درمان

قرص های لاغری | عوارض جبران ناپذیر کپسول های لاغری

داروهای لاغری و تاثیرات مثبت و منفی آنان بر بدن و سلامتی در خدمت شما هستیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

قرص لاغری easy slim عوارض

رژیم درمانی

مزایا و معایب قرص های لاغری

افرادی که برای مبارزه با اضافه وزن تلاش می کنند، اغلب مایل به امتحان کردن روش های مختلف کاهش وزن هستند. یکی از رایج ترین روش ها برای رسیدن به این هدف استفاده از قرص های رژیم غذایی یا همان قرصهای لاغری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، تولیدکنندگان این قرصها هرچند ادعا می کنند که این روش می تواند نتایج قابل توجه کاهش وزن به همراه داشته باشد، اما بسیاری از آنها در دراز مدت همراه با اثرات جانبی هستند که حتی می تواند خطرناک باشد.

قبل از این که شما این قرصها را برای کاهش وزن امتحان کنید، حتما در مورد عوارض آنها تحقیق کرده و یا با پزشک مشورت کنید.

 

قرص های لاغری چه هستند؟

اینها همان داروهایی هستند که از داروخانه ها یا حتی به صورت آنلاین قابل تهیه هستند.

قرص‌ های لاغری شامل مواد مختلفی است که مجموع آن‌ ها باعث کاهش وزن می‌ شود. در عین حال روش کاهش وزن در قرص‌ های مختلف متفاوت است. مثلا گفته می‌ شود بعضی از قرص ‌های لاغری با کاهش اشتها و کم خوردن به کاهش وزن کمک می‌ کنند در حالی که سایر قرص ‌ها، مانع جذب چربی در بدن می ‌شوند.

 

عوارض جانبی بالقوه

یکی از دلایل اصلی که برخی را در مورد استفاده از این قرصها مردد می کند، عوارض جانبی آنها است.

بسیاری از این قرص‌ها با نام مکمل ‌های غذایی فاقد استانداردهای دارویی هستند. بسیاری از این قرص ‌ها صرفا با عنوان مکمل غذایی، قبل از اثبات تاثیر و ایمنی آن‌ ها روانه بازار شده، به فروش می‌ رسند که به خصوص نوع جدید آن‌ ها خطرات جانبی داشته و سلامت افراد را تهدید می ‌کنند. برخی از این عوارض جانبی از این قرارند: افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، بی خوابی، عصبانیت، سردرد، سرگیجه یا سبکی سر، ضعف، تغییرات در چشایی یا طعم مزه فلزی در دهان، دهان خشک، بی حسی پوست، تهوع، درد شکمی، اسهال و دیگر مسائل گوارشی، مشکلات کبدی.

 

علائم فوق بسته به نوع داروی کاهش وزن در هر فرد فرق می ‌کند. به علاوه توجه به این نکته حائز اهمیت است که چون مصرف این داروها برای مدت زمانی کوتاه در نظر گرفته شده است، افزایش مدت استفاده اثرات جانبی دیگری را به دنبال خواهد داشت. در صورتی که از قرص‌ های لاغری استفاده می‌ کنید، دستور استفاده از آن را با دقت بخوانید.

 

مزایا و معایب

تصمیم درباره مصرف قرص‌های لاغری حتی با داشتن آگاهی از احتمال خطرات استفاده از آن کار سختی است. در عین حال به دلیل این که امروزه بسیاری از این محصولات دارای تاثیر و خطرات احتمالی هستند به معنی این که هیچ‌کس نباید از آن‌ها استفاده کند، نیست.

افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها بیش از ۳۰ است و آن ‌هایی که سلامتی‌ شان به دلیل افزایش وزن در معرض خطر است مثلا دچار دیابت یا افزایش فشار خون شده ‌اند بهتر است از این قرص‌ ها استفاده کنند. واقعیت این است که این قرص‌ ها را باید به همراه یک رژیم سالم و تمرین ورزشی منظم مصرف کرد تا تاثیرگذار باشد.

در صورتی که از داروهای دیگری استفاده می‌ کنید، تاثیر تداخل دارویی را در نظر داشته باشید و قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت نمایید تا شما را در کاهش بیشتر وزن و نوع قرص لاغری راهنمایی نماید.

 

عوارض جبران ناپذیر داروی لاغری

به هر حال، حتی در صورت انتخاب درست قرص‌های کاهش وزن، متوسط کاهش وزن با این روش ۱۰-۵ درصد وزن یک فرد خواهد بود که با تغییر رژیم غذایی و ورزش حاصل شده و همین مقدار تاثیر قابل توجهی بر روی کاهش فشار خون و میزان گلوکز خواهد داشت.

 

در عین حال افرادی که این قرص‌ها را مصرف می ‌کنند اما سبک زندگی خود را تغییر نمی ‌دهند، تضمینی وجود ندارد که به نتیجه دلخواه برسند.

اثرات جانبی قرص های لاغری در افراد مختلف متفاوت و عبارت است از:

• افزایش ضربان قلبقرص‌های لاغری

• افزایش میزان فشار خون

 

بی‌خوابی

• عصبانیت

• سردرد

• سرگیجه

 

• ضعف

• تغییر مزه دهان

• خشکی دهان

• بی‌حسی پوست

 

• تهوع

• گرفتن عضلات شکم

• اسهال و دیگر مشکلات دستگاه گوارش

• مشکلات کبد

 

علائم فوق بسته به نوع داروی کاهش وزن در هر فرد فرق می‌کند. به علاوه توجه به این نکته حائز اهمیت است که چون مصرف این قرص های لاغری برای مدت زمانی کوتاه در نظر گرفته شده است، افزایش مدت استفاده اثرات جانبی دیگری را به دنبال خواهد داشت. در صورتی که از قرص‌های لاغری استفاده می‌کنید، دستور استفاده از آن را با دقت بخوانید.

 

عوارض قرص لاغری جی سی

عوارض قرص لاغری جی سی

 

مزایا و معایب استفاده از قرص‌های لاغری

تصمیم درباره مصرف قرص‌های لاغری حتی با داشتن آگاهی از احتمال خطرات استفاده از آن کار سختی است. در عین حال به دلیل این که امروزه بسیاری از این محصولات دارای تاثیر و خطرات احتمالی هستند به معنی این که هیچ‌کس نباید از آن‌ها استفاده کند، نیست.

افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها (یعنی وزن برحسب کیلوگرم÷ قد برحسب متر به توان ۲) بیش از ۳۰ است و آن‌هایی که سلامتی‌شان به دلیل افزایش وزن در معرض خطر است مثلا دچار دیابت یا افزایش فشار خون شده‌اند بهتر است از این قرص‌های لاغری استفاده کنند. واقعیت این است که این قرص‌های لاغری را باید به همراه یک رژیم سالم و تمرین ورزشی منظم مصرف کرد تا تاثیرگذار باشد.

 

سرکوبگر اشتها (آنورکسیانت):

آنورکسیانت ها، داروهایی هستند که در مغز عمل می کنند تا به کاهش اشتها در فرد کمک کنند. آن ها تاثیری بر بخش هایی از مغز دارند که به کنترل این که چقدر احساس سیری می کنید، کمک می کنند.

آنورکسیانت ها به عنوان درمانی برای کاهش وزن به همراه یک برنامه منظم رژیم غذایی و ورزش استفاده می شود. انواع مختلفی از اشتها، از جمله محرک آمفتامین و داروهای کاهش وزن جدید که بر روی انتقال دهنده های عصبی مغز عمل می کنند، وجود دارد.

 

محرک:

عوارض جانبی محرک ها می تواند شامل:افزایش فشار خون و ضربان قلب، بی خوابی، اضطراب، تاری دید، بی قراری، یا سردرد باشد.از آنجایی که این داروها مرتبط با آمفتامین، وابستگی، سو مصرف و یا کناره گیری هستند، ممکن است با استفاده طولانی مدت از این مواد رخ دهد.

برخی اشکال ممکن است موجب عوارض جانبی شکمی مانند یبوست، خشکی دهان، تهوع یا استفراغ شوند.باید با یک پزشک تماس گرفته شود، اگر عوارض جانبی نظیر درد سینه، ضربان قلب، دشواری در ادرار، یا تنگی تنفس رخ دهد.

 

این داروها همچنین به عنوان مواد کنترل شده طبقه بندی می شوند. نمونه هایی از محرک ها، عبارتند از:

ادیپکس- پی، سوپرنزا لومایرا (فنترمین)
بونتریل PDM، بونتریل SR (فنتدیمترازین)
دایتیپروپیون
دیدرکس، رژیمکس (بنزفتامین)
دسوکسین (متامفتامین)
کسیمیا (فنترمین/ توپیرامات ER)

داروهای لاغری محرک

بلویک (لورکاسرین) – تصور می شود که بلویک به کاهش اشتها و افزایش احساس سیر بودن با کار کردن در یک گیرنده سروتونین خاص در مغز کمک می کند.

سردرد، تهوع، سرگیجه، خستگی، خشکی دهان، یبوست، عوارض جانبی رایج آن هستند.قند خون پایین می تواند در بیماران دیابتی ایجاد شود. بلویک به عنوان ماده کنترل شده CIV در نظر گرفته می شود.

کانتریو (بوپروپیون و نالترکسون) – بوپروپیون یک داروی ضد افسردگی است و نالترکسون معمولاً برای مسدود کردن اثرات دارو یا الکل در مردم با وابستگی استفاده می شود، اما هر دو مواد مخدر ممکن است گرسنگی و تاثیر خوردن غذا را از بین ببرند.

کانتریو به عنوان یک ماده کنترل شده طبقه بندی نمی شود.

بعضی از قرص های لاغری اعتیادآور هستند

براساس اعلام کمیسیون تجارت فدرال آمریکا بسیاری از فوایدی که در وصف قرص های لاغری در تبلیغات بیان می‌شود، واقعیت ندارند. وعده‌هایی همچون «کم کردن ۱۰ کیلوگرم وزن در یک هفته» یا «هرچه می‌خواهید بخورید و لاغر شوید» دروغی بیش نیستند. در بسیاری از افراد، این قرص‌ها می‌توانند زمینه‌ساز مشکلات مزمنی شوند. امکان دارد شما نیز به‌جای تغییر عادات غذایی و سبک زندگی‌تان برای کاهش وزن، در دام این ادعاهای رنگارنگ و دروغین گرفتار شوید. وب‌سایت «Something Fishy» که در زمینه‌ی اختلالات غذایی فعالیت دارد، می‌نویسد: «امکان دارد بعضی از این داروها اعتیادآور باشند. بنابراین پس از پایان دوره‌ی درمان یا زمانی که مصرف‌شان را متوقف می‌کنید، احساس مریضی، بی‌حالی و ناراحتی به سراغ‌تان خواهد آمد.»

 

این قرص‌ها موجب بروز مشکلات کبدی می‌شوند

سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار می‌دهد در موارد نادر احتمال بروز نارسایی‌های کبدی در اثر مصرف برخی از قرص های لاغری وجود دارد. اگر در اثر مصرف چنین داروهایی علائم آسیب کبدی مانند خارش، زردی چشم، ادرار تیره، مدفوع روشن و از دست دادن اشتها را تجربه کردید، مصرف این داروها را متوقف و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

مصرف این قرص‌ها سکته مغزی، افسردگی و … را به‌دنبال دارد

در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ سازمان غذا و داروی آمریکا درمورد ۶۹ محصول لاغری موجود در بازار هشدار داد. این سازمان درمورد ترکیبات فعال دارویی غیرمجاز موجود در این محصولات ابراز نگرانی کرد. بسیاری از محصولات موجود در این فهرست، محتوی «سیبوترامین» هستند. سیبوترامین می‌تواند موجب فشار خون بالا، تشنج، تپش قلب، حمله قلبی و سکته‌های مغزی شود. ماده‌ی دیگری که در این محصولات وجود دارد «ریمونوبانت» نام دارد. این ماده به دستور سازمان غذا و داروی آمریکا اجازه‌ی فروش در ایالات متحده را ندارد، ولی استفاده از آن در اروپا مورد تأیید قرار گرفته است. به نظر می‌رسد این ماده خطر افسردگی و گرایش فرد به خودکشی را تقویت می‌کند.

 

آیا قرص های لاغری واقعا مؤثرند؟

سازندگان قرص های لاغری ادعاهای زیادی درمورد محصولات‌شان دارند، اما متأسفانه شواهد چندانی در دفاع از این ادعاها وجود ندارد. در ۱۵ فوریه ۲۰۱۲ مجله‌ی بین‌المللی «تغذیه‌ی ورزشی» و «متابولیسم ورزش» گزارش داد مدرک قابل استنادی درمورد میزان تأثیرگذاری قرص های لاغری رایج وجود ندارد. این گزارش ادامه داد مصرف چای سبز به همراه سبک زندگی سالم می‌تواند در درازمدت موجب کاهش کمی از وزن شود.

 

خرید قرص های لاغری مستلزم پرداخت هزینه‌هایی است. شاید پس از مدتی به خودتان بیایید و ببینید پول زیادی را صرف خرید این داروها کرده‌اید و در ازای این هزینه نه‌تنها نتیجه‌ی مثبتی دریافت نکرده‌اید، بلکه به مشکلاتی هم دچار شده‌اید. اگر واقعا قصد کاهش وزن دارید، بهتر است به‌جای پرداخت هزینه‌ برای این قرص‌ها، پول‌تان را صرف خرید غذاهای سالم‌تر کنید.

 

عوارض قرص لاغری بلوبری

داروی لاغری

به جای استفاده ازقرص های لاغری بهتر است از  رژیم مناسب استفاده کنید

قرص های لاغری | عوارض جبران ناپذیر کپسول های لاغری

 

منبع : همشهری آنلاین / بیتوته / چطور / نمناک /ateph.ir

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا