نگهداری مواد غذایی

خواص گوشت شتر مرغ | فواید درمانی گوشت سالم شتر مرغ

خواص مواد غذایی ، فواید گوشت شتر مرغ در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خواص گوشت شتر مرغ برای زنان باردار

پخت گوشت شترمرغ ، خواص گوشت شتر مرغ

 

 

خواص گوشت شترمرغ از نگاه طب سنتی و طب مدرن

با این که مصرف گوشت قرمز ناسالم در نظر گرفته می شود، اما افراد زیادی وجود دارند که برای راضی کردن حس چشایی خود از غذاهای گوشتی قرمز لذت می برند.خبر خوبی برای کسانی داریم که گوشت قرمز را دوست دارند و نمی خواهند از آن دوری کنند.گوشت شترمرغ از دیدگاه طب سنتی دارای مزاج گرم و خشک است و سرکه و روغن، به عنوان مُصلح های این گوشت شناخته می شوند.

 

رابطه بین شتر مرغ و غذای سالم چیست؟

پاسخش ساده است -گوشت شتر مرغ یکی از گوشت های سالم محسوب می شود.

همه ما می دانیم که گوشت شتر مرغ زیر گروه ماکیان و مرغ هاست.بر خلاف گوشت بسیاری از پرندگان دیگر که زیر گروه ماکیان و مرغ ها هستند، گوشت شتر مرغ، قرمز است. این گوشت به عنوان گوشت قرمز در نظر گرفته می شود و به سرعت جایگزین گوشت گاو و انواع دیگر گوشت قرمز شده است.

 

گوشت شتر مرغ شبیه گوشت گاو به نظر میرسد با مزه همسان، اما در کالری، چربی و کلسترول خیلی کم شباهت دارند. گوشت شترمرغ ۶۶ درصد چربی کم تر از گوشت گاو و ۵۰ درصد چربی کم تر از مرغ را دارد.

 

تا آنجا که به ارزش کالری مربوط می شود، گوشت شتر مرغ کالری کمتری نسبت به مرغ، بوقلمون، بره و گاو دارد. این گوشت غنی از پروتئین است و حاوی آهن بیشتری نسبت به گوشت گاو، بره، بوقلمون و مرغ می باشد.

 

برخلاف مرغ و بوقلمون، هیچ گوشت سینه ای در شتر مرغ وجود ندارد. گوشت شتر مرغ عمدتاً از پاها، ران پرنده برداشته می شود چراکه در این پرندگان، چربی بدن خارج از ماهیچه ها ته نشین می شود و داخل و قاطی خود گوشت نیست.

 

محبوبیت گوشت شتر مرغ نیز ممکن است به خاطر طعم شیرین تر و قوی آن باشد. می توانید آن را به صورت همبرگر، سوسیس، فیله، یا تکه ای بخرید. این گوشت همچنین می تواند به عنوان جایگزینی برای گوشت های دیگر در دستور العمل های مورد علاقه شما به کار رود.

 

اگر دیدید گوشت بریده شده ترد است، باید کباب، گریل و یا سرخ اش کنید. ؛ و آن هایی که درجه بندی متوسطی را دارند باید بپزید.برای کباب کردن و سرخ کردن، می توانید از همه تکه ها استفاده کنید.

 

لازم به ذکر است که گوشت شتر مرغ سریع تر می پزد، زیرا دارای میزان بسیار کمی از چربی است.

 

آیا گوشت شتر مرغ سالم است؟

متخصصان سلامت و متخصصان تغذیه، این گوشت را برای مشتریان خود توصیه می کنند و از آن ها می خواهند که مصرف دیگر انواع گوشت قرمز را که ممکن است منجر به بیماری هایی مانند آترواسکلروز شوند، مصرف کنند.

 

مواد مغذی و ویتامین های گوشت شترمرغ:

پروتئین – ویتامین B6 – ویتامین B12 – آهن – تیامین
ریبوفلاوین
نیاسین

فسفر
روی
سلنیوم و غیره.

 

 

بهترین قسمت گوشت شترمرغ

گوشت شترمرغ گرم یا سرد؟

 

 

 

شترمرغ یک جایگزین سالم برای همبرگر خورها است و بسیاری از مردم آن را با خوش مزه تر و جالب تر از ماکیان می دانند.

یک تکه شتر مرغ شامل ۲۲ گرم پروتئین است، تقریباً نصف مقدار پروتیین مورد نیاز روزانه شما. یک وعده گوشت شتر مرغ، ۸۴ درصد ویتامین B12، ۵۱ درصد از سلنیوم و حدود یک چهارم از نیاسین روزانه، ویتامین B6، فسفر و روی را به بدن می رساند.

 

شامل سطوح کمتر اما قابل توجهی از تیامین، ریبوفلاوین، پنتونیک اسید، آهن، پتاسیم و مس است.

گوشت شترمرغ که در گروه گوشت های قرمز طبقه بندی می شود، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخورداراست، طوری که می توان گفت یکی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز در دسترس است.

 

نکته جالب توجه در مورد گوشت شترمرغ این است که کالری، کلسترول و چربی آن حتی از گوشت مرغ و بوقلمون هم پایین تر است (در جدول زیر این مقایسه انجام شده است).

به همین دلیل گوشت شترمرغ برای بیماران قلبی – عروقی ، افراد دچار چربی خون بالا و کسانی که دچار چاقی هستند، غذای بسیار مناسبی می باشد.

 

همچنین اسیدهای چرب غیراشباع موجود در گوشت شترمرغ ۳۰ درصد مجموع اسیدهای چرب را تشکیل می دهد که یکی از مزیت های این گوشت محسوب می شود.

این مزایا به همراه میزان بالای اسید چرب امگا-۳ در گوشت شترمرغ باعث شده که این گوشت انتخاب بسیار خوبی برای بیماران قلبی- عروقی و سالمندان باشد تا با اطمینان بیشتری بتوانند نیازهای پروتئینی خود را برطرف سازند.

 

گوشت شتر مرغ

استفاده از اسید چرب امگا-۳ تأثیرات مفیدی در کاهش بیماری های قلبی عروقی داشته و برای رشد و نمو مؤثر است. به نظر می رسد که این اسید چرب در مقایسه با اسید چرب غیراشباع امگا-۶ تأثیرات مفیدی در جلوگیری از لخته شدن دارد. اکثرجیره های غذایی افراد از لحاظ اسیدهای چرب امگا-۳ کمبود دارند.

از طرف دیگر میزان کم سدیم در گوشت شترمرغ، استفاده از آن را برای افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، ممکن می سازد.

 

شتر مرغ و گوشت آن

گوشت شترمرغ از نظر پروتئین و آهن نیز از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است و لذا برای افراد کم خون و زنان باردار انتخاب مناسبی خواهد بود.

به علاوه گوشت شترمرغ میزان بالایی از عناصری مانند روی و منیزیم را داراست.

 

علاوه بر موارد بالا، گوشت شتر مرغ به میزان بسیار چشمگیری ترد بوده و از قابلیت هضم استثنائی برخوردار است، طوری که ۹۰ درصد آن قابل هضم بوده و از این حیث پس از گوشت ماهی در رتبه دوم قرار دارد. در صورتی که گوشت مرغ و گاو ۸۷ درصد قابلیت هضم دارند.

 

گوشت شترمرغ در طب اسلامی

عوارض گوشت زیاد

 

خواص گوشت شتر مرغ | فواید درمانی گوشت سالم شتر مرغ

 

 

منبع : بیتوته / نمناک

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا