آموزش انواع غذاها

طرز تهیه باقلا قاتق مجلسی

دستور تهیه ی باقلا قاتق

امروز با طرز تهیه ی باقلا قاتق اومدیم … یه غذای خوشمزه و پرطرفدار شمالی که اصالت این غذا به شمال ایران و در اصل برای استان گیلان هستش؛ این غذای محلی در اصل با پاچ باقلا درست میشه ولی معمولا برای سهرهایی که نمیتونن پاچ باقلا رو تهیه کنند، باید از قبل لوبیا رو خیس کرده و پوستشو جدا کنید ، و معمولا باقلا قاتق رو تو ظرف مخصوصی میپزن به اسم گمج ، که خیلی خوشمزه تر هستش … حالا اگه نبود هم میشه با باقلای کشاورزی و قابلمه های تو خونه درست کنید و لذت ببرید؛ لطفا نظرات و انتقادات و پیشنهادات تودتون رو راجع به باقلا قاتق برامون بفرستید.

دستور تهیه ترشی سالاد فصل را هم بخوانید

زمان پخت لوبیا سبز

باقلا قاتق گیلانی

مواد لازم

پاچ باقلای کشاورزی ۳۰۰گرم
تخم مرغ ۳ عدد
شوید خشک ۴ حبه
کره یا روغن زیتون ۱۰۰ گرم
سیر کوبیده شده ۴ حبه
نمک ، فلفل و زردچوبه ، دارچین

طرز تهیه

کافی پوست باقلا را جدا کنید و به همراه کمی روغن یا کره تفت دهید .بعد از کمی تفت دادن باقلا ،سیر کوبیده شده ,شوید و کمی زردچوبه و نمک را هم به آن اضافه کنید و هم بزنید تا خوب تفت بخورند.سپس ۱ لیتر آب روی آنها بریزید تا باقلا نیم پز شود و وقتی آب داخل باقلا به جوش آمد تخم مرغ ها را به آنها اضافه میکنیم .تخم مرغ ها باید کاملا پخته شوند و نباید در غذا هم زده شوند .در پایان پخت باقلا هم میتوانید آن را با کمی دارچین و نمک خوش عطر تر و لذیذ تر کنید وبا برنج سرو کنید .

طرز تهیه باقلا قاتق با لوبیا کشاورزی برای ۴ نفر

مواد لازم

لوبیای مخصوص باقلاقاتق ۲۵۰ گرم
کره ۲۰۰ گرم
سیر یک بوته
تخم مرغ ۴–۳ عدد
شوید خشک ۲/۱ فنجان یا شوید تازه: ۱۰۰ گرم
زرد چوبه یک قاشق چایخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه باقلا قاتق

لوبیای مخصوص باقلا قاتق را شسته و یک روز قبل آن را خیس می‌کنیم. سپس پوست آن را می‌گیریم. سیر را پوست گرفته و خرد می‌کنیم و با کره کمی تفت می‌دهیم. باقلای پوست گرفته را اضافه می‌کنیم و خوب تفت می‌دهیم. زرد چوبه و شوید را اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم. به باقلا آنقدر آب اضافه می‌کنیم تا یک بند انگشت روی آن را آب بگیرد. شعله را ملایم کرده و می‌گذاریم بپزد، ولی له نشود. نمک و فلفل آن را میزان کرده و ۳ عدد تخم مرغ را هم می‌زنیم و به خورشت اضافه می‌کنیم و در ظرف را می‌گذاریم تا تخم مرغ‌ها کمی سفت شوند و سپس آن را در ظرف می‌کشیم. یکی از تخم مرغ‌ها را نیمرو کرده و در وسط ظرف خورشت قرار می‌دهیم.

نکته:
۱_اگر لوبیای باقلا قاتق را کمی سرخ کنیم، هنگام پختن له نمی‌شود. ۲- این نوع خورش باید کمی آب داشته و جا افتاده باشه

خورش لوبیا سبز دونفره

خورش باقلا قاتق

مواد لازم برای ۴ نفر

باقلا کشاورزی گیلان ۳۰۰ گرم
شوید (خشک) ۳ قاشق سوپ خوری
تخم مرغ ۳ عدد
سیر ۴ حبه
کره (یا روغن زیتون) ۱۰۰ گرم
نمک و فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم
آب ۱ لیتر

طرز تهیه باقلا قاتق

۱-ابتدا پوست باقلا ها را جدا کرده و در ظرف مناسب یا گمج مقداری روغن یا کره میریزیم و کمی باقلا را در آن تفت میدهیم
۲-سپس شوید تازه یا شوید خشک، سیر کوبیده(میتوانیم از برگ سیر تازه هم استفاده کرد)، زردچوبه و نمک را اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم بعد از اینکه مواد به خوبی تفت خورد، آب اضافه کرده و همان‌طور روی حرارت باقی می‌گذاریم تا باقلا نیم پز شود (این نوع از باقلا زود له می‌شود).
۳-پس از جوش آمدن آب، تخم‌مرغ را اضافه می‌کنیم.این تخم‌مرغ‌ها باید خوب پخته شود.در آخر با فلفل غذا را خوش‌طعم می‌کنیم.

باقالی قاتق

این خورش رو با دو جور باقلا ( لوبیا ) درست میکنن . پاچه باقلای رشتی – اگه خواستین باقلا بخرین …فصل پاچ باقلا میتونین تازه شو بخرین .ولی اگه جایی هستین که پیدا نمیشه یا فصلش نیست بهتره بجاش باقلا کشاورزی بخرین که تازه و کهنه اش زود میپزه .پاچ باقلا اگه تازه نباشه دیر میپزه .فرق ایندو از نظر ظاهری اینه که پاچ باقلا مثل لوبیا چیتی میمونه و روش آلا پلنگیه ! ولی باقلا کشاورزی ساده است و مثل لوبیا قرمز کمرنگ میمونه.پس باقلا کشاورزی همون کمرنگهای ساده است که کهنه یا تازه – زود میپزه . معمولا باقلا رو خیس میکنن و پوست روش رو جدا میکنن و سفید میشه و قابل استفاده برای خورش باقلا قاتق شمالی.

طرز تهیش : اول سیر رنده زده همراه با شوید خرد شده تفت داده میشه. بعدش باقلا رو بهش اضافه میکنیم همراه با نمک وفلفل و زردچوبه و یکمی هم زعفرون (اگه دردسترس بود)و آب می‌پزه،بعدازاینکه باقلا کاملاً پخته و نرم شد یه تخم مرغ داخلش شکسته و بلافاصله در ظرف رو میزاریم تا تخم مرغ ببنده بعد اونوهمراه با کته یا نان میخوری…

خورشت لوبیا چیتی

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا