بارداری

فواید شیردهی به نوزاد | عوارض و خواص دوران شیردهی

زایمان و دوران پس از آن ، نکاتی درباره فواید شیردهی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

فواید شیردهی برای مادر

تاثیر عصبانیت بر شیر مادر ، فواید شیردهی به نوزاد

 

 

آثار روانی شیردهی

شیردهی فواید بی‌شماری برای مادر و نوزاد دارد‌‌‌. کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در مقایسه با کودکانی که شیر خشک می‌خورند کمتر در معرض چاقی و برخی بیماری‌های گوارشی قرار دارند و هوششان به مراتب بالا‌‌‌تر است‌‌‌. مادرانی که فرزندانشان را از شیر خود تغذیه می‌کنند نیز کمتر از دیگر زنان به سرطان تخمدان و فشار خون بالا دچار می‌شوند و گرایششان به سمت دخانیات کمتر است.

 

 

از نظر روانی هم اثرات مثبت شیردهی کم نیست؛ مادر با شیر دادن به فرزندش، احساس لذت و آرامش را تجربه خواهد کرد. روانشناسان معتقدند، یکی از دلایل اینکه شیر دادن در مادران احساس خوبی ایجاد می‌کند، این است که مادر با این کار فکر می‌کند برای فرزند خود مفید واقع شده است. در این مقاله از سایر اثرات مثبت شیردهی در مادران برای‌تان گفته‌ایم:

 

 

ایجاد احساس عشق

با شیر دادن به نوزاد در بدن مادر، اوکسی‌توسین ترشح می‌شود. ترشح این ماده در مغز باعث احساس شعف، آرامش و البته عشق می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که با شیردهی به نوزاد بدن مادر با بدن نوزاد تنظیم می‌شود و به طور خودکار میزان شیری که کودک نیاز دارد در سینه‌ها تولید و ترشح خواهد شد. البته این برای تمام افراد صادق نیست و بیشتر در شرایطی دیده می‌شود که مادر و کودک کاملا در حالت و شرایط ایده‌آلی قرار دارند. عشق و ارتباطی که از طریق شیر دادن، میان مادر و نوزاد ایجاد می‌شود هم حالتی بسیار مثبت و مفید است که ریشه در ترشح اوکسی‌توسین دارد.

 

 

احساس نشاط و خوشی

یکی دیگر از اثرات مثبت شیردهی، تولید دوپامین در مغز است. دوپامین هم باعث نشاط و آرامش می‌شود. احساس نشاط و خوشی ناشی از شیر دادن زمانی ایجاد می‌شود که کودک با هیچ چیز جز شیر خوردن آرام نمی‌شود. وقتی مادر می‌تواند با شیردهی به نوزاد، او را آرام کند در مغزش ماده دوپامین ترشح می‌شود و به او حالتی خوش و بانشاط می‌دهد. به همین خاطر، تحقیقات نشان می‌دهد که شیردهی در شب باعث خواب آرام‌تر می‌شود. ضمن اینکه با شیر دادن به کودک، احتمال ابتلا به افسردگی بعد از زایمان هم به طرز محسوس و قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

 

 

تقویت حس مادری

یکی دیگر از اثرات مثبت شیردهی مادران، افزایش احساس مادری و مسئولیت‌پذیری است. مادری که به کودک خود شیر می‌دهد، رابطه عمیق‌تری با نوزاد پیدا می‌کند و نسبت به انجام مسئولیت‌هایش در قبال کودک، قوی‌تر ظاهر خواهد شد. رابطه و علاقه میان مادر و فرزند هم از طریق شیر دادن بیشتر و بهتر می‌شود. ضمن اینکه اثرات شیردهی روی مغز هم بسیار زیاد است و باعث هوشیارتر شدن مادر می‌شود. در نتیجه بهتر می‌تواند فکر کند و به امورات کودک خود سریع و با دقت رسیدگی خواهد کرد.

 

 

آثار جسمی شیردهی برای مادر

– از دست دادن وزن افزوده شده در دوران بارداری
– انقباض رحم

 

– کاهش خونریزی رحم
– کاهش میزان خونریزی در طول قاعدگی

 

 

– جلوگیری از سرطان تخمدان
– جلوگیری از سرطان سینه

 

– کاهش خطر ابتلا به دیابت
– بهبود سلامت استخوان

– جلوگیری از شکستگی مفصل ران ناشی در دوران یائسگی

 

در آخر

شیردهی به نوزاد اثرات مثبت متعددی دارد که مادران تجربه می‌کنند. اما یادتان باشد که اگر به هر دلیل شیر کافی ندارید یا نمی‌توانید به فرزندتان شیر بدهید، دلیل نمی‌شود که ناراحت باشید و احساس کنید که مادر خوبی نیستید. روش‌های مختلفی برای پر کردن این خلأ وجود دارد و می‌توانید با رسیدگی‌های دیگری که نسبت به نوزادتان انجام می‌دهید، جای خالی شیر مادر را برای او پر کنید. شما به عنوان یک مادر باید خود را شاد و مثبت نگه دارید و به هیچ چیز و هیچ‌کس اجازه ندهید که شما را ناراحت کند یا پای افکار منفی را به مغزتان باز کند.

 

 

شیردهی به شوهر

شیردهی بدون حاملگی

 

 

 

فواید شیردهی برای مادر:

۱.انقباض رحم بعد زایمان با شیردهی:

مکیدن باعث تولید هورمون هایی می شود که رحم را منقبض می کنندوکمک می کنند تا ترشحات بعد از زایمان تمام شود.( ترشحاتی که از خون و جفت پس از زایمان باقی مانده است.)

 

۲. شیر دهی کمک می کند سطح اکسیتوسین را افزایش دهید:

اکسیتوسین یک هورمون است که به رحم شما کمک می کند سریع تر بهبود یابد و به اندازه و شکل نرمال خود باز گردد.این ، به نوبه خود ، به جلوگیری از خون ریزی و عفونت پس از زایمان کمک خواهد کرد.هم چنین، اکسیتوسین به شما کمک می کند آرام و ایمن باشید . سطح اکسیتوسین بالا به این معنی است که شما کمتر از افسردگی پس از زایمان رنج می برید.علاوه بر این ، به رابطه بین مادر و نوزاد کمک می کند.

 

 

۳. کاهش افسردگی بعد از زایمان با شیردهی به نوزاد :

یکی از فواید عالی شیردهی کاهش افسردگی بعد از زایمان است، زیرا این مادران احساس مفید بودن بیشتری دارند و به دلیل احساس دلبستگی خاصی که به نوزادشان پیدا می کنند، درصد ابتلا به افسردگی بعد از زایمان در آن ها کاهش می یابد.

 

۴. شیر دادن باعث کاهش استروژن میشود :

شیر دادن حداقل برای یک سال، باعث کاهش میزان استروژن بدن شما می شود ؛ این ماده ترکیب بافت پستان را تغییر می دهد، که در آینده خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را کاهش می دهد. تغذیه با شیر مادر بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ کالری را در روز می سوزاند، این بدان معنا است که شما به راحتی می توانید به وزن قبل از بارداری خود باز گردید.

 

 

۵. تقویت قلب و عروق و جلوگیری از پوکی استخوان با شیردهی:

شیردهی برای سیستم قلب و عروق شما نیز خوب است، زیرا بر عوامل خطر اثر می گذارد که شامل:سطح چربی ، چاقی ، فشار خون ، انسولین و گلوکز است. همچنین شیر دادن خطر ابتلا به پوکی استخوان را در آینده کاهش می دهد ؛ علاوه بر آن این کار موجب صرفه جویی در وقت ، پول و کار شما می شود ، زیرا شیر مادر رایگان است و همیشه آماده و در دسترس است .داشتن توانایی جسمی و احساسی برای ارضای نوزادتان ممکن است اعتماد به نفستان را افزایش دهد.

 

۶. کاهش کم خونی مادر با شیردهی :

یکی از فواید شیردهی که تقریبا بلافاصله بعد از زایمان آغاز می شود، این است که کودک شروع به مکیدن سینه مادر می کند و هورمون اکسی توسین در بدن مادر بالا می رود. این هورمون بسیار مهم موجب میشود که خونریزی بعد از زایمان کاهش پیدا کند و به تدریج آنمی و کم خونی هم در بدن مادر کاهش پیدا کند و نیاز به قرص آهن و مکمل های قوی در مادر کم شود.

 

 

۷.با شیردهی سرطان سینه را کاهش دهید:

اثر شیردهی در ممانعت از سرطان سینه در قبل از یائسگی، مساله ای ثابت شده است و در مقالات متعددی در این مورد بحث شده است.

 

۸. کاهش سرطان تخمدان با شیر دادن:

اثر مفید دیگر شیردهی، ممانعت از سرطان تخمدان در درازمدت است که اثر خود را با کاهش اوولاسیون و تخمک گذاری های مکرر نشان می دهد.

 

 

۹. کاهش وزن مادر در اثر شیردهی:

به واسطه ی شیردهی کاهش وزن در مادران دیده می شود، یعنی مادران اضافه وزنی که در بارداری به دست آورده اند را کم کم از دست می دهند و خیلی بهتر به وزن نرمال خود می رسند، نسبت به مادرانی که تا به حال به فرزند خود شیر نداده اند.

 

۱۰. نوعی جلوگیری طبیعی از بارداری با شیردهی:

شیردهی برای مادران نوعی جلوگیری طبیعی به حساب می آید، یعنی این مادران کمتر به صورت ناخواسته باردار می شوند، نسبت به مادرانی که شیر نمی دهند؛ بنابراین شیردهی به خصوص در شش ماه اول بعد از زایمان، نوعی جلوگیری طبیعی به حساب می آید که عملا نوعی حفاظت در برابر فرزندآوری ناخواسته در این مادران است.

 

 

۱۱. شیردهی موجب کاهش دیابت نوع ۲ میشود:

دیابت نوع دو هم در مادرانی که شیر می دهند، در سنین بعدی فرزندآوری و سنین بعدی زندگی کمتر به چشم می خورد.

 

۱۲. افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن با شیردهی نوزاد :

یکی دیگر از اثرات شیردهی به فرزند می توان به افزایش قدرت ایمنی اشاره نمود که موجب می شود عفونت ها از جمله عفونت مثانه کاهش یابند.

 

 

شیردهی نوزاد

عوارض شیردهی

 

فواید شیردهی به نوزاد | عوارض و خواص دوران شیردهی

 

 

منابع:نمناک / بیتوته
koodaket.com
niniban.com

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا