زیبایی

چطوری می توان کاهش وزن داشت؟

یکی از دغدغه های امروزی رسیدن به کاهش وزن است. زیرا بسیاری از موارد وجود دارند که افزایش وزن را ایجاد می کنند. باید از جمله آنها به آپارتمان نشینی، گسترش غذاهای آماده و فست فود که چرب و شور هستند، استرسی شدن حالت بسیاری از افراد، هورمونی شدن مواد غذایی و خارج شدن از حالت ارگانیک میوه و سبزیجات و… اشاره کرد.

حالا با توجه به اینکه طبیعی است با این همه آسیب اضافه وزن ایجاد شود، راهکارهایی را برای داشتن تناسب اندام باید پیش گرفت. در این متن می خواهیم چند تا از موثرترین آنها را بریتان شرح دهید. با ادامه همراه باشید.

برای کاهش وزن چی بخوریم و چی نخوریم؟

یکی از مهمترین نکاتی که برای لاغری و کاهش وزن باید در نظر داشت، این است که چه مواد غذایی را می توان خورد و کدام موارد را نباید خورد. این موضوع است بیشترین تاثیر را روی تناسب اندام دارد و باید آنرا دقیق تر بررسی کنیم.

۱.     چی بخوریم؟

برای لاغری و کاهش وزن اول بهتر است سراغ قسمت خوشمزه آن برویم و با مواد غذایی که بهتر است برای لاغری مصرف کرد آشنا شویم. به مواردی که در ادامه معرفی خواهیم کرد به دقت توجه کنید و آنها را در رژیم خود به جای چی نخوریم ها به کار ببرید.

  • پروتئین بخورید تا زودتر لاغر شوید، طبق تحقیقات انجام شده رژیم هایی که پروتئین بیشتری دارند کاهش وزن مطلوب تری را برای افراد مختلف ایجاد می کنند
  • از میوه ها غافل نشوید؛ میوه ها بهترین گزینه ها برای میان وعده ها هستند که از نوع تازه، آب میوه و میوه خشک آنها می توانید برای دریافت فواید در میان وعده استفاده کنید
  • سبزیجات را در رژیم جای دهید؛ باید مصرف سبزیجات را در رژیم غذایی خود به منظور سلامت و کاهش وزن داشته باشید به ویژه اگر از انواع سبزیجات قبل از غذا مصرف کنید می توانید فیبر زیادی به بدن برسانید و از ابتلا به یبوست جلوگیری کنید؛ اما بهتر است گزینه هایی را انتخاب کنید که کربوهیدرات کمتری را داشته باشند
  • منابع دریافت چربی خوب مانند آجیل، روغن زیتون، ماهی های چرب، زیتون، نارگیل و روغن نارگیل و همینطور آووکادو را از دست ندهید.

برای موارد بیان شده، باید جانب اعتدال در مصرف را تا جای ممکن رعایت کنید. زیرا ممکن است زیاده روی در آنها سبب افزایش وزن شده و حتی فایده چندانی را به همراه نداشته باشد. اما برویم سراغ مواردی که نباید خورد و جز آسیب چیزی را به همراه ندارند. بهتر است در مورد رژیم شیر و خرما هم در این مطلب اطلاعاتی کسب کنید با روند این رژیم هم آشنا شوید.

۲.     چی نخوریم؟

گزینه هایی که برای چی نخوریم در نظر گرفته می شوند اغلب به گوش همه افراد آشنا هستند و از آسیب های آنها باخبرند. اما باید این لیست را در کنار هم دید تا از مصرف آنها همیشه خودداری کرد.

  • چربی های مضر از جمله روغن های پالم دار را نباید به هیچ وجه تهیه کرده و در پخت مواد غذایی به کار ببرید
  • مواد غذایی سرخ شده را باید از لیست غذاهای خود حذف کنید تا بتوانید لاغر شوید
  • از مصرف انواع غذاهای پرچرب تا جای ممکن پرهیز کنید زیرا هدفتان حذف چربی های بدن است و آنها می توانند مقدار زیادی چربی را به بدنتان برسانند
  • از مصرف غذاهای شور پرهیز کنید زیرا سدیم باعث از بین رفتن برخی از مواد مغذی بدن می شود و آسیب به بدن را به همراه خواهد داشت
  • شیرینیجات؛ علاوه بر این موارد باید انواع شیرینی ها و شکلات های تهیه شده با قند مصنوعی را از رژیم غذایی خود حذف کنید. اینها می توانند ترشح انسولین را تحت تاثیر قرار دهند که در نتیجه آسیب جدی به بدنتان وارد خواهد شد
  • غذاهای بی فایده را از لیست غذاهایی که انتخاب میکنید حذف کنید آنها فقط کالری اضافی را به بدنتان می رسانند و آسیب جدی را در طولانی مدت برای وزن شما به همراه دارند.

مطلب پیشنهادی ما برای اطلاعات بیشتر در مورد یکی از رژیم های معروف رژیم لاغری کانادایی از سایت دکتر پاسدار

فست فود دشمن لاغری

 

چرا باید سریعا وزن کم کنید؟

چاقی و اضافه وزن می توانند در طولانی مدت آسیب های جدی و خطرناکی را به همراه داشته باشند. تا جایی که خطر مرگ و افت کیفیت عمر را به همراه دارند. اضافه وزن و چاقی اغلب عوارضی مانند موارد زیر را در پی خواهند داشت:

  • آسیب به مفاصل بر اثر چاقی ایجاد می شود که یکی از برجسته ترین آنها آسیب به مفصل زانو است. بیشتر افرادی که اضافه وزن دارند در دوران میانسالی ممکن است درد زانوی شدیدی را تجربه کنند که اغلب پزشکان به آنها توصیه می کنند رو به کاهش وزن با ورزش در آب و رژیم اصولی آورند
  • اضافه وزن و چاقی می تواند تجمع بافت های چربی در اطراف قلب و رگ ها را افزایش دهد که به مرور زمان خطر ایست قلبی، سکته قلبی، سکته مغزی و… را به همراه خواهد داشت
  • اکثر افرادی که از اضافه وزن رنج می برند، اعتماد به نفس قرار گرفتن در جمع های عمومی را ندارند و بیشتر آنها به مرور زمان ممکن است دچار مشکلات روحی و حتی افسردگی شوند که اغلب با پیروی از رژیم های غلط ممکن است این حس تقویت شود و به سراغ راهکارهای درست برای لاغری نروند
  • از دیگر عوارض چاقی می توان به افت کیفیت عمر اشاره کرد که اغلب با بالا رفتن وزن بدن دچار مقاومت انسولینی خواهد شد که این موضوع در طولانی مدت قند خون بالا و بی حالی و ناراحتی های کلیوی را نیز در پی خواهد داشت

البته در این راه استفاده از راه های لاغری غیر اصولی که زیر نظر دکتر نیست و توسط خودتان تجویز میشود را اصلا توصیه نمیکنیم مواردی نظیر رژیم جنرال موتورز GM که در سطح اینترنت بارها به آن اشاره شده اند صرفا جهت یادگیری فرایند های رژیمی هستند.

رو آوردن به راهکارهای درست برای کاهش وزن

دلایل و عوارض بیان شده از اضافه وزن و چاقی نباید باعث این شود که رو به بیشتر راهکارهای غلط برای لاغری بیاورید. تنها باید از یک روند اصولی برای این منظور استفاده کنید که ماندگار باشد.

در این بین برخی از راهکارها مانند عمل های جراحی، لاغری با داروهای لاغری، استفاده از کمربند لاغری و… راهکارهای کوتاه مدتی هستند که می توان از آنها سریع نتیجه گرفت. اما ممکن است فرد با انجام آنها بعد از طولانی مدت مجدد به روند سابق بازگشته و چاق شود.

پس راهکاری خوب است که ماندگار باشد و همیشه روندی درست را در اختیار قرار دهد. برای این منظور می توانید از رژیم و تغذیه درست در کنار ورزش کمک بگیرید. البته هر رژیمی قابل اعتماد نیست و باید از متخصصین در این زمینه برای داشتن روند تغذیه ای درست کمک بگیرید. علاوه بر این موارد باید سعی کنید که در روند تغذیه ای اصولی که دریافت می کنید مداومت داشته باشید تا نتیجه مطلوبی را دریافت کنید. رژیم های اصولی را می توان به عنوان روندی همیشگی در دست داشت.

چرا هر کار می کنیم لاغر نمی شویم؟

یکی از سوالات متداول در مورد لاغری این است که چرا هر کاری میکنیم لاغر نمی شویم و به وزن دلخواه نمی رسیم؟ برای این موضوع دلایل متعددی وجود دارد که برخی از افراد آنها را نادیده می گیرند. البته علت اصلی این موضوع در هر فرد ممکن است متفاوت باشد و باید پزشک مربوطه آنرا دقیق تر بررسی کند.

اما بیاید در این متن به این موضوع بپردازیم و ببینیم چه دلایلی می توانند باعث این شوند که فرد با تمام تلاشی که انجام میدهد لاغر نمی شود.

دلایل لاغر نشدن چیست؟

گاهی برخی از افراد را می بینیم که در باشگاه های ورزشی دائم در حال تلاش برای کاهش وزن هستند اما نتیجه ای کسب نمی کنند و لاغر نمی شوند. آنها اغلب از این موضوع شاکی هستند که حتی رژیم غذایی خود را نیز کنترل می کنند اما به استپ وزنی رسیده اند دیگر از اینجا به بعد وزنشان کاهش نمی یابد. در ادامه دلایلی که به این موضوع دامن می زند را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید آنها را در خود بررسی کنید.

۱. خواب کافی ندارید

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد از آن غافل می شوند، این است که توجهی به خواب کافی شبانه خود ندارند. اگر کمتر از ۷ ساعت در تایم شب بخوابید شاهد مشکلات جدی برای بدن خود خواهید بود یکی از آنها چاقی و دست نیافتن به لاغری با تلاش های انجام شده است. برای تنظیم هورمون انسولین و تنظیم عملکرد تیروئید خود به خواب شبانه نیاز دارید. برای لاغری هم به تنظیم عملکرد تیروئید و تنظیم بودن هورمون انسولین نیازمندید. پس بدن خود را از خواب شبانه محروم نکنید.

۲. استرس و مشکلات روحی

از دیگر مشکلاتی که زمینه ساز چاقی است و روند کاهش وزن را دچار اختلال می کند، شرایط روحی و استرس محسوب می شود. سطح کورتیزول بدن زمانی افزایش می یابد که فرد استرس بالایی داشته باشد. این موضوع می تواند اشتهای زیاد و ولع به خوردن شیرینیجات در فرد را به شدت افزایش دهد.

۳. مشکل غدد

از دیگر گزینه هایی که اغلب خاموش است و  اجازه نمی دهد فرد کاهش وزن داشته باشد، مشکلات غدد است. کم کاری یا پر کاری تیروئید یکی از مواردی است که سبب کاهش نیافتن وزن می شود. البته در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد و برای برخی از افراد دیگر لاغری و بالا نرفتن وزن را به همراه داشته باشد.

۴. داروی خاصی مصرف می کنید

برای درمان برخی از بیماری ها اگر باید دوره ای را به مصرف برخی از انواع داروها بپردازید، باید از عوارض آنها آگاه باشید. برخی از انواع داروها اشتها آور و یا خواب آور و چاق کننده هستند که آب میان بافتی را افزایش می دهند و در نتیجه افزایش وزن برای فرد حاصل خواهد شد. اما باید سلامتی بدن خود را در نظر داشته باشید و بدون مشورت با پزشک خود مصرف داروها را متوقف نکنید. مهمترین چیز سلامتی شما است.

۵. بدن خود را از برخی مواد غذایی دور نگه می دارد

برخی از افراد بر این باورند که می توانند رژیم غذایی سخت گیرانه داشته باشند و لاغر شوند. باید به این نکته توجه داشته باشید که کاهش وزن به این معنا نیست که سلامت دستگاه گوارش و اندام های حیاتی خود را به خطر بیندازید. بلکه کاهش وزن وقتی اصولی است که بتواند لاغری و سلامت بدن را در کنار هم به همراه داشته باشد. برای این منظور لازم است تنوعی از غذاهای سالم را روزانه مصرف کنید.

برای مثال برخی از افراد کربوهیدرات را قطع می کنند و برخی دیگر رو به پرهیز از مصرف چربی می آورند. درست است مقادیر زیاد این دو درشت مغذی، چاقی را به همراه دارد اما حذف آنها یعنی محروم کردن بدن از ویتامین های لازم و چربی های ضروری و مفید برای بدن که می تواند آسیب های جدی را در پی داشته باشد.

۶. زیادی تمرین می کنید

همانطور که عدم فعالیت بدنی مناسب می تواند چاقی را در پی داشته باشد، فعالیت بدنی زیادی هم آسیب های خاص خود را به همراه دارد. تمرین ورزشیِ بیش از اندازه، می تواند آسیب زننده باشد و نتیجه معکوس را برای فرد در پی داشته باشد. برای پیشگیری از این موضوع لازم است از مربیان کمک بگیرید تا زمینه سازی برای سوخت عضلات خود را ایجاد نکنید.

لاغری و کاهش وزن

نکات پایانی

در این متنی که مطالعه کردید در مورد دلایل کاهش نیافتن وزن، گزینه مهم را اشاره کردیم. باید سعی کنید تمام آنها را برای خود بررسی کنید و اگر مشکل غیر پزشکی بود خودتان آن را برطرف کنید. اما در مواردی نیاز است که از متخصصین کمک بگیرید که حتی ممکن است خیلی از مشکلات بدنتان نیز با رفع آن به طور کامل حل شود. از راهکارهای غیر علمی مانند مصرف داروهای خودسرانه و توصیه شده توسط دیگران اکیدا پرهیز کنید و سلامت خود را هرگز به خطر نیندازید.

 

منبع : https://drpasdar.com/slimming-diet/

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا