را دارند.

مواد لازم

  • برنج ۴ پیمانه (برای ۴ نفر)
  • آلبالو ۵۰۰ گرم
  • شکر ۲۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد متوسط
  • کره ۱۰۰ گرم
  • نمک، فلفل و زردچوبه میزان لازم

آلبالوپلو طعمی

طرز تهیه

  1. برای پخت آلبالوپلو ابتدا هسته آلبالوها را جدا کنید و آلبالو بدون هسته را به همراه شکر به مدت ۶ تا ۷ ساعت درون یخچال قرار دهید تا آلبالو آب بیاندازد.
  2. پس از گذشت این مدت‌زمان بدون اینکه آبی به قابلمه آلبالوها اضافه کنید، آن را روی شعله گاز بگذارید تا حداقل به مدت یک ربع و حداکثر تا نیم ساعت بجوشد. وقتی شربت آلبالو جوش آمد حرارت را کم کنید و اجازه دهید باقی مدت‌زمان پخت شربت روی حرارت کم، آرام بجوشد.
  3. تا آلبالوها آماده می‌شوند پیاز را در تابه‌ای ریز کنید و به همراه کره و ادویه‌ها تفت دهید. توجه کنید که تا پیاز طلایی نشده آن را از روی حرارت کنار نگذارید. پیاز را مدام هم بزنید تا یکدست طلایی شوند.
  4. بعد از نیم ساعت آلبالوها را از صافی رد کرده، شربت را کنار بگذارید و آلبالوهای پخته شده را به آرامی با پیازِ و ادویه‌ها تفت دهید. مراقب باشید آلبالوها له نشوند.
  5. برنج را بجوشانید و کمی دانه‌دارتر آبکش کنید. کف قابلمه مقداری روغن بریزید و ته دیگی از نان، سیب‌زمینی، برگ مو و یا هر چیز دیگری که دوست دارید قرار دهید.
  6. برنج و مواد آماده‌شده را به صورت لایه لایه داخل قابلمه بریزید. به این صورت که ابتدا یک‌لایه برنج روی ته‌دیگ ریخته و یک‌لایه آلبالو بریزید و این کار را تا تمام شدن برنج و موادتان ادامه دهید. اجازه دهید آلبالوپلو به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه بر روی حرارت کم دم بکشد.
  7. در این مدت شربت باقی‌مانده از آلبالوها را روی حرارت بگذارید تا قوام بیاید. بعد از دم کشیدن برنج نصف پیمانه از شربت را به همراه کره یا روغن گرم شده روی برنج بریزید. آلبالوپلو را به خوبی هم زده و بعد داخل دیس بکشید. نوش جان.

هویج پلو دستوری بی‌نظیر که فراموش شده

یکی دیگر از پلو مخلوط‌های خوشمزه و بی‌نظیر ایرانی که فراموش شده هویج پلو است. این هم یکی دیگر از غذاهای اصیل شیرازی است که البته با دستورهای متفاوتی در شهرهای مختلف ایران پخته می‌شود. هویج پلو با مرغ، گوشت چرخ‌کرده و یا حتی بدون گوشت طرفداران خودش را دارد؛ اما نمی‌توان گفت که اکثریت طعم آن را چشیده‌اند! طعم این غذا شما را به یاد شیرین‌پلو مجلسی می‌اندازد، شیرین است اما میزان شیرینی آن به تصمیم شما بستگی دارد. حتی می‌توان با کمی دست بردن در دستور اصلی و حذف شکر آن را به طعمی مشابه لوبیاپلو یا کلم پلو نزدیک کرد.

در این دستور تهیه سعی کردیم تا آن را مشابه هویج پلو شیرازی با طعمی شیرین و مرغ ریش ریش شده آموزش دهیم اما شما مختارید که با حذف شکر و حتی درست کردن گوشت قلقلی آن را به شیوه متفاوتی برای روز مهمانی آماده کنید.

مواد لازم

  • برنج ۴ پیمانه
  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • پیاز کوچک یک عدد
  • سینه مرغ کامل ۱ عدد
  • هویج فرنگی ۵ عدد
  • کره ۱۰۰ گرم
  • خلال پسته و بادام نصف پیمانه
  • خلال نارنج یا پوست پرتقال برای تزئین
  • شکر ۵ قاشق غذاخوری
  • آب ۲ لیوان
  • زرشک یا کشمش دو قاشق سوپ‌خوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین به مقدار لازم
  • زعفران دم‌کرده ۳ قاشق غذاخوری

هویج پلو دستوری بی‌نظیر

طرز تهیه

  1. برای پخت هویج پلو ابتدا سینه مرغ را به همراه یک پیاز کوچک، مقداری نمک و ۲ لیوان آب روی شعله قرار دهید تا بپزد.
  2. در تابه‌ای پیاز متوسط را خلالی خورد کرده و با مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شود. از هم زدن پیاز غافل نشوید تا کاملاً یکدست سرخ شوند. تا پیازها سرخ می‌شوند هویج‌ها را شسته و پوست بگیرید، با رنده درشت رنده کنید و در تابه‌ای جدا با مقداری کره تفت دهید تا زمانی که نرم و سبک شوند.
  3. اگر شیرینی غذا با ذائقه شما جور است شکر را به هویج‌ها اضافه کنید تا روی حرارت ملایم آب شود. سپس پیاز سرخ شده را به هویج و شکر اضافه کنید و تفت دهید.
  4. هر زمان سینه مرغ کاملاً پخت، آن را به کمک چنگال به خوبی ریش ریش کنید و به همراه ادویه‌ها و نصف زعفران به هویج و پیاز اضافه کنید. اجازه دهید روی حرارت کم عطر ادویه‌ها به خوبی آزاد شود.
  5. برنج را بجوشانید و کمی دانه‌دارتر آبکش کنید. کف قابلمه را چرب کنید، ته دیگ نان یا سیب‌زمینی را قرار دهید و بعد به ترتیب از برنج آبکش شده و مواد آماده‌شده داخل قابلمه بریزید. لایه‌ها را تا تمام شدن برنج و مواد ادامه دهید. اجازه دهید هویج پلو به مدت ۴۰ دقیقه دم بکشد.
  6. در این فاصله زرشک، کشمش و خلال‌ها را آماده کنید. زرشک و کشمش را تفت دهید و در انتها خلال پسته و بادام و خلال پوست پرتقال را هم اضافه کنید و چنددقیقه‌ای تفتشان دهید. در انتها از این ترکیب برای تزئین هویج پلو استفاده کنید.

مرصع پلو دیس هفت رنگ بر سر سفره پذیرایی

و اما آخرین پیشنهاد ما به عنوان دومین غذای روز مهمانی آماده کردن یک دیس مرصع پلو هفت رنگ است که اگر در تزئین آن دقت شود رنگ و لعاب بسیار زیبایی به سفره پذیرایی می‌بخشد. دستور تهیه این غذا تا حدودی شبیه به شیرین‌پلو شیرازی است اما نام آن را در لیست غذاهای محلی قزوین می‌نویسند. لازم به ذکر است که تفاوت‌هایی هرچند کوچک مرصع پلو را از شیرین‌پلو متمایز می‌کند. مرصع پلو در بعضی شهرهای کشور مرسوم‌ترین غذا در مجالس است که معمولاً هم به همراه مرغ ریش ریش شده سرو می‌شود.

بعضی‌ها تصور می‌کنند مرصع پلو طرز تهیه دشواری دارد؛ اما حقیقت این است که دستور پخت این غذا بیشتر از اینکه سخت باشد زمان بر است. پس اگر می‌خواهید مرصع پلو بپزید صبور باشید و مراحل را با حوصله پیش ببرید. توصیه می‌کنیم برای تزئین این غذا حسابی وقت بگذارید تا زینت‌بخش سفره روز مهمانی باشد.

ما سعی کردیم در این بخش از مقاله طرز تهیه مرصع پلو با مرغ ریش ریش را به عنوان محبوب‌ترین شیوه پخت این غذا به شما آموزش دهیم با ما همراه باشید.

مواد لازم

  • برنج ۵ پیمانه (برای ۵ نفر)
  • سینه مرغ ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد متوسط
  • زعفران دم‌کرده سه قاشق سوپ‌خوری
  • مغز گردو یک ‌سوم پیمانه
  • خلال پسته یک‌ سوم پیمانه
  • خلال بادام یک ‌سوم پیمانه
  • خلال پوست پرتقال یا نارنج یک‌سوم پیمانه
  • کشمش دو سوم پیمانه
  • زرشک دو سوم پیمانه
  • زردچوبه نصف قاشق چای‌خوری
  • شکر یک قاشق غذاخوری
  • کره ۱۰۰ گرم
  • نمک و فلفل به میزان لازم

مرصع پلو

طرز تهیه

  1. برای شروع سینه مرغ را با مقداری پیاز نگینی، نمک و آب روی شعله قرار دهید تا آب‌پز شود.
  2. تا پختن مرغ مشغول آماده‌سازی باقی مواد مرصع پلو شوید، زرشک و کشمش را با آب خنک خیس کنید و کنار بگذارید. حالا باید تلخی پوست پرتقال یا نارنج را بگیرید. برای این کار خلال پوست پرتقال را به آب در حال جوشیدن اضافه کنید. بعد از پنج دقیقه آبکش کرده و این کار را دو بار دیگر تکرار کنید. بعد از آخرین مرحله خلال‌ها را با آب سرد بشویید و با یک قاشق شکر برای دو دقیقه تفت دهید و کنار بگذارید.
  3. برنج را بجوشانید و آبکش کنید. برای ته‌دیگ می‌توانید از نان یا سیب‌زمینی و یا ته‌دیگ مجلسی استفاده کنید. اجازه دهید پلو برای چهل دقیقه دم بکشد. برای تهیه مرصع پلو مجلسی با مرغ ریش ریش برنج را به شکل پلو ساده درست می‌کنیم و هنگام سرو آن را با مخلفات تزئین می‌کنیم. برنج شما باید به مدت ۴۰ دقیقه با شعله ملایم دم بکشد.
  4. سینه‌ مرغ را ریش ریش کنید و با مقداری کره و زعفران چند دقیقه تفت دهید. پیازداغ مجلسی آماده کنید، پیازها باید ترد و طلایی باشند. زرشک و کشمش را با مقداری کره تفت دهید. خلال‌ها را جداگانه با مقداری پودر هل تفت دهید تا کمی نرم شوند. بعد از دم کشیدن برنج کمی از پلو را با زعفران مخلوط ‌کنید و از تمامی این مخلفات برای تزئین مرصع پلو استفاده کنید.

اگر می‌خواهید یک میز غذای ایرانی پسند بچینید، بهتر است به عنوان غذای اصلی به سراغ طرز تهیه چلو گوشت رستورانی، مرغ مجلسی و یا یک نوع کباب ایرانی بروید و یکی از این سه پلو مجلسی را به عنوان غذای دوم بر سر سفره بیاورید.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا