مد و لباس

شناخت انواع پارچه های کاربردی در لباس و پوشاک

یکی از بزرگترین دغدغه های خرید آنلاین، عدم شناخت انواع پارچه های لباس است. همین موضوع باعث می شود بسیاری از افراد از خرید اینترنتی لباس منصرف شوند. هنوز هم عده ای بر این باورند که حتما باید جنس لباس را از نزدیک لمس کنند و در آخر خرید خود را قطعی کنند. اما چه می شود کرد اگر دلتان برای لباسی در فضای مجازی رفته باشد؟ آیا به خاطر این که درباره جنس آن اطلاعاتی ندارید از خرید پشیمان می شوید؟ در این جا درباره شناخت انواع پارچه های لباس صحبت خواهیم کرد. کافی است تا انتها همراه ما باشید تا شناخت کاملی درباره پارچه و جنس لباس ها پیدا کنید. مطمئن باشید که خرید شما با شناخت جنس پارچه ها آسان خواهد شد.

https://bornosmode.com/wp-content/uploads/2021/03/abrisham-masnoei.jpg

پارچه های طبیعی چه پارچه هایی هستند؟

در بین الیاف پارچه ای، الیافی که از حیوانات و گیاهان تهیه می شوند به الیاف طبیعی شهرت دارند. مثلا پارچه هایی که از الیاف پنبه و کتان به دست می آیند گیاهی هستند. پارچه هایی که از پشم و ابریشم تولید می شوند نیز، به خاطر این که از حیوانات به دست می آیند در دسته الیاف طبیعی قرار دارند.

انواع پارچه های لباسی

پارچه نخ پنبه

یکی از بهترین جنس های لباس را می توانیم در الیاف نخ پنبه جستجو کنیم. این لباس ها کیفیت بالا، استحکام و تخلل مناسبی دارند. پارچه لباس های کودکان معمولا از نخ پنبه است چرا که هیچ گونه حساسیتی را ایجاد نمی کند. نرمی و کشسانی این پارچه ها فوق العاده عالی است و در هنگام شستشو تا ۳۰ درصد مقاوم تر می شوند.

پارچه کتان

کتان از الیاف ساقه گیاه کتان به دست می آید. کتان یکی از با کیفیت ترین پارچه های طبیعی است. مواد طبیعی این گیاه باعث شده تا پارچه های کتان، انعطاف پذیر، خنک و مستحکم باشند. نفوذپذیری بالای پارچه های کتان، این پارچه ها را برای استفاده طولانی مدت در هوای گرم تابستان، مناسب کرده است. بیشتر استفاده پارچه کتان در تولید پوشاکی همچون شلوار، دامن و پیراهن مورد استفاده قرار می گیرد. تنوع رنگی بالا و قیمت مناسب این پارچه ها، آن ها را به یکی از محبوب ترین پارچه های لباسی تبدیل کرده است.

پارچه ابریشم

یکی از با کیفیت ترین و گران ترین پارچه های موجود، ابریشم است. این پارچه که از نخ های ابریشم طبیعی ساخته می شود، برای ساخت لباس های زینتی به کار می رود. ابریشم طبیعی نرم و انعطاف پذیر است و معمولا با زرق و برق همراه است. این پارچه ها سبک هستند و ظرافت خاصی دارند. به همین دلیل باید با دست شسته شود. توجه داشته باشید که پارچه ابریشم طبیعی با ابریشم مصنوعی تفاوت بسیاری دارد. اگر رشته نخ ابریشم طبیعی را آتش بزنید، این رشته آرام آرام می سوزد و بویی شبیه کاغذ دارد.

https://bornosmode.com/wp-content/uploads/2021/03/tabire-khab-nakh-va-parche-abrisham.jpg

پارچه جین

جین با لی فرق دارد! لی یک برند است اما جین به عنوان جنس لباس شناخته می شود. پارچه های جین دارای بافت پنبه ای هستند و در انواع مدل های کاغذی، نخی، ضخیم، جین کشی و جین غیرکشی تولید می شوند. رنگ بیشتر پارچه های جین آبی است اما رنگ های متنوع دیگری هم دارد که معمولا با رنگ گیاهی، رنگ آمیزی شده اند. یکی از معروف ترین محصولات جین شلوارجین میباشد که طرفدار زیادی دارد. خرید شلوار زنانه جین در فروشگاه اینترنتی برنس با ضمانت تعویض شلوار تا یک هفته بسیارجذاب می باشد.

https://bornosmode.com/wp-content/uploads/2021/03/shalvar-jean.jpg

پارچه تریکو

پارچه تریکو انواع پارچه هایی می گویند که نوع بافت آن ها تخت یا گرد است. انواع پارچه های تریکو در ایران شامل ویسکوز، ملانژ، لاکرا، جودون و پلی استر می شود. پارچه های تریکو معمولا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند و تنوع بالایی دارند.

ابریشم مصنوعی (ریون یا ویسکوز)

ابریشم مصنوعی که به ویسکوز هم شهرت دارد، از انواع پارچه های تریکو هستند. ابریشم مصنوعی بر پایه گیاهی ساخته شده است اما از آن جایی که فرایند تهیه آن پیچیده است و توسط بشر انجام می شود به آن لقب مصنوعی را داده اند. پارچه های ویسکوز براقیت بیشتری نسبت به پارچه های پنبه ای دارند اما به مرور زمان با شستشو، براقیت آن ها کمتر می شود. خاصیت ارتجاعی کمتری نسبت به الیاف طبیعی دارند. کشسانی کمتر آن ها باعث شده تا فورا چروک شوند. پارچه ویسکوز در نگهداری و جذب آب فوق العاده است اما شستشوی مداوم آن ها باعث کاهش عمر آن ها می شود. الیاف ویسکوز جزو الیاف خنک محسوب می شوند و از ابریشم طبیعی خنک ترند. از این رو بیشتر در تولید لباس های ورزشی و اسپرت به کار می روند.

پارچه ملانژ – کابردی در پوشاک زنانه

معمولا پارچه های ملانژ را در رنگ طوسی مشاهده می کنید. از آن جایی که رنگ آمیزی این پارچه به خاطر نایکنواختی آن یک دست نمی شود، تنوع رنگی کمتری از آن را مشاهده می کنیم. این پارچه ها بیشتر مناسب پوشاک ورزشی هستند.البته در پوشاک زنانه نیز به صورت گسترده کاربرد دارد. از آن جایی که این پارچه ها از الیاف مصنوعی تهیه شده اند، برای افرادی که تعریق زیادی دارند مناسب نیستند. الیاف ملانژ معمولا با نخ ویسکوز، فلامنت، لاکرا و اسپان و پلی استر ترکیب شده است. هر چه میزان نخ پنبه به کار رفته در ملانژ بیشتر باشد و کمتر از پلی استر و اسپان و غیره استفاده شود، پارچه ملانژ کیفیت بالاتری خواهد داشت. پارچه ملانژ جزو الیاف های ارزان قیمت دسته بندی می شوند.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا