درمان

زندگی بدون استرس | راهکارهایی برای مقابله با استرس

روان ، نکاتی درباره مقابله با استرس در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

چگونه آرامش روحی پیدا کنیم

زندگی بدون آرامش ، زندگی بدون استرس

 

 

ترفندهایی ساده برای داشتن زندگی بدون استرس

گاهی زندگی گیج کننده است و مشکلات مالی ،بیماری ، مخارج سنگین و خرج منزل همه این ها باعث استرس در افراد می شود و همانطور که می دانید همیشه نمی توانیم موقعیت های استرسی را مدیریت کنیم اما می توانیم با آن بهتر مقابله کنیم.

 

۶ راز ساده برای داشت زندگی بدون استرس

چیزی که میخواهیم چیزی نیست که نیازداریم

تعریف زندگی ساده روشن است یعنی استفاده ازوسایل کهنه و نخریدن وسیله ی جدید ؛ما همیشه درتشخیص اینکه چه میخواهیم و چه نیازداریم مشکل داریم به همین دلیل استرس ناخواسته در ما بوجود می آید.
نیازمندی های انسان مثل حمل و نقل خوراک پوشاک بیمه است و اختصاص دادن مبلغی به سرگرمی خرید و اگر بخواهیم خریدی خارج از نیاز انجام دهیم بایدفکر کنیم.

 

کم کردن بدهی و کاهش فشار بدهکار بودن

یکی از استرس هایی که به سراغ انسان می آید بدهکاری مالی است مثلا وقتی درمحیط کار هستیم تلفن زنگ میخورد و مبلغی را باید به فردی بدهیم این باعث افزایش اعصبانیت و کاهش بازدهی می شود ،گاهی اوقات چیزهایی که نیاز دارید را تعیین و برنامه ریزی کنید و بعد شروع کنید.

 

پس انداز برای روز مبادا

زندگی پر از فراز و فرود است ،گاهی اوقات به نظر می رسد پول بآسانی به دست می آید و چیزهای دیگر کمیاب است .همه در زندگی شان چنین روزی که به پول نیاز داشته باشند را تجربه میکنند مثلا ممکن است وسیله های منزل لباسشویی ،ماشین ظرفشویی خراب شود همه ی اینهااسترسهارا بالا می برند.

 

تمیز کردن منزل

به هم ریختگی منزل استرس ایجاد می کند و در چنین شرایطی دوست نداریم مهمان دعوت کنیم ، مشکل کثیفی منزلمان نیست بلکه شلوغی آن است بنابراین شروع به تمیز کردن منزل کنید تا حالتان بهتر شود و یکی از استرس های هرچند ساده ولی متداول در زندگی های امروزی را رفع کنید.

 

روی یک چیز تمرکز کنید

چند کاره بودن دشمن آرامش است ،ممکن خوب به نظر آید اما ایجاد تعادل در مسئولیت ها در این زمان کار دشواری است و باعث استرس می شود ؛مثلا وقتی مشغول آشپزی هستید فقط روی مواد اولیه دستور پخت و چیزهای مربوط به غذا تمرکز کنید.

 

پذیرفتن جهان واقعی

با پیشرفت تکنولوژی زندگی آسان تر شده اما توجه داشته باشید که این وسایل ارتباطی باعث نشود که ازارتباط بااقوام خانواده بازبمانید ؛ از آنجایی که شبکه های مجازی تاثیر منفی روی ذهن می گذارد و باعث از دست دادن تمرکز میشود پس سعی کنید به دید و بازدید اقوام بروید و اوقاتی را با یکدیگر به صرف حتی یک فنجان قهوه داشته باشید.
تمام این نکات به نظر ساده به گفته ی روانشناسان و افرادی که انها را در زندگی خود تجربه کرده اند برای رسیدن و داشتن زندگی بدون استرس موثر است.

 

پدر استرس را در آورید

باید بدانیم چه چیزهایی باعث استرس در ما می شود. ما می توانیم با آگاهی نسبت به عوامل استرس زا از آن ها پرهیز و اجتناب کنیم.

زندگی بدون استرس شاید امکان پذیر نباشد. استرس گاهی حتی می تواند مفید باشد اگر به درستی به کار برود، زیرا نیروهای خلاق پنهان و ذخیره شده ی وجود را آزاد می کند. مانند قبولی در کنکور که جزو حوادث مثبت زندگی به حساب می ‌آیند. اما اگر بیش از حد و آزار دهنده باشد باید به فکر کاهش آن بود.

 

برای کنترل استرس به طور موثر درک عوامل کلیدی زیر ضروری است:

 

-آگاهی

یعنی این که بدانید چه چیزهایی باعث استرس در شما می شود. اگر در مورد این که چرا بعضی از موقعیت ها یا افراد باعث پریشانی شما می شوند شک دارید، می توانید با نوشتن” یادداشت روزانه استرس ها” نسبت به عوامل ایجادشان مطمئن شوید. این کار لااقل باید به مدت پنج روز ادامه پیدا کند. جزئیات این یادداشت ها باید شامل موارد زیر باشد:

 

* زمان: چه زمان هایی بیشتر مستعد استرس هستید؟
* موقعیت: آیا استرس به دلیل حضور در نزد یکی از همکاران ، دوستان ، یا قرار گرفتن در محیط خاصی مانند اتاق کنفرانس ، یا کلاس ، مهمانی و اتاق شلوغ است؟
*نشانه ها: آیا در زمان استرس و اضطراب ، خشکی دهان ، ضربان شدید قلب و … دارید؟ آن ها را یادداشت کنید.
*شدت استرس: به شدت احساسات خود با مقیاس ۱ تا ۵ نمره دهید. استرس شدید و ناتوانی در اقدام مناسب را نمره ۵ بدهید و احساس استرس ملایم را نمره ۱.

 

 

زندگی بدون اضطراب

چگونه بدون دغدغه زندگی کنیم

 

 

– پیش بینی مقابله ذهنی

یادداشت روزانه به شما کمک می کند تا شرایط استرس زا را پیش بینی کنید و بتوانید آن را قبل از وقوع در ذهن خود مجسم کنید. این باعث می شود روبه رو شدن با آن اتفاق در زندگی واقعی ، بسیار ساده تر و موفقیت آمیز تر باشد.

 

– اجتناب

ما می توانیم با آگاهی نسبت به عوامل استرس زا از آن ها پرهیز و اجتناب کنیم.

 

– قاطعیت

گفتیم به همان نسبت که به حقوق دیگران احترام می گذارید به حقوق خود نیز احترام بگذارید. و این یعنی قاطع بودن که رازش در داشتن اعتماد به نفس است.

 

– اقدام
مردم با این که از شرایط و عوامل استرس زا آگاه هستند اغلب برای خلاصی از چنگ آن کاری نمی کنند.

 

عوارض استرس
* کمبود نیرو، ضعف، خستگی
* بدبینی
* دشواری در مقابله با ناکامی ها، تمرکز بر روی شکست ها تا موفقیت ها

 

 

* افسردگی ، روحیه پایین و احساس ناامیدی، از دست دادن اعتماد به نفس
* ناراحتی های جسمی نظیر سوء هاضمه، درد عضلات به ویژه در ناحیه گردن و پایین پشت؛ سردرد و به هم ریختن دوره قاعدگی در زنان.
*افزایش مصرف داروها ، چه با نظر پزشک و چه خودسرانه

 

پدر استرس را در آورید!! چطوری؟

۱.این جوری ببینید

– طعنه ها و گستاخی دیگران را به حساب ضعف شخصی خود آن ها بگذارید.
– هرگز کینه نورزید.

 

– حداقل روزی یک بار از خوبی دیگران یاد کنید.
– فلسفه ای مانند این را برای خود برگزینید که” هیچ چیز در زندگی آن قدرها اهمیت ندارد”.

 

۲.تنها شما نیستید که مشکل دارید

– هر کسی مشکلی دارد، آیا زندگی بدون مشکل می شود؟
– مشکلات بزرگ را به قسمت های کوچک تر تقسیم کرده و هر کدام را به نوبت از میان بردارید.
– اشتباهات و شکست ها را کلاس ها و فرصت هایی برای آموختن بپندارید.

 

۳.به زندگی بخندید

– نباید فکر کنید که اخمو بودن خوب است، باور کنید که خنده رو بودن خوب و توصیه شده است.

 

۴.نگرانی را کنار بگذارید و شروع به کار کنید

نگرانی مانع تفکر سازنده و اقدام موثر است. یکی از بدترین زمان نگرانی صبح های زود است. این زمانی است که سوخت و ساز بدن ما آهسته عمل می کند، حرارت بدن در کمترین حد خود است و سطح قند خون پایین است.

 

– به جای غلت زدن و لولیدن توجه خود را با خواندن کتابی سرگرم کننده یا انجام تمرینات آرامش یابی (ریلکس) منحرف کنید. نگرانی، استفاده نادرست از تخیل است، زیرا پژوهش ها نشان داده اند بسیاری از مسائلی که ما را نگران می کنند هرگز اتفاق نمی افتند. بنابراین خود را آزار ندهید و شروع به کار کنید.
– کارهایی را که از همه بیشتر می ترسید اول انجام دهید.

 

۵.خود را تحقیر نکنید

-سخنان مثبت و روحیه بخش به خود بگویید . مثل :” هر روز بهتر و بهتر می شوم”.

 

۶.چرا این قدر عجله؟

ذهن و جسم نمی توانند یکسره و همیشگی تند و سریع کار کنند . آن ها نیاز جدی به تغییر سرعت دارند . بنابراین در بعضی مواقع ، مانند غروب ، تعطیلات آخر هفته، تعطیلات کوتاه و … باید ریتم زندگی را کند کرد. پس یک سرگرمی انتخاب کنید که در آن نتوانید عجله کنید مثل نقاشی ، سفالگری و… سری به پارک محل بزنید و کتاب داستان بخوانید.

 

 

زندگی بدون غم

درمان استرس

 

زندگی بدون استرس | راهکارهایی برای مقابله با استرس

 

 

منبع: بهنامه مدیریت بر خود از گروه پژوهشی آبگینه دل/تبیان / بیتوته / نمناک

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا